Wat kun je doen?

Auteur Topic: Wat kun je doen?  (gelezen 3911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 24 maart 2012, 15:52:35
Ik heb even een vraagje voor de blauwe kant:

Eerst even uitleg:
Een mooie zonnige dag met prima zicht en een rechte autoweg, de N33 van Gieten naar Veendam.
's Middags rond een uurtje of half 3, weinig verkeer. Ik rijdt met een bestelbusje achter een zandkieper.
De max. snelheid is daar 100 km/u. We rijden rond de 80 en ik besluit in te halen. Geen tegemoetkomend verkeer.
Na het snelheid verhogen verplaats ik naar de linkerkant alwaar ineens een grote dikke donkere mercedes opdoemt.
Deze stond waarschijnlijk op een parkeerhaventje of in de berm en besloot om nog voor de vrachtwagen te keren op de weg om weer richting Gieten te gaan.
Op dat moment zat ik al naast de vrachtwagen. Veel keus was er niet, vol in de remmen om weer achter de vrachtauto te gaan of nog een tikkie gas erbij om voor de vrachtwagen te schieten.
Ik koos voor het laatste doordat ik nog wat power over had.

Je kunt je voorstellen hoe ik me voelde, uit frustratie mijn middelvinger opgestoken naar de bestuurder van de mercedes. (niet netjes maar dit om aan te geven dat hij echt kamikaze bezig was)
De vrachtwagenchauffeur hield gelukkig iets in (waarvoor bedankt) en zal eveneens geschrokken zijn.
In de snelheid geen kenteken gezien.

En nu komt mijn vraag:
Als ik wel een kenteken had opgeslagen in mijn bovenkamer en misschien de vrachtwagenchauffeur als getuige had kunnen benaderen, had ik dan de bestuurder van de mercedes eens nader aan de tand kunnen laten voelen door de politie?

Ik snap nu tenminste wel dat dergelijke ongelukken kunnen gebeuren. Man, wat een idioten op de weg soms.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2012, 19:40:32
Nu heb ik er eigenlijk niet veel verstand van maar heb eerder dit soort vragen op fora's gelezen, en daarop werd meestal beantwoord dat je er niks mee kunt doen. Je kunt er wel een melding van maken en als er dan meerdere meldingen bij de politie zijn binnengekomen, dan gaan ze wel een keertje verhaal halen.

Maar volgensmij kun je op dit moment niks met hetgeen doen wat je hebt meegemaakt.

Met middelvingertjes moet je wel opletten! De leraar van mijn moeder hebben ze ooit aan de kant gedrukt met de auto en vervolgens uit de auto getrokken en hem flink in elkaar geslagen...

Maar ik weet dat de frustratie er zo nu en dan toch even uit moet.. :P


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2012, 20:33:46
Nu heb ik er eigenlijk niet veel verstand van maar heb eerder dit soort vragen op fora's gelezen, en daarop werd meestal beantwoord dat je er niks mee kunt doen. Je kunt er wel een melding van maken en als er dan meerdere meldingen bij de politie zijn binnengekomen, dan gaan ze wel een keertje verhaal halen.

Maar volgensmij kun je op dit moment niks met hetgeen doen wat je hebt meegemaakt.

Met middelvingertjes moet je wel opletten! De leraar van mijn moeder hebben ze ooit aan de kant gedrukt met de auto en vervolgens uit de auto getrokken en hem flink in elkaar geslagen...

Maar ik weet dat de frustratie er zo nu en dan toch even uit moet.. :P

Die middelvinger kwam ook zo maar uit het niets. Zo zit ik normaal gesproken helemaal niet in elkaar maar ik was zo geschrokken en boos.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2012, 21:28:16
Keren op een autoweg is een gedraging in de Wet Mulder. Doordat het niet strafrechtelijk maar bestuursrechtelijk afgehandeld wordt kan er alleen een sanctie opgelegd worden als een bevoegd ambtenaar de gedraging gezien heeft.

Je zou het wel kunnen gooien op artikel 5 van de Wegenverkeerswet (gevaar/hinder veroorzaken) wat dan wel weer strafrechtelijk afgehandeld kan worden maar dan ga je kleien en zal je inderdaad ook de vrachtwagenchauffeur bereid moeten vinden voor een verklaring..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2012, 22:36:23
Ik heb nog wel getwijfeld of ik de vrachtwagenchauffeur zou laten stoppen om hem te vragen wat hij gezien en ervaren had.
Maar doordat ik verbouwereerd was en onderweg naar een klant heb ik hier niet toe besloten.
(achteraf vindt ik dat jammer)

Eigenlijk zouden dit soort mensen strenger aangepakt moeten worden. Voor hetzelfde geld was er dus een groot ongeluk gebeurd waarbij zware gewonden of erger mogelijk was geweest.
Artikel 5 in dergelijke gevallen lijkt mij meer op zijn plaats dan een wet Mulder.

Ik zie het trouwens vaker dan mij lief is. Maar om het zelf een keer op deze manier mee te maken is geen pretje.
Dan besef je wel hoe klein je eigenlijk bent en hoe makkelijk je een ongeluk kunt krijgen.
Ik zou dus ook nooit zelf keren op een autoweg. Dan maar een paar kilometer omrijden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2012, 23:01:21
Het is wel artikel 5 WvW. Echter zal je hier niks mee kunnen doen. Het is een overtreding en geen misdrijf. Nu heb ik meerdere malen als diender ervaring met artikel 5 en dit is heel moeilijk rond te krijgen voor het OM. Zelfs als ik het als diender heb gezien en ik de verdachte niet heb kunnen horen.

In dit geval wat jij omschrijft Skippy zal het alleen nog maar lastiger zijn. Je zult hier dan officieel aangifte van moeten. Voor degene die denken dat je van een overtreding geen aangifte kan doen:

Artikel 161Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.

Daarbij kan je de vrachtwagenchauffeur eventueel laten optreden als getuige. Echter zal het lastig zijn om de bewijs last rond te krijgen. Want als het al lastig is op het moment dat 2 agent een proces-verbaal opmaken tegen bestuurder, dan is het al helemaal lastig als het op een aangifte van een burger moet.

Verder kan de bestuurder van de auto niet worden aangehouden buiten heterdaad en kan alleen ontboden worden aan het bureau. Als je een kenteken hebt dan zal de eigenaar worden ontboden. Komt deze niet opdagen dan zal de zaak worden ingestuurd zonder een verdachte verklaring. Als hij zegt dat hij niet gereden heeft, dan moet hij aantonen wie er wel gereden heeft. Doet hij dit niet, ook dan zal hij als verdachte worden aangemerkt en zal de zaak worden ingestuurd. Het is dan vervolgens aan het OM om iets met de zaak te doen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2012, 23:16:27
Het is wel artikel 5 WvW. Echter zal je hier niks mee kunnen doen. Het is een overtreding en geen misdrijf. Nu heb ik meerdere malen als diender ervaring met artikel 5 en dit is heel moeilijk rond te krijgen voor het OM. Zelfs als ik het als diender heb gezien en ik de verdachte niet heb kunnen horen.

In dit geval wat jij omschrijft Skippy zal het alleen nog maar lastiger zijn. Je zult hier dan officieel aangifte van moeten. Voor degene die denken dat je van een overtreding geen aangifte kan doen:

Artikel 161Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.

Daarbij kan je de vrachtwagenchauffeur eventueel laten optreden als getuige. Echter zal het lastig zijn om de bewijs last rond te krijgen. Want als het al lastig is op het moment dat 2 agent een proces-verbaal opmaken tegen bestuurder, dan is het al helemaal lastig als het op een aangifte van een burger moet.

Verder kan de bestuurder van de auto niet worden aangehouden buiten heterdaad en kan alleen ontboden worden aan het bureau. Als je een kenteken hebt dan zal de eigenaar worden ontboden. Komt deze niet opdagen dan zal de zaak worden ingestuurd zonder een verdachte verklaring. Als hij zegt dat hij niet gereden heeft, dan moet hij aantonen wie er wel gereden heeft. Doet hij dit niet, ook dan zal hij als verdachte worden aangemerkt en zal de zaak worden ingestuurd. Het is dan vervolgens aan het OM om iets met de zaak te doen.

Ok, dit is toch wel nuttige informatie. Dat betekent dus eigenlijk dat je ten alle tijde moet zorgen dat je getuigen hebt en meteen een aangifte kunt doen. (zeker iets wat ik zal onthouden)

Stel je nu voor dat ik ook een dash-cam zou hebben en dus ook bewijsmateriaal op beeld. Versterkt dit de aangifte?
(kan ik die beelden gebruiken?)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2012, 23:34:32
Ok, dit is toch wel nuttige informatie. Dat betekent dus eigenlijk dat je ten alle tijde moet zorgen dat je getuigen hebt en meteen een aangifte kunt doen. (zeker iets wat ik zal onthouden)

Stel je nu voor dat ik ook een dash-cam zou hebben en dus ook bewijsmateriaal op beeld. Versterkt dit de aangifte?
(kan ik die beelden gebruiken?)

Als je een dash-cam hebt en de beelden laten duidelijk het strafbare feit zien. In het geval van artikel 5 is het meestal een opstapeling van meerdere strafbare feiten. Maar dan zal dat zeker als bewijs kunnen dienen. Hou er dan wel rekening mee dat je geheugenkaart waar de beelden op staan officieel in beslag genomen moet worden. Het gaat danwel om de beelden. Je kan ook zelf zorgen dat je de beelden op een cd-rom/DvD brandt. Dan zal deze in beslag genomen worden. Dit heeft te maken met het feit dat het anders niet als bewijs kan dienen. Puur een juridische kwestie dus. Maar dit versterkt wel degelijk je aangifte.

Ik denk dat het zelfs een heel erg belangrijk bewijsstuk is voor een artikel 5.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 00:02:21
Wat ik me nu afvraag als beroepschauffeur zijnde,
hoeveel tijd heb je kunnen winnen door de vrachtwagen in te halen eigenlijk ?
2..3 minuten ?

Hoeveel gas had je over om de vrachtwagen op een behoorlijke manier in te kunnen halen met je bus om de vrachtwagenchauffeur geen hartverzakking te bezorgen ?

Want ik zie dit soort praktijken dagelijks,
tot in den treure..
Soms denk ik weleens waarom ik eigenlijk rem maar uit reactie komt dan toch de beroepschauffeur naar boven,
na het zien van een gevulde maxicosi op de achterbank..

Heb op dat soort wegen eens respect voor langzamer verkeer ipv proberen er zo snel mogelijk langs te kunnen,
desnoods eronderdoor..
Nu ben je erachter gekomen dat er na die vrachtwagen weleens een verassing kan komen die je niet aan zag komen,
Relax en zet je CC ook eens op 80/85km/h..
Die grote jongen voor je ziet veel meer dan je denkt.  ;)
Groetjes, Marco


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 00:18:04
@MarcoIF

Dit is iets wat ik me ook later zat te bedenken. Daarnaast heb ik nog wel een aantal vragen aan Skippy.

Hoe kan het zijn dat je zo verrast werd door de tegemoetkomende auto? Hoe kort zat je achter de vrachtwagen op het moment dat je ging inhalen? Kon je de weg goed overzien?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.