Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 139358 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #620 Gepost op: 20 mei 2015, 08:17:08
@Bert.
Chapeau dat u zo een verkeersinzich heeft.
Helaas is dit bij het gros van de weggebruikers niet het geval.
Die kijken vaak inderdaad niet verder dan hun motorkap, of laten zich compleet leiden door de TomTom.
Die krijgen het voor elkaar om op een 16 kilometer lange weg om 18 omleidingsborden te missen,  die ook nog eens heel duidelijk langs de weg staan.
Om vervolgens op een VKR te stuiten die hen maant om te draaien wegens een opengebroken weg.
En dan nog zeggen: Dat wist ik niet,  of ze hadden geen borden gezien.
Daarom als jij achter een groot voertuig staat ben je  gewoon niet te zien.
En er is echt niemand die zich moe gaat maken om onder het voertuig door te kijken om te zien of daar iets  staat.
Die vrachtwagen of  bus is in dat geval gewoon een dikke (Berlijnse) muur die tussen jullie in staat.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #621 Gepost op: 20 mei 2015, 08:29:16
Citaat van: NS1607 link=msg=1351416 date=1432102628
@Bert.
Chapeau dat u zo een verkeersinzich heeft.
Helaas is dit bij het gros van de weggebruikers niet het geval.
Die kijken vaak inderdaad niet verder dan hun motorkap, of laten zich compleet leiden door de TomTom.
Die krijgen het voor elkaar om op een 16 kilometer lange weg om 18 omleidingsborden te missen,  die ook nog eens heel duidelijk langs de weg staan.
Om vervolgens op een VKR te stuiten die hen maant om te draaien wegens een opengebroken weg.
En dan nog zeggen: Dat wist ik niet,  of ze hadden geen borden gezien.
Daarom als jij achter een groot voertuig staat ben je  gewoon niet te zien.
En er is echt niemand die zich moe gaat maken om onder het voertuig door te kijken om te zien of daar iets  staat.
Die vrachtwagen of  bus is in dat geval gewoon een dikke (Berlijnse) muur die tussen jullie in staat.


Jos.
Het hangt ook wel af van de auto die je hebt.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #622 Gepost op: 20 mei 2015, 16:46:09
Dan zit je er toch geheel naast.
Bij ons bij de ZLSM zijn stalen neuzen En stalen schoenzolen verplicht.
Kartonnen of anadere verharde  neuzen zijn bij ons beslist niet toegestaan.
Dat staat gewoon in de Europese regelgeving Spoorweg Infrastructuur Personeel.
En wij werken met zeer zwaar materieel bij het spoor, dat geef ik je op een  briefje.


Jos

In de volksmond heet het nogsteeds stalen neus naar in de werkelijkheid ligt dat anders. ;-)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #623 Gepost op: 20 mei 2015, 18:39:01
In werkelijkheid kan het alle kanten op. Zowel stalen neus als kunststof neus als composiet neus is volop verkrijgbaar. Het voldoet allemaal aan de Europese norm en het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. En de voor- en nadelen moeten per geval worden afgewogen middels een RI&E.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #624 Gepost op: 15 juni 2015, 16:37:16
Naar wat ik begrepen heb, word volgend jaar de gele broek met reflectie onderdeel van de verplichte uitvoering van vkr kleding. Weet iemand hier al iets meer over? Ik weet wel dat mijn werkgever (AGVS) al bezig is met het uitreiken van de broeken.

Tevens kwam ik ergens iets tegen over dat het hesje ook lange mouwen moet krijgen vanwege de reflectie op de armen/schouders?


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #625 Gepost op: 15 juni 2015, 16:48:37
Bron?

Ze schieten imho wel door in de regelgeving.  :-X
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #626 Gepost op: 15 juni 2015, 17:01:13
Citaat van: batoutofhell link=msg=1356134 date=1434379036
Naar wat ik begrepen heb, word volgend jaar de gele broek met reflectie onderdeel van de verplichte uitvoering van vkr kleding. Weet iemand hier al iets meer over? Ik weet wel dat mijn werkgever (AGVS) al bezig is met het uitreiken van de broeken.

Tevens kwam ik ergens iets tegen over dat het hesje ook lange mouwen moet krijgen vanwege de reflectie op de armen/schouders?
Tot nog toe allemaal nog klok en klepel. De gele broek staat in CROW 96a/96b "Verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden" en is bij projecten waarbij CROW 96a/96b een bindend voorschrift is, dus verplicht. Tenzij de drager c.q. zijn werkgever kan aantonen dat de specifieke omstandigheden waarin de verkeersregelaar optreedt, een andere kleur broek kan rechtvaardigen. Dat volgt dan uit een RI&E of VGM-plan. En dan kun je bijvoorbeeld uitkomen op een oranje broek i.p.v. een gele broek.

De lange mouwen heeft op het moment te maken met de veiligheid. Als je de juiste PBM gebruikt, dan zul je erop uitkomen dat je in sommige omstandigheden moet kiezen voor lange mouwen om de zichtbaarheid beter te waarborgen en dus ARBO-technisch goed bezig te zijn. Er staat nergens dat dit moet in de vorm van een hes met lange mouwen. Dat is een oplossing; net als dat een jas met lange mouwen een oplossing is. Je kan ook kiezen voor een fluorescerende/reflecterende trui, shirt of overhemd met lange mouwen en daaroverheen een hesje dragen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #627 Gepost op: 15 juni 2015, 17:41:31
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1356139 date=1434380473
Tot nog toe allemaal nog klok en klepel. De gele broek staat in CROW 96a/96b "Verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden" en is bij projecten waarbij CROW 96a/96b een bindend voorschrift is, dus verplicht.
Daar durft dus geen enkele Toezichthouder zich aan te branden aan die regel. Dit omdat de wetgever een "veilig" kledingvoorschrift heeft en die van het CROW niet bewezen "veiliger" is.
Menig toezichthouder en wegbeheerder zien ook graag de regel van gele broek uit het CROW verdwijnen en een verplichting van een eenduidige kleur van VKR's op een klus.  

Veel voorkomend regeltje in de nieuwe contracten is ook "daar waar geen wetgeving is moet men zich houden aan de regelgeving zoals beschreven in de CROW uitgave 96a/b". Hiermee zet de wegbeheerder dat regeltje dus al op losse schroeven.

Even terugkomend op het hier ook al genoemde petje, hoe wat welke kleur en wel of niet het woord "Verkeersregelaar"...

Het petje zou eigenlijk door moeten lopen met de rest. Een kruis hoe slecht dat het misschien ook oogt zou de beste oplossing zijn voor een zichtbaarheid uit 4 richtingen.

Het woord Verkeersregelaar moet ook verdwijnen uit het straatbeeld, het is weggestreept in "regeling verkeersregelaar 2009" en dat is nu een feit.

Door alle aanpassingen van diverse commerciële of semi-overheden is er weer een wildgroei aan uniformen aan het ontstaan. De overheid heeft in haar wijsheid niet voor niets alleen de bovenkleding vastgesteld, dit laat andere beroepen met andere kledingen sneller toe om hun taak als VKR op te nemen zonder in een onderbroek op straat te moeten omkleden.

VKR bedrijven zijn op dit moment te druk bezig met "hun" stempel op de markt te drukken en proberen daarmee ook de overheid over een streep heen te trekken, in plaats van dat men kijkt naar een eenduidige wetgeving die ook te handhaven is voor controlerende instanties. Op de manier die nu wordt mee gewerkt kan alleen een geleerde in de VKR regeling handhaven.

Het onderlinge gekrakeel van de diverse bedrijven zorgt in mijn ogen voor een onveiligere werkplek voor de VKR.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #628 Gepost op: 15 juni 2015, 18:42:55
Je citeert maar een gedeelte van mijn bericht, want de "tenzij" is net zo belangrijk zo niet belangrijker dan de stelling daarvoor.  ;)

Eenduidigheid en eenheid van tenue zijn leuk, maar in de praktijk natuurlijk niet haalbaar. Zolang er in alle beroepsgroepen ruimte is om een eigen uniform of werkkleding te dragen, zal dat ook voor verkeersregelaars zo blijven. De brandweer heeft daar geen khaki pak, en hier een zwart pak. De politie loopt hier in een gele jas, en daar in een zwart-geel-gestreepte jas. En zo is het in de afzettingen net zo. Er is alle ruimte om een baakschild in je eigen kleur kunststof te laten maken.

Waar het volgens mij om moet gaan is dat de verkeersregelaar veilig zijn werk kan doen. Dit moet volgens mij betekenen dat er functioneel gespecificeerd moet worden (bijvoorbeeld "dragen van kleding dat voldoet aan klasse 3") en er niet op inhoud gespecificeerd moet worden (bijvoorbeeld "de kleding moet geel zijn"), tenzij er wettelijke bepalingen zijn die specificeren op inhoud noodzakelijk maken. Dat geldt dan met name voor de basisherkenbaarheid in de vorm van jas of hes. Hetzelfde geldt voor een baakschild: je mag alle kleuren gebruiken (oke, uitgezonderd de fluorescerende) zolang de rood-witte reflectie voldoet aan eisen "XYZ" (vul in).

Met dergelijke functionele eisen kun je ook fatsoenlijk controleren en handhaven, terwijl je ruimte laat aan de markt om toch een eigen identiteit te hebben.

Dan kun je nog discussiëren over een uniform uiterlijk per project; zou ik persoonlijk wel mee kunnen leven, hoewel ik me ook kan voorstellen dat je soms juist een onderscheid zou willen maken tussen twee groepen verkeersregelaars. Ik werk bijvoorbeeld in een evenementenproject met beroepsverkeersregelaars en evenementenverkeersregelaars. De evenementenverkeersregelaars dragen hierbij een oranje broek, de beroeps een gele broek, terwijl ze verder niet verschillen. Als leidinggevende kan ik dan wel op afstand zien wie wat is, en dat geldt ook voor de politie. Ik kan me niet voorstellen dat de automobilist zich daaraan zal storen.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat de onderlinge strijd tussen verkeersregelaarsbedrijven niet bijdraagt aan een gezonde en veilige markt. Integendeel...  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #629 Gepost op: 15 juni 2015, 19:04:59
Toen ik nog als VKR werkte droeg ik onderstaande broek die ik zelf heb laten maken.
Het voordeel was dat hij niet snel vies werd en in de avond- en nachturen toch opviel vanaf afstand.

Persoonlijk vind ik die gele broeken maar niks die ik steeds meer zie. Heb het gevoel dat het te veel afleid als het in je gezichtsveld komt.
Vindt volledig gele broeken sowieso onzin want het is zo besmettelijk als de pest zeker als je veel bij wegwerkzaamheden staat.
Al dat vuil krijg je er echt niet uitgewassen dus loop je nog voor paal ook op den duur.






En later heb ik voor in de regen onderstaande regenbroek aangeschaft bij Damen Leathers.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen