Prestan reanimatiepop aanschaffen

Auteur Topic: Prestan reanimatiepop aanschaffen  (gelezen 15894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #10 Gepost op: 10 april 2012, 19:24:31
Hey hey,

Als laatste vind ik het gewicht van de ambu-man ook een probleem, zeker als je vaak de spullen in de auto naar de leslokaties moet meenemen. Een prestan weegt geloof ik maar 2,5 kilo!

Mijn ouders zijn allebei ERC instructor en heel de ratteplan, zowel in België als in Nederland.
Vanzelf sprekend liggen hier thuis dus enkele verschillende poppen.
Zo zijn ze in de tijd begonnen met de standaard "ANNE" van Leardal, mede door de lompe koffers waar deze in zitten werden deze na enkele jaren vervangen door de "LITTLE ANNE" in draagtasjes..
Deze brachten mee wat Golly jou ook al vertelde..
 
Kijk bij aankoop van de pop ook naar de kosten van de disposables, zoals de longen van de pop, dit kan op den duur zeer duur worden bij verantwoordelijk gebruik.

Ik vraag me af of een pop van 2.5 kilo wel een goed compressiegevoel biedt en niet zeer snel gaat dansen. We zien zelfs bij Anne dat ze door de chinlift gaat "migreren" over de grond en dan weegt Anne nog veel meer.
VEEL te licht, deze dansen over de vloer.. Daarnaast waren de tasjes van de Little anne's niet echt van degelijke qualiteit (lees: vooral de rits was rampzalig)

Na veel beurzen afstruimen toch maar 2 Ambu mannen gekocht, deze draaien nu al 8 jaar mee bij ons in de lessen..

+ punten:
Goede qualiteit pop
kunt er weldegelijk een chin-lift én jawtrust op uitvoeren
instelbare weerstand
in afwasmachine afwasbare maskers (daarnaast dienen ze ook steeds met alcohol ontsmet te worden)
niet al te dure longen
makkelijk te wisselen longen
ook zonder benen te gebruiken
makkelijk te vervoeren

- punten:
redelijk zwaar
2 delig (maar niet allebei noodzakelijk)
spiekschermpje (heb je in het echt ook niet, en de instructor wordt geacht te weten wat goed is *vind ik*)

Al bij al zeker geen slechte pop, uit onze collectie 2 Annies, 4 Little Annies, en inmiddels 8 Ambu mannen, vind ik ze zeker de beste..
op het werk, school en RK krijg ik vaker een bijscholing AED/Reanimatie op een Torso en met mijn "licht gespierde armpjes" duw ik er los doorheen.. (vaak zijn ze zelfs niet eens 6 cm dik, en zijn ze dus niet geschikt voor de nieuwe richtlijnen)

Ook wanneer je een AED opleiding gaat geven, zijn de Ambu mannen goed, op de torso's zijn de AED-pads vaak te groot.

Nou ja ik ken de andere alleen van zien en "eens gebruikt te hebben" dus heb natuurlijk een licht vooroordeel.
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #11 Gepost op: 10 april 2012, 21:27:38
Ik ben wel erg tevreden over onze Ambumannen....weliswaar had 1 laatst een probleem met zijn kinlift, maar dit is na reparatie weer helemaal goed met hem gekomen.

Fat Old Fred geeft wel flink wat tegenwerking bij de borstcompressies, maar na slechts een aantal maal verschuift de binnenzijde van de borstkas continue en breekt ook in stukken. Toch wel jammer. Ook ligt hij niet prettig stabiel en wil je flink wat kracht zetten (wat nodig is) wiebelt hij alle kanten op. In ieder geval kunnen cursisten ervaren dat je op Fred wat harder moet werken, maar hij is niet stabiel.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2012, 12:09:49
Ik ben wel erg tevreden over onze Ambumannen....weliswaar had 1 laatst een probleem met zijn kinlift, maar dit is na reparatie weer helemaal goed met hem gekomen.

Fat Old Fred geeft wel flink wat tegenwerking bij de borstcompressies, maar na slechts een aantal maal verschuift de binnenzijde van de borstkas continue en breekt ook in stukken. Toch wel jammer. Ook ligt hij niet prettig stabiel en wil je flink wat kracht zetten (wat nodig is) wiebelt hij alle kanten op. In ieder geval kunnen cursisten ervaren dat je op Fred wat harder moet werken, maar hij is niet stabiel.

Heel veel poppen zijn eigenlijk veel te licht..  Bij diverse poppen kan je dat oplossen door aan de binnenzijde lood-pockets (softlood) in te stoppen. Als je sommige hoofden wil verzwaren kan je dat bij sommige poppen doen, door een waterzak, (waterkruik) te vullen met water in in het hoofd te plaatsen.

Dit werkt bij voorbeeld prima met de simulaids water/resuscitatie poppen.  

De effecten bij scenario/simulatie training (herhaling) zijn didactisch gezien echt geweldig.  Het is even meer werk, maar wel super resultaten en metname bij herhalers, krijgt een reanimatie training word weer leuk en verrassende wending.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #13 Gepost op: 12 april 2012, 19:38:31
Goede reacties allemaal! Ik vind vooral de opmerkingen goed over het lichte gewicht van de Prestanpoppen. Ik kan me goed voorstellen dat deze poppen verschuiven tijdens het gebruik.

Ik ga de simulaids eens bekijken!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2012, 18:22:45
Ik zie bij twee poppen dat ze van vrouwelijke borsten zijn voorzien en dat is niet realistisch, tenzij het implaten zijn gebruikt. Natuurlijke borsten vallen naar buiten en je kunt daardoor "normaal" de compressies uitvoeren.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2012, 12:53:55
Naast ervaringen met Annies, Little Anne toch overgestapt naar Ambuman.

Ik werk nu al vele jaren met 4 Ambumannen fullbody en de software. Ik kan op deze manier de cursist een zo realitisch mogelijk beeld geven van een slachtoffer. De software zorgt voor een goede zichtbare feedback eventueel met print via een kleine mobiele printer. De groepjes cursisten zijn door het meekijken met de software erg betrokken en coachen elkaar. Kun je als instructeur blijven controleren en ondersteunen waar het moet. Nadeel is de hoeveelheid spullen die je meeneemt. Toch kom je met een handig klapkarretje heel ver.  

Wel hebben de Ambumannen onderhoud nodig. Ik heb al diverse onderdelen moeten vervangen maar ze worden ook intensief gebruikt. De Annes zijn wel robuster maar halen het niet bij de Ambuman als ik kijk naar de kwaliteit van reanimeren.

Het is een flinke investering maar de kwaliteit wint het. De investering in de uitbreiding met 2 draadloze Ambumannen fullbody staat dan ook op de planning.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2012, 09:49:12
Op poppen kan je hoofdzakelijk de procedures oefenen. Realistische poppen zijn er simpelweg niet. Vrijwel alle poppen simuleren bovendien een persoon van 50-60 kg.  Ik werk voor BHV met Little Anne's met CPREzy's en voor EHBO | SEHSO met de grote Annie's van Laerdal.

Wat zijn de ervaringen met de verschillende baby-poppen?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2012, 10:35:22
Klopt, realistisch is maar beperkt. Een fullbody geeft al meer beeld van een mens dan alleen een torso is mijn mening.

Toch is de praktijk altijd anders en heftiger voor ze. "Gelukkig" zelf veel praktijkervaring met reanimaties vanuit brandweer/ambulance/EHBO dus kun je nog veel vertellen en uitleggen. Meest gehoorde terugkoppeling van een echte reanimatie is dat het diep indrukken van de borstkast zo zwaar is. Meeste mensen gaan in de praktijk ook niet diep genoeg. Angst om het slachtoffer pijn te doen en ribben te breken. Daarnaast is het vinden van het slachtoffer met braaksel en ontlasting ook erg schrikken en een grote drempel.

Ik zou graag een "dikke" reanimatiepop erbij willen hebben op basis van de techniek van de Ambuman.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2012, 11:58:03
Angst om het slachtoffer pijn te doen en ribben te breken.

Ik heb ooit een docent reanimatie gehad bij het NRK, die vertelde dat als er geen ribben braken je het niet goed deet (nu heb ik het al wel over pak hem beet 20 jaar terug hoor)
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2012, 12:02:24
Ik heb ooit een docent reanimatie gehad bij het NRK, die vertelde dat als er geen ribben braken je het niet goed deet (nu heb ik het al wel over pak hem beet 20 jaar terug hoor)

Het kan zeker wel gebeuren als je het goed doet.

Maar als een dolle tekeer gaan met het doel ze te breken is ook zeker niet de bedoeling. 1 gebroken rib maakt niet veel uit maar als er meerdere gebroken zijn dan gaat dat op een gegeven moment ten koste van je compressie-effect.