Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.

Auteur Topic: Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.  (gelezen 14933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2005, 15:27:08
Delta,

Vaak staan spetterend en zinvol haaks op elkaar.
Ik vind het heel goed dat je als aankomend arts deze kant van de werkvloer heb leren kennen.

Palmpie,

Artikel 2.17 Maatgevende factoren voor de bedrijfshulpverlening
Bij de organisatie van bedrijfshulpverlening wordt ten minste rekening gehouden met de volgende factoren:
a.   de aard, de grootte en de ligging van het bedrijf of de inrichting;
b.   de in het bedrijf of de inrichting aanwezige gevaren en de voor het bedrijf of de inrichting maatgevend geachte brandscenario’s bij de bepaling waarvan rekening is gehouden met eventueel voor het bedrijf of de inrichting door de overheid van toepassing verklaarde uitgangspunten van beveiliging tegen brand;
c.   het redelijkerwijs te verwachten aantal aanwezige werknemers en andere personen alsmede de tijdstippen waarop zij aanwezig zijn of plegen te zijn;
d.   het redelijkerwijs te verwachten aantal personen dat zich bij een ongeval of brand niet zelfstandig in veiligheid kan brengen;
e.   de opkomsttijd en mogelijkheden van brandweer en andere hulpverleningsorganisaties;
f.   de aanwezigheid van een infrastructuur op het gebied van de arbeidsomstandigheden;
g.   de mogelijkheid om met andere arbeidsorganisaties samen te werken;
h.   de inschakeling van externe deskundigen.

En ook hierweer bijzondere aandacht voor het woordje tenminste. Dat impliceert dat er vaak meer moet gebeuren dan wat hier staat.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2005, 15:38:34
Delta,

Vaak staan spetterend en zinvol haaks op elkaar.
Ik vind het heel goed dat je als aankomend arts deze kant van de werkvloer heb leren kennen.

Klopt, zeker in dit geval. Ik vind het zo leuk als mensen helemaal opfleuren als ik even bij ze kom zitten, of oprecht dankbaar zijn als ik iets kleins doe als het water geven van de planten op de vensterbank... Heerlijk  ;)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2005, 15:45:16

Kun je aangeven waar de bepaling staat dat die meetellen, in de interne instructie van de arbeidsinspectie staat namelijk dat ze alleen kunnen handhaven op aantallen werknemers en dat woord werknemers staat in die instructie onderstreept.

Artikel 2.19 Aantal bedrijfshulpverleners
1)   Het aantal bedrijfshulpverleners is zodanig dat onder alle omstandigheden de vervulling van de taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening gewaarborgd is.

Hoe staat het met de waarborging als de nachtwacht in de na een misstap onder aan de trap bewusteloos ligt.

Of doodziek in het toilet alleen maar bezig is om maag en darmen grondig te ledigen. Als er al een alarm in dat toilet is aangebracht, zelf kan ze daar niet op reageren.

Los van de BHV, op zo'n moment worden de patienten aan hun lot overgelaten.

En daar komen we bij het volgende punt.

Dit onderwerp omvat een klein deel van de ARBO wet.
Er zijn veel meer regelgevingen die van invloed zijn op het aantal werknemers.
Zo heeft de instelling contractuele verplichtingen aangegaan en moet de instelling, binnen het overeengekomen zorgnivo, adequate zorg waarborgen.
 
En dat lukt ook niet als er niemand meer is om die te verlenen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2005, 17:57:49
Ik werk in een verpleeghuis (niets spetterends hoor, gewoon schoonmaken en helpen in de huiskamers), maar is per afdeling altijd een man (meestal vrouw) of 3 / 4 aanwezig (niveau helpende-verzorgende), en in geval van een medisch spoedgeval komt er een verpleegkundige (HBO-V niveau) kijken, als die het niet kan oplossen komt er een arts bij.
En in geval van brand: ik neem aan dat er een directe lijn is naar de brandweerkazerne die dan met groot materiaal uitrukt. Verder staat er vanuit onze Rode Kruisafdeling een team klaar die de opleiding "opvang en verzorging" hebben gevolgd. Deze mensen vangen de evacuees dan op...

Jacques had het over 's nachts, niet over overdag.
Er zal wel een directe lijn zijn met de AC, maar wat maakt dat uit? Voor die er zijn, kan er al een behoorlijk groot aantal bewoners zijn verbrand, bij wijze van spreken.
En het Rode Kruis is vaak als laatste aan bod en duurt ook erg lang voor die tp zijn. Eerst ambulances en de GNK-C, en daarna, tenminste in Goes, wordt het Rode Kruis pas gevraagd als het incident bijna achter de rug is. ::) ;)

Christian


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2005, 18:37:54
Christian en anderen:
Er is inderdaad directe doormelding naar de AC in geval van brand.

Ik ken ook de artikelen die globaal "vrij wollig" omschrijven wat er nodig is, net als 2.19, maar die zijn dus voor velerlei uitleg vatbaar.
Vandaar dat ik eigenlijk zoek naar harde criteria, een van jullie noemde minimaal 2 BHV'ers, maar waar staat dat lettrelijk zo vermeld......... ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2005, 12:19:49
Ik werk op een HBO-instelling met allemaal volwassen studenten. Bij de bepaling van het aantal bhv-ers wordt rekening gehouden met het aantal aanwezige studenten.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2005, 09:26:03
Neem contact op met de ARBO inspectie, die leggen je wel uit hoeveel BHVers er moeten zijn.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


ramon632

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2005, 17:18:51
Het was toch 1 BHV'er  op de 50 man.

groet Ramon

www.kring7.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2005, 17:37:18
Het was toch 1 BHV'er  op de 50 man.

groet Ramon

www.kring7.nl

Nee 1 op de 50 personeelsleden, zie het begin van de discussie
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2005, 02:01:06
Nee, tenminste 1 op 50 werknemers. of zoveel meer als blijkt uit een gedegen RI&E