28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012

Auteur Topic: 28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012  (gelezen 75456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
6 Nederlandse kinderen zijn omgekomen ipv. 7 net op RTL Nieuws


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Met verwijzing naar #33 duikt dit bericht op.
http://nos.nl/artikel/351875-chauffeur-bezig-met-dvdspeler.html

Politie kan het nog niet vaststellen maar het getuigenis komt vd kinderen. Dit zou het nog enkel veel triester maken indien dit de oorzaak zou zijn.
Dus een menselijk falen , moment van onachtzaanheid op de weg.
Hoe vaak is hier niet in de bekende programma's al niet op gewezen en voor bekeurd: Bellen, make-up, cdtjes zoeken en opzetten.
Als dit de oorzaak zou zijn is het te laat voor verwijten ook naar familie chauffeurs toe. Ik hoop dat het niet zo is.  :(
Maar ik veronderstel dat een totaal Zero-tolerance beleid gaat komen op dergelijke zaken. Dan staan ze bij Wegmisbruikers in de file om bekeurd te worden.

Tegenwoordig kunnen de passagiers niet meer zien wat de buschauffeur "uitspookt"  zeker niet de passagiers die achterin zitten.
Wat ik begrepen heb is dat de overlevenden achter in bus hebben gezeten.    Laten we afwachten wat het officieële rapport gaat brengen.  

Niet om het eea goed te praten maar momenten van onachtaanzaamheid hebben we allemaal als we achter het stuur zitten.  
Niemand kan en is 100% geconcentreerd bezig met enkel en alleen met het besturen van een voertuig.
Neem handsfree bellen het mag maar je merkt het toch dat het rij-gedrag verandert. (voor zolang het telefoongesprek duurt)

Ik hoop trouwens dat er niet alleen op dit soort zaken gebekeurd wordt als Wegmisbruikers er bij staat.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren maar wat ben ik blij dat er mensen zijn, hulpverleners en iedereen die ermee te maken krijgt zoals artsen en politieagenten, geestelijken, traumadeskundigen, om te zorgen dat dit soort ongelukken op een ordentelijke manier met alle zorg die er nodig is afgewikkeld kunnen worden.

Natuurlijk gaat alle aandacht uit naar de directe slachtoffers van dit vreselijke ongeval.
Maar Skippy02 raakt hier een voor mij zeer gevoelige snaar.
Het is voor hulpverleners een van de meest indrukwekkende gebeurtenissen.
Zwaar gewonde en dodelijke slachtoffers blijf je met je meedragen. Als dat dan ook nog kinderen zijn, dan komt dat extra hard aan. Maar nu, zoveel jonge levens....
Ik heb altijd grote bewondering voor hulpverleners die 'gewoon' hun klus klaren en gelukkig blijken die er ook altijd te zijn, ook nu weer.
Ik hoop oprecht dat zij de indrukken en herinneringen een plaats kunnen geven en dat dit ongeval niet nog meer slachtoffers zal maken dan er nu al zijn.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Natuurlijk gaat alle aandacht uit naar de directe slachtoffers van dit vreselijke ongeval.
Maar Skippy02 raakt hier een voor mij zeer gevoelige snaar.
Het is voor hulpverleners een van de meest indrukwekkende gebeurtenissen.
Zwaar gewonde en dodelijke slachtoffers blijf je met je meedragen. Als dat dan ook nog kinderen zijn, dan komt dat extra hard aan. Maar nu, zoveel jonge levens....
Ik heb altijd grote bewondering voor hulpverleners die 'gewoon' hun klus klaren en gelukkig blijken die er ook altijd te zijn, ook nu weer.
Ik hoop oprecht dat zij de indrukken en herinneringen een plaats kunnen geven en dat dit ongeval niet nog meer slachtoffers zal maken dan er nu al zijn.

Ik wilde eigenlijk beginnen met "Mooie woorden, Hbm" maar eigenlijk is dat niet gepast in deze, dus ik maak er "Hartverwarmende woorden" van. Ik sluit me er graag bij aan en hoop samen met jou dat er inderdaad geen extra slachtoffers bij komen, in welke hoek dan ook. Moge ook hulpverleners de kracht vinden dit verschrikkelijke ongeval een plaatsje te geven.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Eerste kinderen busongeluk naar België gevlogen
Uploaded by zoominnl on Mar 16, 2012
Acht kinderen die dinsdagavond lichtgewond raakten bij het busongeluk bij het Zwitserse Sierre zijn naar België gevlogen. De acht zijn ontslagen uit een ziekenhuis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Lommel rouwt om slachtoffers busongeval
Uploaded by bndestem on Mar 15, 2012
Bij basisschool 't Stekske in Lommel is donderdag een zee van bloemen, knuffels en teksten ontstaan, als nagedachtenis aan de slachtoffers van het busongeval in Zwitserland.
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Tegenwoordig kunnen de passagiers niet meer zien wat de buschauffeur "uitspookt"  zeker niet de passagiers die achterin zitten.
Wat ik begrepen heb is dat de overlevenden achter in bus hebben gezeten.    Laten we afwachten wat het officieële rapport gaat brengen.  

Niet om het eea goed te praten maar momenten van onachtaanzaamheid hebben we allemaal als we achter het stuur zitten.  
Niemand kan en is 100% geconcentreerd bezig met enkel en alleen met het besturen van een voertuig.
Neem handsfree bellen het mag maar je merkt het toch dat het rij-gedrag verandert. (voor zolang het telefoongesprek duurt)

Ik hoop trouwens dat er niet alleen op dit soort zaken gebekeurd wordt als Wegmisbruikers er bij staat.
Hier wordt er nog eens naar verwezen.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid1136554/zette-buschauffeur-dvd-op-net-voor-crash.aspx
Ik neem aan dat de kinderen dit getuigenis niet uit de duim zuigen.
Nee idd achterin zie je het niet maar wie meer vooraan zit wel. In elk geval blijft het een raadsel over hoe en waardoor, maar wel is hij door één of andere oorzaak uit koersgeraakt.
Iets geraakt wat op de weg lag, een reflex uitwijkmanoeuvre voor iets, ze kunnen het niet meer vertellen. Ik vrees dat dit tragisch ongeval in de dossier blijft met "oorzaak onbekend"


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik heb alle lof voor de Belgische overheid. Hoe zij dit oppakken is fantastisch. Ik hoorde de schepen van Lommel (in Nederland de wethouder) en tevens de loco-burgemeester zeggen dat zij het sociale rampenplan in werking hebben gesteld. In Nederland is dit fenomeen vrij onbekend. Ik weet dat de gemeente Weert als één van de eerste gemeenten in Nederland zo'n sociaal rampenplan hebben opgesteld.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Ik heb alle lof voor de Belgische overheid. Hoe zij dit oppakken is fantastisch. Ik hoorde de schepen van Lommel (in Nederland de wethouder) en tevens de loco-burgemeester zeggen dat zij het sociale rampenplan in werking hebben gesteld. In Nederland is dit fenomeen vrij onbekend. Ik weet dat de gemeente Weert als één van de eerste gemeenten in Nederland zo'n sociaal rampenplan hebben opgesteld.
Idd dat is effectiever geregeld daar en voor wie steun wil betuigen is een rouwregister op de site van de gemeente Lommel: http://npl.lommel.be/steunbetuiging/ en op de site van de school in Heverlee: http://www.sintlambertusschool.be/


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
De standaard meld dat er voor de reddingsoperatie
200 medewerkers, 15 artsen, 30 politieagenten, 60 brandweermannen, 100 reddingsmedewerkers, 3 psychologen, 12 ziekenwagens, 8 helikopters en 3 aanhangwagens ingezet waren. De interventie duurde 8 uur.
De tunnel is 2460 meter lang, 15000 wagens passeren per dag en 2 aparte kokers. Elke 600 meter is een veiligheidsnis en om de 150 meter is een praatpaal en brandblussers. Elke 300 meter is een nooduitgang.
Tevens staan op de site de locaties waar de slachtoffers naar toe zijn gebracht en enkele plaatjes hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

http://www.destandaard.be/artikel/www.standaard.be/extra/busongeval