Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 99793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Gepost op: 9 februari 2012, 21:46:59
Citaat
Politiebonden schorten CAO-gesprekken op
DEN HAAG - De politiebonden hebben de CAO-onderhandelingen met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) donderdag opgeschort.

''Na meerdere overlegrondes moeten we concluderen dat we niet dichter tot elkaar kunnen komen'', melden de bonden donderdag.
De vakorganisaties zeggen dat de standpunten op 'cruciale punten' nog steeds te ver uit elkaar liggen. Het gaat dan met name om meer inkomen voor politiemensen en het vervroegd stoppen met werken.
''Verder onderhandelen heeft daarom nu geen nut'', concludeert voorzitter Gerrit van de Kamp van de grootste politiebond ACP. ''De minister is nu aan zet, menen wij als bonden.''

Eisen
''Het is voor ons duidelijk dat politiemensen zich onderbetaald en ondergewaardeerd voelen, gezien de zwaarte van het politiewerk'', zegt Van de Kamp.
''De minister ziet dat blijkbaar anders, want na een onderhandelingsperiode van enkele maanden is er nog steeds geen zicht op een nieuwe cao. Het is nu aan hem om aan de standpunten van de bonden tegemoet te komen en daarmee ook aan de gerechtvaardigde eisen van politiemensen.”
Bron: http://www.nu.nl/politiek/2737350/politiebonden-schorten-cao-gesprekken.html

Jammer dat het zo moet, hopelijk verloopt het proces straks wat beter (en met een betere uitkomst!) dan enkele jaren geleden!


Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2012, 23:00:22
Bron: http://www.nu.nl/politiek/2737350/politiebonden-schorten-cao-gesprekken.html

Jammer dat het zo moet, hopelijk verloopt het proces straks wat beter (en met een betere uitkomst!) dan enkele jaren geleden!

Dat hoop ik ook. En anders ben ik toch echt van mening dat we een keer hardere en wat minder publieksvriendelijke actie's moeten gaan voeren. Bijvoorbeeld gewoon een maand lang op zondagsterkte draaien (minimale bezetting). Het is dan wel vervelend voor de burger, want voor kleinere melding hebben we dan helemaal geen tijd en de aangifteagenda's zullen ook sneller vol zijn, waardoor mensen langer moeten wachten. Maarja blijkbaar wil de regering dat.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2012, 02:40:54
Dat hoop ik ook. En anders ben ik toch echt van mening dat we een keer hardere en wat minder publieksvriendelijke actie's moeten gaan voeren. Bijvoorbeeld gewoon een maand lang op zondagsterkte draaien (minimale bezetting). Het is dan wel vervelend voor de burger, want voor kleinere melding hebben we dan helemaal geen tijd en de aangifteagenda's zullen ook sneller vol zijn, waardoor mensen langer moeten wachten. Maarja blijkbaar wil de regering dat.

Denk je dat het echt helpt? Dat hiermee de agent op straat zijn/haar respect krijgt?   Ik denk het niet.............

Ga demostreren oid maar laat de burger niet de dupe zijn.  
Uiteindelijk zijn jullie (de mensen op de straat) zelf de dupe van deze voorgestelde actie.      
actie(s).


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2012, 02:45:40
Als je inderdaad de burger er voor op laat draaien lijkt het me niet dat het jullie in dank wordt afgenomen en daalt het vertrouwend denk ik wel en wat verstaat u onder kleinere meldingen?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2012, 22:33:34
Als je inderdaad de burger er voor op laat draaien lijkt het me niet dat het jullie in dank wordt afgenomen en daalt het vertrouwend denk ik wel en wat verstaat u onder kleinere meldingen?

Kleinere meldingen zijn bijvoorbeeld foutparkeerders, hangende jeugd. De prio 3 en 4 meldingen zeg maar.
Maar laten we eerlijk zijn, de vorige keer daten we publieksvriendelijke actie's, zoals geen bekeuringen schrijven. Hebben we daar iets mee bereikt? Hebben we daar respect mee gekregen? Heeft de burger dat in dank afgenomen? 2 x nee en 1x ja.

Misschien moeten de burgers en de overheid zien wat er gebeurd als er minder geld op tafel komt voor de politie. Wij krijgen al te weinig studenten binnen. Er is een leegloop bij de politie. Maar dat ziet men niet in. Als de salarissen achteruit blijven gaan, wordt dit erger. Over een paar jaar is het de realiteit, dat de voorgestelde actie's, dus de prio 3 en 4 meldingen geen inzet meer is. Vanwege de capaciteit. Mensen door het bezuinigen op de politie en de salarissen niet mee laten groeien. Wij staan al een paar stil zonder verhoging die andere vakgebieden wel hebben gehad, OOK binnen de overheid!

Ik besef ook wel dat de burger er de dupe van is en dat is ook vervelend. Maar misschien moeten wij als politie een keer een daad stellen. Wij kunnen niet staken, zoals een "normale" werknemer, dan kan je je eisen kracht bijstellen. Wij mogen alleen actie voeren. En elke keer publieksvriendelijke actie's werken niet. Kijk maar naar het verleden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2012, 22:45:47
We kunnen de prio 3 en 4 meldingen wel laten liggen, maar tegenwoordig schieten de (rijkere) gemeentes in dat gat. Wat begon met parkeercontroleurs is nu geuit in veel gemeentes in BOA's openbare ruimte, die taakaccenten hebben zoals jeugd, dak- en thuisloze et cetera. In ons district hebben de meeste gemeentes in de avonduren al boa's in dienst voor jeugd. Meldingen van jeugdoverlast gaan nu nog primair naar de politie maar vaak zie je ze ook opduiken bij de meldingen.

Ze hebben goede contacten maar doordat de informatie-uitwisseling tussen de instanties nog lang niet op peil is loopt de politie er een hoop informatie mee mis. Voor de burgerij is het hetzelfde. Die wil gewoon een bestrijding van de overlast, voor de politie is het een wereld van verschil. Als we daarop gaan staken, dan ga je zeker hebben dat de BOA's die taak overnemen als het te lang gaat duren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2012, 23:28:23
We kunnen de prio 3 en 4 meldingen wel laten liggen, maar tegenwoordig schieten de (rijkere) gemeentes in dat gat. Wat begon met parkeercontroleurs is nu geuit in veel gemeentes in BOA's openbare ruimte, die taakaccenten hebben zoals jeugd, dak- en thuisloze et cetera. In ons district hebben de meeste gemeentes in de avonduren al boa's in dienst voor jeugd. Meldingen van jeugdoverlast gaan nu nog primair naar de politie maar vaak zie je ze ook opduiken bij de meldingen.

Ze hebben goede contacten maar doordat de informatie-uitwisseling tussen de instanties nog lang niet op peil is loopt de politie er een hoop informatie mee mis. Voor de burgerij is het hetzelfde. Die wil gewoon een bestrijding van de overlast, voor de politie is het een wereld van verschil. Als we daarop gaan staken, dan ga je zeker hebben dat de BOA's die taak overnemen als het te lang gaat duren.

Hoe denk jij dan hoe we een strakke actie kunnen gaan doen. Zodat het zowel aan de burgers als aan de overheid duidelijk wordt dat er nu eindelijk een keer zaken gaan veranderen?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2012, 23:44:46
Heel eerlijk gezegd ben ik bang dat 'we' dat toch niet voor elkaar gaan krijgen. Ondanks de actie dat we geen bonnen meer schreven waren er toch collega's die wel hun bonnetjes schreven en inleverden. Argument "staat slecht op de beoordeling" of "ik wil promotie maken" kwamen dan voorbij. Natuurlijk is het een tegenvaller voor de overheid geweest en een signaal maar voor een echt signaal moeten we eens iets consequent gaan doen. We zijn te loyaal aan de organisatie en laten teveel gebeuren. Er zijn collega's die geen ruggengraat hebben en ja en amen roepen aan de leiding die een en ander uiteraard openlijk af keurt.

We kunnen de stakingen van 2008 wel weer herhalen, maar als gevolg daarvan zijn er aan het einde van het jaar korpsen gekort. Door die korting kunnen de korpsen de begroting niet meer rond krijgen en worden we weer gepakt met onze eigen staking door de verminderde instroom en allerlei rare bezuinigingsmaatregelen.

Dus ja... noem maar eens een strakke actie waarmee we iedereen om krijgen. Ik weet het zo niet...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2012, 23:54:31
Dus ja... noem maar eens een strakke actie waarmee we iedereen om krijgen. Ik weet het zo niet...
gewoon die hoog waardigheids bekleders zonder complete stoet aan blauwe collega's in het openbare leven laten lopen. Denk dat
er dan heel snel betere voorwaarden komen voor de politie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2012, 00:18:59
gewoon die hoog waardigheids bekleders zonder complete stoet aan blauwe collega's in het openbare leven laten lopen. Denk dat
er dan heel snel betere voorwaarden komen voor de politie.

Ben bang dat dat hem niet gaat worden. De collega's die daar omheen lopen hebben wel een mooi salaris. Maar dat komt ook door de werktijden, en onregelmatige diensten.

Denk ook dat je de burger bewust moet maken van het werk wat wij doen, zonder dat ze het door hebben. En de overheid eens gaat beseffen welke gevaren we lopen. Kijk maar naar de afgelopen jaren kwa geweldsinidenten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.