Handboeien; verboden wapenbezit?

Auteur Topic: Handboeien; verboden wapenbezit?  (gelezen 24872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2005, 09:17:40
Wet je waar ik bang voor ben? Dat er een commisie is gevormd, die heeft vergaderd, onderzoek heeft laten doen naar de impact van een maglite, filmpjes heeft bekeken van instructievideo's van de Highway Patrol, een stemming heeft gehouden, een rapport van tig A4'tjes in drievoud heeft uitgetypt, het rapport heeft gepubliceert en de 3-batterijbevattende maglite op de wapenlijst heeft gezet... Terwijl diezelfde ambtenaren in dezelfde tijd ook iets nuttigs hadden kunnen doen!  
>:(
Arts  www.alphalog.nl


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2005, 12:59:53
Wet je waar ik bang voor ben? Dat er een commisie is gevormd, die heeft vergaderd, onderzoek heeft laten doen naar de impact van een maglite, filmpjes heeft bekeken van instructievideo's van de Highway Patrol, een stemming heeft gehouden, een rapport van tig A4'tjes in drievoud heeft uitgetypt, het rapport heeft gepubliceert en de 3-batterijbevattende maglite op de wapenlijst heeft gezet... Terwijl diezelfde ambtenaren in dezelfde tijd ook iets nuttigs hadden kunnen doen! 
>:(

helemaal mee eens ;) ;D ;D
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2005, 13:28:45
ja en waar hebben we het over, over een maclite

terwijl je met je wielsleutel die in je auto ligt ook iemand ze hersens goed in kan slaan, en met een zadelpen van een fiets ook
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2005, 14:55:44
De discussie moet gaan over wat een wapen is en wat niet, een wapen is alles waarmee men een ander letsel kan toebrengen. Handboeienworden gebruikt om iemand  van de vrijheid te beroven. Dit is het letsel wat wordt toegebracht. Dus de handboeien zijn het wapen wat men gebruikt voor de vrijheidsberoving. Bij het woord wapen moet je niet gelijk denken aan een mes of een pistool. Als je iemand letsel toebrengt met een pen is de pen het wapen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2005, 15:05:50
waarom staat een maglite op de wapenlijst dan?? zoals jij het zegt zou alles op die lijst moeten staan
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2005, 15:07:27
Ik denk dat in dit geval de wettekst wel goed is gesteld.

Zoals Mus ook al zei, wat je er mee doet bepaald of iets een wapen is. Dat voorkomt discussies over de vraag of iets wel of geen wapen is in de zin der wet.

Er zijn uiteraard grenzen, dreigen met je schoonmoeder leidt zeker niet tot in beslagname. 8)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2005, 15:23:00
Er zijn uiteraard grenzen, dreigen met je schoonmoeder leidt zeker niet tot in beslagname. 8)

Dat zou jammer KUNNEN zijn. :-X ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2005, 15:42:29
Ja dat is jammer.
Arts  www.alphalog.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2005, 16:53:50
Ik denk dat in dit geval de wettekst wel goed is gesteld.

Zoals Mus ook al zei, wat je er mee doet bepaald of iets een wapen is. Dat voorkomt discussies over de vraag of iets wel of geen wapen is in de zin der wet.


In de wet wapens en munitie staat precies omschreven wat wel en niet strafbaar is aan wapens..niet alleen wat je ermee doet, maar ook de feiten en omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen spelen mee

Zie voor de uitleg: http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/wwm_par1_cat_wapens_art_2.php

De maglite valt dan onder categorie 4 onder 7(nummers staan er bij het linkje niet bij)
Dat is dus deze tekst:
Citaat
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en.

Dus die maglite liggend achterin de auto in een oplader, is niet strafbaar...ligt ie naast je op de bijrijdersstoel en ben je onderweg naar/in een uitgaansgebied is het wel strafbaar....zowiezo alles wat je als wapen gebruikt kan op grond van dit artikel in beslag genomen worden...ook bijvoorbeeld de wielsleutel, of een fietsketting...hieronder vallen ook geimproviseerde wapens, bijvoorbeeld een stuk hout met spijkers erdoorheen.... 

Nog even ter aanvulling de strafbaarheid voor wapens van de categorie 4:

Citaat
Artikel 27 WWM

Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.

Het eerste lid is niet van toepassing op personen die:
houder zijn van een verlof als bedoeld in artikel 29, voor zover dit verlof reikt; of
op grond van artikel 26, tweede lid, voor de jacht bestemde wapens voorhanden mogen hebben, voor wat betreft het terrein waar zij tot de jacht gerechtigd zijn.

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van de categorieën III en IV verlenen met betrekking tot:
optochten; en
studentenweerbaarheidsverenigingen

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van categorie IV verlenen met betrekking tot:
ceremoniële wapens;
kermissen; en
sportbeoefening.


Het gaat dus om het "dragen" van het wapen dat strafbaar is...thuis aan de muur mag alles uit categorie IV wel, zolang je het maar thuis laat, of onder een van de uitzonderingen uit art 27 WWM valt.....

Dan voor de volledigheid uit de definities van de wet de term "dragen" nog even...

Citaat
dragen van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin


de onder 9 bedoelde zin is het vervoer....definitie vervoer dus ook maar even:
Citaat
vervoer van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend


Het vervoer van cat IV wapens is dus niet strafbaar...vervoer is strafbaar gesteld in art 22 WWM

Citaat
Artikel 22 WWM

Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III te vervoeren zonder vergunning tot vervoer, als bedoeld in artikel 9, vierde lid, dan wel verlof tot vervoer, als bedoeld in artikel 24.



Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid verlenen met betrekking tot sportschutters en jagers, die gerechtigd zijn tot het voorhanden hebben van wapens of munitie.


Daar staat categorie IV niet bij, dus is dat niet strafbaar....voorbeeldje:  Honkbalknuppel in een sporttas op zaterdagmorgen is niet strafbaar, Honkbalknuppel op zaterdagavond achter de bestuurdersstoel is wel strafbaar...


Lang verhaal, maar hoop dat ik duidelijk ben geweest... is dat niet het geval geweest: vragen staat vrij :)

Ow..nog ff terugkomen op de handboeien...zoals de oplettende lezer heeft gezien in het linkje, staan de handboeien niet in een van de categorieen van de WWM, en zijn ze ook niet bedoeld om letsel toe te brengen, dus zijn ze volgens de WWM niet strafbaar.... Ben nog niet in het Strafrecht mbt onrechtmatige vrijheidsberoving gedoken, hoewel dat volgens mij het artikel is waar je voor gestraft wordt als je handboeien gebruikt


Dan nog even wat reacties op citaten:

ja en waar hebben we het over, over een maclite

terwijl je met je wielsleutel die in je auto ligt ook iemand ze hersens goed in kan slaan, en met een zadelpen van een fiets ook
En die worden dan ook gezien als wapen als je ze op die manier gebruikt......
waarom staat een maglite op de wapenlijst dan?? zoals jij het zegt zou alles op die lijst moeten staan
Alles waar je iemand letsel mee kunt toebrengen staat dus ook in de lijst...verder..zie boven ;)

ik meen ooit is gehoord te hebben dat een maglite met 3 batarijen als wapen word gezien
als je er 1 heb met 2 of 1 baterij dan is het geen wapen.
met een maglite kan je wel iemand total los slaan maar daar is die niet voor ;D ;) ;) ;) ;) ;)
Ook een maglite zonder batterijen ;) wordt als wapen gezien op het moment dat je hem in de verkeerde omstandigheden bij je hebt, of hem daadwerkelijk als wapen gebruikt....

Nah, de wereld is niet zo vreemd, Nederland, met z'n honderden regeltjes en evenzovele ambtenaren is dat wel...
Vrijheid is een van de Grondrechten uit de grondwet....de politie mag op grond van een aantal onderliggende wetten die grondrechten aantasten, maar alleen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan...Een burger mag dus niet aan die grondrechten zitten, dat kun je jammer vinden, maar dan zou ik je willen adviseren om naar een ander land te verhuizen, en dan toch ergens zuid-amerika of afrika op te zoeken...daar nemen ze het niet zo nauw... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2005, 18:12:01
En een honkbalknuppel, voor de sportievelingen onder ons....in de auto? ::) ::)