Uitrukken in beeld hulpdiensten rond het Gooimeer, de cijfers en in statistiek.

Auteur Topic: Uitrukken in beeld hulpdiensten rond het Gooimeer, de cijfers en in statistiek.  (gelezen 7442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Hier alvast de cijfers.  De datum staat bovenaan, in 2012. Het cijfer voor het station geeft aan hoeveelste uitruk het is. Een kruisje betekent dat er daadwerkelijk ingezet is.

inzet

11 01
1 jsh x
1 Huizen
1 Seeker
1 RB Naarden

18 01
2 JSH x
2 Huizen

22 01
3 JSH
2 Seeker

22 02
4 JSH x
3 Seeker
3 Huizen

25 02
5 JSH x
4 Huizen
2 RB Naarden

2 03
6 JSH x

16 03
7 JSH

18 03
8 JSH x
5 Huizen x

22 03
9 JSH x
6 Huizen

30 03
10 JSH x
07 Huizen x

31 03
08 Huizen x
03 RB Naarden x

Bron: search-and-rescue.nl




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
en de statistiek:



Een taart zou een beetje flauw geweest zijn...


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Het eerste lijstje van Henk en het klopt nu al niet.
Uitrukken KNRM Huizen niet 8 maar 10 keer
11-1 Rib in visnet
18-1 Bootje vast thv oud Naarden
22-2 Zeilboot vast Hollandsebrug
25-2 Motorboot met motorstoring t'Hoofd
16-3 Zeilboot vast Muiderzand
18-3 Vaartuig gezonken Almere
22-3 Catamaran omgeslagen thv Muiderzand
30-3 Zeilschip vastgelopen t'Hoofd
31-3 Brand aanboord motorkruiser Haven van Huizen
1-4 Bootvast monding Eem
Henk stop maar met tellen zonde van al je werk, het klopt nu al niet, laat staan over een half jaar.

Groet Zwaarwater


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Beste zwaarwater. Een uitruk is wat anders als gealarmeerd worden. Op 16-3 was het incident al opgelost voor Huizen kon uitvaren. Wij hadden ons wel al ingemeld, zo snel ging dat (binnen 4 minuten). Anders moet ik al die keren dat Naarden automatich gealarmeerd en niet opkomt wordt ook meetellen en dat geeft een scheef beeld. En over 1-4: ik tel april in mijn statistiek even niet mee bij het eerste kwartaal, maar als je even drie maanden geduld hebt, komt die er echt bij. Het zijn er nu dus 8, ook niet gering, dat belooft wat.

Maar hartstikke bedankt voor het er bij zoeken van de "reden van uitvaren" van Huizen, alleen die van JSH er nog bij en dan heb ik weer een komplete statistiek, dat wordt mijn volgende stap.

Fijn dat je helpt met het inzichtelijk maken van de hulpverlening op het Gooi- Eem- en IJmeer zwaarwater!   O0

De Seeker hangt te drogen, die doet even niet mee, maar ze wordt wel weer heel mooi.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Henk,

Ik weet niet wat je wilt aantonen hiermee, kan je dit duidelijk maken. Ik vindt het van belang dat een boot binnen de gestelde tijd gaat varen naar een alarmering in alle omstandigheden. Wat mij betreft begint een uitruk bij de alarmering en het in de auto stappen naar de boot.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Naarden heeft aangegeven wel gealarmeerd te willen worden, maar niet altijd in de gelegenheid te zijn response te geven. Al die automatische mee-alarmeringen dan maar meetellen als een uitruk?
Ik bekijk het even uit operationeel oogpunt. Een in de auto springende redder dat zegt nog niets over of de hulpverlening ook echt op gang komt. Uitvaren is uitruk.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Henk,

Ik weet niet wat je wilt aantonen hiermee, kan je dit duidelijk maken. Ik vindt het van belang dat een boot binnen de gestelde tijd gaat varen naar een alarmering in alle omstandigheden. Wat mij betreft begint een uitruk bij de alarmering en het in de auto stappen naar de boot.

9910001

Wat heeft een watersporter aan een redder die op zondagmorgen naar de post komt na een alarmering en na vergeefs wachten op de rest van de bemanning maar weer teleurgesteld naar huis gaat.  Dat meetellen als een heuse uitruk geeft een zeer positief, maar vertekenend beeld naar de buitenwereld. Ook een inzet in april alvast bij het eerste kwartaal tellen. Zo goochelen met cijfers maakt dat iedereen je helemaal geweldig vindt, tot je je cijfers moet bijstellen omdat iemand er glashard doorheen prikt.  Een niet opkomende reddingsboot heeft geen toegevoegde waarde bij de bestrijding van een incident. En eigenlijk een later komende overbodige -als alles al in kannen en kruiken is reddingsboot- ook niet. Ik geef het gewoon toe, HOGE heeft dit jaar nog geen ingezet gepleegd. Gelukkig maar.

Het is toch aardig om te zien wie welk deel van de hulpverlening door wie gedaan wordt? Ik denk dat veel mensen geen idee hebben dat in deze periode 67% van alle incidenten door de plaatselijke berger wordt opgelost? en KNRM Huizen 25% voor zijn rekening neemt en Naarden toch nog 8% ?  Zo is er wel meer uit te halen, we kunnen ook nog gaan kijken naar de tijd tussen de alarmering en het uitvaren.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Toch heeft het de schijn een beetje tegen dat Hoge uit Huizen de statistieken voor de randmeren levert. KNRM-bashen en statistieken bijhouden is een lastige combi ;) Kun je ze niet beter bij de stations zelf opvragen?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
daarom de vraag wat je wilt met deze statestieken, waarschijnlijk gelijk krijgen en dan komen je eigen gegevens en intrepretatie hierop niet even onpartijdig over. Voor de verantwoording naar je werkgever tellen het aantal alarmeringen en niet het aantal keren dat je uitvaart. Hiernaast als je als norm heb om met meer redders aanboord te zijn om goede hulp te kunnen verlenen als collega die met minder personeel ook te vreden is. Hiermee hebben deze gegevens weinig onderbouwing.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Toch heeft het de schijn een beetje tegen dat Hoge uit Huizen de statistieken voor de randmeren levert. KNRM-bashen en statistieken bijhouden is een lastige combi ;) Kun je ze niet beter bij de stations zelf opvragen?

Nou, de KNRM heeft een heel andere manier van bijhouden, dezelfde als 910001. Als de pieper gaat hebben ze al een mensenleven gered en zetten ze al een streepje. Dat soort statistieken kennen we al. Daar worden ook geen gegevens van anderen in mee genomen of naast gezet. Ik hecht geen enkele waarde aan een intentie om iemand te gaan redden. Ik stond van mijn stoel op, dus ben ik begonnen aan een uitruk.  Dat zijn cijfers voor de PR. Ik kan alleen nagaan of er werkelijk een poging wordt gedaan hulp te verlenen als een reddingsboot zich inmeldt volgens de SAR regeling op weg naar een incident. Het voornemen uit te varen telt niet. Ik ben van voormemens steenrijk te worden. Maar mijn bankrekening is nog leeg.
Antwoord eens op mijn vraag 9910001, moet Naarden dus meetellen al die keren dat pro forma een poging gedaan wordt om hun boot het water op te krijgen? En is daar een echte alarmering voor nodig, of is het ook genoeg als je dacht dat je je pieper hoorde...