Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 334060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #60 Gepost op: 19 augustus 2005, 19:39:44
Beste Louis op het werk,

Jouw verhaal klopt niet helemaal. Brandweeropleidingen heeft als eerst eigen E-one's gehad, zelfs nog voor dat Twente ze had. Wel is het zo dat Twente als eerste van de operationele velden de E-one heeft gehad i.v.m. de opendagen die dat jaar op Twente werden gehouden. Ook is het zo dat er diverse E-One’s gerouleerd hebben over verschillende velden. Zo heeft opleidingen E-One’s in bruikleen gehad van Twente, Gilze Rijen en Leeuwarden.
Veel van de E-one’s zijn ook bij brandweer opleidingen getest.

De officiële overdracht van de E-one’s van zowel de Marine en Schiphol als die van de KLu zijn ook bij brandweeropleidingen gedaan.

Alleen als 1 van de tenders van opleidingen kapot is lenen ze voortuigen van de basisbrandweer. Andersom word iets lastiger omdat in de tenders van de school geen schuimvormend middel (AFFF) en poeder zit. Bij die tenders zit dat er niet op omdat deze blusmiddelen gesimuleerd worden op het oefenterrein.

Daarnaast heeft opleidingen de MAC's eerder ingeleverd dan de basisbrandweer, zij zijn ongeveer nog het langst met de MAC blijven werken.

Op de foto zie je de voertuigen van de Marine, Schiphol en de Luchtmacht tijdens de overdracht op Woensdrecht.
 

Beste Pyro+

het ging mijn meer om de geschiedenis van de LM-59-70. aangezien er twijfels waren dat deze op vlb.Twenthe had gestaan. daarnaast is de rest van het verhaal afkomstig van een Luchtmachtbrandweerman. die het dus niet juist had. maar ik begrijp ook uit jou verhaal dat men inmiddels van verschillende voertuigen gebruik heeft gemaakt welk afkomstig waren van andere vliegbasissen. dus is er niet echt sprake van eigen voertuigen ze worden dus geleverd door andere basissen. ook stond in het oorspronkelijke verdeelingsplan de opleiding in Woensdrecht er niet bij. maar dit plan klop aan enkele andere zaken ook niet. er staan namelijk ook op dat Soesterberg geen crashtenders zou krijgen. wat betreft de overdracht en het feit dat de E-one's eerst zijn uitgetest op Woensdrecht dat is mijn bekend. helaas heb ik mijn laten informeren door een persoon terwijl ik meestal gebruik maak van meerdere bronnen. ik zal dit gegeven meenemen.

mvg
Louis  
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #61 Gepost op: 19 augustus 2005, 19:43:50
Feuerteufel

ik heb een kentekenoverzicht van de E-One's. met van de meeste ook de vliegbasis waar ze zijn gestationeerd. helaas is het niet compleet, van een zestal voertuigen is de juiste vliegbasis nog niet bekend bij mijn.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Pyro+

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 19 augustus 2005, 20:19:52
Louis,

Brandweeropleidingen heeft van begin af aan eigen tenders gehad en dat is ook van het begin af aan de bedoeling geweest.
Als onze voertuigen vanwege reparaties of modificaties weg moesten hebben wij voertuigen geleend van verschillende velden. Het is niet zo dat de voertuigen die wij nu hebben de reserve voertuigen waren van andere velden.
In hoeverre jouw verhaal verder klopt weet ik niet dus daar heb ik het niet over.
Maar goed,
Ik hoop dat het een en ander duidelijk is geworden voor de liefhebbers.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #63 Gepost op: 19 augustus 2005, 20:42:51
Pyro+

als je luchtmachtbrandweerman ben. dan weet je net als ik dat plannen en de werkelijke uitvoeringen altijd totaal verschillend zijn. het was stom van mijn het gegeven niet eerst te controleren bij verschillende bronnen, in plaats van een bron uit te gaan . ik had het ook kunnen weten als oud marinebrandweerman.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Pyro+

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 20 augustus 2005, 10:43:57
Louis,

Is het lang geleden dat je bij de Marine brandweer hebt gezeten? Tegenwoordig komen ze bij ons om te trainen dus ik ken inmiddels wel een aantal van die mannen.

Voor wat betreft plannen en de werkelijke uitvoering, die verschillen altijd. Dat is de enige zekerheid die je hebt bij defensie ;)


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #65 Gepost op: 21 augustus 2005, 21:57:25
Pyro+

Ja, het is al een tijdje terug dat ik bij de Marine brandweer op Valkenburg heb gewerkt. maar mijn interesse blijft toch bij de Defensiebrandweer, of dat nou de Marine, de Luchtmacht of de Landmacht is. dat maakt mijn niet uit. ik blijft het volgen en op de foto zetten als daar de gelegenheid voor is.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Du Booton

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 1 september 2005, 20:30:57
je maait ook weer het gras voor me voeten weg he Ton  ;D.

Maar weet jij, of Louis, wat er eigenlijk gaat gebeuren met die Mac's 6-jes nu de E-one's zo'n beetje overal is geland.
Worden ze verkocht, geschonken, blijven ze in reserve staan (waar), gaan ze gebruikt worden voor uitzendingen naar het buitenland ???

Kortom, wie weet wat ??

Groet Uw Du.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #67 Gepost op: 1 september 2005, 21:26:34
Hier ook de twee MAC 6.
De 7 is van de Kooy. De 4 is van Valkenburg.

Waarom staan ze dan op dezelfde locatie ? :-)

Gr
Erik


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #68 Gepost op: 1 september 2005, 21:39:42
Op de Kooy staan nu een E-one en een MAC 11.
Op Valkenburg 2x MAC 6 en een E-one en een MAC 11.
Verder stonden er twee MAC 6 voor reparatie op Valkenburg.
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #69 Gepost op: 1 september 2005, 22:43:20
Op de Kooy staan nu een E-one en een MAC 11.
Op Valkenburg 2x MAC 6 en een E-one en een MAC 11.
Verder stonden er twee MAC 6 voor reparatie op Valkenburg.

Dat laatste maakt veel duidelijk :-)
Je had een mooi dagje in ieder geval.

Gr
Erik