Handsfree bellen --> Rij-instructeur

Auteur Topic: Handsfree bellen --> Rij-instructeur  (gelezen 2972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Gepost op: 6 maart 2012, 11:02:07
Gisteren werd ik onderweg naar huis getriggerd door een lesauto die voor mij reed op de snelweg.
Voordat we de snelweg opgingen was het voertuig al 2 maal afgeslagen om vervolgens al stotend op gang te komen.
Geen probleem, iemand krijgt les en moet het leren, iets meer afstand houden dus!

Op het moment dat ik het voeruitg op de snelweg inhaal zie ik dat de bijrijder ( lees instructeur ) druk aan het bellen is.
Toen ging ik eens aan het denken......
De bestuurder is die nu wettig al bestuurder of is de instructeur eindverantwoordelijk? --> wie wordt aansprakelijk gesteld bij bijvoorbeeld een aanrijding?

Uiteraard zal dat allemaal goed afgekaderd zijn, maar nu het volgende?

Mag de instructeur tijdens een les een telefoon vasthouden en daarmee bellen , dus niet handsfree.

Ten tijde van mijn lessen was de instructeur altijd druk aan het bellen en was zijn stoel zijn kantoor ( toen was het nog niet verplicht om handsfree te bellen )

Persoonlijk denk ik dat het niet is toegestaan, althans het lijkt mij niet erg handig gezien het beperkte kunnen van de beginnende bestuurder.




JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2012, 11:05:48
1e hit op de googlevraag: "Rij instructeur bellen".

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/telefoneren/
 O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2012, 11:24:56
Hoezo duidelijk, google... nooit aan gedacht

Het mag dus.....

Weet nog niet wat ik er van moet vinden( als mening dan want verder heb ik er toch niets van te vinden ;-) ).


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 11:27:07
Hoezo duidelijk, google... nooit aan gedacht

Het mag dus.....

Weet nog niet wat ik er van moet vinden( als mening dan want verder heb ik er toch niets van te vinden ;-) ).
Ik snap je gedachtegang, vind het zelf ook apart , maar ik mag toch hopen dat een instructeur dit niet bij een leerling zijn/haar eerste les al doet.. ???
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2012, 19:00:53
In het artikel wordt gesproken over "degene die het voertuig bestuurt" i.p.v. bestuurder. Door deze nuance is de rij-instructeur uitgesloten van dit feit.
Citaat van: RVV1990
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2012, 19:39:38
De leerling is de feitelijke bestuurder maar de instructeur de wettelijke. Hij is ook degene die verantwoordelijk is en moet ingrijpen als het niet goed gaat. Hij mag dus ook niet handsfree bellen omdat een wettelijke bestuurder niet met de telefoon in de hand mag zitten. Ook bij een aanrijding bv. is de instructeur verantwoordelijk. Hij moet op tijd ingrijpen (door de dubbele bediening of door aan het stuur te pakken) om een gevaarlijke situatie of aanrijding te voorkomen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2012, 19:52:12
Juist... Wat schrijf ik nou? ::)

Dit is een hulpverleningsforum, met hulpverleners zeg maar, ook in de blauwe kolom... Die antwoord geeft op een vraag welke al een paar keer is beantwoord met hetzelfde antwoord als bovenstaand.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2012, 20:24:50
Dit onderwerp is inderdaad al vaker besproken op het forum vandaar hier een slotje. Eventuele verdere vragen/opmerkingen aangaande dit onderwerp kunnen in Vragen over verkeerswetgeving en boetes geplaatst worden.

Verder nog het algemene verzoek om bij het beantwoorden van vakinhoudelijke vragen goed na te denken of je antwoord wel klopt en of je wel de juiste persoon bent om de vraag te beantwoorden.