Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 332939 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #690 Gepost op: 7 oktober 2011, 19:40:22
Inderdaad. Waarom zijn de crashtenders eigenlijk rood geworden (ook Schiphol bijvoorbeeld het geval)


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #691 Gepost op: 7 oktober 2011, 19:56:09
Inderdaad. Waarom zijn de crashtenders eigenlijk rood geworden (ook Schiphol bijvoorbeeld het geval)

En de kleur is rood
Op veel luchthavens zie je dat de kleur geel populair is onder de bedrijfsvoertuigen. Dit geldt vaak ook voor de crashtenders. Toch zie je bijvoorbeeld ook rode en witte crashtenders op luchthavens rondrijden. De eenduidigheid in Nederland zal in ieder geval toenemen door het uitkomen van de 'Brancherichtlijn optische en geluidssignalen' voor brandweervoertuigen. Deze richtlijn is uitgegeven door het ministerie van BZK in 2003 en stelt regels ten aanzien van voorrangsvoertuigen op de openbare weg. Daarnaast stelt de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding regels ten aanzien van de kleur en huisstijl van brandweervoertuigen. En ja, al is de kans klein, wij hebben als luchthavenbrandweer een wettelijke plicht om te assisteren bij een luchtvaartincident buiten het luchthaventerrein. In dat geval gedragen wij ons als een voorrangsvoertuig over de openbare weg en moeten wij ook als dusdanig herkenbaar zijn voor het overige verkeer. Om herkenbaar te zijn als een voorrangsvoertuig van de brandweer, dient deze dan ook in de kleur rood te zijn uitgevoerd, inclusief voorgeschreven 'striping'.

Daarom zijn deze nieuwe voertuigen in de rode kleur uitgevoerd en voorzien van striping...!

Bron: http://crashtender.blogspot.com/


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #692 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:23:48
komen er nog grotere foto's?
ACH & HBT


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #693 Gepost op: 8 oktober 2011, 11:27:16
En de kleur is rood
Op veel luchthavens zie je dat de kleur geel populair is onder de bedrijfsvoertuigen. Dit geldt vaak ook voor de crashtenders. Toch zie je bijvoorbeeld ook rode en witte crashtenders op luchthavens rondrijden. De eenduidigheid in Nederland zal in ieder geval toenemen door het uitkomen van de 'Brancherichtlijn optische en geluidssignalen' voor brandweervoertuigen. Deze richtlijn is uitgegeven door het ministerie van BZK in 2003 en stelt regels ten aanzien van voorrangsvoertuigen op de openbare weg. Daarnaast stelt de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding regels ten aanzien van de kleur en huisstijl van brandweervoertuigen. En ja, al is de kans klein, wij hebben als luchthavenbrandweer een wettelijke plicht om te assisteren bij een luchtvaartincident buiten het luchthaventerrein. In dat geval gedragen wij ons als een voorrangsvoertuig over de openbare weg en moeten wij ook als dusdanig herkenbaar zijn voor het overige verkeer. Om herkenbaar te zijn als een voorrangsvoertuig van de brandweer, dient deze dan ook in de kleur rood te zijn uitgevoerd, inclusief voorgeschreven 'striping'.

Daarom zijn deze nieuwe voertuigen in de rode kleur uitgevoerd en voorzien van striping...!

Bron: http://crashtender.blogspot.com/

Thanks. Nederland regeltjesland.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #694 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:04:28
Thanks. Nederland regeltjesland.

Als oud semi-jurist moet ik hier toch enigszins off-topic op reageren: regels hebben namelijk altijd een doel. In dit geval is de landelijke huisstijl juist ingevoerd omdat er zo' n grote verscheidenheid aan kleur- en opschriftuitvoeringen van HV-voertuigen dat het voor de burger niet altijd meer duidelijk was wanneer ze daarmee te maken hadden. Zo verwacht de burger rode brandweerauto's, maar er waren ook gele (zoals ook op luchthavens). Zo kan ik mij nog van vroeger herinneren dat de gemeentepolitie van Sneek (meen ik) in rode surveillance-auto's reed...

Meer on-topic vraag ik me wel af of de nieuwe crashtenders van Maastricht Airport aan de huisstijl-eisen voldoen omdat de verhoudingen/uitlijning van striping en opschriften niet helemaal lijken te kloppen.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #695 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:03:48
Ik kan voel me ernstig verleid om ook hierop te reageren. Excuus bij voorbaat.

Juist als jurist zou je moeten weten dat er meer dan genoeg regeltjes zijn die overbodig zijn en die het doel voorbij schieten. Maar goed... juristen leven van een gigantisch regelbrei.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #696 Gepost op: 10 oktober 2011, 07:09:09
Ik zeg ook niet dat het altijd een goed doel is, of dat het goede regels zijn  ;)
Maar in dit geval vind ik dat dus wel (het doel iig).


frantic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #697 Gepost op: 16 november 2011, 21:27:26
https://twitter.com/?photo_id=1#!/quincyvermue/status/136902631007334400/photo/1

Zojuist gespot in oostburg ^^



Iemand een idee wat die daar doet? Staat voor bij iemand van de brandweer :)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #698 Gepost op: 16 november 2011, 22:17:28
Is iig ex-Vliegbasis Twente, waar hij nu dienst doet weet ik niet.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #699 Gepost op: 16 november 2011, 23:18:24
Is iig ex-Vliegbasis Twente, waar hij nu dienst doet weet ik niet.
Doet volgens mij in ieder geval geen dienst als prive-brandweervoertuig in de voortuin van een brandweerman  0098