Vragen over (opleiding) luchtmacht brandweer

Auteur Topic: Vragen over (opleiding) luchtmacht brandweer  (gelezen 18820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

911

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 2 april 2012, 17:07:51
Hallo

Ik moet binnenkort een studiekeuze gaan maken. Nou heb ik totaal geen zin in een gewone mbo opleiding, en ik wil graag bij de brandweer.
Daardoor kwam ik dus de luchtmacht brandweer terecht. Nu is er daar echter niet veel informatie over te vinden.
Dus ik vroeg me af of er hier mensen zitten of mensen kennen die bij de luchtmacht zitten.

Alle informatie is welkom. Ook van andere site's.
Ik heb hier wat vragen met wat ik zoal wil weten.

Wat voor diploma's krijg je als je klaar bent met de opleiding?
Wat zijn je mogelijkheden binnen de luchtmacht en in het gewone leven met die diploma's? (Bijvoorbeeld bij afkeuring enz.)
Wat verdien je ongeveer als onder officier, en kun je stijgen in rang?
Hoe lang kun je er blijven werken en werk je in 24uurs diensten?
Kun je doorleren voor een beroep bij de brandweer maar niet de uitruk?
Kun je zelf kiezen waar je wilt werken?

Alvast bedankt,

En ik weet niet of hij in het goede topic staat. Maar dan wordt hij wel verplaatst.




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2012, 17:20:05
Sylvester, kom er maar in *over*  :D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2012, 17:23:19
You're reading my mind Dinges ;D
*Wilco uit*
====================
Brandweer - VMBO GL/TL
Functiesoort: Algemene ondersteuning
Je moet in een paar seconden kunnen beslissen welk blus- of reddingsmaterieel je inzet. Daarom moet je weten om welk type vliegtuig of helikopter het gaat. Je stelt jezelf vragen als; waar zit de bemanning, welke brandstof is aanwezig, waar zit de bewapening enz enz.

Functie omschrijving
Categorie: Onderofficier.
Onze rangen zijn van laag naar hoog (afhankelijk van je vooropleiding) onderverdeeld in de categorieën: soldaat, korporaal, onderofficier en officier.

Jij zorgt voor onze veiligheid, die staat bij ons voorop!

Je voornaamste taken zijn:
- bevelvoering tijdens de inzet van je team;
- het helpen van vliegers tijdens noodsituaties;
- uitvoeren van reddingsactiviteiten bij calamiteiten;
- geven van instructie aan overige militairen;
- onderhoud aan apparatuur en brandprevengtie.

Werken bij de brandweer is werken in een team, in ploegendienst. Binnen het team is samenwerken en vertrouwen van groot belang. Om goed te kunnen samenwerken moet veel worden geoefend, de Luchtmacht heeft eigen vliegtuigbrand-oefencentrum, dat behoort tot één van de modernste computergestuurde oefenfaciliteiten ter wereld. Hier leer je bijvoorbeeld met een crashtender, een speciale brandweerwagen, binnen enkele seconden een schuimdeken aan te leggen, speciaal geschikt voor kerosinebrand.

Voorwaarden
Als je bij de Luchtmacht gaat werken, doorloop je eerst een militaire opleiding aan de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) in Woensdrecht. Hierna volg je de vakopleiding.

Na de militaire- en vaktechnische opleiding start de dienverplichting. Voor de meeste functies is de dienverplichting vier jaar.

Maximale leeftijd:
- 28 jaar op de datum dat de opleiding begint.
Eisen
Voor onderofficier Brandweer geldt de vooropleidingseis:
- VMBO Gemengde of Theoretische leerweg, alle sectoren.

Voor een buitenlands diploma geldt:
- diploma op vergelijkbaar niveau;
- Nederlands en Engels zijn verplichte vakken of Nederlands als tweede taal (NT2) niveau 3.

Groei en studie
Onder bepaalde voorwaarden kan je studeren op kosten van de baas. Dit kan zijn om je kansen binnen Defensie te vergroten of om je goed voor de bereiden op een terugkeer naar de civiele arbeidsmarkt.
Er zijn mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen binnen de Luchtmacht. De loopbaanbegeleiders bij de Luchtmacht kunnen je precies vertellen welke mogelijkheden er zijn en welke (rand)voorwaarden er worden gesteld.

Sollicitatieprocedure
Om te solliciteren naar deze functie vragen we je eerst een voorlichting bij te wonen. Maak hiervoor een afspraak via de knop 'Voorlichting aanvragen en/of solliciteren'. Na de voorlichting start je met dezelfde knop de sollicitatie. Deze knop is niet zichtbaar wanneer er geen vacature voor de functie beschikbaar is.
In dat geval kun je via de knop 'Gegevens achterlaten' je belangstelling voor deze functie kenbaar maken. Je wordt direct geïnformeerd zodra er voor deze functie een vacature ontstaat.
Natuurlijk kun je altijd een voorlichting aanvragen, maak dan hieronder gebruik van de optie 'Voorlichting (Geen voorkeur)'.

Bron: Werkenbijdeluchtmacht.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2012, 17:28:37
Brandweer - VMBO KGL
Functiesoort: Algemene ondersteuning
Was het vroeger jouw droom om later militair te worden of bij de brandweer te werken? Bij de Luchtmacht kun je die droom helemaal in vervulling laten gaan. Je kunt bij ons militair en brandweer worden.

Functie omschrijving
Categorie: Korporaal.
Onze rangen zijn van laag naar hoog (afhankelijk van je vooropleiding) onderverdeeld in de categorieën: soldaat, korporaal, onderofficier en officier.

Als korporaal Brandweer zorg je voor onze veiligheid. Die staat bij ons voorop!

Je voornaamste taken zijn:
- bij iedere vliegbeweging op de basis sta jij paraat
- het helpen van vliegers tijdens noodsituaties op de grond
- uitvoeren van reddingsactiviteiten bij calamiteiten
- optreden bij ongevallen met gevaarlijke stoffen
- en natuurlijk brandpreventie

Maar daar blijft het niet bij.
Werken bij de brandweer is werken in een team, in ploegendienst. Tijdens een dienst is het mogelijk dat je in de alarmcentrale werkt, uithelpt tijdens het geven van instructie, zorgt voor het materiaal of dat jouw ploeg verse koffie heeft.
Voorwaarden
Voordat je aan de militaire opleiding in Woensdrecht begint, moet je eerst een aantal keuringen doorlopen. Deze worden in Amsterdam afgenomen. Na de militaire opleiding volgt je vakopleiding, je opleiding tot korporaal Brandweer.

Na de militaire- en vaktechnische opleiding start de dienverplichting. Voor de meeste functies is de dienverplichting vier jaar.

Maximale leeftijd:
- 28 jaar op de datum dat de opleiding begint.
Eisen
Voor korporaal Brandweer is de vooropleidingseis:
- VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg, alle sectoren.

Voor een buitenlands diploma geldt:
- diploma op vergelijkbaar niveau;
- Nederlands en Engels zijn verplichte vakken of Nederlands als tweede taal (NT2) niveau 3.

Groei en studie
Onder bepaalde voorwaarden kan je studeren op kosten van de baas. Dit kan zijn om je kansen binnen Defensie te vergroten of om je goed voor de bereiden op een terugkeer naar de civiele arbeidsmarkt.
Er zijn mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen binnen de Luchtmacht. De loopbaanbegeleiders bij de Luchtmacht kunnen je precies vertellen welke mogelijkheden er zijn en welke (rand)voorwaarden er worden gesteld.

Sollicitatieprocedure
Om te solliciteren naar deze functie vragen we je eerst een voorlichting bij te wonen. Maak hiervoor een afspraak via de knop 'Voorlichting aanvragen en/of solliciteren'. Na de voorlichting start je met dezelfde knop de sollicitatie. Deze knop is niet zichtbaar wanneer er geen vacature voor de functie beschikbaar is.
In dat geval kun je via de knop 'Gegevens achterlaten' je belangstelling voor deze functie kenbaar maken. Je wordt direct geïnformeerd zodra er voor deze functie een vacature ontstaat.
Natuurlijk kun je altijd een voorlichting aanvragen, maak dan hieronder gebruik van de optie 'Voorlichting (Geen voorkeur)'.

Bron: werkenbijdeluchtmacht.nl


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2012, 18:04:44
Hallo

Ik moet binnenkort een studiekeuze gaan maken. Nou heb ik totaal geen zin in een gewone mbo opleiding, en ik wil graag bij de brandweer.
Daardoor kwam ik dus de luchtmacht brandweer terecht. Nu is er daar echter niet veel informatie over te vinden.
Dus ik vroeg me af of er hier mensen zitten of mensen kennen die bij de luchtmacht zitten.

Alle informatie is welkom. Ook van andere site's.
Ik heb hier wat vragen met wat ik zoal wil weten.

Wat voor diploma's krijg je als je klaar bent met de opleiding?
Wat zijn je mogelijkheden binnen de luchtmacht en in het gewone leven met die diploma's? (Bijvoorbeeld bij afkeuring enz.)
Wat verdien je ongeveer als onder officier, en kun je stijgen in rang?
Hoe lang kun je er blijven werken en werk je in 24uurs diensten?
Kun je doorleren voor een beroep bij de brandweer maar niet de uitruk?
Kun je zelf kiezen waar je wilt werken?

Alvast bedankt,

En ik weet niet of hij in het goede topic staat. Maar dan wordt hij wel verplaatst.

Hallo 911,

Als ik je vraag zo bekijk ga je straks examen doen en hierna een vervolgopleiding op mbo niveau doen ?
Je bent dus als het goed is een jaar of 16/17.
Voor je bij defensie mag solliciteren moet je 16 jaar en 8 maanden oud zijn wil je uberhaupt in aanmerking willen komen.
De hierboven geplaatste opleidingen zijn voor jou denk ik dan nog niet van toepassing, want je voldoet waarschijnlijk nog niet aan de leeftijdseis. Bovendien moet je dan waarschijnlijk een paar maanden op een school ergens wat gaan doen en solliciteren, met de vraag of je wordt aangenomen.
Mijns inziens kan je kan beter gaan kijken bij een VEVA opleiding op mbo niveau, tegenwoordig zijn er ook mbo scholen waarbij buiten de Landmacht en Marine ook de Luchtmacht is aangesloten. Dit zijn opleidingen op zowel mbo 2 en 3 niveau, een mbo 4 opleiding is in de maak.
Als ik me niet vergis krijg je dan drie weken theorie op een plaatselijke ROC en een week praktijk ergens op een locatie van de luchtmacht.
Na twee of drie jaar kan je opleiding afronden en ben je gelijk ook niet meer leerplichtig.
Bovendien ben je dan al aardig ingewerkt in de mooie wereld van Defensie ;-)

Dit is even wat ik weet en hoop dat je er wat aan hebt.

Delta00


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2012, 18:41:27
In de defensiekrant van afgelopen week staat een stukje over de hierboven benoemde opleiding.

Delta00


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2012, 19:23:56
Even een ander vraagje,

klopt het dat je met HAVO niet kunt/mag solliciteren op een van deze functies?


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #7 Gepost op: 2 april 2012, 19:48:38
Dat mag volgens mij wel, sterker nog dat vinden ze wel prettig.
Alleen kom je dan binnen als bijv. onderofficier op die functie.
Solliciteer je op een functie die specifiek voor Havo mensen is, kom je binnen met een hogere functie.
Het resultaat daarvan is aan het eind van de maand op je salarisstrook te vinden.
Het is dus een persoonlijke keuze, doen wat je leuk vind of zo goed mogelijk betaald krijgen.

Delta00


911

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2012, 21:02:32
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben als ik klaar ben 17 jaar dus ik zou meteen kunnen solliciteren. Maar waar ik mee zit is als je bijvoorbeeld afgekeurd wordt wat kun je dan nog verder gaan doen? Want je hebt niet echt een opleiding. En wat verdiend een onderofficier en is het mogelijk om bijvoorbeeld door te leren tot officier?
En kun je zolang je wil blijven werken bij de luchtmacht? Zitten hier ook mensen met ervaring met de luchtmacht op het forum? Zijn er daar topic of dergelijke over, want ik zou graag wat meningen/verhalen horen van mensen die er al bij zitten.


william181

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2012, 21:15:51
Hallo

Ik moet binnenkort een studiekeuze gaan maken. Nou heb ik totaal geen zin in een gewone mbo opleiding, en ik wil graag bij de brandweer.
Daardoor kwam ik dus de luchtmacht brandweer terecht. Nu is er daar echter niet veel informatie over te vinden.
Dus ik vroeg me af of er hier mensen zitten of mensen kennen die bij de luchtmacht zitten.

Alle informatie is welkom. Ook van andere site's.
Ik heb hier wat vragen met wat ik zoal wil weten.

Wat voor diploma's krijg je als je klaar bent met de opleiding?
Wat zijn je mogelijkheden binnen de luchtmacht en in het gewone leven met die diploma's? (Bijvoorbeeld bij afkeuring enz.)
Wat verdien je ongeveer als onder officier, en kun je stijgen in rang?
Hoe lang kun je er blijven werken en werk je in 24uurs diensten?
Kun je doorleren voor een beroep bij de brandweer maar niet de uitruk?
Kun je zelf kiezen waar je wilt werken?

Alvast bedankt,

En ik weet niet of hij in het goede topic staat. Maar dan wordt hij wel verplaatst.

Beste 911,

Ik heb 8 jaar bij de luchtmacht brandweer gewerkt, en ben vanaf 2012 de dienst uit ivm einde contract.

Mag ik je 1 advies geven...... Probeer gewoon een MBO-4 studie te gaan volgen. In het kader van bezuinigingen bij defensie enz kan je beter nog een aantal jaartjes wachten, en lekker doorstuderen nu je dat gewend bent om te doen. En alles kunnen studeren bij Defensie werd ook steeds minder ivm de bezuinigingen.

Maar als je eenmaal bent goed gekeurd Als militair ( want dat bent je primair) moet je ook nog een ademlucht keuring ondergaan. Hierbij doen ze diversen medische onderzoeken ( ogen - oren - hart - bloed enz..) vo2 max test op een loopband waarbij de minimale eis waarde 39 is en kracht test.
Na dit alles zou je in aanmerking kunnen komen voor de brandweer. Meestal solliciteer je al op een bepaald vliegveld. Maar dit geeft de laatste tijd niet altijd garantie dat je ook daar geplaatst word.
Je militaire opl doe je op vlb Woensdrecht, en je brandweer opl doe je daar ook. Je word ( naar mijn weten) opgeleid als manschap A incl. pompbediener, chauffeur en met vliegtuigbrandbestrijding. Na voltooiing van de opl ben je dan korporaal. Als je ooff wilt worden word je naar mijn weten opgeleid als middenkader, bevelvoerder. De meeste diploma's die je krijgt zijn van het NBBE dus gewoon bruikbaar in de burgermaatschappij. Binnen de luchtmacht brandweer zit weinig beweging in qua doorgroei mogelijkheden, zeker als je kpl. Iets betere kansen voor sgt, maar dan nog. De meeste contracten die de luchtmacht aanbieden zijn fase 2 contracten ( toen in er nog werkte) dit beteken dat je Principe tot ongeveer je 32ste kan blijven werken bij de luchtmacht, met een max van 8 jaar op de zelfde functie. Als je een onbepaalde tijd contract wilt ( fase 3) zal je door middel van goed functioneren - doorstuderen  - en dat de klu je kan blijven gebruiken, dit eventueel kunnen krijgen. ( maar hang me hieraan niet aan vast)
De verdienste zie link http://mpbundels.mindef.nl/31_serie/31_400/31_400_1000.htm. ergens onder aan staan de rangen en de bij behoorde bezolding.
Des tijds zat ik in een 24 uurdienst waarbij je 1 x 24 uurdienst had, en dan 2 dagen vrij had. ook kon je een vliegwacht hebben ( 07:00 t/m uiterlijk 23:00 uur) en daarna 2 dagen vrij, of wat dagdiensten er tussen. over de maand genomen moest ik ongeveer tussen de 9 en de 12 diensten per maand werken ( aanwezig zijn). Dit betekend ook feest -  weekend diensten. sommige vliegvelden hebben weer andere dienst, dus dit is niet luchtmacht breed. als manschap moet je ook op een alarmcentrale kunnen zitten ( dus niet in de uitruk).

Weet wel dat je als in in dienst gaat bij de luchtmacht brandweer, dat je regelmatig ook op oefening kan/moet in NL of in het buitenland. EN dat je ook uitgezonden kan worden naar landen als Afghanistan enz..

Ik hoop zo je vragen een beetje zijn beantwoord?!