Handboeien; verboden wapenbezit?

Auteur Topic: Handboeien; verboden wapenbezit?  (gelezen 24840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Remi

  • Gast
Gepost op: 1 februari 2005, 02:17:29
Waarom mag men wel handboeien in bezit hebben, maar is het gebruik gelijk gesteld aan verboden wapenbezit?




Ron-Almere

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2005, 10:14:10
Zie hier artikel 22 van de ambtsinstructie.Artikel 22

De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.


De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.


De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:


de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of


de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.

Men spreekt over vrijheidsberoving.
Een broodmes mag je thuis ook inde keukenla hebben liggen, alleen als je het bij iemand in zijn lichaam steekt ben je ook strafbaar.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2005, 18:11:29
Waarom mag men wel handboeien in bezit hebben, maar is het gebruik gelijk gesteld aan verboden wapenbezit?
Handboeien staan volgens mij niet in de Wet Wapens en Munitie, of ze moeten daaar drastische dingen in veranderd hebben, dus voor verboden wapenbezit lijkt me stug...

Wederrechtelijke vrijheidsberoving is inderdaad wel strafbaar...maar de tekst die Ron citeerd is die uit de Ambtsinstructie, en die is alleen van toepassing op politie/Kmar en een aantal bevoegde BOA's, en niet voor de gewone burger...


Denk dat dit artikel bedoeld wordt:

Citaat van: Artikel 282 WvSR
Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.


De in dit artikel bepaalde straffen zijn ook van toepassing op hem die opzettelijk tot de wederrechtelijke vrijheidsberoving een plaats verschaft.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2005, 18:46:19
Maar voor het geval je bedoelde: kunnen mijn vriendin en ik nog gewoon handboeien gebruiken 's avonds: Ja, zolang je het maar beide wil...
 ;D  :D  :P
Arts  www.alphalog.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2005, 19:26:00
Maar voor het geval je bedoelde: kunnen mijn vriendin en ik nog gewoon handboeien gebruiken 's avonds: Ja, zolang je het maar beide wil...
 ;D  :D  :P

je zit dan zeker in een donker bos of donkere parkeerplaats of niet??  ;) ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2005, 23:34:24
nou we hebben de grappen en grollen weer gehad,dus weer terug naar de topic


Remi

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2005, 03:02:49
Ik zal de situatie iets verduidelijken:
Ooit heb ik van iemand echte handboeien gekregen (dus zonder ontsnappingshaakje)
Ik heb deze in mijn taxi liggen.
Een paar dagen geleden had ik een passagier die probeerde weg te komen zonder te betalen.
Ik heb hem vervolgens bij zijn hemd gepakt en mee teruggenomen naar mijn taxi.
Hij weigerde echter om in te stappen en ik kon ook geen adres vinden waar ik precies was.
Ik heb hem toen gedreigd met het aandoen van de boeien als hij niet meewerkte.
Uiteindelijk is hij toch mijn taxi weer ingegaan, Vervolgens ben ik naar het politiebureau gereden waar twee agenten hem uit mijn wagen hebben gehaald.
Hij heeft toen verteld dat ik met handboeien had gedreigd en een van de agenten heeft toen mijn boeien "in beslag genomen".
Meneer had dus geen legitimatiebewijs, geen geld en geen plastic. Heeft uiteindelijk een eenmalige machtiging getekend, maar gegevens zijn dus niet te controleren.
Handboeien heb ik teruggekregen, maar met de waarschuwing dat als ik ze gebruikt had ik zou zijn aangehouden voor verboden wapenbezit.
Vandaar mijn vraag.
(Het is trouwens toch belachelijk dat op het niet betalen in een restaurant of van een taxi geen aangifte mogelijk is. Is volgens politie civiele procedure. (Lijkt me moeilijk als je geeen gegevens hebt.))


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2005, 13:00:33
De enige uitzondering daarop is benzine tanken. Daar kan de politie je meteen voor oppakken. Toen ik taxi chauffeur was had ik zelf de verantwoording voor het af te dragen rittenbedrag. Kromme was dat ik wel het ondernemers risico van de onderneming mocht dragen, maar géén invloed had op het beleid. Als ik de zaak niet vertrouwde mocht ik bv niet van te voren mijn geld vragen, de klant mocht zich eens beledigd gaan voelen, dat zou weleens nadelig kunnen zijn voor de onderneming. Dat het wel eens nadelig kon zijn voor Henk daar had de onderneming geen boodschap aan, die kreeg z'n geld toch wel. Leuk als een passagier in Amsterdam op het Spui uit je auto stapt. En op het kinderslot mag ook al niet, dat heb ik er af moeten halen, dat is ook vrijheidsberoving. En een trein dan, daar zitten de deuren ook op slot...  Ik heb horen vertellen dat mijn maglite in de auto ook een wapen is. Daar ga je toch niet mee slaan, zonde!

Vreemde wereld...

Henk


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2005, 13:04:30
Nah, de wereld is niet zo vreemd, Nederland, met z'n honderden regeltjes en evenzovele ambtenaren is dat wel...
Arts  www.alphalog.nl


paul_hartog

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2005, 23:56:42
ik meen ooit is gehoord te hebben dat een maglite met 3 batarijen als wapen word gezien
als je er 1 heb met 2 of 1 baterij dan is het geen wapen.
met een maglite kan je wel iemand total los slaan maar daar is die niet voor  ;D ;) ;) ;) ;) ;)