Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 335706 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Reactie #740 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:29:33
Bram,

Ook al gemaild maar wederom bedankt voor je info en foto's  098uo


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #741 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:47:20
Geen probleem!

Tot uw dienst ;)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #742 Gepost op: 26 oktober 2012, 12:53:06
Het zou toch wel weer mooi zijn als we weer Kronenburg voertuigen zouden komen op de nationale luchthaven :). Maar los daarvan is het wel bijzonder dat de voertuigen van E-one zoveel problemen geven. Ze zijn nog geen 10 jaar oud en speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. Lijkt mij een behoorlijk versnelde afschrijving...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #743 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:31:01
Kronenburg Airport Crash Tender MAC012 Demo


Hoop dan wel dat ze wat innovatiever en moderner worden dan nu....
Als je naar demo filmpjes kijkt van die nieuwe Kronenburg MAC, raak ik persoonlijk niet echt overtuigd.
Ik kijk dan naar aansturing (oa de nozzles), bedieningspannelen, vrijloophoek aan de voorzijde. Gebruikte verlichting (koplampen en signalering), positie van de chauffeur/ergonomie

Wat betreft Crashtenders is er gewoon maar één echte benchmark op dit gebied, Rosenbauer!
Begrijp sowieso niet waarom in tijd van de E-ones is gekozen voor dat voertuig. Het is custom made ontwikkeld. Waarom niet gewoon een voertuig pakken dat lang en breed toen ook beschikbaar was, met EU onderdelen die gewoon leverbaar waren. Ziegler Z8 of een Rosenbauer Panther. Beide gebruiken chassis van MAN...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #744 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:21:23

Wat betreft Crashtenders is er gewoon maar één echte benchmark op dit gebied, Rosenbauer!
Begrijp sowieso niet waarom in tijd van de E-ones is gekozen voor dat voertuig. Het is custom made ontwikkeld. Waarom niet gewoon een voertuig pakken dat lang en breed toen ook beschikbaar was, met EU onderdelen die gewoon leverbaar waren. Ziegler Z8 of een Rosenbauer Panther. Beide gebruiken chassis van MAN...

Overigens had Rosenbauer dit nooit gekund als zij in eind jaren negentig Kronenburg niet hadden overgenomen. Er is veel technologie van Kronenburg verwerkt in de toenmalige Pantherseries. Kronenburg was zijn tijd namelijk ver vooruit met de MAC-serie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #745 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:28:14
Overigens is Kronenburg nu toch alleen maar een merknaam? Het voertuig is nu toch ontwikkeld door Plastisol, of heb ik het mis?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


NL fire

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #746 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:27:56
Hallo,

Zoals ik het begrepen heb is Kronenburg een apart bedrijf en worden de ontwikkelingen door Kronenburg gedaan. Plastisol is de leverancier van de glasvezel versterkte carrosserien.

Maar even terugkomend, hoezo is de benchmark Rosenbauer?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #747 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:02:52
Hallo,

Zoals ik het begrepen heb is Kronenburg een apart bedrijf en worden de ontwikkelingen door Kronenburg gedaan. Plastisol is de leverancier van de glasvezel versterkte carrosserien.

Maar even terugkomend, hoezo is de benchmark Rosenbauer?

Dat vroeg ik mij ook af. Ik had eerder gepost dat Kronenburg eind jaren negentig is overgenomen. maar dit is begin jaren negentig geweest. De Kronenburg technologie is ook gebruikt voor de Panthers. Kronenburg was toentertijd de grootste concurrent en zelfs groter op het gebied van specialties zoals crashtenders en industrieblusvoertuigen. Eind jaren negentig is Kronenburg ondanks een gevulde orderportefeuille failliet gegaan, maar de technische knowhow was toen al bij Rosenbauer in het bedrijf. Ik heb het voorrecht gehad om in de jaren negentig meerdere keren op bezoek te zijn geweest bij Kronenburg. Ik heb de crashtenders gebouwd zien worden voor de BAA (de koninklijke marine heeft ook nog zo'n MAC gehad). Verder heb ik de crashtenders voor de vliegbasis Eindhoven net voor aflevering mogen aanschouwen (overigens is er nu 1 verkocht via domeinen).

Het is tegenwoordig wel zo dat Rosenbauer wel leidend is te noemen m.b.t. crashtenders. Ik ken geen ander bedrijf dat wereldwijd zoveel levert op dit gebied.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Backfire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #748 Gepost op: 31 oktober 2012, 18:46:11


Het is tegenwoordig wel zo dat Rosenbauer wel leidend is te noemen m.b.t. crashtenders. Ik ken geen ander bedrijf dat wereldwijd zoveel levert op dit gebied.

RemRoof

Er rijden inderdaad veel Rosenbauer crash trucks rond. Maar je vergeet toch echt Oshkosh. Vooral in Amerika rijden deze.


Firecat

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #749 Gepost op: 1 november 2012, 12:16:04
Ik heb het voorrecht gehad om in de jaren negentig meerdere keren op bezoek te zijn geweest bij Kronenburg. Ik heb de crashtenders gebouwd zien worden voor de BAA (de koninklijke marine heeft ook nog zo'n MAC gehad).

Twee van deze MAC-11's zijn geleverd aan de Kon.Marine, één is nu in bezit van Kenbri, de ander is nog in dienst op Mvk.De Kooy.