Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 140271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #130 Gepost op: 4 maart 2012, 00:14:44
Ja (bij de arena)zijn reactie was:" Het leverde toch geen levensgevaarlijke situatie op?" Toen ik aangaf dat het voor het overige verkeer dus een aanleiding kan geven om ons te negeren zei hij "ja, maar goed dat is jouw probleem." Ook bij het nagesprek heb ik dit aangegeven waar mensen van de politie bij waren, die zouden hun collega er nog eens op aanspreken. Nooit wat over weer gehoord.

Om heel eerlijk te zijn, sta ik er wel een beetje van te kijken. Want je hebt het over de Arena. Nu ken ik dat gebiedje en de situatie redelijk goed. Mijn ervaring daar is dat er een goede samenwerking is tussen de politie en de VKR's. Daarbij vind ik het schandalig hoe de agent reageert (persoonlijke mening). En tot slot slordig dat ze geen terugkoppeling hebben gegeven aan je.

@kusje

in mijn geval geen agent die getuige is maar een passant (deze heb ik bij mijn aangifte ook doorgegeven)
voor de aangifte zijn er wel 2 agenten bij mij op mijn werkplek geweest.

maar die voorvallen dat er een agent getuige is ken ik ook wel.

@pully83

niet aanhouden maar een flinke boete.
of eentje op basis van artikel 5 (gevaarzetting)

Het eerste stukje. Goed dat je die getuigen hebt. Gevallen waar de diender getuige is, dan is het natuurlijk wel al iets anders.

Wat je aan mij schreef. Natuurlijk de boete voor het niet opvolgen van een aanwijzing. Daarnaast kan je altijd voor artikel 5 gaan, omdat dat de bestuurder je vouwen uit je broek rijdt. Maar het aanhouden ging over het filmpje. Omdat de bestuurder zo dreigend overkomt in de richting van de VKR.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #131 Gepost op: 4 maart 2012, 00:24:11
Ja (bij de arena)zijn reactie was:" Het leverde toch geen levensgevaarlijke situatie op?" Toen ik aangaf dat het voor het overige verkeer dus een aanleiding kan geven om ons te negeren zei hij "ja, maar goed dat is jouw probleem." Ook bij het nagesprek heb ik dit aangegeven waar mensen van de politie bij waren, die zouden hun collega er nog eens op aanspreken. Nooit wat over weer gehoord.
Bij de Arena nog wel. Dat zal ome Sjors van buro Flierbosdreef die meestal het vaste contactpersoon is voor de VKR's niet
op prijs gesteld hebben. Ik weet dat Sjors en zijn vervangers er altijd dik op zitten en 99 van de 100 keer heb je op de
meeste punten ook 1 of 2 motoragenten als back-up.

Mijn ervaring zowel als VKR en later als Coördinator bij de Arena is dat men er altijd bovenop zat zeker bij het uitrijden
na een wedstrijd of evenement. Zelfs fietsers heb ik vaak zat een prent zien krijgen.

Daar is al een heel topic over, en ik zou er ook achter staan. Ik zou zeker die opleiding gaan volgen dan.

Hetzelfde met snelheidscontrolle's bij werkzaamheden, ik zou er gelijk op inschrijven. De pakkans wordt dan vergroot en dus let men ook beter op.

Iemand bovenop de sterkte erbij die BOA bevoegd is voor verkeerszaken te schrijven zou geen kwaad kunnen maar dan kom
je weer op het punt dat de opdrachtgever extra moet gaan betalen en of men daar op zit te wachten weet ik niet.


Het zou al enorm schelen als het verkeer in Nederland weer logisch was. Dat mensen ook inderdaad het idee krijgen dat een verkeersregelaar er ook staat om het verkeer te regelen voor de weggebruiker in plaats van het verkeer te ontregelen omdat er weer een of ander wazig evenement of andere onbegrijpelijke toestand is...  >:D

Ik vind het anders heel logisch in Nederland. Er zijn regels. Je houdt je eraan of niet. Maar die keuze maak je zelf.
Simpeler kan ik het niet maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #132 Gepost op: 4 maart 2012, 00:29:38
Bij de Arena nog wel. Dat zal ome Sjors van buro Flierbosdreef die meestal het vaste contactpersoon is voor de VKR's niet
op prijs gesteld hebben. Ik weet dat Sjors en zijn vervangers er altijd dik op zitten en 99 van de 100 keer heb je op de
meeste punten ook 1 of 2 motoragenten als back-up.

Mijn ervaring zowel als VKR en later als Coördinator bij de Arena is dat men er altijd bovenop zat zeker bij het uitrijden
na een wedstrijd of evenement. Zelfs fietsers heb ik vaak zat een prent zien krijgen.

Iemand bovenop de sterkte erbij die BOA bevoegd is voor verkeerszaken te schrijven zou geen kwaad kunnen maar dan kom
je weer op het punt dat de opdrachtgever extra moet gaan betalen en of men daar op zit te wachten weet ik niet.

Mijn ervaring ook hoor. Maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren dat het anders loopt, dan wat we gewend zijn.

Ik vind het anders heel logisch in Nederland. Er zijn regels. Je houdt je eraan of niet. Maar die keuze maak je zelf.
Simpeler kan ik het niet maken.

Daar ben ik het helemaal mee eens!!!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #133 Gepost op: 4 maart 2012, 12:50:14
@ enrico en pully,

Ik sta er niet zo vaak alleen als ondervang, maar ik had ook niet het idee dat bij de nabespreking de agenten er net zo over dachten.
En zeker niet de teamleiding van het VKR team.

Dit is ook maar 1 voorbeeld van nu ruim 10 jaar VKR en transportbegeleiding ervaring. Ik denk dat ik een klein boekje zou kunnen schrijven hoe mensen op VKR's reageren die wel hun vak verstaan, alsmede hoe de wildgroei is uit aan het groeien onder de verschillende VKR's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #134 Gepost op: 4 maart 2012, 19:46:05
@HIT, Enrico:

Ik snap hoe u reageert. Maar bekijkt u het eens vanuit de weggebruiker... de burger. Vanuit een beroepshouding als verkeersregelaar zijn er in Nederland (verkeers)regels waar iedereen zich aan moet houden. Maar vanuit de weggebruiker zijn er in Nederland regels die niet altijd logisch zijn. Ik bedoel: (bijna) iedereen begrijpt dat er in woonstraten langzaam gereden moet worden... maar (bijna) niemand begrijpt het als er bij een 8 meter brede asfaltstraat een bordje "30" staat, en zeker begrijpt (bijna) niemand dan nog dat er halverwege die straat een flitsauto staat.

Hetzelfde geldt voor wegwerkzaamheden en het bekende C-01 bord: (bijna) iedereen begrijpt het dat een straat tijdens wegwerkzaamheden niet gebruikt kan worden. Maar (bijna) niemand begrijpt het dat er wél een C-01 bord wordt geplaatst, maar dat de straat zelf gewoon begaanbaar is... Dat is door jarenlang lukraak C-01'tjes plaatsen (tot aan heden aan toe) kapot gemaakt.

Hetzelfde geldt voor verkeersregelaars: in alle soorten en maten staan ze op en langs de weg. De ene nog spannender uitgedost dan de andere, en met allerlei meer of minder duidelijke aanwijzingen proberen ze zo goed mogelijk "het verkeer te regelen". De ene begint direct over bekeuringen (de wanna-be politieagent), de andere is uiterst vriendelijk en behulpzaam. Wat moet je daar als weggebruiker nou mee?

Nee... ik begrijp best dat de Nederlandse weggebruiker totaal in de war is van alle toestanden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #135 Gepost op: 5 maart 2012, 08:56:06
Kusje mijn reactie was met name op het dreigend inrijden op een VKR in het filmpje.

Voor wat betreft het niet optreden van de agent die erbij staat. Dan zal ik aan HIT en DeMassel moeten vragen of zij naderhand nog aan de agent hebben gevraagd of deze geen bon geschreven heeft. Het kan zo zijn dat de agent daar alleen staat om waar te nemen. Mogelijk dat hij de bon gewoon op kenteken schrijft of dat hij het portofonisch door geeft en een motorrijder het voertuig later staande laat houden. Als de agent er namelijk direct achteraan gaat is de VKR de back up van de agent kwijt.


Dit is een idee om een VKR zijn werk gemakkelijker te maken en beter uitvoerbaar.

Als beroepsregelaar hoeft er geen agent in de buurt te zijn. Alleen bij een evenementenregelaar moet volgens de regels een agent bij zijn die toezicht houd op de regelaars.
Ik heb naderhand uiteraard weer een gesprek gehad met de agent. Ik ga hier niet alles precies neerzetten maar het komt er op neer dat ze van mening waren dat een gesprek voldoende was
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #136 Gepost op: 5 maart 2012, 09:02:35
Wat je aan mij schreef. Natuurlijk de boete voor het niet opvolgen van een aanwijzing. Daarnaast kan je altijd voor artikel 5 gaan, omdat dat de bestuurder je vouwen uit je broek rijdt. Maar het aanhouden ging over het filmpje. Omdat de bestuurder zo dreigend overkomt in de richting van de VKR.

datzelfde vind ik ook voor dat filmpje.
metname die art. 5 omdat hij gewoon probeerd om iemand om te rijden
het negeren stopteken kan lastig worden ivm een niet goedgekeurd hesje maar het is wel achter een afzetting (Hek + bord C01 staat immers al voor dit punt)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #137 Gepost op: 5 maart 2012, 09:04:18
verkeerde kant van de vluchtheuvel langs rijden,  er is wel wat te vinden.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #138 Gepost op: 5 maart 2012, 09:09:29
verkeerde kant van de vluchtheuvel langs rijden,  er is wel wat te vinden.    
m R 575 - gebod voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (D2) 85 euries  ^-^
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #139 Gepost op: 5 maart 2012, 10:57:23
@HIT, Enrico:

Ik snap hoe u reageert. Maar bekijkt u het eens vanuit de weggebruiker... de burger. Vanuit een beroepshouding als verkeersregelaar zijn er in Nederland (verkeers)regels waar iedereen zich aan moet houden. Maar vanuit de weggebruiker zijn er in Nederland regels die niet altijd logisch zijn. Ik bedoel: (bijna) iedereen begrijpt dat er in woonstraten langzaam gereden moet worden... maar (bijna) niemand begrijpt het als er bij een 8 meter brede asfaltstraat een bordje "30" staat, en zeker begrijpt (bijna) niemand dan nog dat er halverwege die straat een flitsauto staat.

Hetzelfde geldt voor wegwerkzaamheden en het bekende C-01 bord: (bijna) iedereen begrijpt het dat een straat tijdens wegwerkzaamheden niet gebruikt kan worden. Maar (bijna) niemand begrijpt het dat er wél een C-01 bord wordt geplaatst, maar dat de straat zelf gewoon begaanbaar is... Dat is door jarenlang lukraak C-01'tjes plaatsen (tot aan heden aan toe) kapot gemaakt.

Hetzelfde geldt voor verkeersregelaars: in alle soorten en maten staan ze op en langs de weg. De ene nog spannender uitgedost dan de andere, en met allerlei meer of minder duidelijke aanwijzingen proberen ze zo goed mogelijk "het verkeer te regelen". De ene begint direct over bekeuringen (de wanna-be politieagent), de andere is uiterst vriendelijk en behulpzaam. Wat moet je daar als weggebruiker nou mee?

Nee... ik begrijp best dat de Nederlandse weggebruiker totaal in de war is van alle toestanden.

Dan is nog de vraag niet beantwoord, wie is de weggebruiker om de regels toe te passen naar zijn inzien?

C01 is  niet inrijden, dat de straat nog is te gebruiken, ja misschien wel. Maar als dan het voertuig wordt afgesleept omdat er later op de dag gewerkt moet worden.......... ik hoef toch niet alle scheldwoorden te tikken die ik dan naar mijn hoofd krijg?

Dat er een A01/30 staat bij een weg van 8m breed kan ook zijn dat men later moet beginnen maar de afzetting moet ruim van te voor klaar zijn. Er kunnen ook metingen plaats vinden onder het wegdek waarbij trillingen de meting kunnen beinvloeden......

De kleding van VKR's geef ik je gelijk in, ik vind ook dat sommigen gewoon van de weg moeten worden gehaald en naar huis gestuurd mogen worden. Maar ook hier geldt dat jij als weggebruiker niet de keuze hebt om wel of geen opvolging eraan te geven. Behoudens dat de aanduiding gevaar voor jezelf, een ander of de omgeving kan opleveren.

VKR's zijn geen TOMTOM's, wanneer ze kunnen en er is gelegenheid zullen bijna alle VKR's jou te woord staan en uitleg geven hoe je kan rijden (deed deze man in het filmpje ook), maar bij drukte krijg je van mij ook op gegeven moment "Nee, in je auto blijven achteruit en weg!" Echter de houding die ik mij aanmeet lijkt wel te werken want ik heb nooit mensen die zo als in dit filmpje boos op mij af komen.
Teveel VKR's die ik tegenkom hebben een houding van "het is werk en daarom sta ik hier....... koud....nat.....ongeloofwaardig" Deze mensen ken ik,heb ze ingehuurd en gelijk nooit weer.
Maar veel VKR's die hebben ook de gedachte nu van "Ja heej, ik ga niet regellen als ik toch wordt genegeerd. Dat is gewoon gevaarlijk voor mijn eigen hachje".

Zoals je zelf al vaker zegt "hoge boete's voor kleine dingen....." Ik zou liever zien lage boete's maar wel vaker.
Er is iemand hier  op het forum die het zo mooi in zijn tekst heeft staan "Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin." En eigenlijk is dat te ziek voor woorden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.