28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012

Auteur Topic: 28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012  (gelezen 75465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Wou dat er ander nieuws was maar...

Er zijn 24 gewonden, allemaal kinderen. De meeste hiervan zijn dermate zwaar gewond dat men ervan uitgaat dat van de 24 gewonden ook nog een groot deel in levensgevaar verkeert. 3 kinderen verkeren in coma.

De kinderen die achteraan zaten, zijn door de klap allemaal naar voren in de bus gegooid, en zijn hierbij in in dermate zwaar verminkt geraakt dat identificatie op dit ogenblik niet mogelijk is. Daarom wordt er voor de identificatie gewacht op de ouders en het DVI ( Disaster Victim Identification) team die onderweg zijn.

bron: vtm nieuws


man man, wat een horror


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Ik denk dat dit wel gevolgen gaat hebben voor tunnelinrichtingen. Was de muur van de vluchthaven niet 90 graden op de tunnelwand geweest was de bus misschien afgeketst ipv frontaal tegen een betonnen muur te rijden :-\
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Woorden schieten voor dit incident tekort! Vreselijk, dat dit heeft kunnen gebeuren.  :'( :-\  Heel veel sterke voor vrienden/familie en alle overige nabestaanden, en ook zeer veel respect voor alle hulpverleners die bij die incident geholpen hebben!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik denk dat dit wel gevolgen gaat hebben voor tunnelinrichtingen.

Ik hoop het. Eigenlijk is het van de zotte dat die nissen op deze manier zijn gemaakt. Ovale nissen zijn veel veiliger in deze situaties.


sylvester1986

  • Gast
Erg om dit te zien. :-\
Heel veel sterkte voor eenieder dat hierbij betrokken is.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Zeven Nederlanders omgekomen bij busongeluk
Laatste update:  14 maart 2012 18:44
BRUSSEL - Er zijn zeven Nederlanders overleden als gevolg van het busongeval in het Zwitserse Sierre. Zes kinderen, waarvan de nationaliteit nog onbekend is, hebben het ongeluk overleefd.

Over het lot van zestien kinderen is nog niets bekend. Dit heeft Kris Verduyckt, een wethouder van de gemeente Lommel, woensdag tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Bij het ongeval kwamen 22 kinderen en zes volwassenen om het leven en raakten 24 personen gewond. Velen van hen zijn er ernstig aan toe. Drie liggen in coma met verwondingen aan de hersenen en de borststreek.
Onder de gewonden zijn negen Nederlandse kinderen, en één Duits kind. De rest van de kinderen hebben de Belgische nationaliteit. In totaal zaten in de bus tien Nederlandse kinderen.
De meesten van de kinderen zijn volgens Verduyckt afkomstig van basisschool 't Stekske in Lommel. De school ligt dicht bij de Nederlandse grens.

(...)

Nationale rouw
Premier Elio Di Rupo heeft een nationale dag van rouw afgekondigd in België in verband met de busramp. In Leuven wordt woensdagavond een wake gehouden voor de slachtoffers.
Zes lichtgewonde kinderen van het busongeluk in Zwitserland mogen mogelijk woensdag nog, of uiterlijk donderdag het ziekenhuis verlaten. Ze liggen in een ziekenhuis in Viege, ongeveer 30 kilometer van Sierre


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik verbaas me over de nieuwsberichten die tot nu toe ons bereiken en welke items er naar voren worden gebracht om toch maar nieuws te kunnen geven.

In het NOS-journaal wordt keurig verteld dat de bus slechts 15 minuten onderweg was nadat het vertrokken was.
De chauffeurs waren een dag van te voren vertrokken om de kinderen op te halen. Het was een nieuwe bus.

RTL weet alleen informatie te geven dat de busmaatschappijen van een mindere kwaliteit zijn dan in Nederland en er minder strenge eisen zijn.

Vandaag hoorde ik op de radio (Q-music) dat een vrouw als eerste ter plaatse was in de tunnel en dat zij verschrikkelijke beelden heeft gezien. Deze vrouw zal deze ernstige traumatische beelden nooit kwijt raken. De beschrijvingen die zij doorgaf waren zo erg dat ik ze hier niet zal herhalen.

Er zijn nog steeds ouders die op dit moment niet weten hoe hun kind eraan toe is. Het lijkt mij verschrikkelijk om bijna 24 uur later nog steeds niets te weten. De indentificatie van sommige kinderen is nog niet mogelijk.


Als je dit hoort, leest en ziet dan wil je eigenlijk nog maar 1 ding. Hard huilen en je afvragen hoe dit gebeurd kan zijn.
Ik heb zelf geen kinderen maar het lijkt mij het verschrikkelijkste wat je kunt overkomen.
Ik wens de ouders, familie, vrienden en kennissen van deze kinderen heel, heel veel sterkte en kracht om dit te kunnen verwerken.

Dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren maar wat ben ik blij dat er mensen zijn, hulpverleners en iedereen die ermee te maken krijgt zoals artsen en politieagenten, geestelijken, traumadeskundigen, om te zorgen dat dit soort ongelukken op een ordentelijke manier met alle zorg die er nodig is afgewikkeld kunnen worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Zeven Nederlandse kinderen dood rampbus
Bij de doden van het busongeluk in het Zwitserse Sierre zijn zeven Nederlandse slachtoffers te betreuren. Dat zei politiecommissaris Christian Varone woensdag bij een persconferentie in Zwitserland. In totaal zijn er 28 doden gevallen, onder wie 22 kinderen en zes volwassenen. Ook zijn er 24 gewonden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag kon de informatie nog niet bevestigen.

Aan boord van de rampbus zaten tien Nederlandse kinderen. Negen van hen zaten op een basisschool in Lommel. Het andere Nederlandse kind op een school in Heverlee, vlakbij Leuven. Drie Nederlandse kinderen zijn gewond geraakt.

Bijna alle gewonden zijn geïdentificeerd. Twee van hen nog niet. Zij liggen in coma.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/laatstenieuws/article14575733.ece/Zeven-Nederlandse-kinderen-dood-rampbus


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Ik meen hedenmiddag te hebben gehoord dat ouders gevraagd is dna materiaal af te staan, wat er in mijn ogen op kan duiden dat de identificatie van sommige slachtoffers uitermate moeilijk zal kunnen blijken te zijn, laten we hopen van niet.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
:(
Ongelooflijk, veel sterke voor de nabestaanden en voor gewonde kinderen spoedig herstel.