Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?

Auteur Topic: Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?  (gelezen 15605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 24 februari 2012, 16:40:26
Zorginstellingen willen hulp van buurt bij brand  


NIEUWEGEIN / ZEIST - Na de brand bij De Geinsche Hof denken meer zorginstellingen in de regio na over de inzet van de buurt bij evacuatie.

Afgelopen zomer raakten vijftig mensen gewond bij de brand in de Nieuwegeinse zorginstelling. Door hulp van omwonenden konden alle 138 bewoners worden geëvacueerd.

Een week later brak er brand uit in verpleeg- en verzorgingshuis Bovenwegen in Zeist. De ontruiming verliep zonder problemen maar volgens vestigingsmanager Bente Schotel is hulp van omwonenden welkom bij ontruimingen. Voorwaarde is wel dat zij een cursus BHV, bedrijfshulpverlening, hebben gevolgd.

Uit het onderzoek naar de dramatische brand in De Geinsche Hof bleek dat de zorginstelling niet voorbereid was op zo'n uitzonderlijke brand.



http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/420376


Is dit een wenselijke situatie om omwonende in te gaan zetten als BHVer bij een brand?
hebben zij ook de juiste kennis over de instelling om als goede BHVer aan de slag te gaan?




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2012, 17:04:33
Mogelijk kun je wel wat voor elkaar betekenen in zo'n geval.

Ik weet dat een instelling voor gehandicapten hier in de regio (woning in de wijk met 30 hulpbehoevende mensen) een regeling heeft getroffen met naburige kantoren. Mocht er overdag een ontruiming zijn dan kunnen zij helpen met de evacuatie. Als tegenpunt hierbij mag het kantoor personeel mee doen met de jaarlijkse BHV herhalingen wat voor een klein kantoor anders ook lastig te regelen is. Deze woning maakt deel uit van een grote instelling en kan zo goedkoop de BHV herhalingen regelen.  

Zo heb je overdag er toch snel 4 man BHV bij die bekend is met die omgeving! Dit kan ik alleen maar toejuigen! 98uiye


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2012, 17:26:26
Citaat
Is dit een wenselijke situatie om omwonende in te gaan zetten als BHVer bij een brand?
hebben zij ook de juiste kennis over de instelling om als goede BHVer aan de slag te gaan?
Slechte ontwikkeling. De werkgever is vanuit de Arbo verantwoordelijk voor zijn personeelen anderen aanwezige in het pand. En indien hij een ontruiminsinstallatie heeft in zijn gebouw moet hij zorgen dat het gebouw bij een incident efficiënt ontruimd wordt. Daar heeft hij een aantal handjes voor nodig en zo wordt het minimium aantal BHV-ers vastgesteld.
Als we nu dat minimum (wat veel instellingen zelfs al niet 24/7 kunnen waarmaken) los gaan laten en vertrouwen op buurtbewoners die wel komen helpen als het misgaat is het de goden verzoeken.
En dan komt de brandweer zeker ook nog met een SIV 2 op de OMS melding af  :(
Citaat
Ik weet dat een instelling voor gehandicapten hier in de regio (woning in de wijk met 30 hulpbehoevende mensen) een regeling heeft getroffen met naburige kantoren. Mocht er overdag een ontruiming zijn
:o
Je ziet het, de werkelijkheid haalt ons al in, overdag vertrouwen op kantoren in de omgeving, en hoeveel BVH-ers zijn er dan 's-avonds en in de weekenden beschikbaar  :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2012, 17:31:45
Nou daar is het kantoor personeel als extra. De regel die normaal geld is niet ontruimen maar zelf naar buiten en bewoners laten liggen want alle kamers zijn toch gecompartimenteerd en laat de brandweer ze er maar uithalen. Maar overdag is het handig dat het kantoor personeel buiten de bewoners kan opvangen.

Niet dat ik vindt kunnen dat je de mensen dan maar op moet sluiten op hun kamer... Maarja met de bezuinigingen ben je al blij als er per woning 1 nachtdienst aanwezig is.... :-X


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2012, 18:56:58
Citaat
De regel die normaal geld is niet ontruimen maar zelf naar buiten en bewoners laten liggen want alle kamers zijn toch gecompartimenteerd en laat de brandweer ze er maar uithalen.
:o
Dat meen je niet !! Wie heeft zo'n instructie verzorgd, en welk brandweerkoprs gaat met z'n procedure accoord. Met een opkomsttijd van 8 min. weet iedereen dat de bewoners zo geen schijn van kans hebben.
De regel dat je alles op alles zet om het begin van brand snel te laten blussen om zo ontruiming af te wenden wordt vaker toegepast, maar zelf naar buiten en wachten op de brandweer.... :'( Zeker een Italiaans concept overgenomen van een cruiseschip kapitein >:D)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2012, 19:05:07
Ik denk dat dit toch het directe gevolg is van de personele bezuinigingen in de zorg en het tekort aan personeel, maar om daar buurtbewoners mee op te zadelen lijkt mij een slechte ontwikkeling.
Want kun je ook altijd rekenen op die buurtbewoners?
Maar wat in mijn ogen belangrijk is, buurtbewoners kennen de bewoners van een instelling niet wat in mijn ogen wel belangrijk is. Zeker omdat sommige bewoners nu eenmaal een bepaalde aanpak nodig hebben.

Nou daar is het kantoor personeel als extra. De regel die normaal geld is niet ontruimen maar zelf naar buiten en bewoners laten liggen want alle kamers zijn toch gecompartimenteerd en laat de brandweer ze er maar uithalen. Maar overdag is het handig dat het kantoor personeel buiten de bewoners kan opvangen.

Niet dat ik vindt kunnen dat je de mensen dan maar op moet sluiten op hun kamer... Maarja met de bezuinigingen ben je al blij als er per woning 1 nachtdienst aanwezig is.... :-X
Kortom, als bewoner wordt je gezien als object, en als je geluk hebt wordt je tijdig uit het pand gehaald. En anders heb je maar pech, en moet je maar hopen op snelle redding door de brandweer. :-\


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2012, 19:34:52
:o
Dat meen je niet !! Wie heeft zo'n instructie verzorgd, en welk brandweerkoprs gaat met z'n procedure accoord. Met een opkomsttijd van 8 min. weet iedereen dat de bewoners zo geen schijn van kans hebben.
De regel dat je alles op alles zet om het begin van brand snel te laten blussen om zo ontruiming af te wenden wordt vaker toegepast, maar zelf naar buiten en wachten op de brandweer.... :'( Zeker een Italiaans concept overgenomen van een cruiseschip kapitein >:D)

oe wil jij het dan doen? Als nachtdienst in je eentje, 30 bewoners,  waarvan de meeste rolstoelgebonden zijn en sommige tot vorig jaar zelfs nog vast lagen in bed het pand uit halen? tot nu toe is in iedere zorginstelling waar ik heb gewerkt dit zo'n beetje het protocol. Niet voor niets wordt er daar zo veel aandacht besteed aan compartimentering... Zelfredzame patiënten en mensen uit andere delen van het pand kun je eventueel naar buiten begeleiden maar voor de andere heb jij zowel de tijd, als de middelen niet voor...

Toen ik begon in het werkveld stond ik er nog op je patiënten te redden... Maar na jaren ervaring snap ik dat dit toch een verkeerd superman idee was van de werkelijkheid...

Misschien komt dit nu wel heel cru over, maar in de praktijk kan het nou eenmaal niet anders... De patiënten liggen veiliger achter een deur welke een uur brandwerend is dan dat jij door de rook heen op zoek gaat naar kamers om vervolgens 5 minuten bezig te zijn één patient te kunnen redden... Dan kun je beter er voor kiezen om de brandweer beneden op te vangen en het werk over te laten aan de mensen die er voor geleerd hebben...


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2012, 19:45:46
En nu bedenk ik mij... Hoe wil jij die patiënt in een (elektrische) rolstoel de trap af krijgen? Want er mogen (en kan ivm de veiligeidsinstallaties) immers tijdens brand geen gebruik worden gemaakt van de lift...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2012, 22:10:52
Citaat
Hoe wil jij het dan doen
Advies aan soort gelijke instellingen, (Hospice etc) zorg dat iedereen de grond beginselen van brandbestrijding beheerst. Deze instellingen hebben altijd een totale branddetektie, dus een hele snelle melding. Goed opgeleid, getraind en geoefend personeel kan dan met de in ruime mate aanwezige kleine blusmiddelen het begin van brand blussen. Door het grootste gevaar weg te nemen(brandweer term) voorkom je het het volgende probleem, namelijk dat je niet in staat bent om fysiek het gebouw te ontruimen. Ook in veel ziekenhuizen en verzorgingstehuizen is juist door het nauwelijks fysiek kunnen ontruimen (gebrek aan capaciteit of aard van de beperkingen van de bewoners) van het gebouw alles gericht op het snel blussen van een begin brand, zodat er niet eens ontruimt hoeft te worden. Ook in de cellencomplexen in ons verzorgingsgebied wordt deze procedure gehanteerd.
Brandcompartimentering, daar vertrouw ik niet op en als zoals jij zegt waarvan de meeste rolstoelgebonden zijn en sommige tot vorig jaar zelfs nog vast lagen in bed het pand uit halen is de brandweer daar ook niet op berekend.(en in geoefend?)
Dus naar mijn mening, deze personen zijn al vast opgegeven nog voor dat er brand uit breekt. Is de familie ook op de hoogte van deze procedure?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2012, 22:16:38
Citaat
De patiënten liggen veiliger achter een deur welke een uur brandwerend is dan dat jij door de rook heen op zoek gaat naar kamers om vervolgens 5 minuten bezig te zijn één patient te kunnen redden
Tegenstrijdig, hoe kan er nu rook in de vluchtweg zijn, als de kamers brandcompartimenten zijn? Oftwel, bij brand in een kamer (en die deur laat je dicht!) heb je een uur de tijd om de personen het dichts bij het gevaar in veiligheid te brengen. Bij brand elders in het gebouw, en er staat rook in de gang(en) die naar de kamers leiden is er dus iets mis met het brand compartiment, en hoe veilig zijn deze bewoners dan nog???
Volgens mij is er iets fundamenteels mis met de filosofie die achter deze ontruimingsinstructie zit. Maar wel lekker goedkoop, je leidt een minimaal aantal BHV-ers op, bij een incident ga je buiten staan en wacht op de brandweer. >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar