Mag een verkeersregelaar een bon geven, of er mee dreigen?

Auteur Topic: Mag een verkeersregelaar een bon geven, of er mee dreigen?  (gelezen 10127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Vanmiddag reed ik van huis naar mijn werk op de motor.
Op de snelweg in het 80 km gedeelte reed ik te hard, zo rond de 100 km/u.
Ging prima, vrije baan, tot in in mijn spiegel een witte auto met knipperend groot licht zag.
Ik dacht iemand die meer haast heeft dan ik, dus ga ik maar even opzij.

Ik zie op de zijkant verkeersregelaar staan, oranje zwaailampen op het dak en een meneer achter het stuur die omhoog wijst.
Op dat moment dacht ik *** heb ik rode kruizen gemist ofzo.
Maar ik kijk naar boven zie niets, dus dan rij ik maar door.
Meneer gaat lopen toeteren, dus blijkbaar niet eens met mijn actie.
Helemaal prima, behalve iets te hard rijden doe ik niets verkeerd.

Aan het einde van de weg stoplichten en een kleine file waar ik prima tussendoor kan.
Rood licht dus wachten op groen, wordt ik opeens op mijn schouder getikt.
Meneer is uitgestapt en zegt: Daar bij de benzinepomp stoppen anders zorg ik dat je een bekeuring krijgt!

Ik krijg groen licht en rij naar de pomp, ben wel benieuwd wat er aan de hand is.
Waarom neemt deze meneer zoveel moeite om me te spreken?

Goed meneer stapt uit, begint te vertellen dat ik te hard rij, dat hij dat gevaarlijk vind.
Hij snapt best dat ik op een snelle motor rij ( ???? een oude soes 600), en had eerder met deze rijstijl een jonge gozer verwacht, geen volwassen man. Dan nog de opmerking dat hij zelf instructie geeft op 1200's in een andere regio.

Ik heb hem een hand gegeven en ben door gereden naar mijn werk. Hij moest een andere kant op, en ik zag hem door het verkeer laveren op een manier dat ik dacht, dat is pas gevaarlijk zonder richting aangeven etc.

Dan ga je verder denken, hij heeft harder moeten rijden dan ik om me in te halen?
Mag hij in zo'n situatie dreigen met een bon, en kan hij er daadwerkelijk voor zorgen dat ik een bon krijg?
Hoe is door hem te checken dat ik inderdaad te hard reed, en houd dat stand?
Of is dit iemand die me overblufte?

Wie weet het?


Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2012, 16:22:10
Een verkeersregelaar die buiten zijn boekje is gegaan.

A: hij kan jou nooit "bevelen" om verderop bij de pomp staande gehouden te worden.
Deze bevoegdheid heeft een regelaar niet.
B: Hij kan jou nooit een bon geven en ook niet dreigen ermee.
Ook deze bevoegdheid mist hij.
C: Hij kan nooit jouw exacte snelheid gemeten hebben want zijn snelheidsmeter is niet geeikt en hij heeft er ook niet de apparatuur voor om te meten.

Complete blufferd en een mooie *** dus.
Ik heb in het verkeer respect voor regelaars en volg hun aanwijzingen op maar deze was bij mij huilend naar huis gegaan.

Nog enig idee bij welk bedrijf deze werkzaam is ?
Dan zou ik zeer zeker een klacht over dit individu indienen !
Groetjes, Marco


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2012, 16:45:13
B: Hij kan jou nooit een bon geven en ook niet dreigen ermee.
Ook deze bevoegdheid mist hij.
Soms zijn mensen die ook verkeersregelaar zijn in dienst van de gemeente of een andere instantie die een beperkte opsporingsbevoegdheid heeft. Dan zijn ze bevoegd voor een aantal feiten maar over het algemeen niet de snelheid.

Citaat
C: Hij kan nooit jouw exacte snelheid gemeten hebben want zijn snelheidsmeter is niet geeikt en hij heeft er ook niet de apparatuur voor om te meten.
Dat weet je niet. Dergelijke apparatuur is vrij te koop en je teller is ook bij tal bedrijven te eiken. Denk bijvoorbeeld aan de auto van Blik op de Weg wat ook geen officiele politieauto is.

Het verhaal riekt natuurlijk wel naar een verkeersregelaar die zichzelf veel te serieus neemt. Mocht je hem nog eens tegen komen, probeer dan bv zijn kenteken te onthouden en/of een bedrijfsnaam. Daarmee kan je dan weer een melding maken bij de politie. Die kan dan eens een opvoedend gesprekje met hem houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2012, 16:57:16
Soms zijn mensen die ook verkeersregelaar zijn in dienst van de gemeente of een andere instantie die een beperkte opsporingsbevoegdheid heeft. Dan zijn ze bevoegd voor een aantal feiten maar over het algemeen niet de snelheid.
Dat weet je niet. Dergelijke apparatuur is vrij te koop en je teller is ook bij tal bedrijven te eiken. Denk bijvoorbeeld aan de auto van Blik op de Weg wat ook geen officiele politieauto is.

Het verhaal riekt natuurlijk wel naar een verkeersregelaar die zichzelf veel te serieus neemt. Mocht je hem nog eens tegen komen, probeer dan bv zijn kenteken te onthouden en/of een bedrijfsnaam. Daarmee kan je dan weer een melding maken bij de politie. Die kan dan eens een opvoedend gesprekje met hem houden.

Wat voor bevoegdheid moet dat zijn dan ?
Naar mijn weten mag een stadwacht niet eens op snelheid meten/bekeuren.

En je gaat mij niet vertellen dat een verkeersregelaar meetapparatuur aanschaft om iemands snelheid te meten, staande houdt om te vertellen hoe gevaarlijk dat is.
Dan ben je of uit de mand van de hetelucht luchtballon gevallen of van het ganzenbord gesodemieterd.
Groetjes, Marco


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2012, 18:20:00
Vliegvuurtje, ik had gevraagd of hij niet gedronken had of het boek hoe doe ik interessant had gelezen.
Bovendien had ik hem zijn legitimatie gevraagd en het kenteken genoteerd en daarna is met de plaatselijke hermandad gesproken.

Dit soort mafkezen moet je hard aanpakken.

Delta00


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2012, 18:21:26
Wat een flapdrol! Je weet niet welk bedrijf dat was? Ik denk niet dat zijn werkgever blij is met dit soort acties


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2012, 18:23:36
Een verkeersregelaar die buiten zijn boekje is gegaan.

Welk boekje is dat dan..? Z'n eigen dagboekje zeker.

Bovendien had ik hem zijn legitimatie gevraagd en het kenteken genoteerd en daarna is met de plaatselijk hermandad gesproken.

Zeker weten!


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2012, 18:39:24
hahaha wat een grapjas...

Ben zelf evenementen verkeersregelaar en de enige bevoegdheid die je hebt is het regelen van verkeer....

(en in Losser is afspraak met politie: Stopteken negeren... nrbord noteren en met getuige melden.. dan krijgt ie wel een prent...)
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2012, 20:02:18
Als Beroepsverkeersregelaar heb ik wel 2tal collega,s gehad, die dachten dat ze meer waren dan alleen VKR.
Sinds kort hebben we een aantal Boa,s in het bedrijf, maar die mogen alleen op klussen boete,s uitschrijven waar ze werken, zoals parkeerdienst e.d.
Ik hoop van harte dat het niet 1tje was van het bedrijf waar ikzelf voor werk, want zulke actie,s zijn ze bij ons niet van gediend.

Deze Verkeersregelaar zet het beroep ten schande, hij mag niks vorderen, alleen aanwijzing geven conform art 82 RVV.
Hij maakt gebruik van zijn auto met zwaailichten (amberkleurige lampen neem ik aan) waar die waarschijnlijk naar wees.

@vuurvlieg, mocht je omschrijving van zijn auto kunnen geven, dan hoor ik graag van je.

1) zat er striping op de auto?
2) wat voor type auto?
3) bedrijfsnaam o.i.d??
4) kenteken?
5) locatie waar het gebeurde?
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2012, 21:45:53
Wat voor bevoegdheid moet dat zijn dan ?
Naar mijn weten mag een stadwacht niet eens op snelheid meten/bekeuren.

Er werken meer mensen bij de gemeente en andere opsporingsinstanties dan stadswachten. Maar het klopt, zoals ik in mijn post ook al zei, dat ze niet op snelheid mogen bekeuren. Ik reageer puur op het puntje dat ze helemaal niet mogen bekeuren. Daar zit soms een uitzondering in.

Citaat
En je gaat mij niet vertellen dat een verkeersregelaar meetapparatuur aanschaft om iemands snelheid te meten, staande houdt om te vertellen hoe gevaarlijk dat is.
Dan ben je of uit de mand van de hetelucht luchtballon gevallen of van het ganzenbord gesodemieterd.

Voordat ik bij de politie begon heb ik ook een korte tijd als beroepsverkeersregelaar bijgeklust. Ik heb niet meer dan heel veel respect voor de heren en dames die dat de hele dag doen want ik trok het niet, maar ik heb ook ontdekt dat er een hoop mafketels tussen zitten die zichzelf allerlei bevoegdheden toekennen die ze niet hebben. Op alle vlakken, van het geven tot aanwijzingen als stoer over de porto roepen dat je bekeuring wil voor dat en dat kenteken in de hoop iemand te imponeren terwijl de enige die meeluisterde ik was. Of aan het op eigen kosten compleet ombouwen van een privé-auto met signalering voor het werk. Klopt uiteraard niets van en het mag van geen kant maar het gebeurd wel. Je zal er vast eens een gek tussen hebben die zijn teller eens laat nameten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein