AED niet inzetten in ATEX Zones

Auteur Topic: AED niet inzetten in ATEX Zones  (gelezen 11485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2012, 10:59:52
Het gebruiken van een AED in iedere (mogelijke) explosieve omgeving is inderdaad erg onverstandig. Ik heb zelf inmiddels 2 keer meegemaakt dat de vonk letterlijk zichtbaar was, in beide gevallen was het SO niet geschoren, in een van deze gevallen maakten we de reanimatie af in de schroeilucht van verbrand borsthaar. Ik hoop dat dit een beeld schets t.o.v. explosieve omgeving. De verbeelding van deze situatie in dergelijke omgeving laat dan ook weinig (of juist veel) aan de verbeelding over.

Ieder argument dat men door adrenaline afgaat op enkel het SO en daarbij de eigen veiligheid vergeet kan ik begrijpen, maar niet goedkeuren. In elke hulpverleningssituatie waar je komt zou je een stapje achteruit moeten doen (letterlijk) en het overzicht creeren. Enkel dan ben je volledig in staat om veiligheid te garanderen...

In ieder geval een leuke discussie!


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2012, 11:25:34
maar dan zou dat dus ook van toepassing zijn bij bv tankstations/havens enz. En dat terwijl daar juist veel meer AED's komen te hangen


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2012, 20:29:23
Als eerstehulpverlener dien je altijd je omgeving te "beoordelen" op gevaren en risico's.
Als je in gevaarlijke omgevingen bent en je moet hulpverlenen, dan geldt altijd noodvervoer naar een veilige(r) omgeving en dan pas eerstehulpverlenen. Dat geldt des te meer voor gebruik van een AED in omgevingen met explosiegevaar.
Lullig en jammer voor het slachtoffer, maar een AED kan m.i. pas ingezet worden in een veilig gebied.

Het inzetten of zelfs al het plaatsen/ophangen van een AED in een omgeving waarvan al te voren bekend is dat er mogelijk explosiegevaar aanwezig is zo wie zo al riskant en erg dom.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2012, 00:10:12
Als eerstehulpverlener dien je altijd je omgeving te "beoordelen" op gevaren en risico's.
Als je in gevaarlijke omgevingen bent en je moet hulpverlenen, dan geldt altijd noodvervoer naar een veilige(r) omgeving en dan pas eerstehulpverlenen. Dat geldt des te meer voor gebruik van een AED in omgevingen met explosiegevaar.
Lullig en jammer voor het slachtoffer, maar een AED kan m.i. pas ingezet worden in een veilig gebied.

Het inzetten of zelfs al het plaatsen/ophangen van een AED in een omgeving waarvan al te voren bekend is dat er mogelijk explosiegevaar aanwezig is zo wie zo al riskant en erg dom.

Ik ben al heel lang bezig met het uitwerken van beslissings- en handelingenschemas's.
hoewel het nog lang niet af (komt nooit af) is het toch bruikbaar.

Als je wilt, mag je jouw email naar mijn emailadres [maarten.niessen@home.nl]


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2012, 17:19:45
Atex zones 0 komen niet voor in de vrije atmosfeer. En Atex zone 0 is altijd in een besloten ruimte. Een tankstation is max zone 1(behalve de opslag tanks dat is een loepzuivere 0). Daarbij heb je altijd een beetje wind zeker in een tankstation ivm de bouw en verwaait het. Als een tankstation geheel 0 is zou ik daar nooit van me leven gaan tanken. Het zou namelijk wel is een texas city incident kunnen worden dan.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2012, 20:08:52
De basis van een ATEX risico-beoordeling is het maken van een zone-indeling van de installatie, machine en werkplek. Hiervoor zijn voor zowel stofexplosiegevaar als gasexplosiegevaar een tweetal NPR richtlijnen beschikbaar:

- NPR 7910-1 voor gasexplosiegevaar;
- NPR 7910-2 voor stofexplosiegevaar.

Deze twee normen hanteren de volgende zone-indelingen:

Zone (stof)

Zone (gas)

Omschrijving

20
0

is een gebied waarbinnen een ontplofbare atmosfeer voortdurend of gedurende lange perioden aanwezig is (meer dan 10% van de bedrijfsduur op werkzaamheid)

21
1

is een gebied waarbinnen de kans op de aanwezigheid van een ontplofbare atmosfeer bij normaal bedrijf groot is (meer dan 0,1% van de bedrijfsduur of werkzaamheid).

22
2

is een gebied waarbinnen de kans op de aanwezigheid van een ontplofbare atmosfeer bij normaal bedrijf gering is of waarbinnen een dergelijk mengsel, indien aanwezig, slechts zelden en gedurende korte duur bestaat (minder dan 0,1% van de bedrijfsduur of werkzaamheid).

Een benzinepomp valt in deze laatste catagorie.

Een AED is een mogelijke ontstekingsbron en mag dus niet gebruikt worden binnen de gedefineerde zone

 









Een belangrijke vraag hierbij is: " wanneer is er nu sprake van een explosieve atmosfeer?"

Hiervan is sprake indien de stof of gas concentratie zich bevindt tussen de onderste en bovenste explosielimiet (de LEL en de UEL-waarden). Daarnaast dient het uiteraard te gaan om brandbaar gas en brandbaar stof in de aanwezigheid van zuurstof.

Bij het beoordelen of berekenen van deze omstandigheden kunnen wij van dienst zijn. Onze adviseurs hebben een chemische achtergrond.