Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9

Auteur Topic: Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9  (gelezen 64854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Daarom zijn er ook zeer strikte regels wanneer een hond mag worden ingezet. De hond zit kwa geweldsniveau net onder het vuurwapen en ver boven de pepperspray.
Een hond wordt veelal gebruikt om mensen af te schrikken en op afstand te houden. Een hond achter een verdachte aansturen met de intentie hem te 'pakken' zul je dan ook niet vaak zien.
Dit is net als bij het vuurwapen aan allerlei regels gebonden. De hond zal dan ook niet ingezet worden om iemand voor een klein vergrijp te pakken. Daarnaast wordt er altijd (meerdere malen) gewaarschuwd en heeft de verdachte altijd kans om zich op zo'n moment over te geven.
Citaat van: TheBeast link=msg=1167147 date=1369689837
Ik vraag me nog steeds af.. hoort een hond wel thuis bij de politie als het om een 'verdachte' te pakken.

Want ik zie zo vaak dat ze niet los laten, waardoor er extra letsel is. Mensen hebben pijn, kunnen dan moeilijk stil liggen en als een hond dan ook nog doorbijt.

Ik zie de hond nog steeds als een 'wapen' welke vaak niet goed controlleerbaar is, lees als onberekenbaar dat hij ook inderdaad doet wat tegen hem gezegd wordt.

Dit filmpje laat dat nog eens zien.
Heb ook de letsel gezien wat een hond kan aanrichten, dat is echt niet mis..
Zijn littekens voor het leven.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: TheBeast link=msg=1167147 date=1369689837
Ik vraag me nog steeds af.. hoort een hond wel thuis bij de politie als het om een 'verdachte' te pakken.

Want ik zie zo vaak dat ze niet los laten, waardoor er extra letsel is. Mensen hebben pijn, kunnen dan moeilijk stil liggen en als een hond dan ook nog doorbijt.

Ik zie de hond nog steeds als een 'wapen' welke vaak niet goed controlleerbaar is, lees als onberekenbaar dat hij ook inderdaad doet wat tegen hem gezegd wordt.

Dit filmpje laat dat nog eens zien.
Heb ook de letsel gezien wat een hond kan aanrichten, dat is echt niet mis..
Zijn littekens voor het leven.

En waar zie je dat honden ''vaak'' niet loslaten? In een ''gecontroleerde'' omgeving met een hond die volledig gefixeerd is op de pakwerker en op het ''mouwtje''. Datzelfde mouwtje die ze als beloning krijgen na een goed verlopen oefening. Een politie-hond die een pakwerker ziet weet wat er gaat gebeuren, wat er moet gebeuren en hoe dat in z'n werk gaat. In het echt heb ik nauwelijks gezien dat een hond niet los laat en anders weet de geleider écht wel truukjes om de hond los te krijgen. Nederlandse politiehonden worden afgetoetst als combinatie hond+geleider. Het ''schudden'' met de kop na het inbijten is jachtdiereninstinct en volgens mij hier in Nederland zelfs zakken voor het onderdeel....

Zoals ''Meneer'' ook al aangeeft zit de hond qua inzetcritiria hoog in het geweldsspiraal. Zo'n beetje net onder het vuurwapen. Iedere inzet van de hond (zelf het dreigen met de hond, aanblaffen etc.) moet op papier komen en wordt beoordeeld.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Nochtans hebben honden zeker een meerwaarde.

Ik ben ooit eens getuige geweest van een poilitiemelding 'diefstal met braak' in een relatief groot en ingewikkeld kantorencomplex. Omdat men niet goed wist of er nog daders aanwezig waren, werd een getrainde 'aanvalshond' in het gebouw losgelaten. Die hond ging meteen zijn eigen weg, op afstand gevolgd door politiemensen. Dankzij zijn reukorgaan wist ie perfect waar naartoe. Je hoort hem trouwens niet aankomen, hij presteert beter in het donker, werkt efficiënter en hij zorgt voor een verminderd gevaar voor de politiemensen. Daders waren er niet meer aanwezig maar volgens de hondengeleider is de hond in staat verdachten ter plaatse te houden door te blaffen en te intimideren (zonder aan te vallen tenzij hij dat commando krijgt). Dat lijkt mij in zo een situaties een absolute meerwaarde.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Geloof dat je het punt mist.. trouwens, in mijn ogen spreek jezelf tegen, maar dat terzijde.

Kijk dat iemand wat flikt en dan gepakt wordt hoor je mij niet over klagen.
Wat ik probeer te zeggen is dat een politie hond gewoon weg niet altijd doet wat hem gezegd wordt.
Hoe vaak wordt een agent gebeten door een politie omdat die toevallig te dicht bij staat... was geen opdracht voor gegeven toch deed die het.

Of b.v. de letsel van de knaap, moet die maar niet gaan jatten kan je zeggen. Maar een beet in de nek en hoofd......
http://www.omroepbrabant.nl/?news/105600402/Politie+onderzoekt+of+bijtende+hond+fouten+heeft+gemaakt.aspx
Of http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-10-2012/hagenaar-eist-afmaken-politiehond-duke, foto staan op een andere forum.. Heb de foto gezien en dat is gewoon een stuk uit je been.

Toch gaat een agent altijd vrij-uit, wat op zich best logisch is omdat die beesten gewoon ook gek worden, en dat is juist waarom ze niet geschikt zijn, ze zijn en blijven onberekenbaar.
B.v.
Agent vrijuit na beet politiehond
Een politieman die zijn hond niet onder controle had is vrijgesproken. De hond had een man langdurig gebeten. De rechtbank snapt de hectiek van de situatie.

(Novum) - Een 34-jarige politieman uit Tilburg die zijn hond niet onder controle had, krijgt daarvoor geen straf. De rechtbank heeft de man vrijgesproken van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Bij een incident in de nieuwjaarsnacht van 2010 werd een man door de politiehond langdurig in zijn onderarm gebeten. De hond had daarvoor geen commando gekregen.

De rechtbank vindt weliswaar dat de agent sneller 'los' had moeten roepen en minder strak had moeten vast houden aan de procedures, maar vindt het begrijpelijk dat de man in de hectische omstandigheden zo handelde. Het slachtoffer wist bovendien dat hij fout zat door de aanwijzingen dat hij snel moest vertrekken niet op te volgen.

De hondengeleider werd ingezet om ervoor te zorgen dat een groep mensen zou vertrekken. Het slachtoffer talmde, waarop hij enkele klappen met een wapenstok kreeg. Plotseling beet de hond. Het duurde even voordat de agent hulp kreeg om de persoon in de boeien te slaan. Omdat de hond niet losliet, liep de man uitgebreide bijtwonden op.

Zo vindt je taloze rechtzaken, over een man in zijn geslachtsdelen is gebeten (auw...).
Of deze... Klap van achteren op de rug, persoon schrikt.. en hond bijt en de begeleider moet de hond er gewoon van persoon aftrekken.
Politiehond takelt demonstrant toe

Mijn punt is dus... Je bent niet altijd de hond de baas, het blijft een onberekenbare factor. Niet zoals een vuurwapen of peperspray, daar heb je zelf controle over.
Plus de letsel kan heel lang (en zelf voor altijd) ernstige problemen veroorzaken, infecties ect.

En dat staat gewoon niet in verhouding.  Maar goed, dat is mijn mening.. :)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: TheBeast link=msg=1167174 date=1369693605
Geloof dat je het punt mist.. trouwens, in mijn ogen spreek jezelf tegen, maar dat terzijde.

Hoe bedoel je?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Citaat van: TheBeast link=msg=1167174 date=1369693605
Wat ik probeer te zeggen is dat een politie hond gewoon weg niet altijd doet wat hem gezegd wordt.
Hoe vaak wordt een agent gebeten door een politie omdat die toevallig te dicht bij staat... was geen opdracht voor gegeven toch deed die het.

Toch gaat een agent altijd vrij-uit, wat op zich best logisch is omdat die beesten gewoon ook gek worden, en dat is juist waarom ze niet geschikt zijn, ze zijn en blijven onberekenbaar.

Mijn punt is dus... Je bent niet altijd de hond de baas, het blijft een onberekenbare factor. Niet zoals een vuurwapen of peperspray, daar heb je zelf controle over.
Plus de letsel kan heel lang (en zelf voor altijd) ernstige problemen veroorzaken, infecties ect.


Je baseert je mening op nieuwsberichten en artikelen van slachtoffers verdachten die hun verhaal doen in de media. Slechte zaak, maar helaas begrijpelijk anno 2013. Feit is inderdaad dat een hondenbeet letsel veroorzaakt. Daarom wordt een hond ook vaak als laatste optie ingezet. Sterker nog, wij krijgen bij oa horecatrainingen dat wij toch echt eerst zelf aan de bak moeten, voor dat de hond wordt ingezet. En logisch natuurlijk!

De demonstranten in het filmpje van de vrouw die zich opstelt als slachtoffer zijn tig keer gesommeerd om op te sodemieteren. En dan nog tegenwerken, blijven staan, gewaarschuwd worden... ::)

Volgens mij is het goed als je je voor zover mogelijk meer verdiept in bepaalde procedures en optredens al vorens zaken te gaan roepen waarbij je alleen aangeeft hoe slecht de inzet van een hond kan zijn en hoe zielig de 'slachtoffers' zijn...


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Maxx link=msg=1167176 date=1369696067
De demonstranten in het filmpje van de vrouw die zich opstelt als slachtoffer zijn tig keer gesommeerd om op te sodemieteren. En dan nog tegenwerken, blijven staan, gewaarschuwd worden... ::)

En zich naar de agent toe bewegen en uithalen met haar been  ::)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Het is (alweer) heel erg simpel: wil je niet gebeten worden door de hond dan zal je er voor moeten zorgen dat je uit de buurt van de hond blijft. Met andere woorden, als de politie roept dat je weg moet gaan, ga dan gewoon weg. Blijf niet staan, loop niet naar ze toe, maar ga gewoon weg.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Citaat van: 7131 link=msg=1167187 date=1369720575
Het is (alweer) heel erg simpel: wil je niet gebeten worden door de hond dan zal je er voor moeten zorgen dat je uit de buurt van de hond blijft. Met andere woorden, als de politie roept dat je weg moet gaan, ga dan gewoon weg. Blijf niet staan, loop niet naar ze toe, maar ga gewoon weg.

Ook erg simpel antwoord he....   alsof die woorden een vrijbrief is om (zwaar) letsel toe te brengen..

en Asterix, persoon pakt wat op de grond op en zo klap op je onderrug van achteren krijgt.. ja, dan kan iemand zo reageren.  (ze ziet er ook heel bedriegend uit...) zucht..
En het feit dat die Hond dus NIET los laat, ga je voorbij. Gaat mij niet om de bijt zelf maar om het feit (zoals je ziet) gewoon niet doet zo het theoretisch zou moeten zijn.
Zal misschien aan mij liggen, maar ik vind het niet normaal dat een hond losgetrokken moet worden. Want dit veroorzaakt zeker meer letsel.

Maar niemand die antwoord geeft op het punt: een hond is onberekenbaar (zie feiten dat agenten zelf gebeten worden).
Alle andere geweld mogelijkheden heb je zelf in de hand, een hond kan daartegen gewoon 'niet luisteren', of de verkeerde persoon bijten.

Als agent zou je dit allemaal wel best vinden, als burger kijk ik er toch wel anders tegen aan.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: TheBeast link=msg=1167247 date=1369736973
Maar niemand die antwoord geeft op het punt: een hond is onberekenbaar (zie feiten dat agenten zelf gebeten worden).
Alle andere geweld mogelijkheden heb je zelf in de hand, een hond kan daartegen gewoon 'niet luisteren', of de verkeerde persoon bijten.

Volgens mij worden politiehonden in NL zeer goed getraind, maar je hebt gelijk dat een dier altijd een zekere onvoorspelbaarheid in zich heeft. Is dat een reden om het middel niet meer in te zetten? Ik mijn ogen niet, het is wel een reden om zoveel mogelijk zekerheden in te bouwen. Denk daarbij aan voorwaarden voor het gebruik en de beschikbaarheid van gereedschappen om de hond los te krijgen. Voor zover ik dat kan beoordelen is dat bij de Nederlandse politie behoorlijk goed geregeld. Bij elk geweldgebruik is er risico op letsel dat vooraf niet beoogd is!
Senior GGP / Oost-Brabant