Vuurdoop als hoofd bedrijfshulpverlening (BHV)

Auteur Topic: Vuurdoop als hoofd bedrijfshulpverlening (BHV)  (gelezen 6930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Gepost op: 11 maart 2012, 18:53:39
Het zit zo, dat ik, na mijn BHV-cursus in nov 2011, mijzelf een bhv-er mag noemen binnen ons bedrijf, een aantal weken later ons hoofd bhv (ach, het was meer een naam dan een taak die werd vervuld) er mee besloot te stoppen,is er voor deze positie een interne vacature gekomen.
Omdat ik mij al een aantal jaren intereseer voor veiligheid en veel daar omheen (Lees mijn post in "voorstellen") ben ik op deze vacature ingegaan en ben gekozen als nieuwe Hoofd BHV-er.
Het bedrijf zal mij op zeer korte termijn een opleiding voor deze functie bieden, maar dat is niet het grootste probleem. Dat is dat er nog amper (zo'n 5 - 10 %) klaar is om een bhv team te kunnen laten functioneren. Lees: Ontruimingsplan, Bedrijfsnoodplan. Protocollen etc. Nu weet en hoop ik dat er hier op dit forum mensen zijn die al langer met deze functie bekend zijn en daarom dus de vraag of hier ook iemand is die me (via deze weg) een beetje kan helpen om dit te bewerkstelligen.
Het is namelijk niet geheel mijn planning om alsnog eens 5 jaar bezig te zijn om dit een beetje werkbaar te krijgen


Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 19:44:05
De basis voor een goed BHV-plan is een Risicoinventarisatie en -evaluatie en het daarbij behorende Plan van Aanpak. De restrisico's moet je afdekken met een goed BHV-plan.

Als je een goede opleiding tot HBHV-er gaat volgen dan zal je veel duidelijk worden.

Als je binnen je bedrijf draagvlak wil creëren dan zou ik ook zeker contact zoeken met de ondernemingsraad.

Succes met je nieuwe functie.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 19:52:18
Ja hulp wil ik je graag bieden , heb past nog voor een Franse firma in nederland een tweetal volledige programma's geschreven en ge-implementeerd binnen de organisatie.
Dus welkom!!
Bij instappen begint de inzet.


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2012, 16:56:29
De basis voor een goed BHV-plan is een Risicoinventarisatie en -evaluatie en het daarbij behorende Plan van Aanpak.

Succes met je nieuwe functie.

Bedankt, te eerste.

Die risico inventarisatie is ook een van de eerste dingen die mij interesseerde. dmv een 'formulier gevaarlijke situaties' wilde ik hiermee de overige bhv-ers meer betrokkenheid geven als bhv-er in het bedrijf om ook zelf eens te kijken, wat zijn gevaarlijke situatie of kunnen een gevaar gaan worden.
Sja, de beste mensen om dat te ontdekken staan toch op de werkvloer zelf.
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2012, 16:58:01
... heb past nog voor een Franse firma in nederland een tweetal volledige programma's geschreven en ge-implementeerd

Welk soort programma's heb je het dan over?
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2012, 16:59:31
Sja, de beste mensen om dat te ontdekken staan toch op de werkvloer zelf.
Ik ben dit niet helemaal met je eens. In mijn werk kom regelmatig situaties tegen dat men bepaalde zaken niet meer ziet, juist doordat men dagelijks in het bedrijf werkt. Mensen weten bv niet precies meer waar een brandblusser hangt waar zij wel dagelijks langs heen lopen.
Dus ik zou dan zeker iemand van zijn plek halen, en op een andere locatie in het bedrijf laten kijken naar gevaarlijke situaties. ;)


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2012, 17:04:43
Dus ik zou dan zeker iemand van zijn plek halen, en op een andere locatie in het bedrijf laten kijken naar gevaarlijke situaties. ;)

Kijk, daar kan ik wat mee. Goeie tip.
Ach, met 11 afdelingen moet dat vast wel goed komen om ze eens een rondje te laten lopen
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2012, 22:34:46
Die tweetal volledige programma's zijn twee totaal verschillende plants dwz een kantoorgebouw en een opslag en overslag van gevaarlijke stoffen.

Maar ten eerste heb je een intentieverklaring van de directie of bedrijfsleider i.v.m het naleven en beschikbaarstellen van de middelen en regels.
Bij instappen begint de inzet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2012, 22:57:20
WE spreken over een R,I en E inventarisatie , waarop een ontuimingsplan en bhv-plan kunnen worden geschreven. Na accoord en goedkeuring van de OR kan dit worden uitgevoerd en oefeningen worden voorbereid.
Middelen aanschaffen, naar budgetair overleg met de directie.
Controle van de vluchtwegen, inventarisatie middelen en personeel, wetenschap van de aanwezige (minder) valide medewerkers. Tijdslimieten bezettingsgraad en tijdstippen van werk en rusttijden ( ploegendienst)
Kortom een hele materie welke een redelijke tijd in beslag zal nemen.
Bij instappen begint de inzet.


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2012, 00:59:47
Kortom een hele materie welke een redelijke tijd in beslag zal nemen.

Ja, daar was ik ook al enigszins achter. Maar, ik houd van een uitdaging
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig