Lesstof voor Zwembad Lifeguards

Auteur Topic: Lesstof voor Zwembad Lifeguards  (gelezen 3986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 4 april 2012, 10:36:27
Ik zie in de markt diverse uitvoeringen van lesstof voor Zwembad Lifeguards..

Sommige al wat gedateerde en sommige wat recenter..

Bij de competentie om veilig te water gaan om een drenkeling te gaan halen in het diepe zwembad (diepte > 2 meter) zie je verschillende methoden van te water gaan.

Tot mijn verbazing word daar ook nog veel de hurksprong aangeleerd.  

Dus je komt aan bij zwembad, springt met hurk sprong te water, je zwemt naar de locatie, maakt een hoekduik, en pikt het slachtoffer op, gaat naar de oppervlakte en zwemt terug naar de kant.
Dat kost veel energie, verlies van tijd, en het vergt veel meer van de physieke gesteldheid van een lifequard.

In een helder zwembad, lijkt me techniek wat achterhaald..  Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Hoe staat dat in de nieuwe leerstof van de KNBRD ?




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2012, 11:52:47
In de lesstof van RN staat eerst iets over eigen veiligheid van de redder en dat je rekening moet houden met diepte, doorzicht, waterkant etc. Bij het hoofdstuk over te water gaan staan meerdere opties waaruit de redder zelf een keuze moet maken op basis van die eigen veiligheid.
1. zo voorzichtig mogelijk, bijvoorbeeld langs de walkant laten zakken, voetje voor voetje etc.
2. schredesprong, dit is de vervanger van de hurksprong waarbij je iets verder in het water terechtkomt, maar wel nog met hoofd boven water
3. startsprong, in de volksmond ook wel duiken genoemd

In een helder zwembad zal de keuze meestal op 2 of 3 vallen. 3 is inderdaad sneller en je hoeft minder afstand te zwemmen dus minder energie.
Ik kan zelf wel een paar situaties bedenken waarbij ik toch voor 2 zou kiezen. Bijvoorbeeld op het moment dat de drenkeling nog half boven en half onder water 'worstelt' dan wil je hem geruststellen en toespreken dat ie vol moet houden en rustig moet blijven. Oogcontact is op dat moment heel belangrijk om de drenkeling die laatste energie te geven om te blijven vechten: "jij komt hem redden".

Als je op dat moment duikt en onder water naar hem toe zwemt, kan de paniek en ook de toestand van de drenkeling verergeren omdat ie het contact met jou kwijt is. Je bent ineens verdwenen....

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld als ik als redder brildragend ben en deze nodig heb/wil ophouden tijdens de redding. Door een schredesprong ipv een startsprong kan ik mijn bril ophouden en daarmee mogelijk een 'betere' redder zijn!?

In de examens van RN wordt vooral de nadruk gelegd op onderbouwing: je hebt een aantal opties in het boek staan en een aantal criteria waarop je je keuze kan bepalen en jij moet uitleggen waarom je zo kiest. Daarbij is min of meer iedere keuze goed, als jouw verhaal maar hout snijdt en als je in de uitvoering maar niet twijfelt. Snel kiezen en uitvoeren, achteraf uitleggen.

Dat is ook het doel van de opleiding: geen trucje leren, maar leren denken als een redder.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2012, 12:36:25
Zijn er trouwens ergens wettelijk eisen gesteld aan toezichthouders in zwembaden? Wat ik zoal tegenkom gaat van het niveau erg dramatisch tot professioneel...

Als je hier in het lokale gemeentelijke zwembad kijkt zit er iemand die van straat geplukt is en meer interrese heeft in een sudoku dan wat er om hem/haar heen gebeurt, zonder enige vorm van opleiding. Maar ook bij bepaalde grotere zwembaden heb ik af en toe mijn twijfels...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2012, 15:03:29
De regelende en controlerende overheid zijn de provincies en VWS.

Werkboek Besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden: zie hier de link.


Deze link gaat over de wijze en de deskundigheid van toezichthouders

http://www.zwemwiki.org/tiki-index.php?page=Artikel+25%2C+lid+1&structure=Werkboek+WHVBZ&page_ref_id=181

Inhoudelijk staat er dus niet veel in.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2012, 23:40:13
De regelende en controlerende overheid zijn de provincies en VWS.

Werkboek Besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden: zie hier de link.


Deze link gaat over de wijze en de deskundigheid van toezichthouders

http://www.zwemwiki.org/tiki-index.php?page=Artikel+25%2C+lid+1&structure=Werkboek+WHVBZ&page_ref_id=181

Inhoudelijk staat er dus niet veel in.

Het ergste vind ik nog wel dat veel provincies ook vinden dat ze met deze regels te weinig handvatten om hun wettelijke taak (=controleren van veiligheid en hygiene) te kunnen uitvoeren. Daarom hebben zij zelf praktische uitwerkingen opgesteld waarop zij controleren, maar wel allemaal anders  :-\

Wat in de ene provincie dus wel kan en mag, is in een andere weer niet goed...

 8)


Overigens zie je in de praktijk wel dat zwembaden, brancheverenigingen en provincies afspraken hebben over wat zij zien als 'deskundig'. Er is bijvoorbeeld een lijstje van diploma's die 'algemeen gezien worden als een goed diploma voor een toezichthouder'.  ???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2012, 09:04:53
Een hurksprong of een variant hierop kan nuttig zijn als het slachtoffer nog boven water is of in water waarin je niet kan / mag duiken in verband met diepte van het water.

9910001
9910001


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #6 Gepost op: 6 april 2012, 12:14:25
ja ik zie ook verschillende soorten lesstof verschijnen. Maar de officiele is volgens mij gewoon die van redned.

Bestaat er toevallig een lijstje (of weet iemand dit uit z´n hoofd :)) van de brevetten naar de lifesaver?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2012, 14:47:48
ja ik zie ook verschillende soorten lesstof verschijnen. Maar de officiele is volgens mij gewoon die van redned.

Bestaat er toevallig een lijstje (of weet iemand dit uit z´n hoofd :)) van de brevetten naar de lifesaver?

Huh,  officiële ?  dus niet de zwembonden, zijn niet officieel ?,
Wie is dan de autoriteit die zegt welke leerstof officieel is..  want daar ben ik dan heel erg benieuwd naar..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2012, 21:38:05
Huh,  officiële ?  dus niet de zwembonden, zijn niet officieel ?,
Wie is dan de autoriteit die zegt welke leerstof officieel is..  want daar ben ik dan heel erg benieuwd naar..

Officieel is er helemaal niks, want zoals Rescue al aangaf vraagt de wetgever alleen om 'voldoende bekwaam personeel'. Die bekwaamheid zou je kunnen aantonen met een diploma, maar de wet wijst geen specifiek diploma of instantie aan dat officieel die bekwaamheid aantoont.

Zoals gezegd circuleren er lijstjes bij zwembaden, brancheverenigingen en de controleurs van de provincie waarop de diploma's en instanties staan die zij accepteren. Door de zwembaden wordt dit vaak als 'officieel' gezien en aangezien de zwembaden uiteindelijk de toezichthouders/lifeguards aanstellen zijn er wel een aantal diploma's die min of meer als officieel worden gezien. Die van de Reddingsbrigade is er zeker een van, net als die van de beroepsopleiding algemeen zwembadmedewerker van MBO/CIOS. Voorzover ik weet heeft de KNZB of andere zwembond geen echt 'diploma toezichthouder' en heb die ook nog nooit op een lijstje gezien?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch