Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

Auteur Topic: Reanimatie? In geen enkel cursuspakket  (gelezen 10557 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 21 maart 2012, 21:38:14
Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

ALKMAAR - De voetbalvereniging waakt over de gezondheid van de sporters. De club is er ook verantwoordelijk voor. Maar, verbazingwekkend, de voetbalbond geeft geen enkele cursus waar reanimatie is verwerkt. Per jaar overlijden in Nederland ongeveer vijftig voetballers rond een wedstrijd of training.

Een trainingsveld vol voetballers. Elftallen onder leiding van trainers, een gediplomeerde oefenmeester of goedwillende ouder. En dan gebeurt er plots iets. Wie biedt medische hulp? Wie heeft kennis en kunde? De verantwoordelijkheid ligt bij de sportclub. Zo is het bij het voetballen, maar ook in andere takken van sport. Maar wat is de rol van de overkoepelende sportbond?
De voetbalbond organiseert jaarlijks tal van cursussen en opleidingen op verschillende niveaus. Trainers en bestuursleden krijgen echter in geen enkele opleiding te maken met de vraag hoe te handelen bij ernstige medische voorvallen. Slechts een deeltje sportverzorging wordt behandeld in de cursussen oefenmeester 1. Terwijl met name de trainers het vaakst en het dichtst bij de groep sporters staan. Afgelopen zondag overleed de dertienjarige Miguel Laan uit Bergen aan de gevolgen van een hartstilstand.



http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article14704933.ece/Reanimatie-In-geen-enkel-cursuspakket?trackingcode=ge_hp_nhdstadstreek

Is dit niet vreemd dat de voetbalbond geen reanimatiecursussen aanbied?




pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 21:49:18
Ik begrijp je vraag/reactie, maar de vraag is of deze wel door de bond gegeven moet worden.

Geven ze cursussen boekhouden voor verenigingen?
Geven ze cursussen hoe beheer ik een kantine?
Geven ze cursussen sociale hygiene?

Moeten we de cursussen niet door die verenigingen laten geven die er het sterkst in zijn?
Er zullen helaas altijd omstandigheden zijn dat wellicht niet de juiste vorm van medische hulp aanwezig is.
In dit geval een jeugd speler en dat is natuurlijk ook nog weer meer bijzonder dan bv in een veteranen elftal.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 23:18:18
Natuurlijk moet je die cursussen laten geven door iets of iemand die weet waar 'ie mee bezig is.
Maar om jouw vergelijking door te trekken: als je een kantine hebt, moet er iemand zijn die de cursus sociale hygiëne heeft gevolgd. Als je trainer wilt worden, moet je daarvoor een cursus volgen. Waarom niet de verplichting een EHBO-er / BHV'er / BLS-er aanwezig te hebben?


BramvanR

  • belangstellende van de hulpverlening
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 23:20:50
Je zou ook kunnen overwegen de eisen hiervoor in de eindtermen voor een diploma als coach / verzorger kunnen opnemen dat dit afgerond moet zijn voor een diplomering.

De KNVB kan een reanimatiecursus zeer zeker uitbesteden aan bijv. Oranje Kruis of de EHBO verenigingen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2012, 00:08:49
Persoonlijk ben ik van mening dat het opgenomen moet worden in een coach cursus. Zo heb je eigenlijk altijd iemand in de buurt die weet wat hij moet doen. Alleen maakt 1 ding het wel lastig. Welke vormen van reanimatie moeten er dan in de cursus voorkomen?

Moet iedere cursus bestaan uit het reanimeren van kinderen en volwassen of moet daar onderscheid in gemaakt worden?
Mijn mening is namelijk dat beide vormen van reanimatie behandeld moeten worden. Dit omdat er ook veel jeugd bij een sportvereniging is.

Daarbij komt wel dat je als coach iemand moet gaan reanimeren waar je een band mee hebt. Zeker als je al enkele jaren een bepaalde groep traint, dan is het dus wel iemand die dichtbij je staat. Voor ons als professionele hulpverleners gaat het meestal om iemand die je niet kent. Dan is het makkelijker om daar afstand van de te nemen. Maar als iemand dichterbij komt... Wordt dat echt een ander verhaal.

Zo heb ik iemand moeten reanimeren die bij mij op het dorp woonde. Dit was weliswaar tijdens de uitoefening van mijn werk en was daar dus daadwerkelijk als professioneel hulpverlener. Maar het komt dan toch echt wel dichtbij als de mensen die er bij zijn jou herkennen en je persoonlijk aanspreken. Die man heeft het overigens niet gered helaas, maar wat wel een mooi gebaar was. 1 Van de getuigen heeft mij enkele maanden later verteld dat de man het niet gered had en dat het echt niet aan ons ( de hulpverlening) lag. Wij hadden super goed werk gedaan en waren er ook echt super snel bij. Nu is het zo dat in zo'n geval het natuurlijk vaak heel lang lijkt voor je er bent, maar de getuige zei dat hij het gevoel had dat wij, inclusief de 1e Ambu, binnen 5 min. tp waren.

Maar dit was een beetje offtopic. Maar wat ik er mee wilde zeggen is, als je een bekende moet reanimeren dan is dat echt een heel stuk lastiger dan iemand die je niet kent. De nazorg moet dan wel goed geregeld zijn. Wie zou je hier dan de leiding in geven? Slachtofferhulp?? Maar dat moet dan wel aangeboden worden door de politie...

Maar goed, ik hoor graag van jullie wat jullie er over denken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2012, 00:17:11
Ik vind het dus absoluut flauwekul dat dit wordt gezocht bij de verantwoordelijkheid van een sportbond. Die moet zich alleen druk maken om goede competitie, eerlijke spelregels.

Binnen de schietsport lopen momenteel allerlei projektjes om de sport - vooral voor de buitenwacht - veiliger te maken.
De KNSA gaat nu dit soort zaken verplicht stellen.

Ik vind dat een schietvereniging dit gewoon zelf moet regelen. En dat geldt eigenlijk voor elke organisatie die inspanningssporten danwel binnen de eigen accomodatie de zorg heeft voor groepen mensen. Dus regelen op lokaal niveau en niet reguleren door een overkopelende organisatie. Hou de lijnen gewoon kort. Een sportbond gaat echt niet zelf reanimatiecursussen geven. Dat is gewoon een taak van de reanimatieraad, Hartstichting en het Oranje kruis.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 10:17:47
Zou gewoon zeggen, coach meld je aan bij de dichtstbijzijnde EHBO vereniging op kosten van de club. Probleem opgelost.

Maar om ervoor te zorgen dat een coach ook een geldig EHBO diploma heeft, dit wel opnemen in de regels van de coach, anders mag die geen coach meer zijn.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2012, 10:11:33
Bij ons zijn er inderdaad veel sportverengingen die dit zelf regelen. Soms voor een aantal leden een volledige EHBO-cursus, maar meestal BLS/AED. Tennisvereniging, hockey, sportschool, ze gaan het tegenwoordig vaak al zelf regelen. Maar hierbij wel opgemerkt dat het vaak na een 'incident' is.

Het verplicht stellen dat een coach dit moet beheersen is denk ik nog wel eens lastig. Dit zijn vaak de goedbedoelde ouders die toch al iedere wedstrijd van hun kind gaan kijken. Vanuit daaruit groeit men door naar coach. Als dit dan deze ouders verplicht wordt, zullen weer veel teams zonder coach komen. Een sportvereniging dit laten regelen en laten zorgen dat er altijd vrijwilligers zijn die meer weten dan een pleister plakken zou in de ideale siutatie wenselijk zijn. Alleen draaien verenigingen met bardiensten etc ook al op ouders (al dan niet verplicht) en is dit ook vaak slecht rond te krijgen. Nog meer vrijwilligers...waar gaat men ze vandaan halen, zeker als de verplichting om de hoek komt kijken. En hoe je dit met trainingen?
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2012, 11:15:15
Bij ons zijn er inderdaad veel sportverengingen die dit zelf regelen. Soms voor een aantal leden een volledige EHBO-cursus, maar meestal BLS/AED. Tennisvereniging, hockey, sportschool, ze gaan het tegenwoordig vaak al zelf regelen. Maar hierbij wel opgemerkt dat het vaak na een 'incident' is.

Het verplicht stellen dat een coach dit moet beheersen is denk ik nog wel eens lastig. Dit zijn vaak de goedbedoelde ouders die toch al iedere wedstrijd van hun kind gaan kijken. Vanuit daaruit groeit men door naar coach. Als dit dan deze ouders verplicht wordt, zullen weer veel teams zonder coach komen. Een sportvereniging dit laten regelen en laten zorgen dat er altijd vrijwilligers zijn die meer weten dan een pleister plakken zou in de ideale siutatie wenselijk zijn. Alleen draaien verenigingen met bardiensten etc ook al op ouders (al dan niet verplicht) en is dit ook vaak slecht rond te krijgen. Nog meer vrijwilligers...waar gaat men ze vandaan halen, zeker als de verplichting om de hoek komt kijken. En hoe je dit met trainingen?

Er zijn ook veel voetbalclubs (ik weet niet hoe het zit met andere takken van sport) waar ze de coach/trainer verplicht stellen dat ze een coachcursus van de KNVB doen. Dit wordt overigens gewoon op kosten van de club gedaan. Als de club dit verplicht stelt, dan is het m.i. een kleine moeite om de BLS/AED of een volledige EHBO cursus verplicht te stellen. Nu heb ik begrepen van iemand die een coach cursus heeft gedaan (je hebt nl. meerdere soorten/niveau's), dat je er ook een stukje sport EHBO in krijgt. Deze cursus wordt gegeven door de KNVB... Waarom wel sport EHBO, maar geen BLS/AED??? Sorry, een levensreddende handeling hecht ik meer waarde aan, dan aan het bekijken of iemand last van zijn enkel heeft. Nu weet ik ook wel dat de last van de enkel vaker voorkomt, dan dat je BLS moet toepassen (gelukkig). Maar als je dan toch al een vorm van EHBO toegepast krijgt, waarom een BLS/AED erbij??

Daarnaast als de bond het niet verzorgd, dan kan je ook altijd naar de lokale EHBO-club. Ik blijf namelijk van mening dat er voldoende mensen op een sportclub aanwezig moeten zijn die BLS/AED kunnen toepassen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2012, 12:26:28

Daarnaast als de bond het niet verzorgd, dan kan je ook altijd naar de lokale EHBO-club. Ik blijf namelijk van mening dat er voldoende mensen op een sportclub aanwezig moeten zijn die BLS/AED kunnen toepassen.

Ik zou dat ook net zo graag als jij willen, alleen kleinere clubjes hebben het al vaak zo moeilijk om aan voldoende vrijwilligers voor alles te komen. Maar het blijft net zo hard nodig, want als je soms ziet wat er alleen al gedaan wordt met verstuikingen, kneuzingen, hersenschuddingen. Ik heb lang genoeg bij hockey, turnen en handbal gelopen om aardig wat EHBO in de praktijk te mogen brengen. Echt niemand die al iets weet van EHBO, laat staan BLS/AED.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear