Chauffeurspas

Auteur Topic: Chauffeurspas  (gelezen 7605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2012, 21:52:27
Ik had afgelopen vrijdag een mailtje van het ILT, wist niet eens wat het was maar nu wel daarin staat:
 
"Bij controlle door een opsporingsambtenaar van het rijbewijs diendt ongevraagd ook de chauffeurspas te worden afgegeven.""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.

Nu ben ik dus nog net zover als dat ik was voor deze antwoorden, wie heeft er nu gelijk?

http://www.ilent.nl

Diverse inspectie diensten vallen hier onder, en ILENT staat voor inspectie leefomgeving en transport. De IVW(inspectie verkeer en waterstaat) vroeger bekend onder de naam RVI(rijks verkeers inspectie) valt hier ook onder.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2012, 22:38:51
http://www.ilent.nl

Diverse inspectie diensten vallen hier onder, en ILENT staat voor inspectie leefomgeving en transport. De IVW(inspectie verkeer en waterstaat) vroeger bekend onder de naam RVI(rijks verkeers inspectie) valt hier ook onder.

@Frank,
Niks living on the edge.. Er zal toch niks gevonden worden...dat dan weer helaas niet..
Er behoort om gevraagd te worden volgens de qoute dus wat is het nou ?
Wel tonen of niet zoals de TS zich afvraagt ?
Groetjes, Marco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2012, 22:47:15
Er behoort om gevraagd te worden volgens de qoute dus wat is het nou ?
Wel tonen of niet zoals de TS zich afvraagt ?

Nee.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2012, 23:09:46
Van de week voor het eerst zelf van de weg gehaald met de bots, was wel lachen.

Staan we daar en hij kijkt naar de tacho en vraagt "Heb je überhaupt wel een kaart daarvoor? Ik vraag het maar omdat je hem hiervoor niet nodig hebt."
Ik geeft mijn kaart en hij leest hem uit... Hij was wel verbaasd dat ik hem twee maand geleden nog gebruikt had.

Daarna vroeg hij pas om mijn rijbewijs, gelijk ook hem maar de vraag gesteld en zijn antwoord "Daarover zijn de meningen verschillend, letter van de wet gezien ja, als je gaat handellen naar de geest van de wet nee." Er schijnt nog een correctie op de wettekst te komen. Wat daarin staat wist hij niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2012, 23:18:30
Ja,
maar die moeten hun tachoschijven van de laatste maand bij zich houden in zijn/haar personenauto !  098uo 0098

En,
hebben ze reden dat ze niet gereden hebben een patronaal arrest bij zich te dragen !
Ja,
mijn vorige chef wou zoiets dergelijks meegeven op mijn vakantie..
Op mijn vraag of hij van het ganzenbord gevallen was is het antwoord nog steeds niet gekomen..

Ik heb ook mijn CE, maar geen chauffeurspas en hoef ook geen schijven te tonen... Die optie is er ook nog gewoon  ;D En waarschijnlijk zijn er op dit forum meer van  ;)

Maar denk even mee: In het kader waarvan en volgens welke wetgeving wordt je gecontroleerd op je chauffeurspas en in het kader waarvan en volgens welke wetgeving wordt je gecontroleerd in je personenauto? En wat zijn dan de bevoegdheden van welke controleur/toezichthouder?

Verder zal de gemiddelde diender die je aan de kant zet met je personenauto niet eens weten dat je een chauffeurspas nodig hebt.


peter k

  • Centralist/Brandweerman
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2012, 23:46:12
IK heb ook gewoon CE en geen chauffeurspas en rij wel met vrachtwagen combinatie's zoals Brandweer en kermis vervoer en daar ben je vrijgesteld van een pas


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2012, 01:01:00
Ik had afgelopen vrijdag een mailtje van het ILT, wist niet eens wat het was maar nu wel daarin staat:
 
"Bij controlle door een opsporingsambtenaar van het rijbewijs diendt ongevraagd ook de chauffeurspas te worden afgegeven.""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.

Nu ben ik dus nog net zover als dat ik was voor deze antwoorden, wie heeft er nu gelijk?

Er staat: er wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt. Met het onderstrepen maak ik de zin misschien duidelijker. Het geldt dus alleen voor voertuigen die onder de toonplicht vallen.

Een toonplicht geldt voor alle voertuigen die voorzien zijn van een tachograaf (dan ga ik even niet in op vrijstellingen zoals die genoemd worden voor kermis- en circuswagens). Vroeger zat een tachograaf enkel in een vrachtauto en in een bus. Maar tegenwoordig is dat apparaat ook verplicht in een aantal lichte bedrijfsvoertuigen. (hier een link met informatie daarover: http://www.ttm.nl/nieuws/id27295-vanaf-mei-controles-tachograaf-lichte-voertuigen.html)
Worden deze laatsten gecontroleerd door een opsporingsambtenaar dan moeten deze chauffeurs dus ook ongevraagd hun pas tonen. De opsporingsambtenaar kan aan het voertuig zelf blijkbaar niet zien of deze tachograaf-plichtig is, dus moet de chauffeur uit zichzelf de pas tonen. Daarmee is er dus geen onderscheid in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt.
In een personenauto is geen tachograaf verplicht, en heeft daarmee ook geen toonplicht.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2012, 01:10:56
toch blijf ik erbij: wat ik vraag wil ik zien. Vragen staat gelijk aan vorderen, als ik vorder en niks krijg wordt je aangehouden  >:D

Bij een taxi controle benoem ik wat overhandigd wil hebben, en dat doe ik ook bij elke andere controle van een voertuig. En ik geef dus inderdaad terug wat ik niet gevraagd heb. Soms krijg je halve verhuiswagens verpakt als portemonee: "daar zit mijn rijbewijs in". Ja mekoekoek!

Maar ja de wet is de wet, en als die zegt dat er een toonplicht is.... :-X en de wetstekst klopt. Verschil tussen praktijk en theorie dus.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens