"Veiligheidsregio's gaan mogelijk samenvallen met nieuwe politieregio's"

Auteur Topic: "Veiligheidsregio's gaan mogelijk samenvallen met nieuwe politieregio's"  (gelezen 4598 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Raad: minder veiligheidsregio's

bron: http://nos.nl/artikel/339033-raad-minder-veiligheidsregios.html
Toegevoegd: donderdag 9 feb 2012, 11:36

Het kabinet moet snel kijken of de huidige indeling in veiligheidsregio's wel voldoet. Dat zegt Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, bij de publicatie van het onderzoek naar de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk. Het bedrijf brandde vorig jaar januari tot de grond toe af.

Op dit moment zijn er 25 veiligheidsregio's. Volgens Joustra zijn dat er te veel. Hij noemt geen streefgetal, maar hij sluit niet uit dat de veiligheidsregio's gaan samenvallen met de nieuwe politieregio's. "Dat geluid hoor ik ook in het veld", aldus Joustra.

In het rapport over de brand - dat eerder al uitlekte via de NOS - staat dat het bedrijf tegen de regels handelde, dat het toezicht te coulant was en dat er bij de communicatie naar burgers in het gebied veel mis ging.

Risicovolle ondernemingen
De Onderzoeksraad adviseert het kabinet verder om elk jaar een verslag over de 'Staat van de veiligheid van risicovolle ondernemingen' te publiceren.

Daarnaast moet er een landelijk team komen voor communicatie tijdens een crisis. Crisiscommunicatie moet voortaan ook meer aansluiten bij de informatiebehoefte van burgers en hulpverleners.

(zie ook: Incidenten > Archief 2011 > GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011 > rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid )


Samen sterk in de hulpverlening!


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Dat zat er natuurlijk al aan te komen, dat is binnen een paar jaar ook terug naar 10 VR's.

Delta00


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
http://www.rijnmond.nl/nieuws/09-02-2012/veiligheidsregios-snel-onder-de-loep
Veiligheidsregio's snel onder de loep
09-02-2012  |  15:48   door Gerben Solleveld

Minister Opstelten gaat snel bekijken hoe het met de 25 veiligheidsregio's in ons land gaat. Daarvoor stelt hij een commissie aan die na de zomer met de resultaten moet komen. Opstelten doet dat naar aanleiding van het rapport over de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde in het rapport vast dat de twee betrokken veiligheidsregio's - Midden- en West-Brabant, en Zuid-Holland Zuid - niet op dezelfde lijn zaten in de aanpak van de brand. Minder veiligheidsregio's zou de kans op miscommunicatie verkleinen.

Volgens Opstelten moeten de veiligheidsregio's wel een eerlijke kans krijgen, omdat ze nog niet lang bestaan. Hij zegt wel dat er iets te verbeteren valt in de aanpak van de crises.
==========================================
Hieruit blijkt dat het nog even kan duren voor er iets gaat veranderen in de regio indeling.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat zat er natuurlijk al aan te komen, dat is binnen een paar jaar ook terug naar 10 VR's.

Delta00
Opzich eigenlijk geen nieuws onder de zon. De eerste stappen zijn in feitte al genomen door het samenvoegen van de meldkamers. ;)


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2012, 23:36:24
25 regio's voor zo'n klein land als Nederland is veel te veel. Zelfs 10 regio's is nog aan de hoge kant. Ik snap bijvoorbeeld niet dat ze de regio Amsterdam-Amstelland intact hebben gelaten en niet hebben samengevoegd met de rest van Noord-Holland. Want straks wordt bijna heel Noord-Holland één politieregio, met uitzondering van Amsterdam en omstreken. Terwijl er heel veel interactie is tussen Amsterdam en de rest van Noord-Holland.

Hetzelfde verhaal met Zuid-Holland. Den Haag en Rotterdam grenzen bijna aan elkaar en toch worden deze steden niet in één politieregio samengesmolten.  

Als ik de indeling zou mogen maken, had ik voor 6 regio's gekozen. Noord-Holland, Noord-Nederland (Friesland, Drenthe, Groningen, zoals nu ook wordt ingevoerd), Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel), Midden-Nederland (Utrecht en Flevoland), Zuidwest-Nederland (Zeeland en West-Brabant), Zuidoost-Nederland ( Oost-Brabant en Limburg).


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2012, 00:31:50
25 regio's voor zo'n klein land als Nederland is veel te veel. Zelfs 10 regio's is nog aan de hoge kant. Ik snap bijvoorbeeld niet dat ze de regio Amsterdam-Amstelland intact hebben gelaten en niet hebben samengevoegd met de rest van Noord-Holland. Want straks wordt bijna heel Noord-Holland één politieregio, met uitzondering van Amsterdam en omstreken. Terwijl er heel veel interactie is tussen Amsterdam en de rest van Noord-Holland.

Hetzelfde verhaal met Zuid-Holland. Den Haag en Rotterdam grenzen bijna aan elkaar en toch worden deze steden niet in één politieregio samengesmolten.  

Als ik de indeling zou mogen maken, had ik voor 6 regio's gekozen. Noord-Holland, Noord-Nederland (Friesland, Drenthe, Groningen, zoals nu ook wordt ingevoerd), Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel), Midden-Nederland (Utrecht en Flevoland), Zuidwest-Nederland (Zeeland en West-Brabant), Zuidoost-Nederland ( Oost-Brabant en Limburg).
Als je zes regio's zou maken, waar vallen HGL, RR en ZHZ dan onder? 8)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2012, 01:02:18
Ik zou zelfs nog verder terug schalen naar 4: West-Nederland (N-H, Z-H, Zeeland), Zuid-Nederland (Brabant, Limburg), Midden-Nederland( Utrecht, Flevoland, Gelderland, Overijssel) en Noord-Nederland (Groningen, Friesland, Drenthe). Ja je bent dan misschien wel erg groot als regio, maar juist die groote heeft ook weer zo zijn voordelen. Maar ik denk dat er eerst een paar commissies en diverse hoge ambtenaren er iets over moeten vinden voor het allemaal duidelijk word wat ze gaan doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2012, 08:47:28
Had gehoord van de chef van de meldkamer Kennemerland dat NHN, KEN en ZAA een nieuwe politieregio wordt. Weet niet waarom regio 13 daar niet bij zit.


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2012, 09:08:19
Had gehoord van de chef van de meldkamer Kennemerland dat NHN, KEN en ZAA een nieuwe politieregio wordt. Weet niet waarom regio 13 daar niet bij zit.

Dat klopt inderdaad. Ik denk dat ze dit gedaan hebben omdat Amsterdam een grote stad is (veel inwoners, ongevallen etc.) en de regio Noord-West Holland al redelijk groot was.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2012, 09:33:18
Omdat Amsterdam een 'vak' apart is.
De behoeftes en benodigdheden zijn gewoon heel anders dan die in Purmerend, Alkmaar, Hoorn etc.
Het is n.m.i. veel handiger om Amsterdam als aparte regio te houden; Amsterdam-Amstelland.