Shotgun voor politieagenten

Auteur Topic: Shotgun voor politieagenten  (gelezen 16060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 16 februari 2012, 19:35:38


Shotgun
Geef een op de zes gewone politieagenten een 12 gauge shotgun, zoals die ook in gebruik zijn door Nederlandse arrestatieteams, of in een andere uitvoering. Die shotguns hebben een 18,5 mm kaliber. Daarmee kunnen verschillende soorten munitie worden gebruikt. Bijvoorbeeld: flash-bang, pepperspray, traangas, hagel, bean bag, rubber en massief loden slugs.

Met zo'n shotgun kunnen bijvoorbeeld kleine pepperspray-granaten worden geschoten in een vluchtende auto. Ook kan er (in uitzonderingssituaties) mee door het motorblok of benzinetank heen worden geschoten van een vluchtende auto. Dat is verdedigbaar, want een achtervolging van een auto levert op zich ook dodelijk gevaar op voor verdachte, agenten en omstanders. En sommige gewapende criminelen of terroristen zijn zo gevaarlijk, dat ze beslist niet mogen ontsnappen.

Zo'n shotgun kan ook worden gebruikt in geval van terrorisme, school shooting, mall shooting, enz, als er geen tijd is om op een arrestatieteam te wachten.  

Een shotgun kan in een kluisje in de politieauto worden meegenomen. Ook kan de agent die de shotgun gebruikt, bijvoorbeeld een lichtere zaklamp enz. dragen dan andere agenten, om gewicht te besparen. En er kunnen extra sterke agenten voor worden gekozen. Het is ook een optie om bijvoorbeeld alleen hondengeleiders uit te rusten met een shotgun, vanwege hun specifieke taken.

Zoals ik al eerder heb gezegd, pleit ik zeker niet voor een agressievere aanpak door agenten, integendeel! Agenten moeten zo vriendelijk en diplomatiek mogelijk handelen, voor zover de situatie dat toelaat. Maar ik  vind wél, dat de politie meer opties moet hebben, om om te gaan met incidentele ernstige geweldsdreigingen, indien speciale bijstandseenheden niet tijdig kunnen arriveren. De afgelopen jaren is dat in verschillende Europese landen nodig gebleken en helaas is Nederland daarop geen uitzondering.


Ik stem links.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2012, 19:37:37
Geen slecht idee als ik het zo lees.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2012, 19:44:58
Misschien is het ook handig om één op de 12 agenten uit te rusten met een lange afstand precisiegeweer. Gewoon voor als het een keer nodig is.  98uiye

Alle gekheid op een stokje. Er mag best serieus worden gekeken naar de uitrusting van onze politieambtenaren, zij dienen zo goed mogelijk uitgerust de straat op te gaan. Maar laten we wel realistisch blijven. Ik ben geen wapenexpert, maar persoonlijk denk ik dat een shotgun weinig toegevoegde waarde heeft. Vooral niet als je kijkt naar de belangrijke beginselen subsidiariteit en proportionaliteit. Ik zie dan ook meer heil in zaken als de uitschuifbare wapenstok, de invoering van pepperspray enkele jaren geleden en misschien de taser. Tot slot zijn er al zo weinig mogelijkheden om beroepsvaardigheden op peil te houden, dat een extra trainingsbelasting voor zo'n wapen enorme capaciteit van de organisatie zal vragen.
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2012, 19:51:55
Wat een onzin. De bewapening mag best beter maar een shotgun gaat nergens over.

Het is je al eerder gevraagd maar je hebt nooit een antwoord gegeven. Wat is jou achtergrond? Eerst blaat je in het topic over de wapenstok of het ontwapenen van een verdachte met een mes. Daar heb je nooit een wapenstok voor die lang genoeg is omdat iemand die met een mes op je inrent je altijd zal kunnen verwonden op korte afstand. En met een mes is dat heel goed te doen.

Nu kom je met een shotgun voor 1 op de 6 agenten. Maar bij ons zitten er 4 mensen in de noodhulp. Wat als die zesde vrij is.. of op de plek zit waar hij net niet nodig is?
En een zakje pepperspray door de ruit schieten is niet gevaarlijk? ook al ziet de verdachte ineens niet meer? ook al blijkt hij ineens kleine kinderen bij zich te hebben?

Ik heb nu niet het idee dat jij iets weer van de politie praktijk van dichtbij. Laten we nu niet opschalen naar Amerikaanse praktijken. Zo ver zijn we (nog) niet gezakt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2012, 20:13:18
of je traint en bewapend iedereen met dit geweldsmiddel of niemand. Houdt dus in... een wapenrek in het voertuig met daarin een shotgun. Zodat dit gepakt kan worden als het nodig is. Idee op zich niet slecht. Je voorbeelden en invoering... ach.... ;)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2012, 20:18:58
Die vraag werd al in 2009 gesteld.
Maar wat is je link nu precies met de HV diensten? Werk je bij een dienst of ben je een belangstellende?
Het is je al eerder gevraagd maar je hebt nooit een antwoord gegeven. Wat is jou achtergrond?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2012, 20:59:19
Dat weet ik maar daar is nooit antwoord op gegeven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2012, 21:08:35
Dat weet ik maar daar is nooit antwoord op gegeven.

Ik heb overigens niet het idee dat Frank heel erg ingeschoten is op het politie werk. Voorstellen voor verbeteringen zijn altijd welkom natuurlijk... maar wel realistisch.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2012, 21:32:07
ik denk dat de shotgun ff een brug te ver is.. sterker nog.. die brug is nog niet eens in aanbouw. Laten we eerst proberen de Taser op de man uitgereikt te krijgen voor we hier aan gaan beginnen. 98uiye Maar als ik de mogelijkheden lees.. gebruik pepperstray granaat etc zie ik eerder een plek voor het pepperball systeem. soort paintball balletjes gevuld met peperpoeder. Maar zelfs dat zie ik niet ingevoerd worden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2012, 21:54:10
1 op de 6 een Keltec KSG shotgun...

Damn'... this definately is my internetfail of the day... >:D

De doorsnee agent krijgt al niet eens genoeg trainingsuren om met een pistool om te gaan en jij lanceert een extra stukje artillerie?

En wat voor artillerie... een Keltec KSG.
Laat me raden... zeker vanwege het plaatje...
Daar moet ik nog ergens een videotje van hebben liggen waarin dit wapen wordt gebruikt in een dynamisch parcours... was geen succes ...

De safety zit op een plek die niet handig is en de slag voor het pompen moet goed gebeuren anders loopt de boel niet lekker door. En dan nog... shotgunshells bestaan uit een metalen cup met een plastic huls. Dat wil nog weleens blijven hangen.
Nog een vreselijk nadeel: dit wapen heeft geen grote magazijn capaciteit (zoals bij veel shotguns). Dit hebben ze opgelost door 2 magazijnbuizen te plaatsen. Dat betekent schoten tellen en op tijd je wapen omzetten naar het andere buismagazijn, want anders gebeurd er dus niks. In een stresssituatie niet handig, en nee... de doorsnee agent krijgt niet genoeg trainingstijd om dat te leren.

1 of 4, Kel-Tec KSG Shotgun First Shots: "Eat Lead" by Nutnfancy
(Keltec run begint op 22:35, en denk erom dit zijn yankees en dus erg enthousiast en zo...)

DB's bottomline... hilarisch proefballonnetje... en door...