Bezuinigingen brandweerregio Noord-Holland-Noord

Auteur Topic: Bezuinigingen brandweerregio Noord-Holland-Noord  (gelezen 17843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Gepost op: 22 februari 2012, 18:03:06
Bezuinigingen voelbaar.
De bezuinigingen op de regionale brandweer worden nu merkbaar in de hele regio. Een van de zichtbaarste maatregelen is het wegnemen en uit dienst nemen van HA's en HV's. Ook is het aantal piketten voor de OvDers teruggebracht. Op een maart krijgt de bezuiniging op de duiktaak zijn beslag. Hieronder een opsomming van alle maatregelen.

OvD's
Het aantal piketten van de Ovd's zijn per 9 januari teruggebracht van 8 naar 6.
Met als gevolg dat de aanrijtijden langer zijn, en om dat weer tegen te gaan moeten de OvD's in hun verzorgingsgebied blijven tijdens hun picket.

Haakarmvoertuigen
het aantal haakarmvoertuigen worden teruggebracht van 11 naar 7.
3 voertuigen zijn er al weggehaald (Den Helder, Alkmaar en Egmond aan Zee). Een vierde voertuig gaat over van de regionale brandweer naar de brandweer Enkhuizen, mede zodat de vrijwilligers worden gemotiveerd.
Wel heeft het verkleinen van het aantal HA's logistieke gevolgen. Er moet vaker heen en weer worden gereden om haakarmbakken op te halen. Er moeten dus prioriteiten worden gesteld.

Duikploegen
NHN bezit met ingan van 1 maart 2012 geen 3 maar 2 duikploegen (Hoorn, Heerhugowaard). Het convenant met de DDG (duik- en demonteer groep) van de marine in Den Helder wordt aangepast. De DDG blijft wel beschikbaar als back-up in de kop van Noord Holland Noord. Dit aanbod deed de DDG zelf. Gevolg is dat de DDG overdag een aanrijtijd van 15 minuten heeft en s'nachts een aanrijtijd van 60 minuten.

BRON: Noorderrood   jaargang 3/nummer 1/ februari 2012

(deze tekst is een samenvatting van de oorspronkelijke tekst: Bezuinigingen voelbaar)




Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 18:22:39
Zo krijgt de term "motivatiebusje" weer een actuele invulling. Wel vreemd dat er wel flink geld is om mensen met materieel te paaien, maar dat op meer kritische punten flink bezuinigd wordt.

Verder lijkt het me juist logisch dat een OVD zijn verzorgingsgebied niet uit gaat.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2012, 18:30:51
Verder lijkt het me juist logisch dat een OVD zijn verzorgingsgebied niet uit gaat.
lijkt me ook logisch ;)

Zo krijgt de term "motivatiebusje" weer een actuele invulling. Wel vreemd dat er wel flink geld is om mensen met materieel te paaien, maar dat op meer kritische punten flink bezuinigd wordt.
wat zijn motivatiebusjes?


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2012, 18:58:30
Nu ga ik het op een heel gechargeerde manier uitleggen. Verzoek aan een ieder om het niet persoonlijk te nemen, want ik zie ook zeker de voordelen van betrokkenheid van mensen. En in veel gevallen wordt iets een motivatiebusje genoemd terwijl het helemaal niet zo is.

Maar volgens mij zijn motivatiebusjes:
PM-etjes die korpsen totaal niet nodig hebben voor incidentbestrijding, maar toch steeds weer vervangen worden en worden voorzien van de duurste daksets, toeters, bellen, adembescherming, uitrusting en andere inventaris.
En dat zodat de ploeg gezellig samen naar een oefencentrum kan rijden, of zodat het lijkt alsof die 2 overheaddeuren niet voor niets in de kazerne zitten en het tenminste nog lijkt alsof ze spullen hebben.
Vaak worden dit soort busjes in het grijze circuit toch voorzien van allerlei inventaris zodat ze er ook nog mee uit kunnen rukken.
De mensen zijn terecht trots op dit soort busjes omdat ze ze zelf uitgekozen hebben, onderhouden, uurtjes kunnen schrijven voor onderhoud. en zo lekker gemotiveerd blijven, terwijl het operationeel nergens voor nodig is en het een bak geld kost.

Ik dacht dat dit steeds minder voorkwam, maar nu gaan we motivatie-haakarmvoertuigen invoeren.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2012, 19:04:25
maar nu gaan we motivatie-haakarmvoertuigen invoeren.

inderdaad, dat snapte ik ook niet... Vooral niet nu met die regionalisering, zo heeft dat toch niet veel nut?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2012, 19:15:48
Nu ga ik het op een heel gechargeerde manier uitleggen. Verzoek aan een ieder om het niet persoonlijk te nemen, want ik zie ook zeker de voordelen van betrokkenheid van mensen. En in veel gevallen wordt iets een motivatiebusje genoemd terwijl het helemaal niet zo is.

Maar volgens mij zijn motivatiebusjes:
PM-etjes die korpsen totaal niet nodig hebben voor incidentbestrijding, maar toch steeds weer vervangen worden en worden voorzien van de duurste daksets, toeters, bellen, adembescherming, uitrusting en andere inventaris.
En dat zodat de ploeg gezellig samen naar een oefencentrum kan rijden, of zodat het lijkt alsof die 2 overheaddeuren niet voor niets in de kazerne zitten en het tenminste nog lijkt alsof ze spullen hebben.
Vaak worden dit soort busjes in het grijze circuit toch voorzien van allerlei inventaris zodat ze er ook nog mee uit kunnen rukken.
De mensen zijn terecht trots op dit soort busjes omdat ze ze zelf uitgekozen hebben, onderhouden, uurtjes kunnen schrijven voor onderhoud. en zo lekker gemotiveerd blijven, terwijl het operationeel nergens voor nodig is en het een bak geld kost.

Ik dacht dat dit steeds minder voorkwam, maar nu gaan we motivatie-haakarmvoertuigen invoeren.

Ach beter 1 HA meer als 1 HA te weinig want het aantal HA voertuigen word niet uit weelde uitgedund.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2012, 19:46:32
Maar volgens mij zijn motivatiebusjes:
PM-etjes die korpsen totaal niet nodig hebben voor incidentbestrijding, maar toch steeds weer vervangen worden en worden voorzien van de duurste daksets, toeters, bellen, adembescherming, uitrusting en andere inventaris.
En dat zodat de ploeg gezellig samen naar een oefencentrum kan rijden, of zodat het lijkt alsof die 2 overheaddeuren niet voor niets in de kazerne zitten en het tenminste nog lijkt alsof ze spullen hebben.

Sinds de regionalisering zie ik op ons cluster hoofdkantoor en regio hoofdkantoor alleen maar meer dienstauto's verschijnen. Ook voorzien van zwaailichten, dikke tdi motoren, en alle luxe waar de meeste Nederlanders jaloers op zijn. Met deze auto's gaan we dan huis-werk verkeer doen, en zo af en toe een brandpreventie controle, of anders verzinnen we nog wel een piket functie om iemand aan het werk te houden. Zijn dit ook de motivatiebusjes waar jij net over spreekt?

Is het zo'n luxe dat een korps van 24 personen, waar gemiddeld 3 tot 4 mensen op cursus zijn gebruik kunnen maken van de pm om naar de cursus te gaan? Zo'n 3 avonden bij elkaar opgeteld, even los van alle thema oefeningen?


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2012, 22:16:44
De discussie raakt nu wel wat off-topic denk ik.

Tja...dienstvoertuigen....logisch dat daar OGS op komt, want dat maakt een autootje juist goedkoper.
Maar om er nou een luxe auto van te maken vind ik wel wat overdreven. Als hij je van A naar B brengt is het toch prima?

Een busje: Helemaal prima!!!! Zeker als ie nut heeft!!
Maar een busje die vervolgens helemaal vol geduwd wordt met inventaris en ademlucht gaat nergens meer over. Die laatste (m) worden ingezet om meer mensen van een kazerne ook bij een incident te betrekken. En dat ik leuk, maar in principe natuurlijk niet de bedoeling.


Maar nu weer over de bezuinigingen in NHN  998765


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2013, 16:29:48
HV's.

Inmiddels is bekend dat er 3 hulpverleningsvoertuigen weggaan. Dit zijn:
 - NHN673 (Brandweer Texel)
 - NHN677 (Brandweer Opmeer)
 - NHN776 (Brandweer Graft De Rijp)

Persoonlijk had ik niet verwacht dat de HV van Opmeer weg zou gaan, dit is een HV die erg centraal staat en vaak wordt geallarmeerd vergleken met de andere HV's (op Alkmaar na, deze hebben ongeveer evenveel meldingen).

De HV van Opmeer en Graft De rijp krijgen een andere standplaats (standplaats is nog onbekend). Dit omdat beide voertuigen nog nieuw zijn (2010)

De HV van Texel wordt waarschijnlijk afgevoerd, het bouwjaar is 2000.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2013, 18:43:43
Voorheen werdt er in Den Helder altijd alarm afgegeven voor de marineduikers bij een waterongeval in de omgeving. Vanavond was er een waterongeval in Den Helder zelf en aan de alarmering te zien rijden de marine duidekers inderdaad niet meer mee.

112meldingen
18:23:55 30-01-13PRIO 1 KETELDIEPSTRAAT DEN HELDER WATERONGEVAL 6592 4432 NHN675 6512

   :   0201888 : Lichtkrant Kazerne Heerhugowaard
        :   0201488 : Lichtkrant Kazerne Den Helder
        :   0202999 : Monitorcode Brandweer Noord-Holland Noord
        :   0202997 : GMS Koppeling met AC Noord-Holland Noord
        :   0201889 : Lichtkrant Gemeente Heerhugowaard
        :   0200680 : Interregionaal Officier van Dienst Kop van Noord-Holland Noord
        :   0201478 : Beroepsgroep Den Helder
        :   0201850 : Duikgroep Heerhugowaard
        :   0201489 : Lichtkrant Gemeente Den Helder
        :   0201460 : Hulpverleningsgroep Den Helder

Heb je zulke mooie middellen in Den Helder liggen en dan laat je de duikers uit heerhugowaard komen... Ach politiek.