"Nieuwe" Ambulance Voor "Sociaal Medisch Vervoer" Rode kruis Afd. Eijsden-Margraten

Auteur Topic: "Nieuwe" Ambulance Voor "Sociaal Medisch Vervoer" Rode kruis Afd. Eijsden-Margraten  (gelezen 20626 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Het is toch een voertuig van het Rode Kruis? Die hebben toch juist géén OGS of BZK-striping....

Afgezien van het exclusieve merkenrecht qua kleuren en striping, je moet dat gewoon niet willen.
Het leidt tot verwachtingen die niet waar kunt maken, van buiten ziet hij eruit als een ambulance, maar de hulpverleners dragen terecht rode kruiskleding. In de begin tijd van de SIGMA was de kleurstelling dezelfde als da ambulancemensen
Nu heeft het overgrote deel van de SIGMA de kleurstelling (geel/donker groen) van de GHOR.
Dat is voor iedereen zeer herkenbaar ...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Dat mag best zo zijn, maar dat betekend niet dat je dan maar zo moet rond gaan rijden... Er is nu juist bewust geld gestoken in een ( mijns inziens) foute keuze om de BZK-striping aan te passen. Als er geen geld is, haal dan gewoon alle strepen eraf. Dan houd je gewoon een gele auto over, die niet een "verkeerde" indruk wekt. Daarbij kan je je nog afvragen of je zo niet inbreuk pleegt op de rechten van de BZK striping... ::)

Als ik als particulier een ex-ambulance koop en er volgens in BZK striping met signalering in blijf rijden "omdat ik na de aanschaf en wegenbelasting even geen geld meer over heb om hem om te bouwen" kom ik daar ook niet mee weg..  98uiye

Hoi,

Ik snap wat je bedoelt. Maar het Rode Kruis mag net als defensie de secundaire striping gebruiken voor o.a. ambulancevoertuigen (ben een het exacte artikeltje kwijt, maar wellicht dat iemand mij kan helpen). Hetzelfde geldt voor OGS. Het rode kruis wordt genoemd in de regeling ogs, net als  Pro-rail en Sanquin en Havenbedrijf Rotterdam etc.

Overigens is dit de oude auto van regio Hollands Midden (zowel ambulancedienst als rode kruis (standplaats: magazijn Boskoop)). Verder nog een paar bekende gezichten op de foto's  :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Hetzelfde geldt voor OGS. Het rode kruis wordt genoemd in de regeling ogs, net als  Pro-rail en Sanquin en Havenbedrijf Rotterdam etc.
Hoho... Dat is wel een heel erg vrije vertaling van de wet...
Ja, ze worden genoemd. Maar nee, dat gaat in dit geval niet op!
De tekst luid:
"2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
"
Dus daar komt de tekst "Rode Kruis" welliswaar in voor (ze worden dus genoemd in de regeling), maar het is nadrukkelijk niet zo dat elk voertuig van het Rode Kruis uitgevoerd mag zijn met OGS! Het zijn speciaal daarvoor aangewezen voertuigen, die bestemd zijn voor de taken vallend onder "Noodhulp Nationaal". En ik denk zomaar dat het betreffende voertuig hier niet aan voldoet...


Betreffende de BZK-striping zou je gelijk kunnen hebben. Ik ken dat regeltje dat jij noemt niet, maar dat betekend niet dat die niet bestaat  ;)
Daarbij blijf ik wel bij mijn mening dat het voor de gemiddelde burger verwarrend is, en moet je je inderdaad (zoals EHBO-er terecht opmerkt) afvragen of je dat wel moet willen...  ::)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Hoho... Dat is wel een heel erg vrije vertaling van de wet...
Ja, ze worden genoemd. Maar nee, dat gaat in dit geval niet op!
De tekst luid:
"2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
"
Dus daar komt de tekst "Rode Kruis" welliswaar in voor (ze worden dus genoemd in de regeling), maar het is nadrukkelijk niet zo dat elk voertuig van het Rode Kruis uitgevoerd mag zijn met OGS! Het zijn speciaal daarvoor aangewezen voertuigen, die bestemd zijn voor de taken vallend onder "Noodhulp Nationaal". En ik denk zomaar dat het betreffende voertuig hier niet aan voldoet...


Betreffende de BZK-striping zou je gelijk kunnen hebben. Ik ken dat regeltje dat jij noemt niet, maar dat betekend niet dat die niet bestaat  ;)
Daarbij blijf ik wel bij mijn mening dat het voor de gemiddelde burger verwarrend is, en moet je je inderdaad (zoals EHBO-er terecht opmerkt) afvragen of je dat wel moet willen...  ::)

Ik heb nog even gezocht m.b.t. de striping:

"Secundaire striping dient te worden toegepast op secundaire voertuigen.

Het secundaire voertuig Is een voertuig dat niet deelneemt aan de spoedeisende hulpverlening in opdracht van Centrale Post Ambulancevervoer alsmede alle ambulances t.b.v. bedrijfsambulance en ambulance t.b.v. defensie en NRK. Het secundaire voertuig is alleen voorzien van de blauwe striping.
Binnenkort kunt u op deze website nadere informatie aantreffen over secundaire striping alsmede tekeningen van voertuigen in secundaire striping.

Secundaire striping mag zowel met als zonder optische signalen(oranje of blauw) en geluidssignalen worden toegepast."
Bron: http://ambulancestriping.profmedia.eu/76_1_74_1_76_secundaire-striping.htm

M.b.t. de OGS heb je in die zin gelijk dat het een aangewezen onderdeel moet zijn. Er staat niet aangegeven welke onderdelen. Dat bepaalt de directie ;) In dit geval kan het dus heel goed. Ik ben het overigens met je eens dat het verwarrend kan werken... maar ja dat doen de rolstoelbussen van het Witte Kruis Den Haag ook, deze hebben namelijk ook secundaire striping aangezien zij zorgvervoer doen en gelieerd zijn aan een ambulancedienst. Verder zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden. Maar goed dat is teveel off-topic.

Trouwens wel bijzonder dat een afgeschreven voertuig van 10 jaar bij het rode kruis naar een andere rode kruis afdeling gaat.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Nu we het daar over eens zijn, zullen het hebben over de niet officiële kleding die op de foto's gedragen wordt?  ::)  :P
Ik ben blij voor deze afdeling, en persoonlijk maakt het mij in zulke gevallen niet uit of de huisstijl gevolgd wordt of niet.
Arts  www.alphalog.nl


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Nou leuk dat er zoveel reactie is, ik ga proberen alles te beantwoorden :P

Dat snap ik, mijn opmerking over "zelf met een ex-ambu rijden" was ook niet bedoeld om te doen alsof jullie zomaar wat rondjes voor de lol rijden, begrijp me niet verkeerd. 98uiye Geen kwaad woord van mijn kant over het werk wat jullie met de wagen doen hoor!  O0
Oké, ja dat had ik idd even anders opgevat ;) sorry daarvoor.

Aha, jullie hebben hem dus volledig zo afgeleverd gekregen? Mijn opmerking over het geld steken in de aangepaste BZK-striping had betrekking op de uitvoering van de secundaire striping en de tekst op de zijkant. Maar blijkbaar is dat dus al door de vorige afdeling gedaan... Dan kan je deze opmerking dus rechtstreeks doorsturen aan de vorige eigenaar...  ;D
Haha ja zouden we dat doen :p haha nee eigenlijk heb ik geen idee wat zij ermee gedaan hebben allemaal :s

Welke keuring bedoel je precies? Op basis waarvan wordt dit voertuig als Ambulance gekeurd dan? Het is toch een voertuig van het Rode Kruis? Die hebben toch juist géén OGS of BZK-striping....
Ik heb ergens zo iets horen waaien, maar als ik inderdaad navraag doe krijg ik volgend antwoord:
Beste Dominique,
het is zeker niet zo dat deze wagen nog word gebruikt als prioritair voertuig, maar enkel als hulpverleningsvoertuig..
Deze keuring is dan ook overbodig, echter blijft het OGS systeem aanwezig en actief omwille het inschrijven als hulpverleningsvoeruig

Mijn gedachten daarbij is: enkel voor het belastingsvoordeel dus :P

Dus als ik het goed begrijp doen jullie tijdens grote evenementen dienst als spoed-ambulance voor de meldkamer? Hoe is dit precies vastgelegd dan? Wat is jullie werkgebied en zijn jullie taken? Hoe verloopt de communicatie met de meldkamer dan?
Zo als ik al zei, er wordt nog een heleboel besproken in het bestuur.. dit zijn dan ook toekomst plannen zonder zekerheid..
Ik zelf vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen dat ze een "ambulance" zonder fatsoenlijke inrichting de weg op sturen als "spoedwagen"
Ik heb mijzelf dan ook kandidaat gesteld als "Verantwoordelijke Sociaal vervoer/ambu" zo heb ik wat controle over wat er gebeurd met dat ding :) (kwestie van stommiteiten voorkomen)

Wauw, de rechter bumperflitser deed het een keer :D ;D
Dat is bij ons dus ook een probleem :s

Nu we het daar over eens zijn, zullen het hebben over de niet officiële kleding die op de foto's gedragen wordt?  ::)  :P
Ik ben blij voor deze afdeling, en persoonlijk maakt het mij in zulke gevallen niet uit of de huisstijl gevolgd wordt of niet.
Delta,

Dat is niemand van onze afdeling, Het is een vrijwilliger in opdracht van Stichting Historische Verzameling Rode Kruis. Zij hebben dus ook geen verplichtingen qua kleding dracht.
De man in het Oude (jaren 70/80 Chauffeurspak) heeft dit ook speciaal voor deze aangelegenheid aangetrokken.
in onze afdeling is er een streng beleid rond de kleding dracht, en zal er ook geen officieuze kleding worden gedragen :D
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Natuurlijk, ben even langsgereden zojuist.



OGS is nog volledig functioneel, er zit een oude variant van de drietoon in, een van de eerste digitale als ik me niet vergis.

Hartstikke bedankt, zeer mooi..
Zeker het overwegen waard ;)

Ik zie dat jullie ook een roepnummer hebben, is dit afdelings gebonden of staan jullie nog in contact met een andere instantie ?
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Dus als ik het goed begrijp doen jullie tijdens grote evenementen dienst als spoed-ambulance voor de meldkamer? Hoe is dit precies vastgelegd dan? Wat is jullie werkgebied en zijn jullie taken? Hoe verloopt de communicatie met de meldkamer dan?

om er nog even op terug te komen, Mijn idee hierrond was dat we een telefonische verbinding hebben met de plaatselijke MK.. en mocht er op het evenement iets gebeuren, maar tijdelijk geen AMBU beschikbaar zijn/of wij zijn sneller in ZH dan dat we eerst ambu moeten laten komen. Dat er dan in opdracht/overleg met MK werd afgevoerd.

Zo doen we dat hier in België ook, maar zo als ik al zei.. plannen, er zal uiteraard gekeken moeten worden wat er mogelijk is..
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
http://rodekruisvoertuigen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=40

Helaas is er copyright op de tekst, maar daar staat een verhandeling over het gebruiken van striping


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Delta,

Dat is niemand van onze afdeling, Het is een vrijwilliger in opdracht van Stichting Historische Verzameling Rode Kruis. Zij hebben dus ook geen verplichtingen qua kleding dracht.
De man in het Oude (jaren 70/80 Chauffeurspak) heeft dit ook speciaal voor deze aangelegenheid aangetrokken.
in onze afdeling is er een streng beleid rond de kleding dracht, en zal er ook geen officieuze kleding worden gedragen :D

Ik poogde het sarcasme te laten blijken: het is zeer duidelijk dat dit een zeer oud model pak is. Je kan blij zijn voor jullie afdeling, of gaan opsommen wat er allemaal misschien niet deugt, en de balans sloeg wat te ver door naar dat 2e.
 O0
Arts  www.alphalog.nl