Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 335780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #810 Gepost op: 26 januari 2014, 12:02:11
Citaat van: Maarten link=msg=1239201 date=1390582366
Heeft de Klu de brandweertaak op De Kooy overgenomen, nu de maritieme heli's onder het DHC vallen (=luchtmacht)? Anders kan ik een TS van de Klu met als standplaats Den Helder niet zo gauw rijmen :)

Wel een mooi compact voertuig overigens! Ik blijf me alleen verbazen dat de Klu als enige krijgsmachtdeel blijft vasthouden aan deze huisstijl ;)

DHC is de bestuursmatige organisatie waar alle defensiehelikopters onder vallen. Hier werken zowel KM als KLu collega's. Op Maritiem Vliegkamp de Kooy is, logischerwijs, vooral KM personeel aan het werk. De brandbestrijding daar valt onder het Korps Marinebrandweer (inclusief E-ONE CTs). Dit neemt niet weg dat door de integratie best wel aanschaf en beheer van (bijvoorbeeld) dit soort brandweervoertuigen mogelijk is. Misschien wordt hij nog wel omgestickerd ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #811 Gepost op: 26 januari 2014, 12:04:33
Citaat van: Highfield link=msg=1239650 date=1390734131
...

 Misschien wordt hij nog wel omgestickerd ;)

Dan wordt het vast paars, kan het voertuig ook bij de landmacht ingezet worden :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #812 Gepost op: 28 januari 2014, 00:27:49
Citaat van: RemRoof link=msg=1239651 date=1390734273
Dan wordt het vast paars, kan het voertuig ook bij de landmacht ingezet worden :P

"Paars" is een illusie, heel rap dumpen dat idee ;) Er is een reden dat een aantal "verpaarsde" onderdelen weer hun eigen kleur terug krijgen  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #813 Gepost op: 28 januari 2014, 08:28:46
Citaat van: Highfield link=msg=1240367 date=1390865269
"Paars" is een illusie, heel rap dumpen dat idee ;) Er is een reden dat een aantal "verpaarsde" onderdelen weer hun eigen kleur terug krijgen  98uiye
En dat blijkt in de praktijk voor meerdere hoopvolle onderdelen toch ook een illusie te zijn.
De begroting regeert zelfs als de manschap ageert.

Verander het woord "paars" door het woord "Joint" en het nieuwe toverwoord gaat de lading dekken. 0098
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #814 Gepost op: 28 januari 2014, 12:26:40
Citaat van: CMKmaat link=msg=1240375 date=1390894126
En dat blijkt in de praktijk voor meerdere hoopvolle onderdelen toch ook een illusie te zijn.
De begroting regeert zelfs als de manschap ageert.

Verander het woord "paars" door het woord "Joint" en het nieuwe toverwoord gaat de lading dekken. 0098

Praat me er niet van...gelukkig gaan er wel steeds meer stemmen op om de beestjes bij hun naam te noemen. Werving gaat weer per krijgsmachtdeel, inzet van een marineschip met KL Scaneagle en Klu Cougars wordt gewoon weer een marinemissie met steun van KLu/KL ipv een paarse missie.

Maaarrrr....back on topic ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #815 Gepost op: 28 januari 2014, 20:31:11
Citaat van: Highfield link=msg=1240420 date=1390908400
...,  inzet van een marineschip met KL Scaneagle en Klu Cougars wordt gewoon weer een marinemissie met steun van KLu/KL ipv een paarse missie.

Maaarrrr....back on topic ;)

Toch even offtopic ;) Wat is het verschil in dit geval tussen een paarse inzet en een marineinzet met ondersteuninbg van KL en Klu? Als leek  zie ik geen verschil :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #816 Gepost op: 28 januari 2014, 20:33:25
Citaat van: Highfield link=msg=1240367 date=1390865269
"Paars" is een illusie, heel rap dumpen dat idee ;) Er is een reden dat een aantal "verpaarsde" onderdelen weer hun eigen kleur terug krijgen  98uiye

Maar is het niet vooral een cultuurprobleem i.p.v. een operationeel probleem? Bij DHC weet ik dat er ook een stammenstrijd is (geweest) bij het onderhoudspersoneel van KM en Klu, maar het zijn toch allemaal vliegtuigmonteurs of denk ik nu te simpel :D

Beetje offtopic maar wel interessant.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #817 Gepost op: 28 januari 2014, 21:27:09
Citaat van: RemRoof link=msg=1240582 date=1390937471
Toch even offtopic ;) Wat is het verschil in dit geval tussen een paarse inzet en een marineinzet met ondersteuninbg van KL en Klu? Als leek  zie ik geen verschil :)
Citaat van: RemRoof link=msg=1240584 date=1390937605
Maar is het niet vooral een cultuurprobleem i.p.v. een operationeel probleem? Bij DHC weet ik dat er ook een stammenstrijd is (geweest) bij het onderhoudspersoneel van KM en Klu, maar het zijn toch allemaal vliegtuigmonteurs of denk ik nu te simpel :D

Beetje offtopic maar wel interessant.

RemRoof

Het is een kip-ei verhaal eigenlijk. De cultuur bij de verschillende krijgsmachtonderdelen is door de aard van de operationele inzet op andere leesten geschoeid. Dat is goed denk ik, want die cultuur draagt bij aan het efficient produceren van operationele capaciteit. Door een inzet als "paars" te benoemen doorbreek je die culturen. Dat kān (maar hoeft niet) ten koste gaan van je operationele flexibiliteit. Door duidelijk te benoemen welk kleurtje de leiding heeft, is voor de rest duidelijk welke normen en waarden er gelden. Vaak komt men daar wel uit hoor, maar soms ook niet.

Bij DHC kwamen de MLD-collega's qua cultuur in botsing met de KLu-collega's, simpelweg omdat men er heel verschillende procedures op nahoud. Waar die vandaan komen kan ik alleen maar gissen, maar het maakt natuurlijk behoorlijk verschil voor je instelling als je opgeleid bent om op een slingerend schip 's nachts een storing op te lossen omdat jou heli de lucht in moet om een drenkeling uit het water te halen of dat je werkt vanuit een stabiele hangar in de wetenschap dat er nog een backup kist in de hangar naast je staat.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar anders is het zeker. Ook de omgang tussen mensen van verschillende rang is per krijgsmachtdeel anders en bij de KM in ieder geval ook nog afhankelijk van de situatie waar het schip zich in bevind. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor opstappers zeer verwarrend is, des te meer reden om gewoon duidelijk te hebben wie de lead heeft en wie de gast is.

Nu denk ik wel dat het verschil tussen de KM en de KLu/KL groter is dan tussen onze twee groene krijgsmacht onderdelen het geval is.

Genoeg offtopic denk ik, als een modje m afsplitst ergens kunnen we er nog wel even op doorgaan :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Rewind

  • HV-geīnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #818 Gepost op: 3 februari 2014, 19:05:39
Er zijn vast forumleden die de locaties van de crashtenders van de Luchtmacht willen bijhouden.

Afgelopen donderdag zag ik bij Kenbri in Waalwijk twee Mercedes Actrossen van de KLu staan. Beiden hadden een briefje "Mali" achter het raam geplakt en waren uitgevoerd in zandkleurcamouflage.
Kentekens en roepnummers:
  • LM-07-81   28-4261
  • LM-07-82   28-4262
Op vrijdag las ik een stukje in de Telegraaf over een oefening van een compagnie van 12 Luchtmobiele Brigade, hierin werd ook Mali genoemd.
Even gegoogeld: Multidimensional Integrated Stabilisation Mission
[speculaas]Wellicht dat de genoemde voertuigen meegaan met vier Apaches naar Afrika.[/speculaas]


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #819 Gepost op: 3 februari 2014, 20:55:58
Citaat van: Rewind link=msg=1241896 date=1391450739
Er zijn vast forumleden die de locaties van de crashtenders van de Luchtmacht willen bijhouden.

Afgelopen donderdag zag ik bij Kenbri in Waalwijk twee Mercedes Actrossen van de KLu staan. Beiden hadden een briefje "Mali" achter het raam geplakt en waren uitgevoerd in zandkleurcamouflage.
Kentekens en roepnummers:
  • LM-07-81   28-4261
  • LM-07-82   28-4262
Op vrijdag las ik een stukje in de Telegraaf over een oefening van een compagnie van 12 Luchtmobiele Brigade, hierin werd ook Mali genoemd.
Even gegoogeld: Multidimensional Integrated Stabilisation Mission
[speculaas]Wellicht dat de genoemde voertuigen meegaan met vier Apaches naar Afrika.[/speculaas]

Hiervoor zijn die ACTROSSEN eigenlijk aangeschaft, als out of area crashtenders voor missies in het buitenland.