Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval

Auteur Topic: Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval  (gelezen 22071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2014, 15:41:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1013504 date=1332526453
Maar is het nog wel zinvol om accupolen los te maken? Om kortsluiting te voorkomen is een optie, maar ontstaat daardoor een brandje is dat brandje snel genoeg geblust.
Maar in de huidige auto,s zitten tegenwoordig zoveel veiligheidssystemen die zich niet zomaar lam laten leggen door het loskoppelen van accupolen. Aangezien zij een restlading hebben, waardoor er nog zeker een half uur tot een uur aan spanning op die veiligheidssytemen staat. Dus is het nog wel zinvol om de accu los te koppelen?
Vandaag de dag wordt het nog standaard geleerd binnen de opleidingen van de brandweer, het het examen THV van de opleiding bevelvoerder is bij het vergeten van de opdracht: accuklemmen losmaken zelfs een K.O op je examen.   Gewoon altijd losmaken als je er een beetje makkelijk bij kunt.  Waarom zou je hier over in discursie gaan of in twijfel gaan?  Gewoon doen dus O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2014, 15:48:28
Citaat van: pompbediende link=msg=1236076 date=1389451301
Gewoon altijd losmaken als je er een beetje makkelijk bij kunt.
helemaal mee eens  998765  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2014, 15:49:12
Citaat van: pompbediende link=msg=1236076 date=1389451301
Vandaag de dag wordt het nog standaard geleerd binnen de opleidingen van de brandweer, het het examen THV van de opleiding bevelvoerder is bij het vergeten van de opdracht: accuklemmen losmaken zelfs een K.O op je examen.   Gewoon altijd losmaken als je er een beetje makkelijk bij kunt.  Waarom zou je hier over in discursie gaan of in twijfel gaan?  Gewoon doen dus O0
Verbaast me niks dat het nog gewoon in de opleiding zit. Het had me zelfs verbaast als het er wel uit gehaald zou zijn, ook de opleidingen zitten wat dat betreft vastgeroest. En dan hebben we nog altijd het verschil tussen de opleiding en de normale praktijk. op de opleiding kreeg ik ook braaf auto's te knippen die rechtop stonden en waar geen deuk in zit. Zul je in de praktijk niet snel tegenkomen.
En ik zeg ook niet dat we het helemaal niet meer moeten doen. Ik stel de vraag of het uberhaupt nog wel zinvol is, gezien de restspanningen die in een voertuig blijven zitten zoals Mark Hes ook al aangeeft.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2014, 15:57:19
Dat is ook niet helemaal waar. Ik zie in regio 15 genoeg auto's met amper schade waar het dak van verwijderd moet worden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1236079 date=1389451752
Op de opleiding kreeg ik ook braaf auto's te knippen die rechtop stonden en waar geen deuk in zit. Zul je in de praktijk niet snel tegenkomen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2014, 17:07:59
De eerste auto die ik mocht knippen stond inderdaad op 4 wielen en die hebben we die avond compleet gestript.

De tweede lag op zijn kop, de derde op zijn kant. De laatste op het examen lag op zijn kop half gekanteld tegen een lege haakarmbak.
Dat was stabiliseren, stutten en knippen tegelijk.

Vroeger was het misschien beter... in ieder geval wel leuker!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2014, 17:48:57
Dus als ik de verhalen begrijp (waarvoor een ieder dank  O0 ) dan zijn er nogal wat scenario mogelijk en ligt het mogelijk ook aan het type auto. Behoorlijk wat verschillen waar je dan rekening mee moet houden. Ik neem aan dat altijd voor de veiligste methode gekozen wordt, zowel voor slachtoffer als hv-er.

Laten we er dan maar van uit gaan dat dit hier ook gebeurd is. Knipperende richtingaanwijzers willen dus niets zeggen of de accu losgehaald is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2014, 17:54:13
Is geheel afhankelijk van het model auto of je er uberhaupt bij kunt komen. In mijn bedrijfsauto moeten ze eerst de bestuurder bevrijden voor je ook maar een poging kunt ondernemen om de accu los te nemen. Overigens wel een leuke voor de brandweer heren / dames om dit eens te oefenen ze hebben er zelf voldoende rijden om eens te bekijken.... MB Sprinter en VW Crafter... zit lekker tussen pedalen en chauffeursstoel in de bodem. Startkabels moet je op een speciale pool onder de motorkap plaatsen..

Neemt natuurlijk niet weg dat je het wel kunt doen als je er eenvoudig bij kunt komen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2014, 20:46:30
Weten de brandweermanschappen eigenlijk wel bij ieder model auto waar de accu, of andere gevaarlijke elementen zoals airbags en andere pyrotechnische apparaten zoals gordelspanners e.d., aan te treffen zijn?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2014, 20:48:55
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1236126 date=1389469590
Weten de brandweermanschappen eigenlijk wel bij ieder model auto waar de accu, of andere gevaarlijke elementen zoals airbags en andere pyrotechnische apparaten zoals gordelspanners e.d., aan te treffen zijn?
Daar is tegenwoordig het MDT voor (mobiele data terminal) Daar zit crash recovery system op. Middels dat systeem is snel uit te zoeken voor elk type auto wat er aan veiligheidssystemen er ingebouwd zit, en waar we wel en niet kunnen/mogen knippen. ;)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2014, 23:01:18
Ah, OK, duidelijk, bedankt. Ik neem aan dat daarin de info van de verschillende autofabrikanten over hun auto's opgeroepen kan worden.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")