GRIP 2 (compagnie inzet) Bosbrand Gerritflesweg - Radio Kootwijk 01-04-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (compagnie inzet) Bosbrand Gerritflesweg - Radio Kootwijk 01-04-2012  (gelezen 52648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Zet de 7748 en 9742 maar in het bovenste lijstje, het zijn 2TS-BT unimogs en geen watervoorziening

Ze worden vaak SB-BT genoemd, omdat ze niet beschikken over een TS-bepakking.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Ze worden vaak SB-BT genoemd, omdat ze niet beschikken over een TS-bepakking.
Sorry je hebt gelijk SB-BT e050 e050


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Een deel van deze voertuigen is wel geallarmeerd maar niet daadwekelijk ingezet.

bv ASK wel alarm geen inzet De Valk idem
Ook zijn er voertuigen niet via p2000 gealarmeerd maar wel ingezet
KL-8181 VW/SL + KL-81MSA ISK harskamp

Als je alle voertuigen die niet ingezet zijn er uit haalt, gaat het lijstje aardig uitdunnen. De Valk is 3 kwartier terplaatse geweest en verdient dus zeker een plekje hier.

17WBH Van Barneveld is niet ingezet. Die bestaat niet eens. 1781 staat er ook nog steeds in. Deze is ook niet ingezet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Waar ik mij over verbaas is dat dat deze club weg wordt getrokken uit hun regio, waar vervolgens een deel niet wordt ingezet. Laat ze dan geheel thuis staan.
2141 TS Harskamp
2231 TS De Valk
2341 TS Otterlo
2441 TS Lunteren


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Wellicht is het beter om ze alvast ter plaatse te hebben, voor het geval de zaak onverwachts toch uit de hand loopt. Door ze niet in te zetten als het niet nodig is, zijn ze als het nodig is ook snel weer terug.
Mister Livingstone, I presume?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Waar ik mij over verbaas is dat dat deze club weg wordt getrokken uit hun regio, waar vervolgens een deel niet wordt ingezet. Laat ze dan geheel thuis staan.
2141 TS Harskamp
2231 TS De Valk
2341 TS Otterlo
2441 TS Lunteren

Van jou lijstje is alleen 2231 niet ingezet.
De Valk is rond een keerpunt opgeroepen voor deze brand, indien bijvoorbeeld de wind wat was gaan aanwakkeren waren ze kei en kei hard nodig geweest.
VNOG heeft zelfs 30 minuten later nog een peloton gealarmeerd om potentieel achter de hand te hebben.
Bij een gebouw brand roep alleen blusgroepen op als je ze zeker nodig hebt.
Bij een natuurbrand moet je zorgen dat je potentieel achter de hand hebt zodat als het escaleert je direkt mensen en materieel kunt inzetten.
Als je bij natuurbranden pas reageert op het moment dat je een eenheid echt nodig hebt ben je al veel te laat.
Hier in zit het grootste verschil tussen de Veluwe en Utrecht enerzijds en de rest van Nederland.
Welk verschil deze tactiek maakt, deze brand was met  3 uur brandmeester en na 6 uur uit en als kijkt naar de branden in Bergen, Schoorl na 1 dag brandmeester en na 4 dagen uit.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Ze worden vaak SB-BT genoemd, omdat ze niet beschikken over een TS-bepakking.

Voor de volledigheid: voor GMS zijn het TS-BT's met als alias SB. De TS bepakking zoals jij dit bedoelt wordt aangeduid met de toevoeging -BZK.

- Een "gewone" TS is voor GMS een TS-BZK
- Combivoertuigen zoals die van Beekbergen, Eerbeek, Hoenderloo e.d. zijn voor GMS een TS-BT met als alias TS-BZK.
- De "pure" natuurbrand TS'en zoals die van Hoog Soeren kent GMS, zoals gezegd, als TS-BT en omdat ze ook als schuimblusvoertuig kunnen worden ingezet hebben de twee Unimogs alias SB meegekregen.

Binnen cluster EVA heeft men inderdaad de neiging om de Unimogs en hun opvolgers (de Iveco's) SB-BT's te noemen. Net zoals ze daar de WBH meestal een WIP-bak noemen of soms zelfs "de bak van Tak".
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Van jou lijstje is alleen 2231 niet ingezet.
De Valk is rond een keerpunt opgeroepen voor deze brand, indien bijvoorbeeld de wind wat was gaan aanwakkeren waren ze kei en kei hard nodig geweest.
VNOG heeft zelfs 30 minuten later nog een peloton gealarmeerd om potentieel achter de hand te hebben.
Bij een gebouw brand roep alleen blusgroepen op als je ze zeker nodig hebt.
Bij een natuurbrand moet je zorgen dat je potentieel achter de hand hebt zodat als het escaleert je direkt mensen en materieel kunt inzetten.
Als je bij natuurbranden pas reageert op het moment dat je een eenheid echt nodig hebt ben je al veel te laat.
Hier in zit het grootste verschil tussen de Veluwe en Utrecht enerzijds en de rest van Nederland.
Welk verschil deze tactiek maakt, deze brand was met  3 uur brandmeester en na 6 uur uit en als kijkt naar de branden in Bergen, Schoorl na 1 dag brandmeester en na 4 dagen uit.

Helemaal mee eens. Ik ben afgelopen vrijdag ook gealarmeerd voor de inzet bij Halte Assel, om er halverwege achter te komen dat ik niet meer nodig was. Dat is "part of the deal" als je natuurbranden goed wil bestrijden. Vergis je niet in de aanrijtijden van de hulptroepen. Als de eerste compagnie is ingezet beginnen de aanrijtijden voor de volgende pelotons en compagnies flink op te lopen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Kan iemand vertellen hoe de rest dekking verzorgd is geweest want als ik de voertuiglijst bekijk is het redelijk leeg getrokken (7748/7743/7747/7744/7746/7948/7745 enz) maar ook richting Uddel was het dun met voertuigen ??


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Kan iemand vertellen hoe de rest dekking verzorgd is geweest want als ik de voertuiglijst bekijk is het redelijk leeg getrokken (7748/7743/7747/7744/7746/7948/7745 enz) maar ook richting Uddel was het dun met voertuigen ??

Ik denk dat dat een punt van evaluatie moet zijn als er in dorpen als Harskamp,Hoenderloo of Otterlo nog een brand was uitgebroken hadden de aanrijdtijden niet gehaald kunnen worden aangezien in de 4 hoek Arnhem,Apeldoorn,Barneveld Wageningen er volgens mij nagenoeg geen restdekking meer was