Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 142631 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #90 Gepost op: 26 februari 2012, 03:31:06
Hoe zouden deze partijen dan een onderscheid moeten maken? Het negeren van een aanwijzing gegeven door een evenementenregelaar is toch niet minder ernstig dan wanneer gegeven door een beroepsregelaar?
In mijn reactie had ik het niet over het negeren van een aanwijzing, maar referreerde ik naar de voorgaande reacties als er schade ontstaat door een gegeven aanwijzing. Ik kan mij zo voorstellen dat een rechter meer coulance betoont bij een gelegenheidsregelaar die op basis van zeer summier verstrekte informatie daar staat, dan bij een beroepsregelaar waar meer van verwacht (mag) word(t)(en).

Overigens ben ik het geheel met Lt.Col. Me eens dat alles valt of staat met respect opbrengen voor elkaar en dat lijkt steeds verder te zoeken  :'(.

Blijft het feit dat de overheid in haar bezuiningsdrang dit in de hand werkt omdat er voor een dubbeltje op de eerste rang moet worden gezeten. Bij grote commerciële evenementen kun je nog best billijken dat de kosten voor verkeersregeling moeten worden ingecalculeerd, maar wat ga je doen met bijv. avondvierdaagse, fietsvierdaagse, schooloversteekplaatsen, etc, etc. ??

Dan ben je dus in toenemende mate afhankelijk van goed initiatieven zoals Heijway die schetst ( O0) of inderdaad de goedwillende gelegenheidsregelaar (vutter, huismoeder, etc.) die bij Gods gratie een uurtje 'voorlichting' hebben gehad om vervolgens op straat gespuugd te worden.... Moet je die dan verantwoordelijk/aansprakelijk houden ? Of de school (ook geen budget) ? Of de gemeente (heeft zelfs vaak de juiste middelen niet centraal ter beschikking voor uitleen) ? Of de politie (die hier geen tijd meer voor krijgt) ?

Of maken we de afweging dat we ons sociaal-cultureel leven zo goed mogelijk overeind willen houden en dat we als samenleving de ongetwijfeld hieruit voortvloeiende risico's gezamelijk blijven dragen ? (Wat onverlet laat dat je met zijn allen blijft zoeken naar optimalisering in de uitvoering).
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #91 Gepost op: 27 februari 2012, 00:54:12
Ten eerste als iemand ter goeder trouw handelt, dan kan je hem niks verwijten.
Ten tweede de reactie dat de politie slap optreedt is kolder en niet onderbouwt. Want je zie niet hoe de afloop is. Waarom direct iemand aanhouden als even goed aanspreken ook helpt. Weet diegene die dat zei hoeveel werk het met zich mee brengt en met watvoor crepeer sterkte de politie op sommige evenementen aanwezig? Dat heeft te maken met de bezuinigingen en personeels tekorten. Daarnaast worden veelal studenten ingezet die vrij in het begin van hun opleiding zitten.

Als laatste hoor ik meerdere malen dat de politie verantwoordelijk zou zijn??? Er is er maar 1 verantwoordelijk dat is de gemeente die de vergunning afgeeft voor het evenement. Daarnaast kan het zou zijn dat de weg bij de provincie hoort, dan is de provincie ook verantwoordelijk. Want de wegbeheerder is verantwoordelijk voor de afzettingen en de eventuele verkeerregelaars!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #92 Gepost op: 27 februari 2012, 08:22:50
Ten eerste als iemand ter goeder trouw handelt, dan kan je hem niks verwijten.
Terecht, maar zijn werkgever (in dit geval de evenementorganisatie) wel. Helaas was wel de werknemer (in dit geval vrijwilliger denk ik) ernstig de klos als meneer de automobilist tóch door had gedrukt.

Ten tweede de reactie dat de politie slap optreedt is kolder en niet onderbouwt. Want je zie niet hoe de afloop is. Waarom direct iemand aanhouden als even goed aanspreken ook helpt. Weet diegene die dat zei hoeveel werk het met zich mee brengt en met watvoor crepeer sterkte de politie op sommige evenementen aanwezig? Dat heeft te maken met de bezuinigingen en personeels tekorten. Daarnaast worden veelal studenten ingezet die vrij in het begin van hun opleiding zitten.
Ik zie binnen de duur van het filmpje dat er iemand belt én dat de politie ter plaatse komt; ergo binnen een paar minuten is de politie er. Kennelijk is er bij dit evenement voldoende politie aanwezig. Dan zie ik dat er bikers ter plaatse komen; ik weet niet hoe het in betreffende regio geregeld is maar volgens mij worden er in de meeste regio's geen studenten op de fiets ingezet. Over de handelwijze van de agenten zelf kan ik niet oordelen... maar het valt op zijn minst op dat er blijkbaar wel ruimte is om (uitgebreid) in discussie te gaan.

Als laatste hoor ik meerdere malen dat de politie verantwoordelijk zou zijn??? Er is er maar 1 verantwoordelijk dat is de gemeente die de vergunning afgeeft voor het evenement. Daarnaast kan het zou zijn dat de weg bij de provincie hoort, dan is de provincie ook verantwoordelijk. Want de wegbeheerder is verantwoordelijk voor de afzettingen en de eventuele verkeerregelaars!
Een vergunning voor een wegafzetting en/of plaatsing bebording moet worden afgegeven door de wegbeheerder. De aanstelling van evenementenverkeersregelaars moet worden verzorgd door de gemeente van optreden. De politie is belast met de controle en het toezicht op de evenementenverkeersregelaars. Zo is het bij wet vastgelegd.
Ergo: de organisatie dient een evenementenvergunning aan te vragen bij de betreffende gemeente, met daaraan gekoppeld (voor zover niet inbegrepen) een vergunningaanvraag voor de afsluiting van wegen. De gemeente dient - na overleg met de politie - in de vergunning op te nemen hoeveel verkeersregelaars nodig zijn (voor zover niet bij de vergunningaanvraag een verkeersplan is meegeleverd) en welke voorwaarden daar aan verbonden zijn (o.a. de juiste kleding). De politie is daarna verantwoordelijk voor de instructie van de verkeersregelaars, en tijdens de daadwerkelijke inzet moet de politie direct toezicht houden op de verkeersregelaars. (Dat dit niet altijd gebeurt is waar, maar dat doet niets af aan de verplichting.) Op het moment dat een verkeersregelaar dus onjuiste kleding draagt en/of gevaarlijk optreedt, dan dient de politie dus als eerste in te grijpen en betreffende verkeersregelaar van zijn taak te ontheffen. De vervolgstap is dat de vergunningverlener (gemeente) geïnformeerd wordt en als het evenement hierna geen doorgang meer kan vinden, de burgemeester de vergunning dient in te trekken.

Op het moment dat de verkeersregelaar betrokken raakt bij een ongeval (zelf of als "externe" factor), dan is in eerste instantie de verkeersregelaar aansprakelijk, tenzij hem verder niks verweten kan worden, want dan is zijn werkgever aansprakelijk. Wegbeheerder en/of politie is misschien aansprakelijk te stellen wanneer zij de werkgever aantoonbaar verkeerd geïnformeerd hebben, maar dan zal het nog wel tricky worden.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #93 Gepost op: 27 februari 2012, 18:56:22
Als laatste hoor ik meerdere malen dat de politie verantwoordelijk zou zijn??? Er is er maar 1 verantwoordelijk dat is de gemeente die de vergunning afgeeft voor het evenement. Daarnaast kan het zou zijn dat de weg bij de provincie hoort, dan is de provincie ook verantwoordelijk. Want de wegbeheerder is verantwoordelijk voor de afzettingen en de eventuele verkeerregelaars!

Ik trek ook het boetekleed aan: maar mijn posting was niet bedoelt om de politie verantwoordelijk te stellen    
maar het verbaasde me dat betrokkene (lees organisatie) niet het te dragen uniform (moet) laat zien op dat avondje.  

De politie (wegbeheerder / gemeente) verantwoordelijk stellen voor een eventueel incident (in deze) dat zou dan kunnen inhouden dat men de rijschool (/instructeur)  bij elk ongeluk verantwoordelijk zou kunnen stellen. Met het argument: dat is me nooit verteld.  Het is trouwens nooit aantoonbaar wat wel of niet is verteld.
En dat is tevens ook het antwoord op:
Wegbeheerder en/of politie is misschien aansprakelijk te stellen wanneer zij de werkgever aantoonbaar verkeerd geïnformeerd hebben, maar dan zal het nog wel tricky worden.  >:D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #94 Gepost op: 27 februari 2012, 19:04:36
Ik zag trouwens vandaag twee verkeersregelaars met een (rode) bouwvakkershelm op.    Eerlijk gezegd vond ik het (ook) een vreemd gezicht, maar ze meer bezig met de bouwwerkzaamheden dan met het verkeer.     Is het zo dat zij een dubbel functie vervullen?  
(het verkeer werd overigens geregeld door verkeerslichten)  

Ik vraag me af dit de bedoeling kan (en mag) zijn.  In de juiste kleding, wat een vkr behoort te dragen,  andere werkzaamheden doen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #95 Gepost op: 27 februari 2012, 19:22:50
Als het te verenigen is, waarom niet, het verkeer werd toch geregeld door verkeerslichten ?.
Waarschijnlijk zijn het bouwvakkers die het verkeer regelen op het moment dat er bouwverkeer moet in- of uitvoegen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #96 Gepost op: 27 februari 2012, 19:42:12
Ik zag trouwens vandaag twee verkeersregelaars met een (rode) bouwvakkershelm op.    Eerlijk gezegd vond ik het (ook) een vreemd gezicht, maar ze meer bezig met de bouwwerkzaamheden dan met het verkeer.     Is het zo dat zij een dubbel functie vervullen?  
(het verkeer werd overigens geregeld door verkeerslichten)  

Ik vraag me af dit de bedoeling kan (en mag) zijn.  In de juiste kleding, wat een vkr behoort te dragen,  andere werkzaamheden doen.
Voor verkeersregelaars gelden ook de Arbo-veiligheidsregels. Het kan zijn dat zij bij een bouwplaats in de buurt zijn waar het dragen van een helm verplicht is. Bijvoorbeeld omdat er een kraan actief is die mogelijk met het draai-/werkgebied boven de verkeersregelaars kan komen, of bijvoorbeeld omdat er graafmachines langs/bij de werkplek van de verkeersregelaars aan het werk zijn. Verkeersregelaars dienen dan ook hoofdbescherming te dragen, evenals voetbescherming (veiligheidsschoenen) en indien noodzakelijk gehoorbescherming of andere bescherming. Behoort gewoon tot de PBM's.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #97 Gepost op: 27 februari 2012, 19:43:44
Overigens is het niet de bedoeling dat een verkeersregelaar in zijn verkeersregelaarskleding andere werkzaamheden verricht. Een recente CROW publicatie m.b.t. verkeersregelaars (waar ik het inhoudelijk op punten overigens compleet niet mee eens ben, doch dit punt niet!) geeft ook aan dat verkeersregelaars bij andere werkzaamheden de reguliere verplichte veiligheidskleding dienen te dragen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #98 Gepost op: 27 februari 2012, 19:45:38
Als het te verenigen is, waarom niet, het verkeer werd toch geregeld door verkeerslichten ?.

Persoonlijk vond ik het verwarrend want ik verwachtte van deze personen dat zij het verkeer regelen.  
Men heeft speciale kleding gekregen om herkenbaar te zijn als zijnde verkeersregelaar waarbij hun aanwijzingen boven de verkeerslichten zouden gaan.    Ze stonden vrij dicht bij het kruispunt.  

Ik vind het vanuit dat zichtspunt niet verenigbaar.          Volgens mij is het dan bij andere werkzaamheden die bovenkleding uit en een andere jas aan.    

@Lt. Col. Me:  bedankt voor je uitleg.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #99 Gepost op: 27 februari 2012, 20:07:55
Ik zag trouwens vandaag twee verkeersregelaars met een (rode) bouwvakkershelm op.    Eerlijk gezegd vond ik het (ook) een vreemd gezicht, maar ze meer bezig met de bouwwerkzaamheden dan met het verkeer.     Is het zo dat zij een dubbel functie vervullen?  
(het verkeer werd overigens geregeld door verkeerslichten)  

Ik vraag me af dit de bedoeling kan (en mag) zijn.  In de juiste kleding, wat een vkr behoort te dragen,  andere werkzaamheden doen.

Bij mij op de cursus zat ook een bouwvakker die op eigen aanvraag bij de baas deze cursus heeft gevolgd. Juist om alles volgens de regels te doen en verzekerd te zijn. Hij trekt het vkr hesje aan bij het in en uit laten van bouwverkeer op de bouwplaats, daarna het vkr hesje weer uit.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV