Stopteken i.v.m technisch mankement

Auteur Topic: Stopteken i.v.m technisch mankement  (gelezen 10503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2012, 09:22:01
Ik lees ook met plezier de reacties. Heb me gister mogelijk door de omstandigheden wat meer op mijn hals gehaald dan mij lief was. Ik wilde die persoon eigenlijk als eerste van achter 'beveiligen' vanwege zijn extreem lage snelheid. Daarna het liefst van de snelweg af. Meer als keer claxoneren en seinen kun je dan niet. Toen hij eenmaal op dat puntstuk stopte (google maps volgt straks) kon ik niet anders als mee stoppen. Dan handel ik maar naar beste eer en geweten, maar uiteraard als burger en niet als WIS/politie.

Ik was overigens ook al bezig mijn telefoon op te duiken voor 112, voordat hij stopte. Vanaf dat moment heb ik eigenlijk alleen aan de ANWB gedacht.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV




piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2012, 14:49:50
Met veel belangstelling lees ik dit topic waarbij ik constateer dat hoe begaan een ieder is met de veiligheid van een ander.

Maar laten we niet vergeten vanuit welke taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en wetgeving we handelen.

Anders ben ik bang dat straks iedereen (denkt) een politieagent is / te zijn.
Nee en zoals Matthijs #30 handel je buiten diensttijd als helpende burger. Daarbij wel gebruik makend van je betreffende vakkennis als beveiliger-VKR of wat dan ook.
En die verantwoordelijke helpende instelling zal wel alst goed is er inzitten want dat is ook de motivatie om dergelijk vak te kiezen.
Zo reed ik eens op de N273 (beruchte Napoleonsweg) richting zuiden. Zat ongeveer 3km achter een dubbele paardentrailer. Dus van auto niks te zien en hij leek niet te remmen en vertraagde bij stoplichten, trok weer op. Ik dacht: dat is anticiperend rijden. Dus hield afstand omdat ik geen remlichten zag.
Maar bij de stoplichten in Neer bleek echter dat zijn remlichten niet werken. Dus snel kniplichtjes aan, rap uit de auto en naar hem toegelopen. Keek me verbaasd aan en we zijn aan de kant gaan staan.
Daar bleek de bedrading vd trailer stuk te zijn. De goeie man kwam van Zwolle af in Belgie paardjes op te halen. Ik schrok ff: van Zwolle en niemand heeft hem sindsdien attent gemaakt. Gelukkig niet druk op de weg op een zaterdag. IK dacht:pffff heeft die geluk gehad, zekers +160km zonder remlicht, richting kunnen geven..
Hij was me uiteraard kei-dankbaar en is direct de eerste beste garage gaan zoeken om het euvel te verhelpen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2012, 17:19:48
Het is ook goed dat er mensen zijn die andere mensen aanspreken op technische gebreken van een voertuig. Maar besef wel heel goed waar je mee bezig bent.

Mijn reactie's op Mattijs zijn er helemaal niet om het de grond in te boren. Wij zijn hier op het forum om van elkaar te leren toch? En onze kennis te delen? Daarom heb ik gereageerd. Daarnaast heb ik het tegen hem gezegd, maar bedoel het in het algemeen. Als er iets op de snelweg is en je kan niet veilig staan. Bel 112!! De rest komt later wel. Er zijn ook vluchtstroken die zo smal zijn dat je er net aan op past met je auto. Of in het omschreven geval dat je op een puntstuk staat. Die situatie's zijn levensgevaarlijk. Als je de ANWB belt, hartstikke leuk of als je iemand aanspreekt. Maar daarmee creeër je een onveilige situatie, voor jou, voor degene die je aanspreekt en voor de rest van het verkeer. Want dat verkeer raast gewoon met 100 km/h of sneller langs je heen.

Als je 112 belt, dan kunnen zij een politievoertuig sturen voor de beveiliging ( dat voertuig valt toch beter op) of een WIS (valt ook beter op). Daarnaast kunnen zij rijstroken afkruizen en snelheidsbeperkingen instellen via RWS. Dat is waar het hele IM omdraait.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2012, 19:28:03
Het is ook goed dat er mensen zijn die andere mensen aanspreken op technische gebreken van een voertuig. Maar besef wel heel goed waar je mee bezig bent.

Mijn reactie's op Mattijs zijn er helemaal niet om het de grond in te boren. Wij zijn hier op het forum om van elkaar te leren toch? En onze kennis te delen? Daarom heb ik gereageerd. Daarnaast heb ik het tegen hem gezegd, maar bedoel het in het algemeen. Als er iets op de snelweg is en je kan niet veilig staan. Bel 112!! De rest komt later wel. Er zijn ook vluchtstroken die zo smal zijn dat je er net aan op past met je auto. Of in het omschreven geval dat je op een puntstuk staat. Die situatie's zijn levensgevaarlijk. Als je de ANWB belt, hartstikke leuk of als je iemand aanspreekt. Maar daarmee creeër je een onveilige situatie, voor jou, voor degene die je aanspreekt en voor de rest van het verkeer. Want dat verkeer raast gewoon met 100 km/h of sneller langs je heen.

Als je 112 belt, dan kunnen zij een politievoertuig sturen voor de beveiliging ( dat voertuig valt toch beter op) of een WIS (valt ook beter op). Daarnaast kunnen zij rijstroken afkruizen en snelheidsbeperkingen instellen via RWS. Dat is waar het hele IM omdraait.

Ik voel mij ook in het geheel niet aangevallen Pully. Zoals ik al aangaf ontstond de situatie vrij snel en handelde ik met de beste bedoelingen, maar wel wat impulsief. Als die taalbariere er niet zo was geweest  had ik met de beste man waarschijnlijk de weg naar de vluchtstrook danwel afslag vervolgd. Zoals ik al aangaf had ik ook al zowat 112 gebeld, toen de bestuurder ineens op dat puntstuk stopte. Dit veranderde de situatie weer. Op mijn vraag of hij uberhaupt lid was van de ANWB, kwam hij met z'n pasje en vroeg mij zeer nadrukkelijk of ik wilde bellen ivm zijn slechte Nederlands. Zo onstaat ineens die situatie, waarbij ik inderdaad waarschijnlijk de volgende keer ook vanaf dat punstuk 112 ga bellen om de lokatie door te geven en om een sluiting van de spitsstrook ga vragen.

Al doende leert men. Overigens een beter NL begint bij je zelf, als verklaring van mijn handelen. Ik vind dat de gemiddelde NL-er zich veel te weinig aantrekt van een ander. In dit geval ben ik te laat op een vergadering gekomen. Grappige is dat mijn collega's mij enige minuten nadat wij gestopt ware passeerden  998765. Zo waren zij alvast op de hoogte dat ik later zou komen e050
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2012, 19:39:36
112 (Politie) bellen werkt niet. Ze vragen jou het kenteken op te noemen en wensen je een fijne dag.

Dat is wel erg kort door de bocht. Het hangt helemaal van de situatie af. Zodra het haalbaar is zal iedere regio reageren op de melding. Echter krijgen wij ook vaak meldingen als "Ik reed net achter een vrachtwagen die erg slingerde", waarbij geen HMP gezien was, en de melder de vrachtwagen al 10 minuten geleden gepasseerd was, en dus ook niet meer in het zicht had... Dat soort situaties zijn lastig om op in te zetten, maar zodra het ook maar even relevant of haalbaar is zal het zeker wel gebeuren.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2012, 19:43:25
Dat is wel erg kort door de bocht. Het hangt helemaal van de situatie af. Zodra het haalbaar is zal iedere regio reageren op de melding. Echter krijgen wij ook vaak meldingen als "Ik reed net achter een vrachtwagen die erg slingerde", waarbij geen HMP gezien was, en de melder de vrachtwagen al 10 minuten geleden gepasseerd was, en dus ook niet meer in het zicht had... Dat soort situaties zijn lastig om op in te zetten, maar zodra het ook maar even relevant of haalbaar is zal het zeker wel gebeuren.

Als deze geen gehoor kunnen geven aan mijn melding, heb ik ook nummer van RWS in mijn telefoon staan. En zoals nu het geval was, is de ANWB ook zo gebeld. Deze waren zich bewust van mijn penibele lokatie, want ik had heel snel een sleper (geen trapo) op lokatie en zonder vragen meteen aanhaken en weg wezen. Ik was wat dat betreft erg tevreden over het handelen van de centralist van de ANWB en de sleper  :)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV




moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2012, 01:34:15
Als deze geen gehoor kunnen geven aan mijn melding, heb ik ook nummer van RWS in mijn telefoon staan. En zoals nu het geval was, is de ANWB ook zo gebeld. Deze waren zich bewust van mijn penibele lokatie, want ik had heel snel een sleper (geen trapo) op lokatie en zonder vragen meteen aanhaken en weg wezen. Ik was wat dat betreft erg tevreden over het handelen van de centralist van de ANWB en de sleper  :)

Aller eerst moet ik zeggen: Leuke topic!

Ja je mag proberen iemand tot stoppen te dwingen (met handgebaren en NOOIT door te blokkeren/ snijden etc) als er sprake is van gevaar etc etc. Denk vooral om de eigen veiligheid  (is allemaal al gezegd).

Waarom ik inhaak? Tweeledig: de opmerking over vermoedelijk artikel 8 van Haageneesch. We rijden in A-A regelmatig voor dat soort meldingen, het grote probleem is alleen vaak afstand/ ernst overtreding/ wettelijke bepalingen. Officieel ( reglement gebruik OGS) gaan wij geen toestemming krijgen. Dan ga ik 't aan jou overlaten om met de Texas instruments uit te rekenen hoe lang ik er over doe om iemand op een afstand van zeg 10 kilometer te achterhalen als hij 80 rijdt en ik dus maximaal 120km/u. Dan gaan we ervan uit dat de melder zicht houdt, en je niet van meldkamer moet wisselen door verandering van regio.
De meldkamer besluit dan dus vaak om geen inzet te plegen. Begrijpelijk denk ik maar ja leg het maar uit.....

Het tweede deel van mijn reactie: ik heb idd goede ervaringen met de ANWB-ers! Ondanks dat er door allerlei leidinggevenden bij beide diensten door wat gebeurtenissen in het verleden met een schuin oog naar elkaar gekeken wordt, heb ik daar nog niks van gemerkt. Maar dat is meestal zo op de werkvloer....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 27 april 2012, 16:00:01
De taalbarriere is altijd lastig.
Ik wilde ook eens iemand aanspreken op het werk omdat degene bijna op slicks reed.
Dit was een Pool dat eigenlijk alleen maar Pools sprak en ja hoe leg je zoiets uit. Wijzen en handgebaren hielp ook niet veel en toen dacht ik: "Waarom start ik Google Translate niet op?"
Zo kon ik het wel duidelijk maken. 0098