Controle brandkranen

Auteur Topic: Controle brandkranen  (gelezen 11445 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2005, 17:12:52
Zo bijzonder is die reactie toch niet??? Nolke heeft wel gelijk over het gevaar van slecht water en jullie denken er allebei iets anders over, maar ja, als dat niet zo was, hadden we heel wat minder te discuseren... ;)

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2005, 17:14:36
Zo bijzonder is die reactie toch niet??? Nolke heeft wel gelijk over het gevaar van slecht water en jullie denken er allebei iets anders over, maar ja, als dat niet zo was, hadden we heel wat minder te discuseren... ;)

Christian
Tuurlijk heeft Nolke gelijk over dat bruin water slecht is,maar dat is van onder geschikt belang op het moment dat er ergens brand is ;)


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2005, 00:55:31
Wat ik vervolgens dan niet kan snappen is, dat ik van tijd tot tijd in de krant lees dat het waterleiding bedrijf in een wijk gaat 'Spoelen'. Zij melden het volgende "Het is mogelijk dat er bruin gekleurd water uit de kraan komt. Dit geeft vlekken op het wasgoed maar is niet schadelijk voor de volksgezondheid"

Citaat
Wat is er erger een hele wijk c.q. dorp ziek of een brandkraan die het niet doet.
Als door het testen van een brandkraan later bruin water uit de kraan komt, is dit veroorzaakt door het loswoelen van roest in de leiding. Als je hiervan ziek zou worden is dit niet het probleem van de Brandweer maar heeft de waterleiding Mij. een giga probleem!

Als wij de brandkraan correct aansluiten is de kans op insluizen nihil. Ook bij slecht draaiende spindels omdat je ten alle tijden onder de afsluiter een hogere druk hebt staan dan in je opzetstuk.

Citaat
Dan zal je op moeten schalen en waterwinning verderop moeten zoeken evt. watercontainer cq. wagen laten komen.
Die logica ontgaat mij. of hebben we die ondergrondse brandkranen alleen neergelegd om een bouwvergunning te verkrijgen? Bij twijfel gewoon testen.

Ton.


Nolke

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2005, 10:11:06
Wat ik vervolgens dan niet kan snappen is, dat ik van tijd tot tijd in de krant lees dat het waterleiding bedrijf in een wijk gaat 'Spoelen'. Zij melden het volgende "Het is mogelijk dat er bruin gekleurd water uit de kraan komt. Dit geeft vlekken op het wasgoed maar is niet schadelijk voor de volksgezondheid"
Als door het testen van een brandkraan later bruin water uit de kraan komt, is dit veroorzaakt door het loswoelen van roest in de leiding. Als je hiervan ziek zou worden is dit niet het probleem van de Brandweer maar heeft de waterleiding Mij. een giga probleem!

Als wij de brandkraan correct aansluiten is de kans op insluizen nihil. Ook bij slecht draaiende spindels omdat je ten alle tijden onder de afsluiter een hogere druk hebt staan dan in je opzetstuk.
Die logica ontgaat mij. of hebben we die ondergrondse brandkranen alleen neergelegd om een bouwvergunning te verkrijgen? Bij twijfel gewoon testen.

Ton.
Dat is het hem juist het waterleidingbedrijf kondigt dit van te voren aan, en ja je hebt gelijk het bruine water is niet schadelijk voor de volksgezondheid.
Maar het gaat zich om de kwaadaardige bacterieen die je niet ziet
Wij hebben 4100 brandkranen in ons controllegebied en doen deze controles overdag als we tussentijds een uitruk krijgen moeten we stoppen, het is bijna niet aantegeven in welke gebied je bezig bent en nogmaals het is een advies van de waterleiding mij.
 :P
Berichtje voor Peter 71:
misschien was die laatse regel wel niet juist, maar ik hoop toch dat we zo een discussie op dit forum kunnen houden.
Maar goed dat er zoveel verschillende mensen op deze wereld bestaan, anders was het leven ook saai!

Groetjes Nolke :)


McFozzy

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2005, 10:59:30
:-\ Even resume heren/dames.

Controle is nodig. De verantwoordelijkheid voor een werkende brandkraan ligt bij het waterleidingbedrijf.

De kans dat een brandkraan NIET werkt is binnen de stedelijke gebieden bijzonder klein.
Als wij brandkranen willen controleren geven we dit trouwens ruim van te voren door aan het waterbedrijf zodat deze hun maatregelen kunnen nemen. Het is in de stad alleen een probleem in gebieden op eindleidingen. De meeste leidingen hier hebben voldoende doorstroming om afzetting te voorkomen.

In de landelijke gebieden (als er al brandkranen zijn) is dit iets anders. Hier wonen trouwens vaak minder mensen en als je de controles gestructureed aanpakt kan je de bewoners ook van te voren waarschuwen.

Het water is zoals al eerder geschreven niet schadelijk alleen vervelend voor je was en het ziet er niet smakelijk uit.

DUS:
Vlieg mekaar niet in de haren.

Gegroet McFozzy