Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval

Auteur Topic: Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval  (gelezen 22065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 9 maart 2012, 16:52:32
Na aanleiding van dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61447.0

kwamen deze reacties naar voren, goed om daar eens wat dieper op in te gaan.

wel typisch dat als er ergens een aanrijding gebeurt de brandweer vaak als eerste de accu loskoppelt om kortsluiting te voorkomen maar bij deze politie auto is dat niet het geval. Aangezien de zwaailichten van de politie nog vrolijk staan te knipperen ;)

Tegenwoordig gebeurt dat niet zo vaak meer. Het wordt op de cursus THV ook niet aangeraden, omdat de accu's vaak moeilijk bereikbaar zijn en in iedere auto op een andere plek kunnen zitten. Bovendien, er staat altijd een klein blusmiddel of een HD-straal paraat, dus mocht er brand ontstaan kan deze meteen gedoofd worden. De reden waarom je de accu los zou kunnen koppelen is om te voorkomen dat airbags nog afgaan, maar de kans is dan nog steeds aanwezig dat ze toch gewoon afgaan (inknippen of eigen stroomvoorziening), waardoor het er eigenlijk alleen maar gevaarlijker op wordt (schijnveiligheid).

Is het tegenwoordig nog wel nodig om de accupolen los te koppelen?




TS742

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2012, 03:00:39
Bij ons gebeurt het nog altijd bij een aanrijding. Tenminste, als de brandweer ter plaatse komt, en er sprake is van ernstige indeuking.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2012, 10:59:40
Accu loskoppelen doe ik wel als ik er op een ''gemakkelijke'' manier bij kunnen komen. Dus staat de voorkant van een auto om een boom heen gevouwen, laat ik dit even voor wat het is.
Tegenwoordig kun je bij de nieuwere generatie auto's meerdere accu's tegenkomen door de hele auto heen, en dan is het nog onbegonnen werk om daar nog eens naar op zoek te gaan... (Zonder MDT dan hè).

Dus of het nodig is... Nee, niet als eerste prioriteit. Heb je op een later moment de kans, kun je het alsnog doen  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2012, 19:14:13
Maar is het nog wel zinvol om accupolen los te maken? Om kortsluiting te voorkomen is een optie, maar ontstaat daardoor een brandje is dat brandje snel genoeg geblust.
Maar in de huidige auto,s zitten tegenwoordig zoveel veiligheidssystemen die zich niet zomaar lam laten leggen door het loskoppelen van accupolen. Aangezien zij een restlading hebben, waardoor er nog zeker een half uur tot een uur aan spanning op die veiligheidssytemen staat. Dus is het nog wel zinvol om de accu los te koppelen?


AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2012, 21:40:12
Veel auto's zijn al uitgerust met een mechanisme dat de verbinding met de plus (+) pool van een auto bij een ongeval
automatisch onderbreekt, dit gebeurt dan door een versnellingsmeter (bij een bepaald aantal G-krachten) of bij een
inwerkingtreding van airbags. Het apparaatje zit verwerkt in de aansluiting met de plus (+) pool van de accu, Sommige
auto's starten dan ook niet meer na een kleine botsing, een simpele druk aan de bovenkant op het apparaatje sluit
het circuit weer waardoor de auto gewoon weer gestart kan worden.

Hoe het technisch precies zit dat blijf ik jullie schuldig, want ik heb gevallen meegemaakt dat de auto door dit systeem
niet meer startte maar waarbij de knipperlichten het nog wel deden.

AI4


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #5 Gepost op: 17 april 2012, 22:08:27
Bij een matige of zware schade aan het voertuig. na een ongeval. Zal door de berger in de meeste gevallen de accupolen worden losgkoppeld. Maar het is ook soms bij lichte schade, ook al noodzakelijk om de accupolen lostekoppelen. Het is maar net waar de schade zich bevindt, aan het voertuig.

Ik kan mij nog herinneren (plm. 15 jaar geleden) van een collega berger, dat zijn bedrijfspand in vlammen opging. Oorzaak: kortsluiting in een schadevoertuig, door het niet loskoppelen van een accupo(o)l(en)

De prioriteit van een berger, is in dit geval anders, t.a.v. de brandweer, m.b.t. Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2012, 15:54:44
In het THV boek staat op  blz 83 een stukje uitleg over de veiligheidsaccuklem. Die koppelt de pluskabel los dmv een ontstekingsmechanisme maar dan alleen tussen de dynamo/startmotor en de accu om kortsluiting te voorkomen. Je hebt dus ook met deze nieuwe voorziening nog steeds spanning om andere zaken in de auto. Dan moet ook een tweede kabel op de plus verwijderd worden.
Daarnaast hebben veel airbagsystemen een condensator waarin dus nog nog stroom kan zitten voor ontsteking dus het loskoppelen ter voorkoming van ploffen is ook niet echt een optie.
Met een 1,5 volt batterijtje kun je ze al laten ploffen trouwens dus zoveel spanning heb je daarvoor niet nodig.
Maar zoals iedereen hier al zegt, als je er bij kunt en je ziet de accu dan loskoppelen maar houdt er altijd rekening mee dat er een tweede stroomvoorziening kan zijn.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2014, 14:15:14
Op verzoek van een moderator mijn vraag verplaatst: (vanuit het topic "gecrashte hulpverleningsvoertuigen" http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.0

Citaat van: BHN849 link=msg=1235717 date=1389311494
Agente is onder A2 naar ziekenhuis vervoerd.





Meer foto's op www.fotobpr.nl

Citaat van: skippy02 link=msg=1235732 date=1389330072
Ik zie dat er geknipt is zonder de auto stroomloos te zetten. Is het niet beter om de auto stroomloos te zetten om b.v. het uitklappen van airbags te voorkomen of andere mogelijke dingen die kunnen gebeuren? (kortsluiting of zo)

Wat is eigenlijk de standaard procedure bij knippen m.b.t. stroom op de auto?

Voor een deel is het antwoord al gegeven in dit topic.
Is men bij deze inzet vergeten om de auto stroomloos te zetten?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2014, 15:08:40
Citaat van: skippy02 link=msg=1236057 date=1389446114
Voor een deel is het antwoord al gegeven in dit topic.
Is men bij deze inzet vergeten om de auto stroomloos te zetten?

We weten niet hoe de situatie ter plekke was, dus alles wat we zouden zeggen zou speculaas zijn.  ;)

Mogelijk was de voorkant van de auto zover vervrongen dat het nogal wat tijd zou kosten om de motorkap te openen en bij de accu te komen. Ik heb ook opgezocht waar de accu van een gold 6 zit, deze bevind zich naast de linkse wielkast, best ver naar achter dus.
http://www.theorie1dag.nl/upload/images/Golf6motoronderdelen.jpg

Misschien is er, mede door het letsel, voor gekozen om ze snel mogelijk het dak eraf te knippen, scoop and run heet dit geloof ik. Een auto word bij een dergelijke inzet zo snel mogelijk opengeknipt zodat het slachtoffer direct afgevoerd kan worden.

Mogelijk is de motorkap wel open geweest, maar was het onbegonnen zaak om de accu polen los te maken doordat de accu geplet was tussen motorblok en linkse wielkast.

De brandweer kan tegenwoordig een zak op het stuur vastmaken, deze valt er geheel overheen en vangt de airbag op, zodat niemand gewond kan raken doordat de airbag op een ongewenst moment klapt.
Je ziet overigens ook dat de brandweer beschermhoezen over de scherpe delen van de carrosserie heeft geplaatst, ik kan alleen niet zien of de airbag hoes is geplaatst.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2014, 15:36:00
Citaat van: skippy02 link=msg=1236057 date=1389446114
Is men bij deze inzet vergeten om de auto stroomloos te zetten?
Als ik in de garage een airbag unit moet vervangen, dan moet ik eerst de minpool loshalen op de accu en vervolgens 10 minuten wachten. Als ik niet 10 minuten wacht dan kan de airbag alsnog klappen, deze ''wachttijd'' is natuurlijk niet wenselijk bij een ongeval waar een persoon bij bekneld is.