Vragen over meldingen NHN

Auteur Topic: Vragen over meldingen NHN  (gelezen 27261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2012, 20:35:52
Ambulances ja bij MW en Noord B.

Vorig jaar begrepen dat Haaglanden ook per auto gingen doen.

Daar had alleen de A1 een eigen kanaal.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2012, 11:44:46
Ambulances ja bij MW en Noord B.

Vorig jaar begrepen dat Haaglanden ook per auto gingen doen.

Daar had alleen de A1 een eigen kanaal.

Waarvan ik me altijd heb afgevraagd of dat niet onnodig veel capaciteit van het C2000 netwerk vraagt, elke auto een eigen kanaal.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2012, 12:21:44
Waarvan ik me altijd heb afgevraagd of dat niet onnodig veel capaciteit van het C2000 netwerk vraagt, elke auto een eigen kanaal.

Dat ligt er maar net aan... Als je 20 ambulances op 1 kanaal hebt en die ambulances rijden in een een groter gebied met zeg eens 10 C2000 palen dan gaat ieder gesprek van een van die 20 ambulances in die groep dus over 10 C2000 palen en gebruikt dus op 10 palen capaciteit. Als iedere ambu een eigen groep heeft dan gebruikt een gesprek alleen capaciteit op de mast waar die ambulance op zit.

In Amsterdam kunnen ambulances door de meldkamer wel aan elkaar gekoppeld worden als ze op het zelfde incident zitten. Ik denk dat het systeem er dan voor zorgt dat een gesprek in een gekoppelde groep dan ook maar 1 plek in neemt op de mast. Dat weet ik niet zeker maar aangezien ik wel eens heb gehoord dat op koninginnendag de meldkamer (bijna) alle groepen gekoppeld had. Als dat dan bij 10 koppelingen 10 plekken in zou nemen loopt een mast natuurlijk gelijk vol.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2012, 12:35:20
Waarvan ik me altijd heb afgevraagd of dat niet onnodig veel capaciteit van het C2000 netwerk vraagt, elke auto een eigen kanaal.

Zolang het aantal centralisten niet evenredig toeneemt met het aantal gespreksgroepen dan is er niets aan de hand. Immers, de capaciteit speelt alleen een rol op het moment dat alle ambu's tegelijk aan het communiceren zijn en de meldkamer zal ze in principe toch steeds 1 voor 1 oproepen, dus in het meest simpele geval dat er maar 1 centralist voor de hele regio zou zijn, maakt het 0,0 uit of er 1 gespreksgroep is of 100. Het afgestemd staan op een gespreksgroep zonder dat hij aktief is vraagt namelijk totaal geen capaciteit. Hetzelfde geldt immers voor mobiele telefoons. Alle telefoons in Nederland kunnen aan staan en naar de mast luisteren, maar pas als er teveel aktief worden (bijv. tijdens de jaarwisseling) dan kan het problematisch worden.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2012, 15:55:24
Duidelijk. Maar ik begrepen dat een actieve portofoon netzoals GSM eens in de zoveel tijd contact zoekt met de mast. Vraagt dat verkeer geen capaciteit?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2012, 17:36:03
Duidelijk. Maar ik begrepen dat een actieve portofoon netzoals GSM eens in de zoveel tijd contact zoekt met de mast. Vraagt dat verkeer geen capaciteit?

Ja, maar minimaal. Het is meer een soort "hallo, ik ben er nog steeds" en daarvoor is geen gespreksgroep noodzakelijk, dit gaat over het zogenaamde datakanaal. Zelfde als bij GSM, zelfde als met SMS.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2012, 18:00:03
Zolang het aantal centralisten niet evenredig toeneemt met het aantal gespreksgroepen dan is er niets aan de hand. Immers, de capaciteit speelt alleen een rol op het moment dat alle ambu's tegelijk aan het communiceren zijn en de meldkamer zal ze in principe toch steeds 1 voor 1 oproepen, dus in het meest simpele geval dat er maar 1 centralist voor de hele regio zou zijn, maakt het 0,0 uit of er 1 gespreksgroep is of 100. Het afgestemd staan op een gespreksgroep zonder dat hij aktief is vraagt namelijk totaal geen capaciteit. Hetzelfde geldt immers voor mobiele telefoons. Alle telefoons in Nederland kunnen aan staan en naar de mast luisteren, maar pas als er teveel aktief worden (bijv. tijdens de jaarwisseling) dan kan het problematisch worden.

Maar als je dus werkt met 1 gespreksgroep voor veel eenheden (die op verschillende masten zitten), dan gebruik je dus wel al die verschillende masten bij een gesprek. Dat maakt inderdaad niet uit als er 1 centralist dat doet omdat een mast meestal (?) iets van 10 gesprekken aan kan. Als er echter veel diensten op die manier werken kan het dus zomaar zijn dat Ambu, Brandweer, Politie, KLPD, KNRM, KMAR, DVO, etc. en je wat gespreksgroepen zonder centralist allemaal zo'n mast gebruiken. Dan zou je dus wel eerder vol lopen.
In de normale situatie zal er niet zo vaak een capaciteitprobleem zijn, maar ik denk wel dat in principe 1 gespreksgroep voor al/veel eenheden een zwaardere belasting is voor het netwerk/de masten dan 1 gespreksgroep per eenheid.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2012, 18:29:16
Maar als je dus werkt met 1 gespreksgroep voor veel eenheden (die op verschillende masten zitten), dan gebruik je dus wel al die verschillende masten bij een gesprek. Dat maakt inderdaad niet uit als er 1 centralist dat doet omdat een mast meestal (?) iets van 10 gesprekken aan kan. Als er echter veel diensten op die manier werken kan het dus zomaar zijn dat Ambu, Brandweer, Politie, KLPD, KNRM, KMAR, DVO, etc. en je wat gespreksgroepen zonder centralist allemaal zo'n mast gebruiken. Dan zou je dus wel eerder vol lopen.
In de normale situatie zal er niet zo vaak een capaciteitprobleem zijn, maar ik denk wel dat in principe 1 gespreksgroep voor al/veel eenheden een zwaardere belasting is voor het netwerk/de masten dan 1 gespreksgroep per eenheid.

Heel sterk punt O0

Bij een regionale gespreksgroep zouden (er vanuitgaande dat er wagens door de hele regio rijden) alle masten in die regio (en wellicht zelfs erbuiten) die ene gespreksgroep moeten uitzenden, terwijl het berichtenverkeer vaak voor maar 1 wagen is bestemd. Bij 1 gespreksgroep per voertuig kun je er vanuit gaan dat die ene gespreksgroep ook daadwerkelijk maar via 1 mast wordt uitgezonden, dus in dat opzicht zal het zeker capaciteit schelen :)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2012, 18:34:03
Als je toch wilt houden dat eenheden kunnen meeluisteren met incidenten in hun district zou je ook met districtgroepen kunnen werken lijkt me dan. Helft qua capaciteit en toch niet met 1 eenheid op 1 groep zitten.
Het was nogal eens een klacht bij de RAV Flevoland dat men niet kon horen waar de andere heen gingen.

Maar ieder geval mijn 1e vraag is zeer duidelijk beantwoord. Bedankt Remco en Peter ;)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2012, 01:19:04
Flevoland heeft ook elke ambulance eigen kanalen.

In BN worden ze maar zelden gekoppelt, RR en Ambu bv., het komt dus wel eens voor!