Dierense brandweer scheurt langs flitspaal [1 april]

Auteur Topic: Dierense brandweer scheurt langs flitspaal [1 april]  (gelezen 14438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2012, 15:57:03
En dat is de reden dat ik hier mijn twijfels bij heb. De flitspaal wordt uitgeschakeld. Ik ben meer voor het laten seponeren. De beschikking aanvechten d.m.v. een standaard format, en als je het niet al te bont hebt gemaakt, wordt de bon verscheurd.
Alleen is het wel zo dat je dan eerst de boete zult moeten betalen. Zou dat de regio in dat geval voor rekening kunnen nemen, maar dat kost dus wel een hoop arbeidsuren. Ik denk dat deze oplossing uiteindelijk goedkoper zal zijn. ;)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2012, 16:34:05
Wat een onzin..

Als een VG'er opgepiept wordt dan heeft deze zich vanaf huis (of welke locatie dan ook) zich in zijn/haar eigen auto gewoon aan de verkeersregels te houden !

Op dat moment zijn zij niks meer en niks minder dan ieder ander voertuig,
pas wanneer men in het brandweervoertuig rijden zijn ze een voorangsvoertuig mits OGS aanstaat.
Dat die pieper afgaat geeft toch geen vrijbrief om als een idioot naar de kazerne te rijden en dat er zelfs flitspalen onderweg worden uitgeschakeld ?
Wat heeft die aanpassing bij elkaar gekost in deze burgerleegzuigerij ?

Echt belachelijk,
een paar flitspalen uitschakelen voor burgers onderweg naar een kazerne..  :o
Groetjes, Marco


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2012, 16:43:19
Wat een onzin..

Als een VG'er opgepiept wordt dan heeft deze zich vanaf huis (of welke locatie dan ook) zich in zijn/haar eigen auto gewoon aan de verkeersregels te houden !

Op dat moment zijn zij niks meer en niks minder dan ieder ander voertuig,
pas wanneer men in het brandweervoertuig rijden zijn ze een voorangsvoertuig mits OGS aanstaat.
Dat die pieper afgaat geeft toch geen vrijbrief om als een idioot naar de kazerne te rijden en dat er zelfs flitspalen onderweg worden uitgeschakeld ?
Wat heeft die aanpassing bij elkaar gekost in deze burgerleegzuigerij ?

Echt belachelijk,
een paar flitspalen uitschakelen voor burgers onderweg naar een kazerne..  :o
Alleen wordt van diezelfde vrijwilliger wel verlangt dat hij/zij snel op de kazerne is voor een uitruk. En dat is niet meer te rijmen met de hedendaagse verkeersbelemmerende maatregelen, zoals 30km zones, zoals bloembakken, verkeersdrempels en zoals flitspalen.

En zoals ik al eerder zei, er is geen enkel brandweervrijwilliger hier in Nederland die zich keurig aan de max snelheid houdt. Want zodra de pieper gaat wil iedereen zo snel mogelijk op de kazerne zijn om op te kunnen stappen.


Als een VG'er opgepiept wordt dan heeft deze zich vanaf huis (of welke locatie dan ook) zich in zijn/haar eigen auto gewoon aan de verkeersregels te houden !

Op dat moment zijn zij niks meer en niks minder dan ieder ander voertuig,

Ik vraag me af of jouw beweringen wel kloppen, zodra mijn pieper gaat beginnen mijn vergoedingen ook te lopen, en begint mijn verzekering ook mee te lopen. Plus op het moment dat de pieper gaat ben ik in actieve dienst van de brandweer. Dus weet ik zo net niet of jouw beweringen wel kloppen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2012, 16:56:27
Er kan hier best een discussie ontstaan over of het wel of niet 'toegestaan' is voor een vrijwilliger om wat harder te rijden, maar die is toch volstrekt zinloos. Het is gewoon een feit dat vrijwel iedere vrijwilliger zo af en toe het gas iets dieper intrapt en dat is helemaal niet zo vreemd; zeker bij meldingen als een woningbrand of reanimatie kunnen seconden het verschil maken tussen leven en dood en de vrijwilligers weten echt wel op welk stukje ze wat harder kunnen rijden. Niet dat het dan opeens helemaal prima is, maar het valt zeker wel te begrijpen. Ik woon aan straat waar een 30 km/uurlimiet geldt, maar er is geen automobilist die zachter dan 40 rijdt. En die auto's die hier door de straat komen zouden heel wat meer bekeuringen opleveren dan die paar keer dat de vrijwilligers naar de kazerne komen en iets te hard rijden.

Er moet nou ook niet gedacht worden dat er een soort kamikaze-opkomst is. Forumleden die zelf bij de brandweer zitten weten dat wel, maar ik kan me voorstellen dat er soms gedacht wordt dat er meteen met 80 door een 30km zone gereden wordt. En dat is natuurlijk absolute onzin en zou ook bestraft moeten worden.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2012, 17:11:03
Alleen is het wel zo dat je dan eerst de boete zult moeten betalen. Zou dat de regio in dat geval voor rekening kunnen nemen, maar dat kost dus wel een hoop arbeidsuren. Ik denk dat deze oplossing uiteindelijk goedkoper zal zijn. ;)

Nee hoor, je hoeft de boete niet te betalen. Altans, bij het eerste bezwaar. Als je het voor wilt laten komen bij de rechter zul je inderdaad zekerheid moeten stellen (Lees: betalen). Als de OvJ niet wilt seponeren, dan heeft de snelheid wel erg hoog gelegen


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2012, 17:18:56
Alleen wordt van diezelfde vrijwilliger wel verlangt dat hij/zij snel op de kazerne is voor een uitruk. En dat is niet meer te rijmen met de hedendaagse verkeersbelemmerende maatregelen, zoals 30km zones, zoals bloembakken, verkeersdrempels en zoals flitspalen.

En zoals ik al eerder zei, er is geen enkel brandweervrijwilliger hier in Nederland die zich keurig aan de max snelheid houdt. Want zodra de pieper gaat wil iedereen zo snel mogelijk op de kazerne zijn om op te kunnen stappen.

Ik vraag me af of jouw beweringen wel kloppen, zodra mijn pieper gaat beginnen mijn vergoedingen ook te lopen, en begint mijn verzekering ook mee te lopen. Plus op het moment dat de pieper gaat ben ik in actieve dienst van de brandweer. Dus weet ik zo net niet of jouw beweringen wel kloppen.

Staat er een auto voor jouw deur met BZK striping en OGS ?
Nee?
Dan ben je gewoon een bestuurder van een burgerauto onderweg naar de kazerne.

Hoeveel meer wil je beweert hebben ?

En @fotojbz,

Natuurlijk kan ik begrijpen dat men wat harder naar een kazerne rijdt na een pageroproep.
Heeft iets met adrenaline ed. te maken.

MAAR !

Er wordt nu dus officieel een vrijbrief gegeven voor een burger om harder te kunnen rijden dan mag dmv uitschakelen van flitspalen.

Mag je ook vol door een rood verkeerslicht rijden onderweg naar de kazerne ?
Moeten andere burgervoertuigen je alle voorrang verlenen onderweg naar de kazerne ?
Groetjes, Marco


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2012, 20:18:39
We zullen het komende zondag eens ff komen testen  98uiye
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2012, 22:18:03
Ze zijn wel op weg om levens te redden. Dat wil je toch niet met een boete bestraffen.  :-X

Ja, maar als ze daarvoor nog eerst even enkele levens op het spel zetten......

Tuurlijk weet ik dat als je met spoed ergens verwacht wordt dat je dan harder rijdt. Heb daar zelf ook ervaring mee, en heb dat zelf ook wel gedaan.
Maar er zijn grenzen. Het probleem is alleen dat iedereen in deze gevallen zijn eigen grenzen wil stellen.

Ik ken mensen die naar de brandweer vliegen met 50 door een woonerf, en rustig 80 rijden waar 50 is toegstaan. Dat gaat me net iets te ver. De kans dat er dan extra slachtoffers gaan vallen is vrij groot.
(en even om duidelijk te zijn: dat is niet bij mijn huis in het woonerf waar ook brandweermensen wonen, die bedoel ik niet!)

De wet moet gewoon heel duidelijk zijn en dat is hij ook. Je bent een normale verkeersdeelnemer.
En bordjes in de auto, zelf gekochte zwaiilichten of alarmlichten veranderen daar niets aan.
In feite vind ik de actie om een flitser tijdelijk uit te schakelen een heel verkeerde actie, omdat daarmee de wet ondermijnt wordt.

En seponeren? lijkt me ook geen goed idee. Ook dat ondermijnt de wet.
Dat is in feite zeggen: Ja, je moet je aan de regels houden. Maareh, ik kijk wel even de andere kant op...

En waar ligt dan de grens? Voor wie moet die paal allemaal uitgeschakeld worden???
Voor Ok-medewerkers die een spoed-ok moeten gaan doen? Voor artsen die snel in het ziekenhuis moeten zijn?
Ik zou bijna zeggen dat die mensen er dan meer recht op hebben. Laten we eerlijk zijn, ik ken geen exacte getallen maar in de meerderheid van de brandweerinzetten staat niet direct een leven op het spel.

In de branch waar ik werk is het zelfs zo dat wanneer met OGS gereden wordt en er wordt slechts een enkele km boven de branchrichtlijn gereden dan volgt er gewoon een keurige bekeuring....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2012, 09:57:57
Ik vind het maar een vreemd verhaal. Bij ons (Apeldoorn) zijn de repressieve voertuigen begrensd om zodoende binnen de bebouwde kom niet boven de toegestane snelheid te kunnen rijden (in geval prio 1, 70 km/h).  Het verbaast me dat een vrijwilliger zich dan niet aan de maximum snelheid hoeft te houden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2012, 10:17:13
Als de wetgever (niet zijnde Veendam) vindt dat vrijwilligers zich niet aan de geldende snelheidlimiet hoeft te houden zal ze daar een wet voor moeten maken of er zal een mogelijkheid gecreeerd moeten worden voor ontheffing. Flitspalen Peter schaar ik niet onder verkeersbelemmerende maatregelen. En wil je echt snel op de kazerne zijn en lukt dat niet, verstrek dan een scooter aan vrijwilligers. Mijn tijd van huis - haven, van het ene eind van huizen naar het andere kan met de auto soms 8 minuten duren als het tegen zit. En dan moet je nog parkeren.  

Met de scooter lukt het binnen vijf minuten...

http://www.youtube.com/watch?v=tcPK9zhau00