Uitrukken in beeld hulpdiensten rond het Gooimeer, de cijfers en in statistiek.

Auteur Topic: Uitrukken in beeld hulpdiensten rond het Gooimeer, de cijfers en in statistiek.  (gelezen 7394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
En is daar een echte alarmering voor nodig, of is het ook genoeg als je dacht dat je je pieper hoorde...
 ;)

Maar waar blijven hulpverleningen waar jij niet van hoort? Je komt onderweg iets tegen, krijgt een belletje op het station. Ik neem niet aan dat ze je dan bellen of je het wel meegekregen hebt? Als je alleen alarmeringen telt krijg je ook geen volledig beeld, maar als je vanuit de huiskamer telt ongetwijfeld ook niet. Ik zie nog geen glorieuze toekomst voor de teller van Hoge..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Cijfers en statistieken liegen altijd..  

Misschien kan Henk de definities van verschillende soorten alarmeringen (p2000, Marifoon, zwaaiende omstander), type eenheden(Type Boot) en bijbehorende datum en tijd coorderingen in een nette overzicht plaatsen..

Zodat we die kunnen vergelijken met andere bronnen..

En inderdaad, tussen een alarmering, uitvaren, eerste ter plaatse en assistentie geven zitten allemaal verschillen.. '

Probeer dat dan zo objectief mogelijk weer te geven..  Er zijn verschillende bronnen om de cijfers mee te vergelijken en in zichtelijk te maken..

Lijkt me waardevolle informatie toch ?..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
 ;)

Maar waar blijven hulpverleningen waar jij niet van hoort? Je komt onderweg iets tegen, krijgt een belletje op het station. Ik neem niet aan dat ze je dan bellen of je het wel meegekregen hebt? Als je alleen alarmeringen telt krijg je ook geen volledig beeld, maar als je vanuit de huiskamer telt ongetwijfeld ook niet. Ik zie nog geen glorieuze toekomst voor de teller van Hoge..

Hallo, we hebben het over SAR, niet over strandhulpverlening. Strandhulpverlening wordt niet mee genomen, dit gaat over SAR. Bij SAR hoort geen geheimhouding en wordt alles op 16 vermeld. Er is hier geen boot die aan een aktie deelneemt die dat niet meldt over 16, zeker die van de knrm niet, die zijn dat verplicht. En de meldingen die telefonisch gaan zijn het registreren niet waard.

Raar die veronderstelling dat meldingen hier in het geheim over de telefoon gaan, zo werken we hier niet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Cijfers en statistieken liegen altijd..  

Misschien kan Henk de definities van verschillende soorten alarmeringen (p2000, Marifoon, zwaaiende omstander), type eenheden(Type Boot) en bijbehorende datum en tijd coorderingen in een nette overzicht plaatsen..

Zodat we die kunnen vergelijken met andere bronnen..

En inderdaad, tussen een alarmering, uitvaren, eerste ter plaatse en assistentie geven zitten allemaal verschillen.. '

Probeer dat dan zo objectief mogelijk weer te geven, op een uit..  Er zijn verschillende bronnen om de cijfers mee te vergelijken en in zichtelijk te maken..

Lijkt me waardevolle informatie toch ?..

Zeker, en alles is er uit te halen bij search-and-rescue.nl.
Het eerste kwartaal waren het allemaal dezelfde soort alarmeringen, over P2000, op een uitzondering na, het aantreffen van het zeiljacht met de pechvogel door de Ronduit. Type schip verschilt ook niet zoveel van elkaar dat het echt relevant is. De enige vreemde eenden in de bijt zijn de Nikolaas Wijsenbeek en de Johanna Smidt, de rest is RIB. De NW is 1 op 1 te vervangen door Huizen, dus je krijgt dezelfde statistiek nog een keer, maar waar Huizen stond staat dan Nikolaas klasse. Wat stel je voor Peter, alle uitrukken van de RIB' s stapelen en daar de NW klasse tegenover stellen?

Ik voel meer voor een statistiek waarin uitkomt welke tijd er verliep tussen de alarmering en het uitvaren, dat is echt praktische informatie.
Of inderdaad een taart met de soort alarmeringen. Ook dat wordt een saaie taart, met slechts een alarmering voor twijfelachtig redden, een omgeslagen catamaran. Ook dat vind ik geen echt noodgeval, de jongens waren er op gekleed en het waaide niet echt hard. Dus eigenlijk gewoon pech. Dat de invalide man zich een beetje begon te vervelen op zijn zeilboot na een onvrijwillige overnachting is misschien nog gevaarlijker geweest, maar geschrokken was de man even later al niet meer, hij stak snel weer van wal, dus zo gevaarlijk kan het niet geweest zijn. De aangeschafte kaart was niet het euvel, de eerstvolgende brug was het weer raak.

Maar wil je dat allemaal terugzien in een statistiek, of opgesplitst in meerdere. Een taart is meer geschikt voor een verdeling in pech en echt nood. De oplossing is als haarlemmer olie, als het nodig is mensen aan boord nemen, boot vastmaken en trekken. Misschien dat ie in de loop van het jaar wat minder saai wordt en er een verdeling gemaakt kan worden in brand, explosie, zinken, kaping, aanvaring, neerstorten... maar voorlopig is het alleen maar pech, het echte werk moet nog beginnen denk ik (hoop ik stiekem   ::) ).


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
ik lees dit nu ,en heb een ander idee.
hou eens bij wie er uitvaart op een melding en wie niet.
ik heb een vermoeden dat de knrm in huizen altijd vaart en blaricum en naarden bijna altijd .maar hoge en jachtsevice alleen als ze zin hebben(bemaning).

(mijn info is alleen scanner sorry)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Stastestieken zijn leuk maar je moet wel een doel hebben om ze op stellen zodat je daar ook de variabelen kan invoeren. Als je aan je nieuwe bemanning wilt aantonen hoeveel uitrukken er zijn dan is het aantal keer niet uitvaren ook van belang. Ik vermoed dat Henk het niet eens met de berichten op de website en in de jaarverslagen van de knrm. Dit is zijn recht om het hier niet mee eens te zijn, maar ik weet niet of de knrm zich iets van deze data aan zal trekken.

 9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
De KNRM Huizen geeft in een persbericht over het afgelopen jaar (2011) aan dat 44% van de 136 uitrukken van de KNRM door " anderen" werden opgelost.
De kul die mensen zoals Duif verkopen:

ik lees dit nu ,en heb een ander idee.
hou eens bij wie er uitvaart op een melding en wie niet.
ik heb een vermoeden dat de knrm in huizen altijd vaart en blaricum en naarden bijna altijd .maar hoge en jachtsevice alleen als ze zin hebben(bemaning).
(mijn info is alleen scanner sorry)

Excuses aanvaart. Duif: "Hou eens bij wie er uit vaart en wie niet". Goed idee zeg, was ik nog niet op gekomen, bedankt voor je waardevolle bijdrage.

Zoals duif zijn er veel meer, en niet alleen jochies, maar het grote publiek denkt dat al het leed op het water opgelost wordt door de KNRM alleen. Die indruk wil ik weg nemen.
Dat contra argumentatie tegen die algemeen heersende indruk doel treft kan men al afleiden aan de non-argumenten waar de KNRM aanhang naar grijpt, bij gebrek aan betere. Men gaat het over oproepen hebben in plaats van uitrukken, de maand april wordt bij het eerste kwartaal geteld om hogere cijfers te genereren voor de KNRM, telefonische meldingen waar niemand van heeft gehoord zou je mee moeten tellen en zelfs het uit je stoel komen omdat je denkt dat je pieper gaat zou mee kunnen tellen als uitruk.

Ik kom met cijfers en sluitend bewijs en gefundeerde onderbouwing aan de hand van radio opnames controleerbaar met behulp van bijgevoegde P2000 alarmeringen (die kan iedereen ter vergelijking raadplegen) en ondervind nog massale tegenstand dat de statistieken niet deugen. Ze vertellen wat het KNRM bolwerk niet wil horen, namelijk dat de KNRM het helemaal niet alleen doet.

Het forumlid Duif is daar een goed voorbeeld van, hij roept naar aanleiding van wat hij zoal denkt te horen op zijn scanner dat "hoge en jachtsevice alleen als ze zin hebben" uitvaren en dat wordt geslikt als zoete koek, geen enkele tegenspraak, omdat het overeenkomt met het beeld dat men heeft, zo'n uitroep behoeft daarom geen enkele onderbouwing. Er zijn mensen die volhouden dat roken helemaal niet slecht is voor je gezondheid, dat soort hou je altijd.  Maar voor de weldenkende mens, tegen de bij hen geimplanteerde heersende opvatting heb ik deze cijfers nu maar eens boven water water gehaald.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Persbericht Search-and-rescue.nl

Nu al druk eerste kwartaal waterhulpdiensten rond Gooimeer.

Huizen, zaterdag 7 april 2012. De waterhulpdiensten kwamen het eerste kwartaal van 2012 al 25 keer in actie voor in totaal elf meldingen.
De waterhulpdienst.nl verleende met haar hulpverleningsboten daadwerkelijk in acht gevallen hulp. Zes schepen zaten aan de grond of hadden pech, in eén geval moest de bemanning van een catamaran uit het IJmeer worden gered en een gezonken boot worden geborgen bij een eiland. De KNRM Huizen nam in drie van de meldingen de bestrijding van het incident voor zijn rekening, een maal een aan de grond gelopen sloep één keer om de kinderen naar de wal te brengen die vanwege hun gezonken boot vast zaten op een eiland en de reddingsboot verleende assistentie aan de brandweer bij de bestrijding van een brand aan boord van een zeiljacht in de haven. De Reddingsbrigade Naarden sleepte een zeiljacht die zij tegenkwam tijdens een oefentocht los van de ondiepte en begeleidde haar naar de haven van Naarden.
In de bijgevoegde statistiek betekent "uitruk" dat de hulpverlening daadwerkelijk is ingezet door een boot uit te laten varen. Dat er niet gevaren werd, wil niet zeggen dat de bemanning niet klaar stond op de post om indien nodig toch nog uit te rukken. Vaak varen er ook meerdere boten uit naar aanleiding van één melding. Kan de eerst arriverende reddings/hulpverleningsboot het incident alleen aan, keren de andere boten terug.
HOGE voer wel vier keer uit, maar kwam niet in actie. De reddingsbrigades van Blaricum en Almere zijn in dit eerste kwartaal nog niet uitgerukt voor een hulpverlening.
Bron:
search-and-rescue.nl / 112meldingen.nl


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Henk,

ik vind het persoonlijk niet sterk dat je persberichten van, maar ook op andere plaatsen, search-and-rescue.nl gebruikt als onafhankelijk en objectief orgaan. Dat is het natuurlijk niet. Alleen al omdat het een site is die geregistreerd staat op jouw bedrijf en daarom direct verbonden is aan HOGE.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik zal best wel niet objectief zijn, maar de cijfers zijn goed controleerbaar en wel objectief. Je kan zelf heel goed onderzoek doen naar iets waarvan je zelf ook deel van uit  maakt, als je maar onderbouwt hoe je aan de cijfers komt.  Dit is wat anders als een bewering van een groenteman dat 85% van alle huisvrouwen na het eten van worteltjes meer zin in sex hebben. Er is inderdaad nog nooit door een onafhankelijk instituut gekeken naar hoe de hulpverlening nu echt in de praktijk tot stand komt. Ik zou zelf ook graag cijfers zien uitgewerkt door het CBS hoe vaak nu eigenlijk passanten elkaar uit de nood helpen. Ik heb op de site gekeken, je kunt er aan allemaal informatie komen maar niets over waterhulpverlening.
Ik weet nog dat wij met de Blaricum 1 een keer motorpech hadden toen wij er nog op voeren in de grijze oudheid en wij met een touw de boot langs de oever onder de Stichtse Brug trokken op een drukke zondag middag. In plaats van ons even te helpen, lachten en joelden de passanten zich rot.
Met andere woorden als ik het niet een keer doe, doet niemand het. Een journalist heeft eens gewaagd er een wat diepgaander stuk over te schrijven, geen blad wilde het te publiceren.

Je kan nu ook niet beweren dat HOGE nou zo gunstig uit de statistiek komt en dat dit dus het motief was om de statistiek te maken. Wat je wel voorzichtig kan stellen is dat een bedrijfsmatige aanpak van de pech hulpverlening misschien in veel gevallen sneller is dan die welke op vrijwilligheid gebaseerd is. Wat niets zegt over het nut van vrijwilligers in de hulpverlening, want dat staat boven kijf.

Trouwens, leuk weer wat van je te lezen...  O0