Verder in de EHBO

Auteur Topic: Verder in de EHBO  (gelezen 15261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 4 april 2012, 10:23:53
Tja, de eerste stap die je moet zetten is meer trainen, meer oefenen en praktijk ervaring opdoen.

Dat kan heel goed bij Rode Kruis, maar er zijn ook andere organisaties waarbij je zelfstandig en in teamverband en onder goede begeleiding meer praktijk ervaring en meer training kan volgen.

Alles hangt er af, wat vind je leuk,  Op het WK dammen zul je niet veel leren.  Bij paardesport, motorcross, autocross, water evenementen, dance evenementen leer je meer dan op de gemiddelde braderie.  Er zijn diverse clubs in nederland/belgie die ruimte hebben voor gemotiveerde vrijwilligers die echt stappen verder willen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #11 Gepost op: 5 april 2012, 17:38:08
Opleiden tot EHBO-er is één, het opdoen van ervaring is een ander verhaal. Vooral voor dat laatste ben je zelf verantwoordelijk.

Het OK diploma wordt algemeen beschouwd als de algemene basis waarin je slechts de algemene grondbeginselen van de EHBO leert en is dus per definitie niet geschikt voor diegene die meer willen dan de standaard ehbo opleidingen of voor inzet als ehbo-er bij evenementen met hogere risico's.
Dan moet je het echt verder zoeken bij andere EHBO organisaties (lees concurrenten van het OK) die meer diepgang geven, zeker als het gaat om eerstehulp bij grotere evenementen.
Ervaring opdoen kan je inderdaad bij het NRK en bij de grotere (commerciele) evenementen organisaties.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2012, 19:51:36
In de nodige Herhalingslessen (ligt natuurlijk ook aan de docent) worden vaak tips en trucs besproken en geoefend die niet tijdens de opleiding voorbijkomen, waarom niet? Omdat deze denk ik gewoonweg niet in het boekje staan en dus ook niet op examen gevraagd zullen worden en omdat de basis voor sommige mensen al pittig genoeg is, zal de docent die de opleiding geeft, niet verder ingaan op andere "handige dingen" om een cursist niet van zijn/haar pad af te brengen en gewoon te leren wat er geleerd moet worden.

Voorbeeld: Bij de opleiding is er geen aandacht voor portofoon verkeer, waarom niet? Omdat het niet echt belangrijk is voor de basis denk ik (mocht het anders zijn, correct me).. Maar als jij evenementen wilt gaan doen, krijg je vaak een lesje "hoe werkt de porto" en wat moet/mag je wel en niet met een porto.

Daarnaast kan je inderdaad aanvullende cursussen volgen zoals eerder al is aangegeven, immers wat je geleerd hebt, neem je weer mee als je de opleiding gaat doen voor docent.

Wat je verder nog kan doen, is je misschien aanmelden als vrijwilliger bij een andere organisatie die bijvoorbeeld wordt gebruikt bij sporten als wielrennen of auto sporten..  Dit is meestal een organisatie die vaak spullen bij zich heeft wat je niet bij een EHBO vereniging zal zien (bijvoorbeeld een ambulance). Deze organisatie heeft dus meer in huis als een standaard EHBO vereniging.. Wellicht dat je bij zo'n organisatie ook eens kunt informeren en wellicht dat je daar nog meer kunt leren dan alleen de standaard ABC voor ons (denk aan ABCDE Methode).

Bij zo'n organisatie als bovenstaand kan je ervan uit gaan dat je meer krijgt dan alleen een gevalletje van "ik ben op mijn knie gevallen" beetje plat gezegd..

Ik sta straks ook bij een wielerronde er rijdt dan ook een ambulance achter (ik meen Stichting MOS), bij kleine dingetjes wordt de wielrenner bij ons afgeleverd.. en wanneer het iets erger is, wordt de wielrenner direct richting ziekenhuis vervoerd.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #13 Gepost op: 26 april 2012, 23:06:43
Ik ben als enthousiaste EHBO-er verder gegaan als instructeur. (ongeveer 3000 euro en inderdaad anderhalf jaar)
Het bevalt me heel goed maar er is een groot verschil tussen hulpverlener en instructeur. Maar uiteindelijk is het instructeurschap een aanvulling op mijn EHBO-inzetten.

Maar ik denk dat je vooral als Sigma-lid verder kunt in de EHBO. Je hebt meer verantwoordelijkheid en meer samenwerking met de professionele hulpverleners.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2012, 18:17:38
Het bevalt me heel goed maar er is een groot verschil tussen hulpverlener en instructeur.

Kun je uitleggen waar de verschillen zitten

Maar ik denk dat je vooral als Sigma-lid verder kunt in de EHBO. Je hebt meer verantwoordelijkheid en meer samenwerking met de professionele hulpverleners.

Ik ben 10 jaar binnen de SIGMA aktief geweest en ben eind 2011 gestopt.

Door bij de SIGMA ervaring op te doen, kun de schakels sterker maken.
Uiteindelijk moet de schakels van de keten zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2012, 18:06:35
Leuk om te lezen dat er nog eerstehulpverleners zijn met een honger naar meer!! Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat er een verschil is in kennis hebben (een diploma) en het kunstje ook écht kunnen (vaardig zijn). Toen ik destijds mijn EHBO diploma haalde bedroeg de cursus nog 20 avonden van 2 uur. Dus erg uitgebreid en gegeven door een ambupleeg. Tja, dan leer je toch écht wel wat meer als in de EHBO opleiding van tegenwoordig!! Ik durf dan ook te stellen dat er een groot verschil is tussen de amateur EHBO'er en een professionele eerstehulpverlener. Allebei hebben ze bestaansrecht maar de laatste vind je moeilijker. Dan zit je bijvoorbeeld in de hoek waar ook de SIGMA zit. Feitelijk is waar jij om vraagt er (nog) niet, tot voor kort dan toch.

Op dit moment ben ik namelijk druk bezig met het opzetten van een (pilot) opleiding voor mensen zoals jij. Onlangs werd ik bij een evenement aangesproken door iemand die ook de "standaard" opleidingen had gevolgd en méér wilde. Ze vroeg me of ik een opleiding kon schrijven specifiek voor het vak van "evenementhulpverlener". Dat kon ik en dat heb ik inmiddels ook gedaan. Het raamwerk voor deze opleiding is af en binnenkort ga ik van start met een kleine groep studenten. Een pittige opleiding en van niveau, en naar mijn idee vergelijkbaar met SIGMA en chauffeursopleidingen. Daarom ook noem ik het liever een kortberoepsopleiding dan bijv. een "cursus". Kosten zijn er natuurlijk maar ik denk dat het betaalbaar is, denk dan aan rond de 1000,- voor de hele opleiding.

De opleiding bestaat uit 4 blokken met daar tussenin stages om het geleerde in de praktijk te gaan brengen. Het eerste blok (7 dagdelen) beslaat een opleiding protocollaire eerstehulpverlener gevolgd door blok2; een stage (4 dagen) om het geleerde te gaan uitproberen middels stageopdrachten. Deze stage kun je doen bij een bedrijf dat actief is in de evenementenwereld. Blok 3 (8 tot 9 dagdelen) is het stuk "medisch assisteren" waarin je weer qua theorie en praktijk door gaat waar we in blok 1 zijn gestopt. Ook weer gevolgd door een blok stage (4 dagen). De opleiding wordt gegeven door docenten met een ruime ervaring in de spoedeisende- en evenementenhulpverlening. Dus mensen met een berg ervaring !!

Uiteindelijk hoop ik hiermee te gaan voorzien in een forse kwaliteitsverbetering in de evenementenhulpverlening die enerzijds goed is voor de bedrijven (adequaat getraind en hoog opgeleid personeel) en anderzijds voor de mensen die na het behalen van een amateur EHBO diploma méér willen leren en kunnen.

Mocht je geïnteresseerd zijn, neem dan even contact op. Dan stuur ik je wat uitgebreidere informatie!
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #16 Gepost op: 12 september 2012, 18:57:21

Uiteindelijk hoop ik hiermee te gaan voorzien in een forse kwaliteitsverbetering in de evenementenhulpverlening die enerzijds goed is voor de bedrijven (adequaat getraind en hoog opgeleid personeel) en anderzijds voor de mensen die na het behalen van een amateur EHBO diploma méér willen leren en kunnen.



Het spijt me, maar ik vind dit nogal klinken alsof de 'gewone' EHBO'er ver beneden de maat wordt opgeleid.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2012, 12:36:59
Ik had al zo'n vermoeden dat er zo tegenaan gekeken kan worden maar ik ben inderdaad van mening dat er een verschil is tussen amateur en professioneel. Beiden hebben absoluut een bestaansrecht; de EHBO'er langs de zijlijn bij de voetbalclub doet goed werk maar vraagt qua achtergronden iets anders dan een eerstehulpverlener bij een evenement die geconfronteerd wordt met een enorm scala aan problemen. De laatste noem ik een professionele EHBO'er. Die moet een heel pak opleidingen meer gedaan hebben en aan meer voorwaarden voldoen voordat hij kan worden ingezet.

Daarnaast, de "standaard" EHBO opleiding is de laatste 15 jaar inderdaad helemaal uitgeholt. Deed ik hem destijds nog in 20 avonden van 2 uur (exl. pauze), tegenwoordig wordt hij er soms in een dag doorheen gedrukt. Dus ja, er is verschil!

Ook draai ik al zo'n 25 jaar mee in deze (evenementen)wereld en weet als geen ander dat er binnen de EHBO toch nog steeds een aantal "ik-weet-het-allemaal" figuren rondlopen. Als je daar dan iets van durft te zeggen dan is hoongelach je deel. Vaak valt het kennisplatform dan fors tegen bij deze personen. Per saldo kom ik gelukkig veel méér leergierige EHBO'ers tegen die ook veel méér willen weten. En dat was ook de beginvraag van dit topic. Dát zijn ook de mensen waar ik graag mee werk. Open staan voor ontwikkeling en diepgang, een verticale (opgaande) leercurve in plaats van een horizontale (behoudende).

Kortom, amateur EHBO zegt iets over de achtergrond en inhoud, niets over de inzet en motivatie!! Het is geen waardeoordeel en ook niet als zodanig bedoeld. Laten we ons focussen op meerdere sporen in de eerstehulpverlening want die zijn er en daar mag de leergierige EHBO'er op worden gewezen!
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #18 Gepost op: 13 september 2012, 17:38:37
Het spijt me, maar ik vind dit nogal klinken alsof de 'gewone' EHBO'er ver beneden de maat wordt opgeleid.

Ik begin me al een aapje te voelen die zijn kunstje doet

Kosten zijn er natuurlijk maar ik denk dat het betaalbaar is, denk dan aan rond de 1000,- voor de hele opleiding.


in deze crisis tijd vind ik dat nogal wat
is dan wel voor de hele opleiding , maar ik zou dat niet kunnen betalen.
Ook al zou ik graag meer willen leren als de basis ehbo
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 13 september 2012, 19:14:42
Ik begin me al een aapje te voelen die zijn kunstje doet

in deze crisis tijd vind ik dat nogal wat
is dan wel voor de hele opleiding , maar ik zou dat niet kunnen betalen.
Ook al zou ik graag meer willen leren als de basis ehbo

Ik vind het ook redelijk aan de dure kant, zeker aangezien er maar weinig mogelijkheden zijn om de opleiding terug te verdienen. Zo heel veel betaald evenementenhulpverlening niet, als je er al iets voor krijgt.