Boten Brandweer Almere

Auteur Topic: Boten Brandweer Almere  (gelezen 11313 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2005, 19:47:35
Wel appart als je 300 leden hebt en je geen alarmploeg op poten kan zetten??? Er zijn brigades met minder leden welke beter een alarmploeg kan opzetten. Dat brigades geen conditie testen doen voor de werkzaamheden kan je twijvels over hebben maar dit zijn veelal momentopnamen. Ook de testen welke er voor de brandweer doen kan je minimaal noemen.


9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2005, 22:45:16
Citaat
En hier wil ik ook een lans breken voor de brandweer van Almere, welke destijds zijn uiterste best heeft gedaan in een chaotische situatie

In ieder geval heb ik allle respect voor de duiker die dat end met een lange lijn achter zich aan gezwommen heeft.

Wat mij verbaast heeft is dat in mijn ogen de eindverantwoordelijke zo weinig kritiek heeft gehad.

Voor het systeem van de brandweerhulpverlening is volgens mij uiteindelijk de minister van BZK eindverantwoordelijk.

Het systeem van waterongevallenaanpak voldeed in dit geval overduidelijk niet, ook in het rapport vind ik dit aspect onderbelicht. Met systeem bedoel ik: taakstelling, onderbouwing daarvan, opleiding, examinering en standaard materieel.

Wel een standaard voor een TAS en niet voor een waterongevallenboot? Het lijkt mij goed als alle waterongevalleneenheden een boot zoals Haarlem en Velsen zouden hebben.
Dus een kleine RIB met handbesturing die door een aantal man met de hand kan worden getild als dat nodig is.

Foto: website Brandweer Haarlem http://www.brandweerhaarlem.nl/

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2005, 09:38:47
Ja precies, Koen! Maar dit is net zo'n bootje als ik tegen kwam op het Markermeer op weg naar een 60 ton binnervaarder met brand in de machinekamer. Er zaten toen 5 brandweermensen en net zoveel poederblussers aan boord, echt ik vroeg me af wat ze daar te maken hadden. Je moet wel de beperkingen kennen van zo'n bootje, maar de voordelen zijn legio, mits goed ingezet. Met dit bootje voorhanden had de man in Almere nog geleefd. Met handstart geeft het niet als de accu leeg is en idd Koen, met een paar man gooi je hem in het water. Drijfvermogen met voortstuwing dat is wat je nodig hebt in zo'n geval. En aan de manier waarop ze het staartstuk gezekerd hebben weten ze waar ze mee bezig zijn. Bij Brandweer Bunschoten breekt zo'n staartstuk nogal is af tegen de balk aan het einde van de boothelling, maar ook zij leren het wel. En gelukkig wordt RB Blaricum om de veiligheid van dat stel toch te waarborgen (of als onverhoopt het staartstuk afbreekt) altijd mee gealarmeerd.

Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2005, 10:32:17
he henk pas maar op straks wordt je weer bedreigd door de werkmanclan ;)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2005, 13:18:23
Citaat
Met dit bootje voorhanden had de man in Almere nog geleefd. Met handstart geeft het niet als de accu leeg is en idd Koen, met een paar man gooi je hem in het water.

Volgens mij is dit de ideale waterongevallenboot voor de brandweer. Tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen brandweer Haarlem, brandweer Velsen en RN/KNBRD.

En geleverd door de bond.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2005, 14:29:34
he henk pas maar op straks wordt je weer bedreigd door de werkmanclan ;)

Ja Rick, je hebt gelijk, ik moet uitkijken dat ik onze uitstekende  relatie niet op het spel zet.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2005, 19:04:16
Voor het blussen van een brand aan boord van een 60 ton schip heb je aan een andere RIB ook onvoldoende, dus zou je een grotere boot moeten hebben. Een kleinere boot voor de assistentie bij duikongevallen is het niet vreemd om een dergelijke boot te hebben. Voor het grotere water is een grotere boot noodzakelijk. Velsen heeft voor scheepsbranden de pont beschikbaar waarop ze een schuimblusvoertuig kunnen zetten.

9910001
9910001


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2005, 19:42:54
Zoon kleine boot kom bij een duik inzet ook niet meer van zijn plek hoor. Ze gaan al met vier man duiken 2 duikers en duikleider en een bevelvoerder. En de nodige spullen die ze nog mee moeten nemen.  Comunicatie kist een haspel met een seinlijn en nog wat andere spullen. Nou die boot ligt dan ook over zijn eik hoor. En als ze succes hebben komt er ook nog een slachtoffer bij.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2005, 20:42:00
Whahahah moeten ze misschien kan leren zwemmen met een droogpak, en laat ze dan hun vinnen en je gewone duikbril en snorkel meenemen..

En een echte boot nemen.. En voor zwemmen heb je geen lijn nodig.., Alleen bij Swift water rescue..  
Moet je eens een stukje gaan zwemmen aan een lijn en doe het zelfde stukje eens zonder lijn. Kom je in eens veel verder..

Maar heeft iemand foto's van de bootjes van Almere.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2005, 21:43:06
Ik weet inmiddels wel wat meer, ze zijn niet van polyester en rubber maar van plastic, net zoals de Ronduit van Naarden. De tubes zijn ook geen echte tubes maar stootranden die niet opgeblazen kunnen worden, van plastic. Ze planeren niet maar glijden meer, zijn niet vooruit te branden en behoorlijk breed.

Vandaar die 115 pk natuurlijk. Repareren gaat lastig, moet dmv lassen (het beste terug naar de fabriek).

Henk