Vernieuwde opzet PHTLS

Auteur Topic: Vernieuwde opzet PHTLS  (gelezen 25380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kingfisher

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #50 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:11:17
Hoi Collegae uit het vak mag ik aannemen,
Heb deze week ook de nieuwe opzet PHTLS-refresher mogen ervaren en geloof me , ben er best positief naar toe gegaan met dienverstande dat ik de toets met 94% gehaald had de eerste keer welteverstaan alweer een aantal jaartjes geleden dus hup laat maar komen..
Ik ben niet van plan om de PHTLS in zijn geheel af te kraken maar zet wel vraagtekens bij het feit dat ik nu ineens maar een score van 60% heb gehaald terwijl ik goed in mijn vak ben.
Naar mijn mening ligt dat aan: A de vraagstelling en B het niveau.
Met andere woorden, ben ik nu een avp of ach?
Vraag mij welke casus dan ook te draaien en ik ga methodisch te werk, het zal goed komen maar dan moet ik niet al teveel met interne geneeskunde bezig moeten zijn zoals in veel vragen terug komt want daar hebben ze neurologen, cardiologen enz enz voor toch?
Bij ons zijn welgeteld 11 ach gezakt waarvan zelfs 1 avp wat mijninziens wel te kennen geeft.
Volgens mij zou ik met deze kennis welke lang niet altijd relevant is niets maar dan ook niets aan meerwaarde kunnen zijn in het vak.
Waar het om draait is dat ik snel kan schakelen als ach op basis van relevante kennis en ja het is leuk om van alles te weten maar wat heb ik er aan als het zijn doel voorbij schiet.
Ik vind dus dat men de lat te hoog heeft gelegd voor ons ach bij de PHTLS en dat heeft beslist in de verste verte geen enkele meerwaarde.
Kennis is goed en noodzakelijk voor ons ach maar mag niet gelijk worden getrokken met dat wat er van onze collegae avp verwacht wordt.


mickey112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #51 Gepost op: 13 november 2012, 10:58:45
Beste leden,

Als nieuw lid hier heb een vraag voor jullie. Ik ben een 35 jarige beroepsambulancier in belgie op de spoedeisende 112 ziekenwagen.

zijn er hier mensen die de PHTLS opleiding reeds gevolgd hebben? Ik heb deze maand de opleiding ,als belgische Ambulancier, gevolgd. In het praktische examen slaagde ik, maar de theorie was een andere zaak. Zijn er tips of dergelijke die me kunnen helpen me beter voor te bereiden op het herexamen. Alvast dank bij voorbaat


deleted account

  • deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • account verwijderd
Reactie #52 Gepost op: 13 november 2012, 13:49:54
Beste Ambulancier en anderen die dit topic in de gaten houden,

In Nederland heeft men toch besloten om de written-posttest, oftwel de theorietoets, te herzien. Een jaar lang heeft men het aangekeken bij de PHTLS of er wat veranderde in het slagingspercentage bij de chauffeurs. Er is één kleine stuiptrekking geweest net voor de zomervakantie. Dit was n.a.v. een toets- & itemanalyse en de daarop 3 stuks aanpassingen. Maar helaas zakken nog steeds meer dan de helft van de chauffeurs. De PHTLS (NL) benoemt het als zodanig (letterlijk gekopieërd/geplakt;) verreweg het merendeel van de ambulancechauffeurs slecht wordt afgelegd.
Zij, de mensen van de phtls, hebben besloten een eigen written posttest voor de chauffeurs te gaan schrijven. Meer naar de praktijk-toe-test-idee. De PHTLS benadrukt in een schrijven dat dit tegen de principes in is van de "Amerikaanse PHTLS". En de meningen bij de PHTLS NL mensen zijn hierin dan ook verdeeld.
Hopelijk veranderd de situatie voor ons ambulanciers in NL en misschien wel België wat betreft uitslagen theorie. Een bijkomstigheid gezien wij praktijkmensen zijn. Toch?
De eerste toets zal a.s. donderdag 15 november worden afgenomen tijdens de refresher course.
Je moet nog steeds 75% goed hebben....!!!!
De tijd zal het leren.
Reacties over de written posttest en/of uitslagen zien we graag weer tegemoet.
this account is deleted


drikken

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #53 Gepost op: 13 november 2012, 18:02:32
Beste leden,

Als nieuw lid hier heb een vraag voor jullie. Ik ben een 35 jarige beroepsambulancier in belgie op de spoedeisende 112 ziekenwagen.

zijn er hier mensen die de PHTLS opleiding reeds gevolgd hebben? Ik heb deze maand de opleiding ,als belgische Ambulancier, gevolgd. In het praktische examen slaagde ik, maar de theorie was een andere zaak. Zijn er tips of dergelijke die me kunnen helpen me beter voor te bereiden op het herexamen. Alvast dank bij voorbaat

Ken ik u van ergens.....


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #54 Gepost op: 13 november 2012, 21:34:02
Ik ga binnenkort beginnen met de PHTLS-cursus en word niet echt blij van wat ik allemaal lees. Zijn alle toetsen die je maakt op de AvA multiple-choice? En wat is de goed/fout marge? Ik heb geen vpk-opleiding gevolgd. Heeft iemand tips of een voorbeeld van een vraag, zodat ik weet wat ik kan verwachten?

Dankjulliewel!

Groet,


mickey112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #55 Gepost op: 14 november 2012, 16:37:46
Ken ik u van ergens.....

ik zou het niet weten?? ;-) jawel hoor je kent me en ik u ook. Heel goed zelfs.

Grts
m


mickey112

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #56 Gepost op: 14 november 2012, 16:46:11
Waar gaat het dan fout in de post-test?? Volgens mij is hij te medisch-technisch, maw hij gaat niet alleen in op de filosofie van PHTLS maar ook anatomie/fysiologie word belangrijker. Ik begrijp dat niet iedereen geschikt is voor deze opleiding en dat het niveau zeer hoog is, maar als ze bij ons in België per se willen dat ook ambulanciers dit gaan volgen, moet er toch ergens een idee gegeven worden hoe je het boek dan theoretisch beter kan voorbereiden. Waarom geven ze geen oefenvragen. Als je leert rijden heb je de officiële test en tal van subtest die je een idee geven naar wat de mogelijke toetsing zal zijn. Wij waren ,zelfs op uitdrukkelijke vraag, niet voorbereid over de moelijkheidsgraad van zo'n post test. Ik hoop dat hier echt iemand is die ons kan helpen hoe je het theoretische gedeelte beter kan voorbereiden.

Mvg

Mickey112


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #57 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:43:21
Huchekuche. Beetje stof uit het topic hoesten.

Ik ben naar de PHTLS provider geweest. De Pretoets (20 vragen) was door 75% gehaald en de posttoets (50 vragen) door 100%.
De toets gaat vooral over casussen die je juist moet beoordelen. Blijf strak ABCD denken (vooral: wat in welke volgorde, "treat first what kills first", en "Do no further harm")
Chauffeurs krijgen in de posttoets andere vragen dan verpleegkundigen.

De "lectures" (ze smijten daar graag met amerikaanse termen) zijn wel aardig maar als je het boek hebt gelezen niet heel diepgaand. Anderzijds: er zitten zowel ACH als AVP in de groep dus kunnen ze ook niet al te diep gaan graven.

De casuïstiek zijn prima, reëel van opzet. Onderdeel van het assessment is een praktijkcasus. Als koppel moet je er twee doen, waarbij de ene keer de AVP de leiding neemt en de andere keer de ACH. Dus ook van de ACH wordt verwacht dat hij of zij een goede ABCD(E) kan neerzetten.

Het belangrijkste is dat je een goede SNELLE ABC(D) kunt neerzetten, tijdig de juiste levensreddende handelingen uitvoert (zuurstof, naalddecompressie etc) en geen tijd ter plaatse verspeelt. En natuurlijk moet je even aangeven dat je het infuus pas in de auto inbrengt (tenzij je geen tijd verspeelt) omdat Nacl geen zuurstof toch geen transporterende eigenschappen heeft.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #58 Gepost op: 30 augustus 2013, 17:27:17
Citaat van: hoefhaan link=msg=1196356 date=1377755001
Huchekuche. Beetje stof uit het topic hoesten.

Ik ben naar de PHTLS provider geweest. De Pretoets (20 vragen) was door 75% gehaald en de posttoets (50 vragen) door 100%.
De toets gaat vooral over casussen die je juist moet beoordelen. Blijf strak ABCD denken (vooral: wat in welke volgorde, "treat first what kills first", en "Do no further harm")
Chauffeurs krijgen in de posttoets andere vragen dan verpleegkundigen.

De "lectures" (ze smijten daar graag met amerikaanse termen) zijn wel aardig maar als je het boek hebt gelezen niet heel diepgaand. Anderzijds: er zitten zowel ACH als AVP in de groep dus kunnen ze ook niet al te diep gaan graven.

De casuïstiek zijn prima, reëel van opzet. Onderdeel van het assessment is een praktijkcasus. Als koppel moet je er twee doen, waarbij de ene keer de AVP de leiding neemt en de andere keer de ACH. Dus ook van de ACH wordt verwacht dat hij of zij een goede ABCD(E) kan neerzetten.

Het belangrijkste is dat je een goede SNELLE ABC(D) kunt neerzetten, tijdig de juiste levensreddende handelingen uitvoert (zuurstof, naalddecompressie etc) en geen tijd ter plaatse verspeelt. En natuurlijk moet je even aangeven dat je het infuus pas in de auto inbrengt (tenzij je geen tijd verspeelt) omdat Nacl geen zuurstof toch geen transporterende eigenschappen heeft.

De PHTLS is gelukkig inderdaad wat nederlandser vanopzet nu er gekeken is naar de nederlandse aanpak bij trauma's. Alhoewel ik het gezever over het infuus inbrengen altijd met ene korrel zout neem. Bij mij is het gelukkig nog niet voorgekomen in die 16 jaar dat ik op de ambu werk dat ik terplaatse tussen de bedrijven door er geen infuus in kreeg binnen 20 seconden. De ''rapid'' extication methode is echter zo rapide nog niet, dat mag maar liefst 3 minuten kosten.... :o :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #59 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:17:07
Wat ik vreemd vind is dat je geen inzicht krijgt in je toetsresultaat. Zo kun je dus nooit leren van je eigen fouten...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.