Handboeien; verboden wapenbezit?

Auteur Topic: Handboeien; verboden wapenbezit?  (gelezen 24758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 5 februari 2005, 18:11:35
Ten eerste kan ik wel degelijk goed lezen  ;)

Ten tweede weet jij net zoals ik dat er veel collega beveiligers een maglight ook als slagwapen gebruiken en het onder het mom van normale zaklamp voor werkzaamheden meevoeren. Dus ik denk dat mijn vraag geheel zo gek nog niet is.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 5 februari 2005, 21:22:47
en laten we nu verder bij de topic blijven  ;)

Peter, ik geef toe het is een tendensieuze opmerking, maar ik vraag me af of het "off the topic" is.

Door het inzetten van je hond, maak je m.i. van je hond een wapen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 5 februari 2005, 22:11:37
Peter, ik geef toe het is een tendensieuze opmerking, maar ik vraag me af of het "off the topic" is.

Door het inzetten van je hond, maak je m.i. van je hond een wapen.
dan zou de eerste de beste teckel,of anders soortige 4 voeters ook onder de wapenwet vallen  ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 5 februari 2005, 22:22:24
......... of handtasjes ;D

Maar ik vind het wel weer een hellend vlak. Een zaklamp (ja ik weet dat zo'n maglight niet in je zak past) is dus onder bepaalde omstandigheden een wapen. Met andere voorwerpen kun je even goed letsel toebrengen en die vallen er dan weer niet onder.  :-\
Ondanks dat vind ik dit nog wel een redelijk duidelijke wetgeving. Je moet het alleen wel even weten als je toevallig met een voorwerp loopt dat onder de wapenwet valt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 5 februari 2005, 22:34:52
......... of handtasjes ;D

Maar ik vind het wel weer een hellend vlak. Een zaklamp (ja ik weet dat zo'n maglight niet in je zak past) is dus onder bepaalde omstandigheden een wapen. Met andere voorwerpen kun je even goed letsel toebrengen en die vallen er dan weer niet onder.  :-\
Ondanks dat vind ik dit nog wel een redelijk duidelijke wetgeving. Je moet het alleen wel even weten als je toevallig met een voorwerp loopt dat onder de wapenwet valt.
nou ik ben wel eens benieuwt hoe ze willen gaan bewijzen.Dat als ik een maglight in mijn auto heb liggen,dat ik die voor andere doeleinden zou willen gebruiken dan alleen maar een lampie voor in het donker :-\


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2005, 23:05:16
......... of handtasjes ;D

Maar ik vind het wel weer een hellend vlak. Een zaklamp (ja ik weet dat zo'n maglight niet in je zak past) is dus onder bepaalde omstandigheden een wapen. Met andere voorwerpen kun je even goed letsel toebrengen en die vallen er dan weer niet onder. :-\
Ondanks dat vind ik dit nog wel een redelijk duidelijke wetgeving. Je moet het alleen wel even weten als je toevallig met een voorwerp loopt dat onder de wapenwet valt.

Ook andere voorwerpen vallen eronder kanarie....
Citaat
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen
Dat zijn dus ook de fietskettingen enzo...

voor een zaklamp zullen ze meestal niet moeilijk doen, maar bijvoorbeeld in een aangewezen noodverordeningsgebied(uitgaansgebieden meestal) zul je toch moeten uitleggen waarom je daar die zaklamp op je stoel hebt liggen...en "dat is voor als ik pech krijg" is dan waarschijnlijk niet voldoende ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 5 februari 2005, 23:23:24
Het wordt al wat moeilijker, de bewijsvoering ligt uiteindelijk bij de politie. Die moeten aantonen dat aannemelijk is dat je het wapen NIET bij je had om er iets mee te verlichten maar om er mee te slaan. Dat is moeilijk als je aangehouden wordt als je gewoon over straat rijdt. Als je de maglite boven je hoofd houdt en bij het lampje vasthoud wordt het wat moeilijker voor je advokaat. Maar ik heb in de gebruiksaanwijzing gelezen dat je, hoe geschikt ervoor ook, het niet mag gebruiken om iemand de hersens mee in te slaan. Dus je garantie zal wel vervallen als je dat wel doet.  ;).

Ik heb voorin altijd een paar goede gymschoenen liggen...

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #37 Gepost op: 6 februari 2005, 00:01:33
de maglitte's blijft een moeilijk verhaal, in engeland hebben de ''bobby's'' geen vuurwapen, zij hebben een rubber stok en een maglitte, deze heeft in engeland ook de bijnaam ''bobbyknocker'', en krijgen engelse agenten ook instruktie hoe dit ''wapen'' te gebruiken, je houdt hem niet bij de kop vast, maar zovermogelijk onderaan, zodat de klap het hardste aankomt.
maglitte zelf demonstreerd er mee door met de kop spijkers (en niet van die kleintjes) in het hout te slaan, is het een wapen, een hamer, of gewoon een zoeklicht.

zelf heb ik een stinger van streamlicht, wel maar de halve capaciteit, hij past makkelijk in mijn binnen zak en kom ook niet in de verleiding er mee te slaan, want hij weegt ook nog eens niets. ;D
Nemo me impune lacessit


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #38 Gepost op: 6 februari 2005, 01:58:33
hhuummm....als iemand nou een ander persoon neer slaat met een pistool.....
wat is het dan????
een vuurwapen???of slagwapen??? :o

 ;D ;D ;D ;D ;D

(flauw...)


Target77

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 6 februari 2005, 08:15:31
Deze kwam ik toevallig ook nog tegen:


Art. 2.4.4 APV Gemeente Borsele: Vervoer inbrekerswerktuigen

1. Het is verboden tussen 22.00 en 06.00 uur op de weg te vervoeren of bij zich te hebben: lopers, valse sleutels, touwladder, lantaarns of enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen ontrechtmatig fe toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.   

2. Het verbod is niet van toepassing indien de genoemde gereedschappen niet zijn gebruikt of niet zijn bestemd voor de in het eerste lid bedoelde handelingen.



Conclusie: Kan je eventueel ook nog verdacht worden van voorbereidende handelingen voor een inbraak als je een zaklamp bij je zou hebben (indien je alle schijn tegen hebt uiteraard).  ;D ;D ;D