Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 138674 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2012, 02:26:10
Ik ga het nog 1 keer uitleggen.
Tot uiterlijk 1 maart 2014 mag het onderstaande hesje gedragen worden door verkeersregelaars.


Op 1 maart 2009 is het onderstaande hesje ingevoerd om te dragen door verkeersregelaars.
Dit hesje dan wel in jas uitvoering is samen met het oude hesje het enige wat rechtsgeldig is.
Alle andere hesjes hebben totaal geen waarde en kan een verkeersregelaar dan ook nimmer rechten aan ontlenen.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2012, 02:35:16
Ik denk dat de reactie 'het is geen goedgekeurd hesje dus ik zou ook niet (hoeven) luisteren naar deze man' toch wel wat te kort door de bocht is.
Toevallig ben ik recent op een voorlichtingsavond geweest voor gelegenheids-vkr's voor evenementen welke door de gemeente werd georganiseerd en door een politie-agent werd verzorgd.
Een kleine honderd daar aanwezige goedwillende burgers kregen daar de info dat een oranje-geel hesje met de tekst 'verkeersregelaar' benodigd was.
Verder geen expliciete beschrijving of verplichte kenmerken. De gemeente verstrekt de hesjes niet, dus iedere organisatie van
een evenement moet zelf voor hesjes zorgen die dus aan de bovenstaande uitermate vage beschrijving moet voldoen.
Echter, de gemeente verstrekt wel degelijk vergunning voor de verkeersregelaars die op de bereffende avond aanwezig waren en zoals verteld werd vallen deze tijdens de aangewezen evenementen geheel onder de regels en dekking van de vkr.

M.a.w., als er hier al iemand fot is, dan is het de betreffende gemeente die de vergunning verstrekt. Men staat er echter als zodanig legaal en 'in functie', dus een ieder die de aanwijzingen negeert begaat een overtreding. (uiteraard zolang het ook het gemeentelijke wegennnet betreft).

Boogje het is allemaal niet zo moeilijk maar blijkbaar is de desbetreffende agent niet op de hoogte van de
Regeling Verkeersregelaars 2009.

Want in deze regeling staat duidelijk vermeld met tekening en al in Bijlage 2 waaraan de kleding voor de verkeersregelaar aan hoort te voldoen. Dus ik kan mij ook niet vinden in jou uitspraak dat iets aan een vage beschrijving moet voldoen.

Klik op de volgende link en lees het eens rustig door dan zal je zien dat het heel erg duidelijk is.
Regeling Verkeersregelaars 2009
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2012, 03:09:47
Boogje het is allemaal niet zo moeilijk maar blijkbaar is de desbetreffende agent niet op de hoogte van de
Regeling Verkeersregelaars 2009.
Want in deze regeling staat duidelijk vermeld met tekening en al in Bijlage 2 waaraan de kleding voor de verkeersregelaar aan hoort te voldoen. Dus ik kan mij ook niet vinden in jou uitspraak dat iets aan een vage beschrijving moet voldoen.
Klik op de volgende link en lees het eens rustig door dan zal je zien dat het heel erg duidelijk is.
Regeling Verkeersregelaars 2009

Ik snap dat jij je er niet in kan vinden dat iets aan een vage bechrijving moet voldoen, want ik kan mij daar ook niet in vinden. Ik was uit belangstelling op die avond en in de hoop iets op te steken wat nog eens van pas kon komen. Waar ik dus echter achter kwam was dat er hele hordes (deze bijeenkomst is meerdere malen gegeven) goedwillende burgers als 'gelegenheidsvkr' de weg op worden geschopt met m.i. zeer ontoereikende informatie en voorbereiding (geen schriftelijk materiaal, zelfs geen verwijzing naar bijv. de door jou genoemde site). Maar wèl met de mededeling dat men van gemeentewege geaccrediteerd is en tijdens de betreffende evenementen mag functioneren als officiële en juridisch afgedekte vkr....

Gewoonweg zeer ontoereikend dus allemaal, maar ik plaats daar dus wel de kanttekening bij dat de meeste burgers die op zo'n avond aanwezig zijn geweest de weg opgaan met het idee het allemaal goed te doen en afgedekt te zijn. De organisaties zijn niet gewezen op de regeling verkeersregelaars 2009, de gemeente heeft alleen als verplichting dat alle te gebruiken vkr's op één van de voorlichtingsavonden moet zijn geweest, alwaar men te horen heeft gekregen een oranje of geel-oranje vestje te moeten hebben met de tekst verkeersregelaar.

Nog een mooi voorbeeldje van de teneur van de avond : Agent : 's-avonds dient men gebruik te maken van een zaklamp met rode koon i.v.m. de zichtbaarheid' Medewerker gemeente intrumpeert : 'Die hebben wij niet' Agent : 'Dan zult u het hier dus zonder moeten doen'.   :-X :o :'(
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2012, 03:24:55
Mensen kom op. Die bestuurder rijdt tegen iemand aan en jullie maken je druk over de hesjes?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2012, 07:12:02
Daarnaast zijn het vaak verenigingen die dit soort evenementen organiseren en deze hebben ook geen liggende gelden om dure spullen te kopen. Misschien zijn deze hesjes wel gedoneerd door een welwillende burger of de plaatselijke winkeliersvereniging.

Deze hesjes zijn op deze manier  niet in de markt te vinden, ergo ze zijn speciaal op bestelling gemaakt. Deze hesjes hebben namelijk nooit tot de "vereiste" kleding behoort. Geen fabrikant zal deze dus maken met de verwachting ze niet te kunnen verkopen.

Maar wèl met de mededeling dat men van gemeentewege geaccrediteerd is en tijdens de betreffende evenementen mag functioneren als officiële en juridisch afgedekte vkr....

Gewoonweg zeer ontoereikend dus allemaal, maar ik plaats daar dus wel de kanttekening bij dat de meeste burgers die op zo'n avond aanwezig zijn geweest de weg opgaan met het idee het allemaal goed te doen en afgedekt te zijn. De organisaties zijn niet gewezen op de regeling verkeersregelaars 2009, de gemeente heeft alleen als verplichting dat alle te gebruiken vkr's op één van de voorlichtingsavonden moet zijn geweest, alwaar men te horen heeft gekregen een oranje of geel-oranje vestje te moeten hebben met de tekst verkeersregelaar.

Juridisch afgedekt heb ik mijn twijfels over in dit geval, omdat deze meneer zo is gekleed namelijk tijdens een feest waar men over het algemeen verkleed gaat. Zeker met zijn hoofddeksel op.
Verzekeringstechnisch gezien denk ik dat de organisatie, en zeker burgermeester en politie, blij mogen zijn dat er niets is gebeurd. Ik weet namelijk uit ervaring dat verzekeringsmaatschapijen tegenwoordig bij het niet navolgen van VKR eisen 2009 uitgekeerde schade's verhaald op de vergunning houder, en als dat niet mogelijk is op de verstrekker.

Mensen kom op. Die bestuurder rijdt tegen iemand aan en jullie maken je druk over de hesjes?

Tuurlijk is de beste man fout, hij kan totzelfs een aanklacht krijgen voor "poging tot mishandeling" welke als ik er had gestaan of een van mijn medewerkers er ook had gekomen. Echter weet ik ook dat dit op niets uit loopt, al zijn er genoeg getuigen in dit geval. Ik ken alleen zaken waarbij er ook daadwerkelijk letsel was die door de OvJ zijn aanhankelijk gemaakt. Ik ken er geen waarbij er geen letsel zijn dus, dit is ook een klein puntje van ongenoegen bij veel VKR's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2012, 07:45:36
Ik neem aan dat je doelt op poging tot zware mishandeling, daar poging tot mishandeling niet strafbaar is?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2012, 09:43:14
Ik neem aan dat je doelt op poging tot zware mishandeling, daar poging tot mishandeling niet strafbaar is?

Klopt. You're quite right 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2012, 14:14:11
Mensen kom op. Deze man is blijkbaar dan van de organisatie. Waarschijnlijk is dit in overleg met de overheid goedgekeurd. Daarbij dient de overheid m.i. dan ook te letten op de juistheid van de kleding. Daarnaast heeft deze meneer iig een hesje aan waarop de tekst verkeersregelaar staat. Je ziet ook vaak dat men gewoon een geel of oranje hesje aan heeft zonder die tekst, dat je dan niet luistert ok. persoonlijk doe ik dit, maar je hebt altijd mensen die op alle slakken zout leggen.

Daarnaast zijn het vaak verenigingen die dit soort evenementen organiseren en deze hebben ook geen liggende gelden om dure spullen te kopen. Misschien zijn deze hesjes wel gedoneerd door een welwillende burger of de plaatselijke winkeliersvereniging.

Maar dat staat geheel los van het in mijn ogen asociale gedrag van de bestuurder. De bestuurder dreigt om opzettelijk de "verkeersregelaar" aan te rijden. Of je nu wel of niet wilt luisteren. Als je het er niet mee eens bent, dan gedraag je je niet zo. Simpel. Ben je het er niet mee eens, dan bel je de politie. Daarnaast gedraagt deze man zich daarna ook nog eens onbeschoft richting de agent die ter plaatse komen. Deze man begaat overigens wel een misdrijf, van de agent vordert de bestuurder weg te gaan en deze weigert dit. Het niet voldoen aan bevel of vordering is nog steeds een misdrijf.

Maar goed, dit gaat toch een eindeloze discussie worden als we hierop doorgaan. Want je hebt altijd mensen die of voor of tegen de bestuurder zijn.

Juist. Waarom zou ik niet naar die verkeersregelaar luisteren? Hij is daar om het verkeer in goede banen te leiden of tegen te houden, omdat daar een evenement (o.i.d.) gaande is. Wie ben ik dan om te zeggen dat ik niet naar hem hoef te luisteren omdat hij een verkeerd hesje aan heeft? Hij staat daar toch niet om naar de mensen te zwaaien of om uit zijn neus te eten?

Of moet elke burger een les gaan krijgen in het herkennen van een "echte" verkeersregelaar? Ik zie dagelijks meerdere verschillende uniformen, voor mij zijn ze gewoon allemaal een verkeersregelaar...


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2012, 18:04:19
Deze hesjes zijn op deze manier  niet in de markt te vinden, ergo ze zijn speciaal op bestelling gemaakt. Deze hesjes hebben namelijk nooit tot de "vereiste" kleding behoort. Geen fabrikant zal deze dus maken met de verwachting ze niet te kunnen verkopen.

Slecht van de fabrikant dan, dat deze de mensen niet adviseert over de juiste kleding! Maar winst is nu eenmaal winst.


Juridisch afgedekt heb ik mijn twijfels over in dit geval, omdat deze meneer zo is gekleed namelijk tijdens een feest waar men over het algemeen verkleed gaat. Zeker met zijn hoofddeksel op.
Verzekeringstechnisch gezien denk ik dat de organisatie, en zeker burgermeester en politie, blij mogen zijn dat er niets is gebeurd. Ik weet namelijk uit ervaring dat verzekeringsmaatschapijen tegenwoordig bij het niet navolgen van VKR eisen 2009 uitgekeerde schade's verhaald op de vergunning houder, en als dat niet mogelijk is op de verstrekker.

Dit is juridisch afgedekt. En zijn hoofddeksel heeft hier absoluut niets mee te maken! Het is zelfs zo dat als een burger zelf een bord A1 met 30 aan het begin van zijn straat zet. Dan dien je daar 30 te rijden. Ook al is het feitelijk een weg waar je 50 mag en is het geen goedgekeurd bord. De burger kan dat namelijk niet bepalen. Zo is het ook met de verkeersregelaar neem ik aan. Zeker als je ziet hoe andere reactie's zijn. Daarnaast is het enige wat je leert tijdens je rijles dat je de aanwijzingen van een verkeersregelaar dient op te volgen. Waaraan de verkeersregelaar dient te voldoen qua kleding wordt je niet aangeleerd! Dus als een willekeurige burger iemand ziet met een hesje verkeersregelaar, dan kan die burger niet zien of het wel juist is. En dien je dus zijn aanwijzingen op te volgen. Want op zijn hesje staat verkeersregelaar.



Juist. Waarom zou ik niet naar die verkeersregelaar luisteren? Hij is daar om het verkeer in goede banen te leiden of tegen te houden, omdat daar een evenement (o.i.d.) gaande is. Wie ben ik dan om te zeggen dat ik niet naar hem hoef te luisteren omdat hij een verkeerd hesje aan heeft? Hij staat daar toch niet om naar de mensen te zwaaien of om uit zijn neus te eten?

Of moet elke burger een les gaan krijgen in het herkennen van een "echte" verkeersregelaar? Ik zie dagelijks meerdere verschillende uniformen, voor mij zijn ze gewoon allemaal een verkeersregelaar...

Misschien moet de burger daar wel les in krijgen. Lijkt me dan ook goed dat er wel een schriftelijk examen aanvast zit en bij het niet behalen wordt er over gegaan tot het ongeldig verklaren van het rijbewijs. Heb je geen rijbewijs dan een boete van 100 euro.  e050
Nu even serieus, men kan toch niet zien wie er nu wel of geen echte verkeersregelaar zijn.

Maar om nog even door te gaan. Ik heb vaak genoeg vrijwillegers gezien die het verkeer beter staan te regelen en duidelijkere aanwijzingen geven dan menig echte verkeersregelaar. Want ik zie het zo vaak dat de echte verkeersregelaar een teken geven wat door moet gaan als stopteken, maar toch ECHT GEEN stopteken is volgens bijlage 2 van het RVV 1990. Een hand naar voren waar de handpalm in de richting van de bestuurder is en dat op heuphoogt of schouderhoogte. Dat is geen officieel stopteken, dus mag ik dan in het vervolg ook gewoon doorrijden?? Het lijkt er wel op als ik de reactie's zo lees over het hesje.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2012, 18:57:23
Ik zou een discussie over de situatie toch iets interessanter vinden dan de discussie over het hesje.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.