Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 19412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 2 januari 2006, 19:40:04
EHBO-er schreef:
Ik heb ook de opleiding O&V gevolgd, als was het maar om te weten wat daar aangeleerd wordt.
De meeste vrijwilligers O&V  hebben weliswaar een EHBO diploma, maar hun primaire belangstelling en/of taken liggen toch op andere terreinen.

Als de behandelcapaciteit het niet mogelijk maakt om T3 slachtoffers ter plaatse te behandelen, dan kan de OVDG besluiten om een nevenketen op te laten zetten.
Dat gebeurd dan in een, liefst in een in de buurtliggend, geschikt gebouw. De nevenketen kan dan bemand worden door de SIGMA onderleiding van een AMBU team (AVK en ACH)

Als het nodig is, kunnen de "behandelde" T3 s.o. naar huis of in het opvangcentrum worden opgevangen
Einde citaat

We zijn deze topic begonnen met de vraag hoe alarmeren de afdelingen van het RK hun vrijwilligers voor een O&V taak?
Ik heb nu al zoveel oplossingen gezien door de SIGMA toe te passen voor een taak waar ze niet voor bedoeld zijn maar vaker voor misbruikt worden omdat het gewoon makkelijk is om het zo op te lossen.
Ik vraag me af waar je de extra SIGMA’s vandaan tovert om in een naast liggende (5km) gebouw een T-3 post op te zetten en vervolgens mensen weer op transport te zetten richting opvang.
Ik ga nog even uit van de Pink Pop trein die gestrand is, de mensen zullen gemiddeld één nacht in de opvang verblijven alvorens vervoer naar de rest van Nederland geregeld is.
De sigma en het ter beschikking gestelde materiaal is ter ondersteuning van het MMT  en AMBU-personeel die kunnen niet weg van de P.O. omdat er ieder moment mensen uit de trein gehaald kunnen worden.
En in de opvang kunnen ook T3 s.o.’s die op eigen kracht komen het zij gebracht door Politie of  lijnbus (gevorderd door de burgervader).
Veel van de mensen binnen onze afdeling die om welke reden dan ook niet bij de SIGMA zijn, zijn ervaren EH-er en de ervaring leert dat de EH-kisten in de opvang geen overbodige luxe zijn.
Ik heb al 300 broodjes gesmeerd op een O&V (is met een sisser afgelopen de hoogspanning mast die op een geheime kerosineleiding gevallen was) ga je voor deze inzet de SIGMA inzetten trek je capaciteit weg waar je een parate eenheid wil hebben.

Welke oplossing nou het beste is volgens een ieder hier laat ik even in het midden maar feit blijft en dan heb ik even kritiek op mijn eigen familie (NRK).
Het NRK sluit een convenant met de omliggende gemeentes voor ondersteuning bij een O&V (is verantwoording van de gemeente!) en ze regelen niets om dat ook te kunnen realiseren als het nodig is omdat men blind vertrouwd op de GSM en dan mensen thuis met een Harry Potter boek naast de telefoon zit te wachten.

En daar zal toch wel een ieder het met me eens zijn dat als je afspraken maakt met een keten-partner je ook moet zorgen dat je, je verplichtingen na kunt komen.
En dan maakt het niet uit of je nou de meest voor de hand liggende oplossing bent voor het probleem of niet, afspraak is afspraak er rekenen mensen op je.

Zit geen mooi quote vakje omheen omdat dit copy & paste is van uit Word.

Groetjes Rolf   

(P.S. off topic kritiek is welkom maar doe dat even in een PB of per mail dat vervuild de topic niet en geeft voor mij niet het gevoel pubilkelijk ten toon gesteld te worden.
Dat ik als geboren en getogen Nederlander beter Engels schrijf als Nederlands is een storing tussen de oren en geen gemakzucht of lak hebben)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #81 Gepost op: 4 januari 2006, 22:39:39
Laat ik beginnen dat je laatste opmerking, ik hoop dat hij ter harte genomen wordt en voor zover het te kijk zetten op mij sloeg, bied ik daarvoor mijn oprechte excuses aan. Wat per saldo bereikt is, dat je een goed leesbaar verhaal heb geschreven en daarvoor mijn complimenten

Dan wat misverstanden. Ik ben zelf medeschuldig omdat ik ook niet helder was.

De nevenketen wordt gebruikt om de hulpverleners in de tent te ontlasten.
Een gebouw op vijf km is geen optie voor de nevenketen.

Eventueel wordt een naburige GNK opgeroepen om de nevenketen te bemensen.

Ik denk dat de SIGMA taken van de O&V overdraagd op het moment de O&V groepen ter plaatse zijn.

Diensten  draaien op grote evenementen is een manier om te oefenen in logestieken taken.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 6 januari 2006, 19:26:26
Heel mooi, al die argumenten hier, maar ik heb nog niet veel gezien wat nou die behoorlijke kosten van de 'piepers' dekt. Voor een O&V team is het gewoon niet rendabel om met een pagersysteem te gaan werken. De inzetfrequentie is te laag, ik gok nu even, het gemiddelde team zal minder dan 1 keer per jaar een 'acute' inzet hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ene inzet voldoende geld binnenbrengt om de piepers te kunnen betalen.

In een ideale wereld heeft iedere RK-vrijwilliger een pieper, die hij/zij dag en nacht bij heeft. Helaas, dat is niet te betalen.

Een alternatief is het systeem dat het SIGMA gebruikt: zorgen dat je bijvoorbeeld 20 man hebt binnen een afdeling voor O&V (mits haalbaar), je belt ze alle 20 in geval van nood en hoopt dat er minimaal 10 komen opdagen na de eerste oproep. Het is behelpen, maar wel kostendekkend.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #83 Gepost op: 7 januari 2006, 22:53:56
;D helemaal mee eens  PDR. wij hebben in 15 jaar tijd  een echte alarmering gehad met spoed.
 Vorig jaar was er een tankauto met gevaarlijke stoffen in een woonwijk gekanteld.  En we stonden  er met 15 hulpverleners binnen een half uur na dat ze ons opbelden . Keurig toch !

De andere O&V keren gingen allemaal om  het demonteren van bommen. We weten dan een dag of 3 van te voren dat ze dat gaan doen en dan hebben we genoeg tijd om een team samen te stellen.


Rolf

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 7 januari 2006, 23:05:19
Als ik bij ons in de afdeling kijk zijn er een aantal mensen die niet meer actief in het arbeids procese aanwezig zijn maar wel ervaren EH-er zijn en dus voor 95% van de tijd vrij snel beschikbaar zijn.
Geef deze 1e opvang ploeg een P2000 pager (geen abo kosten,aanschaf kosten zijn deels voor de gemeente) als je die ploeg op de weg hebt kun je gaan bellen voor meer "volk".
Met de Cö O&V van de afdeling de Cö GHV (Grootschalige Hulp Verlening NRK) en 5 mensen personeel +3 voor de uitvallers te dekken zit ik per afdeling op 9 pagers en per district Cö GHV 1.

Om op Eduard te reageren:
Amoniac uitbraak in een sprot centrum (prio1)
Brand in een toren flat bewoners werden opgevangen in een verzorgings tehuis aan de overzijde met één nacht-zuster (prio1)
Omvallen van een hoogspannings mast boven op een Kerosine leiding (prio1)
Gevaar voor dijkdoorbraak van het kanaal (prio2)
Evacuatie van "thuis-zorg afhankelijke" bewoners uit Borgharen en Itteren ivm drijgend hoogwater (prio2)
Prio 1 wil natuurlijk niet zeggen toeters en bellen maar ASP

Groetjes Rolf


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 8 januari 2006, 10:52:09
Als ik bij ons in de afdeling kijk zijn er een aantal mensen die niet meer actief in het arbeids procese aanwezig zijn maar wel ervaren EH-er zijn en dus voor 95% van de tijd vrij snel beschikbaar zijn.
Geef deze 1e opvang ploeg een P2000 pager (geen abo kosten,aanschaf kosten zijn deels voor de gemeente) als je die ploeg op de weg hebt kun je gaan bellen voor meer "volk".
Met de Cö O&V van de afdeling de Cö GHV (Grootschalige Hulp Verlening NRK) en 5 mensen personeel +3 voor de uitvallers te dekken zit ik per afdeling op 9 pagers en per district Cö GHV 1.


Dat klinkt al beter :), blijft in dat opzicht nog steeds de vraag of dat ook kostendekkend is, maar een investering van een kleine 1000 euro is eerder aanvaardbaar. Hoewel zelfs dat voor veel afdelingen een aardige hap uit het budget is :(.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #86 Gepost op: 8 januari 2006, 16:32:51
kan je beter een telefoontje plegen naar de bejaaren soos kost nog minder  hi ;D

Nee alle gekheid op een stokje. Het is een een goed plan om vutters meer te betrekken bij O&V.
Het hoeven helemaal geen EHvers te zijn geef een aantal huisvrouwen of bijstandsmensen een O&V cursus en we zijn er al toch ?

Klinkt simpel maar het is best lastig om een team op de been te krijgen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #87 Gepost op: 8 januari 2006, 21:30:13
Het hoeven helemaal geen EHvers te zijn geef een aantal huisvrouwen of bijstandsmensen een O&V cursus en we zijn er al toch ?
Helaas dit is te mooi om waar te zijn.


Rolf

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 9 januari 2006, 00:10:58
Als je 48 bent en ze schoppen je opstraat dan zien ze je bij het uitzendbureau al niet meer staan, helaas hebben twee van onze 48 en 50 jarige leden dat aan den lijve mogen ondervinden.
Wil niet zeggen dat je met 50 geen hulp meer kunt verlenen en tot de fossielen word gerekend!
En mijn vrouw (niet bij het RK) werkt maar een paar uur per week en dat kan best een keer verschoven worden en onze zoon van school ophalen of over blijven tussen de middag is zo geregeld als dat zou moeten, je hoeft dus geen bijstands moeder te zijn.
Er zijn ook mensen die van hun werk af kunnen zonder problemen.

Maar dat je zomaar een ieder aan de opvang kunt zetten is ook zeker niet waar, een aantal van de O&V mensen zal EH+ moeten zijn (lees ervaren EH-er) maar een goede eigenschap is ook zelf rust en kalmte uitstralen en "kunnen luisteren" ik heb een brandweer man een kop groter al ik geheel uit zijn doen gekregen door eerst proberen te vragen of hij via zijn radio kon vragen of er info was over mijn ouders (vliegtuig ongeluk) en dan emotioneel door de knieën te gaan en zitten te brullen dat het mijn schuld was ik had ze die reis niet kado moeten doen.
Sta je dan 1,90 groot zo breed als een kleren kast en dan een vent voor je staan die staat te brullen als een kleuter. (en lol dat ik stieken had :D)
De huidige opzet van de cursus O&V dekt de lading zeker niet en is naar mijn idee nog op vele punten voor verbetering vatbaar
En een investering van 1000 euro ??? wie zegt dat de afdeling dat geheel zelf moet dragen, de gemeente wil toch de extra mensen hebben dan dus ook mee betalen en net als een portofoon doe je een pager niet op een jaar afschrijven.
Tenzij je de communicatie middelen als hamer gebruikt natuurlijk

Groetjes Rolf


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #89 Gepost op: 9 januari 2006, 11:14:20
Mijn stelling voor mensen van de sociale dienst en bejaarden was een geintje maar nu ik er over denk.
Sinds dit jaar betaalt de gemeente de uitkering voor de sociale dienst als ik het goed heb.
In princiepe zijn alle socialedienstklanten in dienst bij de gemeente. Je zou ze iets daarvoor terug kunnen laten doen natuurlijk.Niet iedereen is daarvoor geschikt maar als je niks vraagt weet je ook niks.