Vernieuwde opzet PHTLS

Auteur Topic: Vernieuwde opzet PHTLS  (gelezen 25339 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 11 april 2012, 20:18:27
Je hoeft niet per definitie een avpk of ach te zijn om te weten wat er zo al leeft in en rondom de ambulance sector.
Als je er open voor staat zijn allerlei meervoudige informatiebronnen net zo effectief om te weten wat er zich zo landelijk en lokaal afspeelt in de ambulancesector.

"Zaken negatief voorstellen als reden om iets te willen veranderen is niet steekhoudend en opportuun."
Dat draai ik om!
Zaken positief voorstellen als reden om niet te willen veranderen is niet steekhoudend en opportuun.

Er wordt in het begin van dit topic iets geroepen over het PHTLS. Over mogelijk veranderen of over mogelijk aanpassen.
Zoiets gaat natuurlijk zijn eigen leven gaan leiden DAT er iets veranderd is of gaat worden. Ongefundeerd.
Voor mij is dat net als anderen nog een groot vraagteken of de V&VN ambulancezorg (de Nederlandse licentiehouder van het PHTLS samen met de Nederlandse Vereniging van Traumatologie) dit wel gaat doen.
Zij dienen zich ook aan de opleidingsreglementen en eisen te houden van de PHTLS organisatie om cursisten in het respectievelijke niveau op te leiden en te certificeren volgens PHTLS standards.

Dat het PHTLS in verschillende niveaus gegeven kan worden blijkt wel uit bijvoorbeeld de pagina van de amerikaanse website van het PHTLS http://www.naemt.org/education/PHTLS/TraumaFirstResponse.aspx.
Van (trauma) first responders tot paramedics worden cursussen verzorgd door de PHTLS organisatie aan allerlei personen al dan wel of niet werkzaam in de ambulance sector.
PHTLS is dus niet uitsluitend voor medisch personeel, en dus ook toegankelijk voor niet-medisch personeel.
Dat wij over PHTLS in Nederland weer anders denken dat het alleen voorbehouden is aan de ambulancezorg is typisch weer een Nederlands ding.

De politieke wil om de ambulance sector te veranderen staat echt voor de deur.
Je ziet en voelt het aankomen en probeert je steentje bij te dragen, of je stopt dit gegeven gewoon ergens weg en reageert pas (boos) als het doorgevoerd wordt.
Je kan maar beter mentaal voorbereid zijn op - in sommige ogen uit de ambulance sector het allerergste scenario - de instroom van "onconventioneel opgeleiden" in de ambulancezorg met al dan wel of niet aangepaste (PHTLS) opleidingen in verschillende niveaus.
[/b][/size]

Willem ik ben nu wel heel benieuwd hoe jij het politieke klimaat zo aanvoelt dat er ineens veranderingen op tilt zouden zijn in de ambulancezorg,ja dat er nu zelfs sprake is van ''de politieke wil om de ambulancesector te veranderen'' . Dat is mij echt niet opgevallen in het politieke nieuws van de afgelopen jaren, ook mbt de bezuinigingen heb ik nog nergens in de politieke gremina hierover ook maar iets vernomen.... Maar door jouw uitspraken neem ik aan dat jij bijzonder goed bent geinformeerd, en wel heel dicht bij de bron moet zitten waaruit die veranderingen opwellen ja, zelfs meer weet dan de insiders zelf!!..., dat belooft nog wat !.....

Jouw weergeven gedachten/uitspraken, door mij gearceerd weergegeven, bezorgen mij al kippenvel....

Bij de weg, je gaat wel heel erg met het onderwerp aan de haal, maar dat is dan ook niet de eerste keer hier.  :-\ :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


danibanani1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #41 Gepost op: 26 april 2012, 15:38:28
Hallo allemaal,

Ik heb maar een paar berichten gelezen maar ik heb een maand geleden de 7e editie van de PHTLS mogen meemaken.
We waren met de hele klas entousiast en hebben goed geleerd.
Ik en klasgenoten, baalde van de toets, het sloeg, naar mijn mening helemaal nergens op.
Als ik rond keek waren er veel mensen die hun hand opstaken omdat de vraagstelling zo was, dat meerdere antwoorden goed waren, maar ook onduidelijk was uitgelegd.
Veel vragen die er gesteld worden komen ook niet in het boek voor en zijn al helemaal niet in de les behandeld.

Voorheen was de pre toets hetzelfde als de echte toets, dit is ook niet meer zo.

Dus voor diegene die nog moeten......ik heb geen advies, alleen dat het best pittig is.
De roddels gaan de ronde dat ze weer een nieuwe toets gaan maken of het percentage naar beneden halen om mensen te laten slagen. Ik heb geen idee wat het gaat worden maar 3 van de 12 hebben het gehaald dus wij komen gezellig met 9 man weer heerlijk naar Harderwijk om examen te doen!!!

Groetjes


deleted account

  • deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • account verwijderd
Reactie #42 Gepost op: 26 april 2012, 15:50:04
T h a n k s  danibanani1  voor je reactie,

Blijkbaar hebben ze nog steeds niks aangepast in de volle 2 a 3 maanden. De resultaten blijven dus ook ver beneden het vriespunt.
Al deze mensen die zakken zullen het over moeten doen. Een vorm van inkomsten voor de PHTLS. Of het zo moet ,  98uiye

Ik hou alles beetje bij en probeer in contact te komen met de V&VN vakgroep ambulancechauffeurs. Ik denk niet dat alle leed die al geleden is omkeerbaar zijn.
Het gaat mij (en denk velen(nieuwe) chauffeurs) om het idee dat je wat leert met een resultaat, getoetst aan onze werkbare praktijk. Maar deze resultaten zeggen méér dan genoeg.
Het is zo zonde dat velen moeten zeggen dat we er wel aan hebben deelgenomen, maar geen papiertje hebben behaald.
ooit zal de "PHTLS" toe moeten geven. Anders is dit "kabinet" ook gedoemd te mislukken  >:D

O ja,... deze resultaten; ACH en AVP gemixed? 3 van de 12 is weinig... 25% geslaagd !!!

Bedankt voor je reactie danibanani1
this account is deleted


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 26 april 2012, 16:12:12
De roddels gaan de ronde dat ze weer een nieuwe toets gaan maken of het percentage naar beneden halen om mensen te laten slagen.Groetjes

Percentage is al naar beneden gebracht, hoorde ik in de wandelgangen? Ik weet 't niet zeker.
Maar dan nog is dat niet de oplossing denk ik. Dan nog zitten er tal van vragen tussen waarbij je je wenkbrauwen fronst en zelfs vragen waarbij je iene miene mutte toepast... Daar leer je niet veel van, denk ik..

Gewoon een aangepaste toets - gericht op de functie die je vervult.


deleted account

  • deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • account verwijderd
Reactie #44 Gepost op: 26 april 2012, 16:16:47
Kwestie van tijd...
Misschien duurt het ook 557 dagen  :o
this account is deleted


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #45 Gepost op: 3 mei 2012, 00:15:32
Vandaag bij de PHTLS Refresher geweest, vol maar goed programma, gelukkige geen slideshow meer die onder tijdsdruk gedaan moet worden maar er was tijd genoeg om alles goed door te nemen,uitleg en tips te horen en uit  te wisselen.
Pretest zijn 25 vragen, posttest 50 , nagenoeg geheel andere -pittige- vragen die qua vraagstelling geregeld wel wat te wensen overlieten. Didactisch verdient die test geen schoonheidsprijs....validiteit is niet in orde.

Gelukkig heeft onze gehele groep van 1 dame en 19 heren praktijk en theorie gehaald, scheelt weer een rit naar het Gelderse Harderwijk toe  :) ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


danibanani1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #46 Gepost op: 7 mei 2012, 22:21:54
:D

Wat leuk dat iedereen bij jullie wel de toets gehaald heeft. De lessen zijn dus al wel verbeterd :P

Ik had ook vernomen dat de PHTLS percentage naar beneden zou gaan maar helaas kreeg ik bevestigd dat dit niet het geval is!!!

We zullen dus gewoon de vragen goed moeten lezen, begrijpen en ons boek vooral dicht laten en uitgaan van de ervaringen die we hebben.

25% is inderdaad niet veel nee. Maar ja, het is niet anders.

Ik wacht trouwens nog steeds op een reactie om mijn her te doen......hij komt maar niet binnen!

  >:D


danibanani1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #47 Gepost op: 16 mei 2012, 20:41:54
Hallo allemaal,

Heeft, of weet iemand hoe je aan de powerpoint presentatie kan komen die op de cursus word gegeven???

Ik had gebeld maar ze willen deze niet mailen om een bepaalde reden.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2012, 21:06:54
Hallo allemaal,

Heeft, of weet iemand hoe je aan de powerpoint presentatie kan komen die op de cursus word gegeven???

Ik had gebeld maar ze willen deze niet mailen om een bepaalde reden.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes

Heb je al gezocht op internet? PHTLS met de extensie PPT of PPS.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


danibanani1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2012, 09:54:08
Ja ik heb al gekeken en gezocht maar dit zijn alle oude etitie's of het gata over de voorlichting van de phtls

Maar toch bedankt voor je antwoord