Boten Brandweer Almere

Auteur Topic: Boten Brandweer Almere  (gelezen 11237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 6 februari 2005, 18:40:06
In de brand en brandweer van feb staat een artikel over het halen van het diploma Fast Recue Crafts voor 16 brandweerlieden uit almere. Deze cursus is gevolgt om dat er twee ribs zijn aangeschaft met 115 pk. Gaat dit inhouden dat de brigade uit almere buiten spel wordt gezet???

9910001


9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2005, 19:22:19
ik heb dat verhaal ook gelezen,en er staat dat de boten voornamelijk bedoeld zijn voor assistentie van de brandweerduikers.Maar over de reddingsbrigade wordt geen woord gerept.

Wel dat er bij het DHTC in Den-Helder door zowel politie en brandweermensen een training is gevolgt.Om  beter te weten wat er wel en niet mogelijk is bij zoekacties op het water


gja

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2005, 19:36:36
ik denk dat alles te maken heeft met het de verdrinking op het weerwater een tijd geleden en ik weet dat dit op bijzonder hoog niveau heeft afgespeeld en dat de commadant geen enkele risco wil lopen om dit nog een keer mee te willen maken daarom deze training ????


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2005, 22:22:37
Het ongeval in het weerwater had met een dergelijke boot waarover wordt gesproken weinig mee bereikt kan worden. Een training is inderdaad niet vreemd in dergelijke gevallen.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2005, 23:37:03
Je merkt dat op sommige plaatsen de redding capaciteit enorm is en op andere plaatsen gering of de vaar tijd te lang is.

Maar met een training bij DHTC ben je er ook nog niet, de training duurt 2 dagen en een avond je zal er een hoop leren maar ik denk dat dit niet voldoende is om een goede bemanning te hebben.

http://www.almeersereddingsbrigade.nl/nieuws/persbericht/23december2004.html

De link gaat na een artikel op de site van RB almere. Deze waren teleur gesteld omdat ze niet mee mochten doen met de cursus, en zelf hebben ze waarschijnlijk geen geld voor de cursus, want deze zal niet goedkoop zijn.
Maar je ziet zo ook dat RB Almere niet echt serieus wordt genomen door de leiding van de brandweer. Want de boten van RB Almere zijn groot genoeg, ik denk dat wat meer overleg en samen werking een hoop geld had bespaard.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2005, 23:59:56
Van het begin was de reddingsbrigade op de hoogte van deze stappen. Zelfs in nog geprobeerd om samen een boot te kopen voor dit doel. De Brandweer wil professionaliseren. Een reddingsbrigade die er niet in slaagt om een alarmploeg 24/7 in het leven te roepen moet dan afhaken en het echte werk aan de brandweer overlaten. Jammer dat het zover heeft moeten komen. Bij monde van de kustwacht heb ik al eerder vernomen dat dit niet de voorkeur van de kustwacht geniet, omdat de brandweer alleen inzetbaar is voor écht levensbedreigende situaties, ze heeft te kennen gegeven niet op geroepen te willen worden voor vastgelopen/met motorpech kampende schepen.

Dus daar ligt nog wel wat werk voor de Almeerse reddingsbrigade, mits zij er in slaagt de alarmploeg van de grond te krijgen. Wellicht als Ab Werkman met de VUT gaat?

Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2005, 09:11:39
Dit is een mooi voorbeeld hoe belangrijk een goede uitrukploeg is voor het voort bestaan van een varende reddingsbrigade.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2005, 19:20:36
Hier wordt ik doodmoe van en ik weet niet goed waar ik moet beginnen...

Ongelofelijk en zonde van het geld en de goede bedoelingen.
115 pk op een trailer, kunnen ze nog weinig als er weer eens wat op klein water gebeurt.

Kennelijk heeft de brandweer in Almere toch nog wat uit het Weerwaterdrama weten te slepen. Wat daar ontbrak was de vaardigheid van KNBRD strandwacht A, dit is ook gebleken uit het COT-onderzoek. Hebben ze dat nu, of nog steeds niet, vraag ik me af. Zie: http://www.dial.nl/wonen/cot-weerwaterongeval.doc.


Wat moet je hiermee? Concluderen dat een heel slechte reddingsactie kennelijk loont?
Dat je dan kans maakt op leuke opleidingen en snelle boten?
Of dat de brandweer duidelijk betere relaties met burgemeester en wethouders heeft dan de brigade?

Affijn, Henk, misschien kan jij kort wat vertellen over brandweerkorpsen die zulk materieel aanschaften en dat inmiddels niet meer gebruiken?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2005, 22:43:24
Ben bang dat je met de conclusie dat met ongevallen meer geld beschikbaar komt pijnlijk maar waar. Vergelijkbaar is enschede en volendam wat prevrentie  betreft dus tja...


Ben er wel van overtuigd dat deze boten en opleiding het probleem in het weerwater niet kunnen voorkomen.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2005, 11:44:26
Hier wordt ik doodmoe van en ik weet niet goed waar ik moet beginnen...

Ongelofelijk en zonde van het geld en de goede bedoelingen.
115 pk op een trailer, kunnen ze nog weinig als er weer eens wat op klein water gebeurt.

Kennelijk heeft de brandweer in Almere toch nog wat uit het Weerwaterdrama weten te slepen. Wat daar ontbrak was de vaardigheid van KNBRD strandwacht A, dit is ook gebleken uit het COT-onderzoek. Hebben ze dat nu, of nog steeds niet, vraag ik me af. Zie: http://www.dial.nl/wonen/cot-weerwaterongeval.doc.


Wat moet je hiermee? Concluderen dat een heel slechte reddingsactie kennelijk loont?
Dat je dan kans maakt op leuke opleidingen en snelle boten?
Of dat de brandweer duidelijk betere relaties met burgemeester en wethouders heeft dan de brigade?

Affijn, Henk, misschien kan jij kort wat vertellen over brandweerkorpsen die zulk materieel aanschaften en dat inmiddels niet meer gebruiken?

o.a. het weerwater ongeval heeft laten zien, dat duikers slechte zwemmers zijn.
Er zijn in diverse regio's meer activiteiten rond waterongevallen ontplooit.  De brandweer is vaak de verantwoordelijke partij voor incidenten rond het water..
Naar aanleiding van o.a. het weerwater, maar ook utrecht etc. zijn er dus meer middelen en geld beschikbaar gekomen voor deze risico's.

Een reddingsbrigade kan dit gat vullen, als ze hun taken breder maken dan de gebruikelijke KNBRD taken.

Ik merk aan de aanvragen die wij krijgen, dat er steeds meer klanten, aanvullende trainingen willen voor reddingszwemmen.  Een duiker een KNBRD opleiding te laten volgen, is niet de oplossing. Het is een compleet andere doelgroep, met andere skills.

Juist het zwemmen in een duikdroogpak, vergt een aanzienlijke aanpassing van de inhoud van de lessen.
Het lesmateriaal van o.a. Swiftwater Rescue, komt daar veel dichter bij.  
Een KNBRD A opleiding slaat de plank echt mis.. Maar een aantal van die vaardigheden aangevuld met gewone rescuediver vaardigheden toegepast op die doelgroep en aangepast uitrustingsniveau. zou wel een oplossing zijn.
Wat ik ook zie, dat men dan maar dit soort zaken wil oplossen met alleen varend redden. En ook dit slaat de plank geheel mis.  
Een generieke Rescueswimmer, die meer vaardigheden ontwikkelen dan gebruikelijk KNBRD opleiding zou een aanvulling kunnen zijn.

Het feit blijft dat de Brandweer Almere er voor kiest om geen gebruik te maken van de reddingsbrigade aldaar maar voor een eigen invulling kiest.., Zou dat mogelijk iets te maken met een cultuurtje van de reddingsbrigade al daar ? Bedoel waarom kiest de burgemeester om zijn korps uit te breiden met middelen ipv van een goede samenwerking met de reddingsbrigade..  
Volgens mij staat er in de notulen van de raadsvergaderingen daar toch iets over in ?