Wanneer is het verplicht een Hoofd BHV'er te hebben?

Auteur Topic: Wanneer is het verplicht een Hoofd BHV'er te hebben?  (gelezen 10524 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Gepost op: 12 maart 2012, 17:40:49
Bij mij op het werk zijn ze bezich met een nieuwbouw en willen hierbij ook de BHV organisatie aan te pakken.
Nu kreeg ik de vraag of het verplicht is om een HBHV'er te hebben of een ploedleider BHV?

Is dit verplicht of een aanvulling?

We hebben 12 BHV'ers verdeelt over 3 grote fabrieks hallen en een kantoor.

Heeft een van jullie hier een antwoord op?

Alvast bedankt....




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2012, 16:41:10
Niet wettelijk verplicht. Ik ken veel bedrijven die werken met Safety and Health Officers ipv allemaal aparte functies. (ook niet wettelijk verplicht)


CSouverein

  • Logistiek medewerker-Goederenontvangst/HBHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • HBHV Eleq BV, Steenwijk
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2012, 18:53:26
Niet wettelijk verplicht. Ik ken veel bedrijven die werken met Safety and Health Officers ipv allemaal aparte functies. (ook niet wettelijk verplicht)

Maar, er moet toch een aansturend, coordinerend, verantwoordelijk persoon zijn?
Of het ik het mis??
Ik wil niet graag alles weten, maar ben gewoon nieuwsgierig


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2012, 18:55:52
Puur vanuit een bestuurlijk oogpunt lijkt me dit wel zo handig. Anders kijk je toch almaar naar elkaar wanneer het nodig is.

In een normale organisatie zal door self-organisation uiteindelijk wel iemand de (natuurlijke) leider worden maar ik denk dat het vanwege de verantwoordleijkheid wel nodig is om iemand aan te stellen als bestuurlijk leider.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2012, 19:20:43
In legio bedrijven is het als volgt geregeld:
de directeur of bedrijfsleiding is verantwoordelijke, deze delegeert een taak als coördinator naar een personeelslid welke een daartoe geëigende opleiding heeft gevolgd. deze opleiding is ook door het bedrijf betaald dus heeft het draagkracht.
Bij het delegatiebesluit is tevens een taak- en functieomschrijving afgegeven.

Althans dit heb ik bij een aantal bedrijven zo geregeld tijdens de advisering en implementatie.
Bij instappen begint de inzet.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2012, 10:52:17
Bij ons is het zo:

Wij hebben hier 20 BHV getrainde mensen. Op 5 mensen is er 1 Hoofd BHV, deze heeft dezelfde BHV training maar aangevuld met het kunnen leiden van een team.

De 4 H-BHV'ers zijn 4 mensen uit het kantoor, en mensne met zoiezo een leidinggevende positie. Daarboven staat de operations manager, de persoon die leiding heeft over het pand. Deze is zelf (nog) geen BHV'er.

Bij ons hebben alle BHV-ers ook een EHBO certificaat.

dus:

Operations Manager (1x)
- Hoofd BHV (4x)
- BHV team leden (16x)

Dit is gedaan omdat er hier in ploegen gewerkt kan worden en je dan dus zoiezo altijd een Hoofd BHV-er aanwezig hebt. Uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is voorgesteld dat wij op iedere 10 medewerkers een BHV-er hebben. Wij mogen dus bij "minimale bezetting" van 5 BHV-ers 50 mensen aan het werk hebben. Een normale ploeg draait hier met 60 mensen, en eigenlijk wordt er altijd voor gezorgd dat er 2 ploegen aanwezig zijn, 1 op kantoor & warehouse en 1 in de productie (kleiner aantal mensen, maar hoger ongevalsrisico).
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)