Vragen over meldingen NHN

Auteur Topic: Vragen over meldingen NHN  (gelezen 27275 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2012, 19:45:34
Het kan natuurlijk, maar die datum..
Idd. Maar vanaf 1 april werken ze ook volledig met het nieuwe uitvraag systeem ProQA  :)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2012, 19:49:53
Tsja, hoeft niet persee te veranderen. Kijk naar RAV Brabant Midden-West-Noord....


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #32 Gepost op: 5 maart 2012, 21:23:01
Juist in de ambulanceZorg hoeft er helemaal niet zoveel gebabbeld te worden op C2000.

Deze procedure werkt in de NOG/IJsselland/Meldkamer Oost Nederland voor de ambulancezorg prima:
  • Inzetvoorstel MKA op basis van voertuiglocatie in GIS
  • Centralist piept via P2000 (of voorlopig nu nog verbaal over C2000)
  • bemanning bevestigd oproep met site-button portofoon + status vertrek
  • Rit en alle bijzonderheden staan in het scherm van CityNAV
  • Aanrijdend wordt eventuele nieuwe info in scherm CityNAV geplaatst (er klinkt een "plong" en er gaat een balkje knipperen)
  • Statussen gaat niet in gesproken woord (zoals nergens meer hoop ik)
  • Mondeling contact over C2000 alleen als er echt iets is wat verbale communicatie vereist of door ambu ter plaatse (aanvraag ketenparner, 2e auto). Kan ook over de dienst-gsm trouwens

Zeker 50% van alle ritten komt er op de basale alarmering na geen gesproken woord meer over C2000.
Soms roept de bemanning "melding conform MDT" als een soort van gesproken bevestiging, maar dat hoor je ook steeds minder.

Persoonlijk denk ik dat de belasting van het C2000 netwerk binnen de ambulancezorg al redelijk strak geregeld is. Met name bij grote incidenten zit de capaciteitsvraag vooral bij de politie. Tel bij een gemiddeld incident maar eens goed: de ambu is meestal sterk in de minderheid. De automatisering is daar het beste voor elkaar (enkele RAV-en daar gelaten) dus veel info gaat al buiten C2000 om.

Voor wie het nog niet kent:  www.portogewoon.nl
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #33 Gepost op: 5 maart 2012, 21:26:18
Zo werkt het bij RAV Midden-West-Noord ook, meen ik =).


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #34 Gepost op: 5 maart 2012, 21:28:24
Het kan natuurlijk, maar die datum..

Beetje kinderachtig, alsof er totaal geen serieuze dingen kunnen gebeuren op die datum.

Tsja, hoeft niet persee te veranderen. Kijk naar RAV Brabant Midden-West-Noord....

Als er vanuit die regio gezegd wordt dat het GAAT veranderen, wat wil je dan nog precies zeggen?

Verder is het gewoon een kwestie van afwachten. Geruchten zullen altijd wel blijven bestaan en wat er daadwerkelijk gebeurt dat merken we vanzelf. In de tussentijd welles/nietessen of dicussieren over hoe het anders zou kunnen (omdat de 'buitenstaanders' de meldingen niet willen missen) dat zet weinig zoden aan de dijk.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #35 Gepost op: 5 maart 2012, 21:32:38
Mij zou het echt niks uitmaken of die ambu meldingen daar weg gaan of blijven 098uo


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 5 maart 2012, 22:42:43
Juist in de ambulanceZorg hoeft er helemaal niet zoveel gebabbeld te worden op C2000.
(...)

Zeker 50% van alle ritten komt er op de basale alarmering na geen gesproken woord meer over C2000.
Soms roept de bemanning "melding conform MDT" als een soort van gesproken bevestiging, maar dat hoor je ook steeds minder.

Hoe zit dat met de communicatie ter plekke?
Vind er bijvoorbeeld nog regelmatig portocontact plaats tussen chauffeur en pleeg ("neem dit of dat nog even mee op je weg naar boven" (ik verzin maar wat)).
Of worden jullie wel eens multi gekoppeld? (met de brandweer voor een afhijsklus, of met de politie voor beleiding of spoorzoekertje?)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #37 Gepost op: 6 maart 2012, 00:34:27
Er zijn niet slechts 9 gespreksgroepen, maar veel meer. Alleen op het statuskastje staan in eerste instantie maar 9 gespreksgroepen aangegeven, dus je moet doorklikken voor verdere groepen).
Nou moet je niet meteen je kennis over je lokale brandweer-fleetmap projecteren over andere disciplines in andere regio's... De Ambulancedienst NHN werkt namelijk echt niet met "veel meer" gespreksgroepen dan die 9 incidentgroepen... Natuurlijk hebben ook zij wel de multidisciplinaire groepen, de externe-inmeldgroepen, de landelijke groepen enz. Maar de "standaard" incidentgroepen zijn wel degelijk zo "beperkt" als hier is besproken.
Is dat een probleem? Blijkbaar niet, anders hadden ze er inmiddels wel een aantal extra "bijgeprogrammeerd"...


Helder verhaal HunterT :)

Ik heb wel eens begrepen dat alleen al het ingeschakeld staan op een bepaalde gespreksgroep capaciteit vraagt (dataverkeer enzo), dus dat ook zonder te zenden- en ontvangen die gespreksgroepen een belasting vormen. Verkeerd begrepen of verkeerd geïnformeerd dus, maar vandaar de vraag ;)
Klopt, het ingeschakeld hebben van de gespreksgroep vraagt ook capaciteit! Hunter schrijft in z'n verhaal een heel belangrijk detail: "er is pas sprake van het gebruiken van capaciteit op het moment dat een groep daadwerkelijk gebruikt wordt." Dus nee, zolang de geselecteerde gespreksgroep niet actief is (niemand praat) vraag je geen (of eigenlijk minimale, alleen op het controle- (of data-) kanaal) capaciteit. Echter, zodra iemand in de geselecteerde gespreksgroep z'n spreeksleutel inknijpt, vraag je als meeluisteraar wel degelijk capaciteit! Er zal op de paal waarop jij actief bent een tijdslot (Hunters capaciteitsdeel) vrijgehouden moeten worden om jou mee te laten luisteren! Zit je toevallig op de paal waarop de betreffende eenheden zelf ook zitten, is dat niet zo'n probleem... Echter wanneer jij (voorbeeld) in Maastricht mee wilt luisteren met een incident van de brandweer Den Helder ben je in pricipe "vervuiling" op die paal in Maastricht. Sterker nog: Mocht er in Maastricht ook een incident gaande zijn die de volledige capaciteit van de Maastrichter paal bezet houd, dan zal het netwerk het gesprek van de brandweer Den Helder blokkeren (communicatie niet mogelijk!) omdat jij geen vrij plekje kan krijgen in Maastricht om mee te luisteren!
De "professionele scannerluisteraars", zoals hieronder een mooi voorbeeld van staat (Niet als persoonlijke aanval naar Fotojbz  98uiye), kunnen dus wel degelijk voor "grote" problemen in de communicatie zorgen tussen eenheden die het écht nodig hebben!
Ik vond het met oud&nieuw leuk om een uurtje of 8 mee te luisteren wat er in het district gebeurde, maar volgens mij word je horendol als je dat iedere dienst aan je hoofd hebt. Maar toch, als je net eten staat te bestellen in een wat rumoerige tent en je moet constant luisteren of je wordt opgeroepen..... (alhoewel je daarvoor weer oortjes zou kunnen gebruiken).
Wat ik heb begrepen uit mijn "bijscholing" pas geleden door het "Meldkamer Diensten Centrum (MDC)", is dat hier ook steeds meer aandacht voor komt en er in voorkomende gevallen eventueel tegen opgetreden zou kunnen worden door het randapparaat op afstand "uit het netwerk te gooien".
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 6 maart 2012, 08:53:28
Dus nee, zolang de geselecteerde gespreksgroep niet actief is (niemand praat) vraag je geen (of eigenlijk minimale, alleen op het controle- (of data-) kanaal) capaciteit. Echter, zodra iemand in de geselecteerde gespreksgroep z'n spreeksleutel inknijpt, vraag je als meeluisteraar wel degelijk capaciteit!

Dat hoef je mij niet uit te leggen, ik weet hoe TDMA werkt. Ik denk dat je mijn woorden verkeerd begreep, of ik die van Maarten :)

Als 1000 apparaten op een groep staan afgestemd, maar er is geen aktiviteit op die groep, hoeveel capaciteit vraagt elk individueel randapparaat dan?


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #39 Gepost op: 6 maart 2012, 10:13:05
Dat hoef je mij niet uit te leggen, ik weet hoe TDMA werkt. Ik denk dat je mijn woorden verkeerd begreep, of ik die van Maarten :)
Nee, ik maak me ook geen illusies dat ik jou iets hoef uit te leggen over de techniek, ik denk dat je al ruimschoots hebt bewezen de techniek wel meester te zijn..  O0
Het was bedoeld als een aanvulling/verduidelijking van jouw verhaal, voor Maarten. Hij leek de conclusie te trekken dat meeluisteren helemaal geen capaciteit vroeg, en dat is alleen het geval zolang de groep niet actief is. Jij weet dat, ik weet dat weg ik probeerde dat ook duidelijk te maken voor Maarten...
Als 1000 apparaten op een groep staan afgestemd, maar er is geen aktiviteit op die groep, hoeveel capaciteit vraagt elk individueel randapparaat dan?
Dit vind ik een leuke quizzvraag! Ik (denk dat ik) weet wat het juiste antwoord is, maar het lijkt me leuk om te kijken of bijvoorbeeld Maarten dat nu ook weet. Ik zal mijn antwoord wel even in een privé-bericht aan jou sturen, als "bewijs" dat ik niet alleen die alsof ik er wat van weet... 998765
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)