Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 140821 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #80 Gepost op: 25 februari 2012, 02:44:24
Volgens mij lopen er twee zaken door elkaar in dit topic, namelijk het verwachtingspatroon wat je mag koesteren bij een goed opgeleide beroepsverkeersregelaar en het verwachtingspatroon wat je mag hebben van een burger in een reflecterend hesje die een uurtje naar oom agent heeft geluisterd op een door de gemeente georganiseerd avondje en die nu een dagje per jaar tijdens een evenement op de kruising mag staan. E dat bedoel ik absoluut niet neerbuigend, want we mogen tegenwoordig blij zijn dat er nog steeds mensen zijn die een stukje van hun tijd willen opofferen voor een vrijwilligersklus  O0.

Lijkt me dat ook verzekeringsmaatschappijen/rechters dit onderscheid wel degelijk zullen maken.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #81 Gepost op: 25 februari 2012, 13:53:59
Lijkt me dat ook verzekeringsmaatschappijen/rechters dit onderscheid wel degelijk zullen maken.

Hoe zouden deze partijen dan een onderscheid moeten maken? Het negeren van een aanwijzing gegeven door een evenementenregelaar is toch niet minder ernstig dan wanneer gegeven door een beroepsregelaar?
Senior GGP / Oost-Brabant


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #82 Gepost op: 25 februari 2012, 14:28:51
(...)
Lijkt me dat ook verzekeringsmaatschappijen/rechters dit onderscheid wel degelijk zullen maken.
Dit onderscheid KAN NIET gemaakt worden. Wettelijk gezien heeft iemand in een veiligheidsvestje, niet zijnde een officieel verkeersregelaarshesje, totaal nul komma nul bevoegdheid om verkeer te regelen. En het maakt geen moer verschil of dat nu een evenementenverkeersregelaar of een beroepsverkeersregelaar is. De wetgever maakt daar voor wat betreft kleding totaal geen onderscheid in.

Nogmaals, het getuigt van respect voor elkaar om ook naar mensen die klaarblijkelijk iets van een bepaalde functie vervullen te luisteren. Desondanks gaat dit dan wel op basis van fatsoen en niet op wettelijke basis.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #83 Gepost op: 25 februari 2012, 14:41:52
Die iemand is niet zelf aansprakelijk voor het verkeerde hesje maar de werkgever*
Ik denk dat de werkgever dus aansprakelijk wordt gesteld als het eea mis gaat.  

Wat ik niet begrijp is dat er schijnbaar niemand van die organisatie informatie heeft ingewonnen over de juiste kleding en dat waarschijnlijk ook op dat avondje bij de politie er niet over de juiste kleding is gesproken .

*Aansprakelijkheid:
Volgens het Burgerlijk Wetboek wordt de organisator of het bedrijf welke het evenement organiseert, beschouwd als “werkgever” met de daaraan verbonden verantwoordelijkheden, zoals risicoaansprakelijkheid. Ook de verkeersregelaars vallen daar onder. Iedere organisator van een evenement wordt daarom geadviseerd zorg te dragen voor een “evenementen verzekering”, waarin het
regelen van het verkeer door verkeersregelaars expliciet is opgenomen.
http://www.rovg.nl/upload/rovg/file/publicaties/Fld%20De%20Verkeersregerlaar%20hr%20z%20pask.pdf


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #84 Gepost op: 25 februari 2012, 14:45:45
Klopt inderdaad Kusje. Zeer waarschijnlijk is onze "verkeersregelaar" volledig ter goeder trouw. Als hem niet expliciet door de politie is uitgelegd welke kleding hij moet dragen en de organisator duwt hem dit hesje in de handen, dan mag hij er vanuit gaan dat dit de juiste kleding is. En als 'm dan wat gebeurt, dan is de organisator zeer zeker aansprakelijk. En op het moment dat de organisator kan aantonen dat zij verkeerd zijn voorgelicht door de politie en/of de gemeente, dan wordt het verhaal nog spannender!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #85 Gepost op: 25 februari 2012, 15:16:49
Ik vind dus dat de betreffende politieagenten die aso direct in de boeien hadden moeten slaan toen hij ook tegen de agenten in ging.
We zijn veeeeeeeeeeeeeel te tolerant in dit land en ook hier vind ik het optreden te slap.

Ik vind daadkrachtig en hard optreden tegen zulke types het enige juiste.
Agressie moet je niet met fluwelen handschoentjes benaderen. Ik weet nog steeds niet hoe de Nederlander het woord "keihard aanpakken" interpreteert?
Maar dat zou toch tegen dit soort types worden toegepast?

Ach, na 2 minuten kijken naar dit filmpje kwam mij het stoom al uit de oren.
Ik als politieagent in dit land: Ongeschikt.


Heijway

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Keep it Safe ;)
Reactie #86 Gepost op: 25 februari 2012, 16:17:40
Als beroepsregelaar (6 jaar) kan ik melden dat dit de praktijk is.
Ik kom dit soort bestuurders regelmatig tegen ook al sta ik wel in het correcte tenue met de daarbij benodigde papieren en aanstellingen en de officiële aanwijzingen volgens het RVV gevend.

Waar ik mij ook geregeld aan stoor (bij evenementen) is de "gelegenheidsregelaar". Na een kwartiertje "instructie" van Politie mag men het verkeer gaan regelen. Een beroepsregelaar moet hiervoor minimaal twee dagen opleiding voor volgen (mening: 1 dag theorie en 3 dagen praktijk moet verplicht worden). Daarbij komt dat de kleding over het algemeen niet correct is evenals de tekens die gegeven worden. Ook de bewegwijzering en/of afzetmateriaal laat regelmatig te wensen over.

Wat de oplossing zou moeten zijn zou ik niet 1,2,3 weten maar regelmatiger controle uitvoeren (ook door politie) en van straat halen en/of evenement opdoeken zou een radicale actie zijn maar misschien gaan mensen het dan begrijpen.
Meestal word de hand over het hart gehaald door de controlerende instanties en met gekruiste vingers afgewacht tot het einde van het evenement in de hoop dat er niks ernstigs gebeurt.

Wat de man in het filmpje wel siert is dat deze rustig blijft en standvastig. U komt er niet door punt.

dit wilde ik toch even kwijt.

mvg Heijway


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #87 Gepost op: 25 februari 2012, 17:05:34
Waar ik mij ook geregeld aan stoor (bij evenementen) is de "gelegenheidsregelaar". Na een kwartiertje "instructie" van Politie mag men het verkeer gaan regelen. Een beroepsregelaar moet hiervoor minimaal twee dagen opleiding voor volgen (mening: 1 dag theorie en 3 dagen praktijk moet verplicht worden). Daarbij komt dat de kleding over het algemeen niet correct is evenals de tekens die gegeven worden. Ook de bewegwijzering en/of afzetmateriaal laat regelmatig te wensen over.


Als ik eerste zin zo lees heb ik het gevoel van oneerlijkheid  en / of broodroof.    Aan de ene kant kan ik me daar wat bij indenken maar het is voor een hoop organisaties onbetaalbaar deze "gelegenheidsregelaar" de volledige opleiding te laten doen én het is onbetaalbaar voor deze organisaties om "de beroeps" in te huren.    Voorheen stond daar "oom agent" en dat koste de organisatie (ook) niets.  Nu doet de politie dit soort dingen (bijna) niet meer dus is de enige optie om het dus doormiddel van de "gelegenheidsregelaar" te doen.  En deze neemt vaak al een dag vrij om op de weg te staan of mist zelf het evenement.  Moet deze dan 3 dagen extra vrijnemen om voor 1 dag op de weg te staan? (dan heb ik nog niet eens over de kosten van die opleiding)

Met het laatste ben ik het met je eens.  (over de kleding heb ik al genoeg gezegt = verantwoording van de werkgever)   en inderdaad er worden niet altijd de juiste tekens gegeven     maar wat verwacht je na een kwartiertje?     Daarnaast zijn het ook niet altijd mensen met uitstraling.


Heijway

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Keep it Safe ;)
Reactie #88 Gepost op: 25 februari 2012, 19:01:45
Misschien had ik ook moeten uitleggen dat ik mede-oprichter/coördinator ben van een stichting met "gelegenheidsregelaars" (www.verkeersteam.nl).
Wij verzorgen bij menig evenement in Twente de afwikkeling van het verkeer. Onze regelaars staan dus bij meerdere evenementen per jaar. Daar zit ook al verschil in dat zij dus niet één keer per jaar maar meerdere keren op straat staan en dus wat ervaring hier in hebben. Hierbij worden ze begeleid door de mensen met een beroepsopleiding en wij zorgen ook voor de juiste kleding en materiaal. Ook dienen zij elke keer alvorens een evenement de instructie en aanstelling te krijgen, alhoewel zij meer ervaren zijn dan sommige anderen.
Waar ik mij aan stoor is aan diegene die de regels niet naleven die gesteld zijn m.b.t. veiligheid en aansprakelijkheid.

Over de opleiding van vier dagen refereerde ik aan de beroepsregelaar. De opleidingen die er zijn variëren van twee tot vier dagen. Mijn mening hierop is dat ik vier dagen prefereer.  ;)

Over broodroof heb ik het niet gehad en is ook niet zo bedoeld omdat ik er terdege van bewust ben dat sommige organisaties hiervoor geen geld beschikken, maar ben van mening dat het verkeer regelen geen kattepis is en er wel af en toe zo over gedacht word. Verkeer is bij evenementen vaak een ondergeschoven kindje.

Het is begrijpelijk dat de politie het verkeer niet meer op zich kan nemen met de huidige taakstelling, maar het mag niet zo zijn dat de veiligheid en kwaliteit hierdoor achteruit gaat.

Als men een evenementenvergunning aanvraagt bij een gemeente zal er altijd gekeken worden of er verkeersregelaars en bewegwijzering/afzetting benodigd is. Hier zal een organisatie aan gehoor geven als dit zo is, maar de controle en goed of afkeuring hiervan is in de praktijk vaak niet aan de orde.

Het gaat misschien nu een beetje ver naar aanleiding van het filmpje. Wat ik probeer te zeggen is dat als men als organisatie er zorg voor draagt dat zij de zaakjes voor elkaar hebben er misschien minder van dit soort taferelen plaatsvinden. Uitsluiten gaat niet.
Nog steeds is de actie van de boze bestuurder niet goed overigens.

Over kleding is er al genoeg gepraat, het enige dat ik nog kwijt wil is dat de carnavalspet/muts gewoon niet kan omdat dit niet serieus overkomt op de weggebruiker. Ons is ook al eens gevraagd om met de sinterklaasintocht als zwarte piet verkleed willen gaan met een verkeersregelaarshesje en dan het verkeer te regelen. om bovenstaande reden doen wij dit niet maar verzorgen al meerdere jaren de optochten/intochten etc. zonder problemen.

Wat ik overigens vind is dat de persoon in het filmpje eigenlijk alleen is met een aantal omstanders. Het kan misschien onderbezetting zijn. Wij proberen er ook altijd zorg voor te dragen dat de regelaars met z'n tweëen zijn. Dit om twee redenen: men heeft één getuige en er is assistentie/back-up.

Ik hoop dat ik mij zo goed mogelijk heb uitgedrukt.

mvg Heijway


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #89 Gepost op: 25 februari 2012, 19:16:01
@Heijway: goed bezig!!    O0   O0