Search and Rescue

Auteur Topic: Search and Rescue  (gelezen 2008 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Gepost op: 22 februari 2012, 21:57:30
Hallo allemaal,

Ik volg momenteel de opleiding tot verpleegkundige ( BOL-variant, dus dat betekend dat ik tijdens de vakanties vrij ben). De richting die ik uiteindelijk op wil is bv: ambulance, Search and rescue(met voorkeur heli rescue: bv. mountain,on shore, offshore, etc).
Hier in nederland heb ik de kans om bij ambulance posten te kijken en ervaring op te doen in ziekenhuizen. Mijn interesse ligt ook bij Search and rescue, maar dit is minder makkelijker te realiseren in nederland. Je hebt wel de reddingsbrigade en knrm, maar ook medical rescue.
Medical rescue zit helemaal in het noorden, terwijl ik in het zuiden woon. Het is helaas vrijwilligers werk. Het is zo dat er niet altijd binnen mijn vakanties inzetten zijn.
Helaas zijn de reddingsbrigades bij ons in de buurt niet meer actief en is er geen knrm in de buurt.
Toch wil ik ervaring opdoen binnen search and rescue(land, berg, water, hoogte,etc). Zijn er in Nederland meer organisaties op het gebied van SAR waar ik ervaring kan opdoen?
Ik ben zelf aan het kijken of er wat is voor in de zomervakantie in andere europese landen(tegen betaling) om ervaring op te doen(Belgie, duitseland, oostenrijk,etc).

Mochten jullie iets weten in nederland (met voorkeur meer in het zuiden) of iets in europa wat leuk en/of interessant is voor bv. een student om ervaring op te doen op het gebied van search and rescue.( ps. bedrijven/organisaties die betaald of onbetaald zijn. Dit om af te wegen wat ik waard vind om eventuele afstanden af te leggen).

Groet


Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 23:35:21
Toevoeging: Ik heb begrepen dat heel veel reddingsorganisaties (SAR: Search and rescue) met vrijwilligers werkt. Ik hoop dat er toch nog organisaties zijn waarbij leden betaald krijgen of enigzins een vergoeding ontvangen (ik ben tenslotte ook maar een student en investering in je toekomst kan helaas niet altijd kosteloos). Ik hoop dat jullie iets weten. (of iets interessants in nederland, het verhaal wat betreft betaald krijgen en kosten zijn dan een ander verhaal).

Groeten
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2012, 00:39:00
Ik zou zeggen kijk eens op de site van Reddingsbrigade Nederland; www.reddingsbrigade.nl *Die nu even offline is zie ik :-X*

Daar zijn meerdere vacatures te vinden voor tijdelijke arbeidscontracten en vrijwilligersfuncties met vergoeding, tijdens de zomervakantie. Vaak met gratis kost en/of inwoning op lokatie, maar deze voorwaarden verschillen per brigade. Er werken veel studenten (veel HBO-V en geneeskunde) in deze wereld die hier ook wat centjes bijverdienen, ik kan hier geen bedragen neerzetten, maar als je wat wilt horen kan je altijd even PM-en.

Hou er wel rekening mee dat je bij de reddingsbrigade niet alleen bezig ben met medische hulp, maar dat je primair bezig ben met waterhulpverlening (waaronder SAR operaties) en daarnaast kan je ook zo worden ingezet bij hele andere incidenten. De medische hulp die je verricht gaat ook van de meest simpele dingetjes (klein kind met een sneetje, kwallenbeten) tot aan complexe situaties waarbij je als firstresponder optreedt (beroertes, reanimatie, verdrinkingsslachtoffers, wervelletsel etc). Het is ook zeker niet de hele dag spanning en sensatie, je bent soms meer bezig om incidenten te voorkomen dan dat je er daadwerkelijk heen moet. Het aantal en soort incidenten is natuurlijk ook afhankelijk van het gebied waar je werkt.  

Je moet een goede conditie hebben en bovenal goed kunnen zwemmen en niet "bang zijn om nat te worden"... Hou er ook rekening mee dat er voor betaalde functies vaak een selectieprocedure is, waarbij je vaak gedurende enkele dagen (2 tot 3) mag laten zien wat je in huis hebt. Het is bovenal leuk om te doen, je verdient er wat mee, en je doet ook veel praktische ervaring op!    

Als je wat meer wilt weten hoor ik het wel (Voor ervaringen, bedragen en dat soort zaken graag even PM) ;)